مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

انواع گیاه و گل کاج مطبق

[ad_1]

انواع گل کاج مطبق شامل کاج مطبق آپارتمانی کوکی ئی، کاج کونینگهام و... است.نگهداری کاج مطبق آپارتمانی در زمان استفاده نیازمند رعایت نکاتی است

گیاه و گل کاج مطبق چیست؟

کاج مطبق یا آرائوکاریا آمریکایی (Araucaria) درختی است هرمی شکل و بسیار منظم و متقارن دارای شاخه هایی که به طور متقارن، در صفحات افقی گسترده و با برگ های متراکم کوچک و سوزنی شکل به رنگ سبز درخشان پوشیده شده اند. شاخه های آن در اطراف تنه مانند پره های یک چرخ آرایش یافته اند و فاصله آنها از یکدیگر به اندازه ای است که به نور اجازه عبور داده شده و به این ترتیب هر شاخه متمایز می گردد. در درختان جوان تر شاخه های فوقانی معمولاً تشکیل یک ستاره کامل را می دهند. تک درخت بسیار چشمگیری برای چمنزارها و در مراحل جوانی نیز برای کاشت در گلدان مناسب که به عنوان گل کاج مطبق شناخته می‌شود. بهترین رشد را در نواحی معتدل می نماید. گل کاج مطبق معمولا از طریق قلمه زدن و یا با استفاده از بذر تکثیر داده می‌شوند.
گل کاج مطبق – تکثیرکاج مطبق – نگهداری کاج مطبق

انواع مختلف گل کاج مطبق

  • کاج مطبق کوکی ئی Araucaria cookii  

این کاجهای طبقه‌ای که در بیشتر موارد شاخه‌های آن طبقه طبقه هستند بومی کشور استرالیاست و می‌توان آن را در گلدان کاشت.

  • کاج مطبق کونینگهام  Araucaria cunninghami

این کاج به برگ‌های پهن وتیغ‌دار خود معروف است. بلندای این کاج تا بیش از 30 متر می‌تواند برسد.

کاج کونینگهام را می‌توان تا زمانی که جوان و کوتاه قامت هستند در گلدان کاشت و از آن به عنوان گیاه زینتی استفاده کرد ولی به محض این که بزرگ شدند باید به مکان‌های بزرگتر انتقال یابند.

  • کاج مطبق هتروفیلا  Araucaria heterophylla

هتروفیلا از کاج‌هایی با برگ‌های سبز روشن است که اگر آن‌را در محل زندگی بکارید به بیش از 50 متر خواهد رسید ولی نوع گلخانه‌ای آن مناسب برای منزل و ارتفاع آن به 160 سانتیمتر می‌رسد. شاخه‌های این کاج نیز مانند کوکی ئی طیقه طبقه است.

  • کاج بلند اکسلسا Araucaria excelsa 

نام کاج‌های مطبق از نام منطقه این گاج اکسلسا یعنی منطقه نورفولک در قاره استرالیا گرفته شده است. این کاج نیز به‌مانند کاج مطبق هتروفیلا در زادگاهش به 50 متر هم خواهد رسید.

  • کاج مطبق اکس گلوکا  Araucaria ex glauca 

نگهداری گل کاج مطبق

دمای مناسب

برای نگهداری و مراقبت این گیاه زیبا باید نکاتی را رعایت کرد، اولین موردی که باید به خاطر بسپارید این است که کاج مطبق در برابر سرما مقاوم نیست، این گیاه گرمسیری می باشد و نمی تواند دمای زیر یک درجه سانتیگراد را تحمل کند، به همین دلیل در بسیاری از کشورها خارج از منزل نمی توان کاشت. کاج مطبق می بایست به  دور از جریان هوای سرد نگهداری شود.

دومین نکته در مورد این گیاه این است که چون گیاهی گرمسیری می باشد، نیاز زیادی به رطوبت دارد. در تابستان هفته ای دو بار اسپری آب شود. توجه داشته باشید که تامین رطوبت در زمستان نیز بسیار مهم است. زیرا در این فصل رطوبت داخل خانه به طور طبیعی و قابل توجهی کاهش می یابد. رطوبت را می توان با سینی سنگریزه در زیر گلدان، یا با دستگاه رطوبت ساز و یا از طریق اسپری آب به صورت هفته ای یک بار تامین کرد.

نور کافی

نکته ی دیگری که باید رعایت کنیم، نوری که کاج مطبق دریافت می کند باید کافی باشد. اگرچه سایه روشن را تحمل می‌کند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید البته درختانی که در زمین کاشته شده اند قابلیت نگهداری در آفتاب را نیز دارند. کاج مطبق نور کامل غیر مستقیم و روشن را نیز می تواند تحمل کند.

آبیاری گلدان و گل کاج مطبق

بهترین زمان برای آبیاری زمانی است که خاک رطویت مورد نیاز خود را از دست داده است. پس بایدخاک درختچه را همیشه مرطوب نگه دارید، اما مراقب باشید خاک را بیش از آبیاری نکنید. برای آبیاری از آبی استفاده کنید، که با دمای محیط برابر باشد. برای هم دما شدن آب با محیط ظرف آب را به مدت چند ساعت در داخل محیط نگه دارید. علاوه بر هم دما شدن آب باعث از بین رفتن کلر نیز می شود. آب مقطر، آب باران و آب بدون کلر انتخاب بسیار خوبی است. میزان آبیاری به اندازه ای باشد که آب از زیر گلدان خارج شود. سپس حتما زیر گلدانی را خالی کنید. ماندن آب در زیر گلدانی باعث جذب دوباره ی آب شده و این امر پوسیدگی ریشه را در پی خواهد داشت.

خاک و کوددهی

اما کوددهی و تغذیه کاج مطبق، در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه می باشد از کود محلول در آب 20-20-20 (سه بیست) هر سه هفته یک بار به میزان نصف مقدار پیشنهاد شده در روی بسته استفاده کنید. خاک مناسب برای کاج مطبق خاک سبک است. خاک سبک کمپوست یا ترکیبی از دو قسمت ماسه و سه قسمت خاکبرگ مناسب است.۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می‌کند.

تکثیر کاج مطبق – کاج مطبق آپارتمانی – نگهداری کاج مطبق

نکات مهم در نگهداری گل کاج مطبق

  • به طور طبیعی پایین ساقه ها قهوه ای می شوند. ولی اگر این رنگ قهوه ای زیاد باشد و یا در تمام گیاه دیده شود، نشانه ای از کم آبی یا آبیاری بیش از حد می باشد. و البته دلیلی بر کم بودن رطوبت می‌تواند باشد.

  • در صورتی که آبیاری ما بیش از حد باشد برگهای کاج می ریزند. و اگر رشد گیاه متوقف شده است، ریشه ها را بازدید کنید، و اگر از انتهای گلدان خارج شده است، اقدام به تعویض گلدان کنید. البته بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار می باشد.

  • گرما و یا سرمای محیط باعث خمیدگی شاخه ها به سمت پایین می شوند در این مورد کمبود رطوبت را هم بررسی کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی کاج مطبقاسم علمی کاج مطبق و از خانواده می باشد این گیاه بومی جزیره نور فولک پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبزسلام و خسته نباشید من یه گل اشک تمساح دارم که رشدش خیلی خوب بود و حتی داشت گلهاش باز آشنایی با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی آکابسیاری از این گیاهان زینتی به دمای پایین حساسیت دارند توصیه میشود هنگام خرید گل و فیلم پاسخ به سوالات گل و گیاهپاسخ به سوالات بینندگان برنامه خانه مهر در خصوص انواع گیاهان و گل های مختلف با اطلاعاتی جالب درباره گیاه و میوه موز آکاموزگیاه موزدرختچه موزمیوه موزدرخت موزانواع گونه های موزخواص موزگیاه شناسی موز گل چند؟ جدول قیمت انواع گل در بازار – جدیدترین …گلچند؟جدولقیمتانواعگلنرخنامه انواع گل و گیاه فصلی تا اطلاع ثانوی ردیف نام گل واحد درجه ۲ درجه ۱ ۱ آزالیا پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبزپایگاه اطلاع رسانی و آموزشی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز نارگیلمعرفی گیاه گل حنا باغبانی سبزگل حنا به خانواده و راسته تعلق و در حدود گونه دارد که بومی اکثر پرورش گل و گیاهان زینتی کشاورزیپرورشگلوگیاهان گیاه پرتقال زینتی یکی از شناخته شده ترین انواع سیتروس است که به دلیل رشد باغبانی سبزآگاو به خانواده و جنس تعلق دارد و بومی مکزیک و نواحی جنوبی و غربی ایالات کاج مطبق پایگاه اطلاع رسانی گل و اسم علمی کاج مطبق و از خانواده می باشد این گیاه بومی جزیره نور فولک درجنوب پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز سلام و خسته نباشید من یه گل اشک تمساح دارم که رشدش خیلی خوب بود و حتی داشت گلهاش باز میشد آشنایی با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی آکا بسیاری از این گیاهان زینتی به دمای پایین حساسیت دارند توصیه میشود هنگام خرید گل و گیاهان فیلم پاسخ به سوالات گل و گیاه پاسخ به سوالات بینندگان برنامه خانه مهر در خصوص انواع گیاهان و گل های مختلف با حضور اطلاعاتی جالب درباره گیاه و میوه موز آکا گیاه موزدرختچه موز میوه موز درخت موز موز انواع گونه های موزخواص موزگیاه شناسی موزکاشت پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز نارگیل گل چند؟ جدول قیمت انواع گل در بازار – جدیدترین اخبار ایران گلچند؟جدولقیمت نرخنامه انواع گل و گیاه فصلی تا اطلاع ثانوی ردیف نام گل واحد درجه ۲ درجه ۱ ۱ آزالیا کوچک معرفی گیاه گل حنا باغبانی سبز گل حنا به خانواده و راسته تعلق و در حدود گونه دارد که بومی اکثر نواحی پرورش گل و گیاهان زینتی کشاورزی پرورشگلو گیاه پرتقال زینتی یکی از شناخته شده ترین انواع سیتروس است که به دلیل رشد باغبانی سبز بید مشک با نام علمی به خانواده تعلق دارد و بومی ترکیه ایران، عراق، ارمنستان و طریقه نگهداری گل کاج مطبق گل کاج مطبق نحوه نگهداری گل کاج مطبق



لینک منبع :انواع گیاه و گل کاج مطبق

روش نگهداری کاج مطبق - بیتوته www.beytoote.com/.../pine-method-of-preserving-hausfrauen.html‏ - ذخیره شده - مشابه روش نگهداری گیاهان آپارتمانی نگهداری کاج مطبق روش نگهداری انواع درختان گیاهی است ... گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده «آراکرییاسه» با شاخه‌ های مطبق، موطن ... حل مشکل بلند شدن غیر عادی برگهای گل بامبو · سریعترین گیاه گوشتخوار جهان ... تصاویر برای انواع گیاه و گل کاج مطبق معرفی کاج مطبق و روش نگهداری و خواص آن - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=457674‏ - ذخیره شده - مشابه نام علمی Araucaric excelsa فارسی اصیل:کُپی ناژ (کپی=میمون ناژ=کاج)اشاره به معنی ریشه نام لاتین آن فارسی رایج:کاج مطبق نام انگلیسی:Norfolk Island گیاهی است ... نحوه نگهداری و تکثیر کاج مطبق - جوانی ها www.javaniha.com/نحوه-نگهداری-و-تکثیر-کاج-مطبق/‏ - ذخیره شده - مشابه خانه علمی گل و گیاه نحوه نگهداری و تکثیر کاج مطبق .... Tags: پرورش کاج مطبق تکثیر کاج مطبقروش نگهداری انواع درختانروش نگهداری انواع کاجروش نگهداری انواع ... انواع گیاه و گل کاج مطبق - مجله اینترنتی ستاره setare.com/fa/news/6639/انواع-گیاه-و-گل-کاج-مطبق‏ - ذخیره شده 27 سپتامبر 2016 ... انواع گل کاج مطبق شامل کاج مطبق آپارتمانی کوکی ئی، کاج کونینگهام و... است. نگهداری کاج مطبق آپارتمانی در زمان استفاده نیازمند رعایت نکاتی ... تکثیر کاج مطبق آپارتمانی با قلمه زدن - مجله اینترنتی ستاره setare.com/fa/.../تکثیر-کاج-مطبق-آپارتمانی-با-قلمه-زدن‏ - ذخیره شده 26 سپتامبر 2016 ... تکثیر کاج مطبق آپارتمانی – نگهداری کاج مطبق – گل کاج مطبق ... معمولا کاج‌های مطبق به دو روش قلمه زدن و با استفاده از بذر گیاه تکثیر می‌یابند. انواع گیاه و گل کاج مطبق - مفیدستان mofidestan.ir/انواع-گیاه-و-گل-کاج-مطبق/‏ - ذخیره شده انواع گل کاج مطبق شامل کاج مطبق آپارتمانی کوکی ئی، کاج کونینگهام و… .... جدولقیمتانواعگلنرخنامه انواع گل و گیاه فصلی تا اطلاع ثانوی ردیف نام گل واحد درجه ۲ ... معرفی کاج مطبق - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران glassy-garden.com/معرفی-کاج-مطبق/‏ - ذخیره شده - مشابه 28 جولای 2013 ... این گیاه طالب هوای تهیه دار و تازه بوده به همین دلیل برای بانک ها ، دفاتر خدماتی بسیار مناسب می باشد. کاج مطبق گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از ... نحوه نگهداری کاج مطبق در آپارتمان | گل و گلدون gologoldoon.com/araucaria-heterophylla/‏ - ذخیره شده - مشابه 10 نوامبر 2014 ... گل و گلدون مرجعی جامع در زمینه انواع گل و گیاه-گلهای آپارتمانی-گل‌های زینتی. ... مراقبت: کاج مطبق به نور معمولی، هوای خنک، خاک همیشه خیس، رطوبت ... انواع گیاه و گل کاج مطبق - ستاره | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25739130‏ 27 سپتامبر 2016 ... انواع گل کاج مطبق شامل کاج مطبق آپارتمانی کوکی ئی، کاج کونینگهام و. ... کاج مطبق ( norfolk island pine ) گیاهی سوزنی برگ، در دسته گل های ...