مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علت کم خونی در بارداری چیست؟ + علائم و راه های درمان

[ad_1]

کم خونی در بارداری می‌تواند بر اثر بارداری های متناوب یا چندقلوزایی بوجود آید. با علت کم خونی در بارداری، علائم و راه های درمان آن آشنا شوید

علت کم خونی در بارداری

اگر با دوستان‌تان که به تازگی مادر شده‌اند صحبت کرده باشید، می‌دانید که در سه‌ماهه‌ی دوم بارداری باید انرژی بسیار زیادی داشته باشید. اما ناگهان به شدت احساس خستگی می‌کنید و نمی‌توانید از عهده‌ی امور‌تان بر برآیید. این‌ها همگی از علائم کم خونی در بارداری است. چه اتفاقی در حال وقوع است؟

علائم کم خونی در بارداری

همانگونه که اشاره شد خستگی یکی از علائم این عارضه است. در ادامه با سایر علائم این بیماری آشنا شوید:

  • تب (گاهی اوقات)
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی لب‌ها، پلک چشم و ناخن‌ها
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • اختلال در تمرکز حواس
  • تمایل شدید به خوردن مواد غیرخوراکی همچون خاک، یخ، گچ و...

در نظر داشته باشید که موارد ذکر شده الزاما به معنی کم خونی در بارداری نیست و هر یک می‌تواند خود نشانه‌ای از بارداری باشد.

بدن خانم‌ها در طی بارداری به میزان آهنی دوبرابر گذشته نیاز دارد؛ یکی از دلایل اصلی خستگی پس از هفته‌ بیستم بارداری، کمبود آهن است که منجر به کم‌خونی در بارداری می‌گردد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن، شایعترین نوع کم‌خونی در جهان است. این مشکل می‌تواند در اثر مصرف پایین گوشت قرمز و دیگر مواد غذایی سرشار از آهن و ویتامین B12 بوجود بیاید. اگر احساس کم‌خونی می‌نمایید از پزشک‌تان بخواهید تا برایتان آزمایش خون برای تعیین میزان آهن تجویز نماید. آزمایش‌هایی که در این خصوص تجویز می‌گردد آزمایش هماتوکریت یا آزمایش میزان هموگلوبین است. در آزمایش هماتوکریت درصد میزان گلبول‌های قرمز خون سنجیده می‌شود و بر اساس آن وضعیت کم خونی بررسی می‌شود؛ اما در آزمایش هموگلوبین، وزن هموگلوبین اندازه‌گیری شده و براساس آن وضعیت شما مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که با پیشرفت بارداری، احتمال ایجاد کم خونی افزایش می‌یابد. بنابراین در اواخر سه ماهه دوم یا اوایل سه ماهه سوم باید آزمایش تکرار شود.

علائم کم خونی در بارداری


علت کم خونی در بارداری چیست؟

  • تهوع و استفراغ در بارداری
  • بارداری‌های متناوب و پشت سر هم
  • چندقلو زایی
  • تغذیه‌ی نادرست قبل و در حین بارداری
  • اختلالات ژنتیکی و ارثی مانند سلول‌های خونی داسی شکل
  • خونریزی در بارداری
  • داشتن رژیم گیاه خواری طولانی مدت و کم شدن ویتامین B12 در اثر آن
  • تالاسمی (افراد مبتلا به تالاسمی باید پیش از بارداری مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند.)
  • کم خونی ناشی از بیماری‌های کلیوی و آرتریت روماتوئید

اگر ذخیره‌ی آهن بدن‌تان پایین باشد، گلبول‌های قرمز خون‌تان نمی‌توانند ماهیچه‌ها و فرزندتان را حمایت کنند. بسیاری از مادران این مساله ار در سه ماهه‌ی دوم باداری‌شان تجربه می‌کنند زیرا جنین با رشدی بسیار سریع، مقادیر بالایی از آهن را از بدن مادر جذب می‌کند. فقر آهن در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به وارد آمدن فشار به قلب (به علت پایین بودن میزان هموگلوبین خون و پایین بودن غلظت اکسیژن در خون)، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و سطح تحمل پایین‌تر نسبت به خون‌ریزی در صورت نیاز بدن به جراحی سزارین گردد. اگر شما بطور شدید به کم خونی در بارداری دچار باشید، ممکن است به سلامت فرزندتان نیز آسیب وارد شود.

خوشبختانه برطرف کردن این مشکل کار نسبتا ساده‌ای است. احتمالا پزشک‌تان به شما مصرف یک مکمل را توصیه می‌نماید. با افزایش مصرف آهن‌، شما بیشتر در معرض اختلالاتی همچون یبوست، اسهال و تهوع قرار می‌گیرید. برای دور ماند از این عوارض، مصرف مایعات و سبزیجات و فعالیت روزانه‌تان را بیشتر کنید. در نظر داشته باشید که در صورت تجویز قرص آهن، بهترین زمان برای مصرف آن قبل از خواب می‌‌باشد؛ این‌کار باعث کاهش احتمال حالت تهوع در شما می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر مدفوع‌تان پس از خوردن قرص آهن سیاه شد جای نگرانی نیست و این تغییر کاملاً طبیعی است.

عوارض کم خونی در بارداری چیست؟

افزیش احتمال وقوع زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم از عوارض کم خونی می‌باشد. همچنین فقر آهن شدید باعث پایین آمدن ذخیره آهن بدن نوزاد به هنگام تولد خواهد شد و او را در دوران کودکی در معرض خطر کم خونی قرار خواهد داد. برای پیشگیری از این عارضه در بارداری به مصرف مرتب مکمل‌های دوران بارداری بپردازید؛ داشتن تغذیه مناسب در دوران بارداری شامل مصرف سبزیجات، میوه، لوبیا، کشمش، خرما، انجیر، زردآلو، سیب زمینی و... می‌تواند در این خصوص کمک کننده باشد.

نکته1: بهتر است از مصرف همزمان مکمل‌های آهن و خوراکی‌های حاوی کلسیم (مثل شیر) به طور همزمان خودادری کنید.

نکته2: از مصرف جگر در دوران بارداری به شدت پرهیز کنید. زیرا میزان ویتامین A تنها در 100 گرم جگر چندین برابر بیشتر از میزانی است که در بارداری به آن نیاز دارید و این میزان در حدی زیان‌آور است که منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی در فرزند شما می‌شود.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

علائم کم خونی و راه های درمان آنعلائمکمخونیعلائم کم خونی و راه های درمان کم خونی و دلایل کم خونی را در نمناک بخوانیدکم‌خونی؛ علل، علائم و درماندر کم خونی، تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود و بافت کامل ترین مرجع در مورد بیماری بواسیر و علائم و علت و پزشکی و سلامتدرمان خانگی و علائم بواسیر و راه درمان ان بواسیربواسیر چیستبواسیر درمانبواسیر کاملترین مرجع در مورد بیماری آفت دهان و علائم و …پزشکی و سلامتعلت و راه درمان آفت دهاندرمان گیاهی آفت دهان آفت دهانآفت دهان کودکانآفت دهان کم خونی در اثر گلبول قرمز کم یا ناقصکم خونی ناشی از کمبود آهن کم خونی ناشی از کمبود آهن، به دلیل کمبود عنصر آهن در بدن رخ علت و راه های کاهش درد قاعدگی پریود در زنانبهداشت و سلامتزناندرد قاعدگی چیست و چطور آنرا متوقف کنیم یا کاهش دهیمنشانه‌های کم خونی را بشناسیدنشانه های کم خونیبسیاری از افراد به کم خونی مبتلا هستند بدون اینکه از این مورد آگاهی هیرسوتیسم و پرمویی در زنان چیست و چگونه باید درمان …هیرسوتیسم و پرمویی در زنان چیست و چگونه باید درمان گردد ؟ موهای زاید در زنان مشکل کم کاری تیروئید چیست آکاکم کاری تیروئید و بارداریکم کاری تیروئید و تغذیهکم کاری تیروئید و چاقیکم کاری قلب نارسایى قلب علت ، علائم ، درماننارسایى قلبى مزمن نارسائى قلبى وضعیتى است که در آن قلب توانائى پمپاژ خون بمقدار علائم کم خونی و راه های درمان آن علائمکمخونی علائم کم خونی و راه های درمان کم خونی و دلایل کم خونی را در نمناک بخوانید کم‌خونی؛ علل، علائم و درمان در کم خونی، تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود و بافت‌های کامل ترین مرجع در مورد بیماری بواسیر و علائم و علت و درمان پزشکی و سلامت درمان خانگی و علائم بواسیر و راه درمان ان بواسیربواسیر چیستبواسیر درمانبواسیر در کاملترین مرجع در مورد بیماری آفت دهان و علائم و عوارض آفت پزشکی و سلامت علت و راه درمان آفت دهاندرمان گیاهی آفت دهان آفت دهانآفت دهان کودکانآفت دهان درمانآفت کم خونی در اثر گلبول قرمز کم یا ناقص کم خونی ناشی از کمبود آهن کم خونی ناشی از کمبود آهن، به دلیل کمبود عنصر آهن در بدن رخ می دهد علت و راه های کاهش درد قاعدگی پریود در زنان … زنان درد قاعدگی چیست و چطور آنرا متوقف کنیم یا کاهش دهیم نشانه‌های کم خونی را بشناسید نشانه های کم خونیبسیاری از افراد به کم خونی مبتلا هستند بدون اینکه از این مورد آگاهی داشته هیرسوتیسم و پرمویی در زنان چیست و چگونه باید درمان گردد هیرسوتیسم و پرمویی در زنان چیست و چگونه باید درمان گردد ؟ موهای زاید در زنان مشکل نسبتا نی نی سایت راهنمای بارداری و بچه داری راهنمای بارداری و بچه داری مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه کم کاری تیروئید چیست آکا کم کاری تیروئید و بارداریکم کاری تیروئید و تغذیهکم کاری تیروئید و چاقیکم کاری تیروئید در



لینک منبع :علت کم خونی در بارداری چیست؟ + علائم و راه های درمان

علائم کم خونی و راه های درمان آن - نمناک namnak.com/علائم-کم-خونی.p10274‏ - ذخیره شده رتبه: ۴٫۸ - ۳٬۰۲۶ نقد علائم کم خونی و راه های درمان کم خونی و دلایل کم خونی را در نمناک بخوانید. ... هستند که شاید از وجود آنها بی خبر باشیم مانند اختلالات روده ای،بارداری،خونریزی و . ... شایع ترین علت آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شود؛ اما ..... پر بیننده های امروز. علائم ام اس علائم اولیه ام اس چیست؟ علائم اولیه بیماری ام اس چیست؟ کم خونی در زنان باردار، پیشگیری و درمان - نی نی بان niniban.com/fa/news/.../کم-خونی-در-زنان-باردار-پیشگیری-و-درمان‏ - ذخیره شده 19 جولای 2016 ... بیشتر زنان در دوران پیش از بارداری نیز با مشکل کم خونی مواجه ... البته هر یک از علائم کم خونی که در بالا ذکر شد می‌تواند جز علائم بارداری محسوب ... ۱۰ راهکار برای درمان کم خونی - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/416366/۱۰-راهکار-برای-درمان-کم-خونی‏ - ذخیره شده - مشابه کم خونی چیست و چه افرادی بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند؟ ... درباره گلبول های قرمز، هموگلوبین و آهن و همچنین علل بروز کم خونی بیشتر توضیح بدهید. ... کمبود ناشی از اسیدفولیک نیز به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد، دوران بارداری، حتی ... انگور به علت داشتن آهن، منگنز و منیزیم برای درمان کم خونی بسیار موثر است؛ البته ... علت کم خونی در بارداری چیست؟ + علائم و راه های درمان setare.com/.../علت-کم-خونی-در-بارداری-چیست-علائم-و-راه-های-درمان‏ - ذخیره شده 12 دسامبر 2016 ... کم خونی در بارداری می‌تواند بر اثر بارداری های متناوب یا چندقلوزایی بوجود آید. با علت کم خونی در بارداری، علائم و راه های درمان آن آشنا شوید. علت کم خونی در بارداری چیست؟ + علائم و راه های درمان - ستاره | دمادم https://damadam.ir/.../علت-کم-خونی-در-بارداری-چیست-علائم-و-راه-های-درمان/5140877‏ - ذخیره شده کم خونی در بارداری می‌تواند بر اثر بارداری های متناوب یا چندقلوزایی بوجود آید. با علت کم خونی در بارداری، علائم و راه های درمان آن آشنا شوید اگر با ... کم‌خونی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/کم‌خونی‏ - ذخیره شده - مشابه کم‌خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. ... ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. ... شمارش رتیکولوسیتها و روش کینتیک برای کم‌خونی در مراکز درمانی بزرگ در غرب بیشتر از گذشته .... می‌دهند؛ بنابراین یک بانوی باردار باید مقدار همانندی آهن از راه غذا دریافت کند تا کمبود جبران شود. علل کم خونی زنان باردار + راههای درمان - بیتوته www.beytoote.com/wedlock/.../anemia4-pregnancy.html‏ - ذخیره شده در دوران بارداری نیاز بدن زن باردار به آهن به میزان زیادی افزایش می یابد. آهن به منظور تولید هموگلوبین خون ضروری می‌باشد و دوران بارداری زمانی است که مقدار خون بدن ... کم خونی دوران بارداری و عواقب خطرناک آن - بیتوته www.beytoote.com/baby/hygiene.../anemia-expectancy.html‏ - ذخیره شده - مشابه علت کم خونی دردوران بارداری بارداری,کم خونی به هنگام بارداری عبارت است از ... راه های کاهش نفخ شیر مادر ... هموگلوبین یک پروتئین درون گلبول های قرمز است که اکسیژن را به بافت های بدن ... معمولاً با دریافت مکمل آهن و اسیدفولیک ، به صورت خوراکی یا تزریقی ، قابل درمان است . ... اگر به هنگام بارداری ، علایم کم خونی در شما ظاهر شده است . کم خونی در دوران بارداری ؛ دلایل ، نحوه تشخیص و راههای درمان • بارداری و ... https://baelm.net/کم-خونی-در-دوران-بارداری-؛-دلایل-،-نحوه/‏ - ذخیره شده کم خونی دوران بارداری, درمان کم خونی قبل از بارداری, کم خونی دردوران بارداری, درمان کم ... های ورزشی شروع می شود و در صورت پیشرفت فقر آهن علائمی مانند ناخن های قاشقی ... کم خونی چیست؟ علایم، دلایل، پیشگیری و درمان کم خونی - راستینه ... https://rastineh.com/کم-خونی-چیست؟-علایم،-دلایل،-پیشگیری-و-د/‏ علایم و نشانه های ابتلا به کم خونی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های ... بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد. ... اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می‌بایست برای درمان کم خونی ..... کم خونم ایا علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده به مدت چند ماه راه ساده ای دیگه ای هست و ایا ...