مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شستن مرده چگونه است؟

[ad_1]

شستن مرده از جمله کارهایی است که بعد از اینکه کسی از دنیا رفت باید انجام شود. شستن مرده باید با توجه به احکام مربوطه به شستن مرده انجام شود.

هرگاه ثابت شد که شخص فوت کرده و روح از جسد او جدا شده است، قبل از تدفین چند عمل باید انجام شود. هنگام وفات یک فرد مسلمان انجام چند امر مستحب است:

آماده شدن برای شستن مرده: بستن چشمان مرده

این کار به جهت بزرگداشت میت باید به آرامی انجام شود.

شستن مرده زن . فیلم شستن مرده در غسالخانه . شستن میت

آماده شدن برای شستن مرده: شکیبایی

خویشتن داری و بلند نکردن صدا برای گریه و نوحه و تسلی دادن به خانواده و خویشان مرده. زیرا پیامبر (ص) به یکی از دخترانش که فرزند وی فوت کرده بود، دستور داد شکیبا بوده و امید ثواب داشته باشد.

آماده شدن برای شستن مرده: درخواست رحمت و آمرزش برای مرده

هنگامی که ابوسلمه (یکی از صحابه‌ بزرگوار) وفات نمود، پیامبر فرمود: «آن گاه که روح قبض می‌شود چشم آن را دنبال می‌کند».

آماده شدن برای شستن مرده: شتاب در انجام امور مربوطه

پیامبر (ص) فرمودند: «جنازه را هر چه زودتر به گورستان ببرید. اگر انسان نیکى باشد، پس او را زودتر به خیرى که در انتظارش مى‌باشد، مى‌رسانید و اگر انسان بدى باشد، زودتر، شرى را از روى شانه‌هاى خود، بر زمین مى‌گذارید».

آماده شدن برای شستن مرده: کمک به خانواده‌ میت

پیامبر (ص) دستور داد غذای خانواده‌ی پسر عمویش جعفربن ابی طالب را که کشته شده بود آماده کنند و فرمود: «برای خانواده جعفر غذا درست کنید، زیرا مشکلی برایشان به وجود آمده و آن‌ها را مشغول نموده است».

شستن مرده

واجب است قبل از کفن نمودن و دفن مرده، یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانش و یا کسی دیگر از مسلمانان به شستنش او بپردازد، زیرا پیامبر (ص) با وجود این که پاک و مطهر بود، چون وفات نمود شسته شد.


شستن مرده زن . فیلم شستن مرده در غسالخانه . شستن میت

روش شستن مرده:

برای شستن مرده کافی است همه‌ جسد را با آب بشوییم و اگر نجاستی وجود داشته باشد رفع کنیم، در هنگام شستن به پوشاندن عورت توجه داشته باشیم.

شستن مرده با غسل میت

در هنگام غسل میت، مستحب است امور ذیل مراعات شود:

  • آب باید به تمام جسد میت برسد و عورتش باید پوشیده باشد.
  • عورتش مابین ناف و زانو است و باید پوشانده شود و این کار را پس از آن که لباس‌هایش را از تنش در آوردند انجام دهند.
  • در هنگام شستن عورت مرده، غسال دستش را با پارچه‌ای (یا دستکشی) بپوشاند، زیرا وی عورت میت را می‌شوید.
  • ابتدا چرک و نجاست را از مرده دور کند.
  • سپس اعضای وضو را به همان ترتیب مشهور بشوید.
  • سپس سرش و بقیه‌ جسد را بشوید و مستحب است با سدر (برگ درخت کُنار) یا صابون بشوید و سپس بر جسد آب بریزد.
  • مستحب است ابتدا سمت راستش را بشوید و سپس سمت چپش را بشوید.
  • مستحب است میت را سه بار بشوید و اگر نیاز باشد عمل شستن را بیشتر تکرار نماید. چون پیامبر (ص) به زنانی که دخترش زینب را می‌شستند فرمود: «او را سه بار، یا پنج بار، یا بیش از این، اگر لازم بود غسل دهید».
  • می‌توان پارچه یا پنبه یا مانند آن را در دُبُر و قُبُل و گوش‌ها و بینی و دهان مرده قرار داد، تا نجاست یا خون از آن‌ها بیرون نیاید.
  • مستحب است هنگام شستن و پس از آن به مرده ماده خوش بویی بزنند. پیامبر (ص) به زنانی که دخترش زینب را می‌شستند دستور داد در شستن آخری از کافور (نوعی ماده خوشبو) استفاده کنند.
  • مستحب است شستن مرده با برگ سدر خشک (برگ درخت کُنار) آمیخته با آب، یا صابون یا هر پاک کننده دیگری که اذیت نمی‌کند انجام شود.
شستن مرده زن . فیلم شستن مرده در غسالخانه . شستن میت

چه کسانی به شستن مرده بپردازند

  • اگر وصیت کرد فلانی او را بشوید، به وصیتش عمل می‌شود.
  • برای شستن مرده دختران و پسران کمتر از هفت سال هم مردان و هم زنان می‌توانند بشویند، اما بهتر آن است که پسر را مردان و دختر را زنان بشویند.
  • اگر مرده بیشتر از هفت سال داشته باشد، برای شستن مرده اگر پسر بود فقط مردان و اگر دختر بود فقط زنان می‌توانند او را بشویند.
  • مرد می‌تواند همسرش را و زن می‌تواند شوهرش را بشوید. زیرا علی بن ابی طالب (ع)، فاطمه (س) همسرش را شست.

عایشه گفته: «اگر به آنچه از آن روی گردانده بودم روی می‌آوردم، پیامبر را جز زنانش کسی نمی‌شست».

تکفین پس از شستن مرده

تکفین مرده یکی از حقوق واجب بر خانواده و مسلمانان است.

هزینه‌ تکفین مرده اگر اموالی باقی گذاشته باشد از آن اموال پرداخت ‌شود و اگر از خود مالی به جای نگذاشته بود، مخارج تکفین به عهده‌ کسانی است که نفقه‌ آنان در زمان زنده بودن مرده به عهده‌ متوفی بوده است، افرادی مانند پدر، پدربزرگ، پسر و نوه و اگر کسی را نیافتند هزینه‌ تکفین به عهده‌ ثروتمندان مسلمان است.

شستن مرده زن . فیلم شستن مرده در غسالخانه . شستن میت

چگونگی کفن نمودن پس از شستن مرده:

در کفن نمودن مرده چه مرد باشد و چه زن، واجب همین است که بدن مرده با پارچه‌ای پاک پوشانده شود و به شرح ذیل مستحب است:

  • مرد در سه لباس سفید رنگ کفن شود، چنانکه پیامبر این گونه کفن شد و مستحب است زن در پنج لباس کفن شود تا پوشیده‌تر گردد.
  • اگر امکان داشته باشد مستحب است رنگ کفن سفید باشد، پیامبر (ص) فرمودند: «لباس سفید بپوشید، زیرا بهترین لباس شما است و مردگانتان را در آن کفن ‌کنید».
  • مستحب است کفن با انواع خوشبویی‌های مباح خوشبو شود.
  • شایسته است در بستن و پیچیدن کفن بر مرده در سر و پاهایش دقت شود. پیامبر (ص) فرمودند: «هرگاه یکی از شما برادرش را [برادر مسلمانش را] کفن می‌کرد، کفن نمودنش را خوب انجام دهد».


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا …برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟استفتائات احکام اموات‏ س آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن و مرد می تعبیر خواب مرده دیدن جنازه در خوابتعبیر خوابتعبیر خواب متعبیر دیدن مرده در خواب چیست؟ در نفایس الفنون تصریح شده که دیدن جنازه و مرده در خواب اثر شامپو های مختلف بر مو اثر این همه شامپو واقعی است؟ مصاحبه اختصاصی تبیان با دکتر سعید کشاورز، متخصص پوست و چقدر و چگونه موها را باید شست؟یکی از سئوالاتی که زیاد از متخصصان پوست و مو می‌پرسند، چگونگی شستشوی موهاست بهتر استپوست و مو پزشکان ایران شکلات تلخ؛ از آنجا که شکلات تلخ نوعی آنتی اکسیدان قوی و غنی از فلاوانوئید است، از پوست خاطرات غسال های کهنه کار غسال غسالخانه مرده میتشستشوی مردهخاطرات غسال های کهنه کاروسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر …سلام خسته نباشید مدتی است که یه حس خیلی بدی پیدا کرده ام اون هم این است که نسبت به نماز حمیدرضا فلاح احکام ضروری مربوط به غسل کردنسؤال برای ورود به حوزه چه مقطعی از تحصیلات کلاسیک برای غالب و نوع افراد مناسب است؟نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟ استفتائات احکام اموات‏ س آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن و مرد می‏تواند تعبیر خواب مرده دیدن جنازه در خواب … تعبیر خواب م تعبیر دیدن مرده در خواب چیست؟ در نفایس الفنون تصریح شده که دیدن جنازه و مرده در خواب مال اثر شامپو های مختلف بر مو اثر این همه شامپو واقعی است؟ مصاحبه اختصاصی تبیان با دکتر سعید کشاورز، متخصص پوست و مو پوست و مو پزشکان ایران شکلات تلخ؛ از آنجا که شکلات تلخ نوعی آنتی اکسیدان قوی و غنی از فلاوانوئید است، از پوست در سترون استریل ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ستروناستریل سِتَروَن کردن یا استریل کردن به انگلیسی فرایندی است که میکروارگانیسمها و عوامل خاطرات غسال های کهنه کار غسال غسالخانه مرده میتشستشوی مردهخاطرات غسال های کهنه کار وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر سوال سلام خسته نباشید مدتی است که یه حس خیلی بدی پیدا کرده ام اون هم این است که نسبت به نماز و حمیدرضا فلاح » احکام ضروری مربوط به غسل کردن سؤال برای ورود به حوزه چه مقطعی از تحصیلات کلاسیک برای غالب و نوع افراد مناسب است؟ اعمال ماه صفر چگونه است؟ خدایا عالم مرگ چگونه است؟ اذان سنی ها چگونه است؟ بلوغ دختران چگونه است؟ غسل جنابت چگونه است؟ فردا هوا چگونه است؟ ارضا شدن زنان چگونه است؟ خون پرده بکارت چگونه است؟



لینک منبع :شستن مرده چگونه است؟

شستن مرده چگونه است؟ - مجله اینترنتی ستاره setare.com/fa/news/6907/شستن-مرده-چگونه-است‏ - ذخیره شده 31 ا کتبر 2016 ... شستن مرده از جمله کارهایی است که بعد از اینکه کسی از دنیا رفت باید انجام شود. شستن مرده باید با توجه به احکام مربوطه به شستن مرده انجام شود. تصاویر برای شستن مرده چگونه است؟ آداب و احکام قبل و بعد از مردن چیست؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام کوئست ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31375‏ - ذخیره شده - مشابه آیا مرده شوری شغل پسندیده‌¬ای است و آیا سفارشی از جانب امامان معصوم(ع) درباره شستن جنازه مؤمن شده است؟ 9120 درایه الحدیث 1392/03/22. اگرچه توصیهای به انتخاب ... غسل میّت - بهجت v0.bahjat.ir/index.php/ahkam/.../190-2011-09-06-10-13-07.html‏ - ذخیره شده - مشابه وظیفه ى اطرافیان درباره او از نظر غسل و تکفین چگونه است؟ ج. ... از طفل از رحم خارج شده فوت کرده و بچّه هم در همان حال مرده است، وظیفه از جهت غسل و کفن و دفن چه مى باشد؟ توشه آخرت - آموزش تصویری غسل میت luggage110.blogfa.com/post/1‏ - ذخیره شده توشه آخرت - آموزش تصویری غسل میت - آنچه که یک فرد مسلمان بهتر است بداند یا ... میت چگونه غسل داده مى شود؟ .... اگر شب مرده است، در جایى که مرده، چراغ روشن کنند. 3. خاک‌سپاری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/خاک‌سپاری‏ - ذخیره شده - مشابه خاک‌سپاری یا (به عربی: تدفین ) به خاک‌سپردن پیکر بی‌جان مردگان است و هم .... بر عهده مسلمانان نسبت به یک مرده می‌باشد این است که مرده مسلمان را پس از غسل و کفن در ... استفتائات - احکام اموات‏ - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=19‏ - ذخیره شده - مشابه س 229: استخوان مرده ای که حدود چهل یا پنجاه سال از دفن آن می گذرد و مقبره او از بین رفته و ... ج: اگر شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است یا بریدن و یا عوض کردن آن امکان .... دو قلوهایی که برعکس به هم چسپیده‌اند را بعد از فوت چگونه دفن کنند ؟ سازمان بهشت زهرا (س) > احکام میت beheshtezahra.tehran.ir/default.aspx?tabid=79‏ - ذخیره شده - مشابه ٥٤٢ - غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامى، بر هر مکلفى واجب است. ..... ٦٢٣ - دفن میت در قبر مرده دیگر، اگر موجب نبش شود، جایز نیست. ..... ج: اگر شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است، یا بریدن و یا عوض کردن آن امکان داشته باشد، آن کار واجب ... غسل میت - آپارات www.aparat.com/v/LqaBf/غسل_میت‏ - ذخیره شده - مشابه 17 جولای 2015 ... بچه مرده بدنیا آورده ام و غسل مس میت انجام نداده ام حکم ... اشخاص حقیقی و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد. 14. فلسفه غسل دادن مردگان و فلسفه غسل مسّ میّت چیست؟ makarem.ir/compilation/Reader.aspx?pid=61871&lid=0...‏ - ذخیره شده سؤال: فلسفه غسل دادن مردگان و غسل کردن کسى که مرده اى را لمس کرده چیست؟ چرا هرگاه کسى بمیرد، در شرع مقدّس اسلام لازم است او را به طرز خاصّى شستشو دهند و اگر ...