مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

پولیپ رحمی را چگونه درمان کنیم؟

[ad_1]

بامداد – پولیپ رحمی از شایع ترین علل خونریزی های غیرطبیعی تناسلی در خانم ها هستند و عبارتند از زیاد شدن تعداد سلول های غدد دریافت زمینه های آندومتر در نتیجه برجستگی در سطح آندومتر ایجاد می شود. پولیپ ها در ۹۵ درصد موارد خوش خیم اند و ممکن است کاملا بدون علامت باشند.

گاه پولیپ رحمی پایه دار است و گاه بدون پایه؛ گاه متعدد است گاه منفرد؛ ممکن است کوچک و میلی متری باشد یا بزرگ و سانتی متری و در هر قسمت از محوطه رحمی می تواند به وجود آمده و رشد کند. در مرکز بافت زمینه ای و غده ای پولیپ، هسته عروقی وجود دارد که تغذیه دهنده پولیپ است.

ba4009

 پولیپ رحمی از شایع ترین علل خونریزی های غیرطبیعی تناسلی در خانم ها هستند

پیدایش بیماری
ممکن است به دلیل هیپرپلازی آندومتریال مونوکلونال (تکثیر یا جوانه زدن یا دو نیمه شدن) باشد و یا کپی کردن زیاد آروماتاز آندومتر و یا موتاسیون ژنی. پولیپ های آندومتر گیرنده استروژنی و پروژسترونی دارند و پروژسترون در پولیپ هم اثر متعادل کننده عمل استروژن (آنتی پرولیفراتیو) را دارد ولی تستوسترون روی پولیپ اثر آتروفی کننده ندارد در حالی که در بقیه قسمت های آندومتر این اثر را دارد.

آپیدمیولوژی
پولیپ آندومتر در سنین بلوغ و نوجوانان نادر است. در قبل از یائسگی شایع تر است و بعد از یائسگی شیوع اش کمتر می شود. در خانم هایی که بیوپسی آندومتر یا عمل برداشتن رحم شده اند، شیوع آن را ۲۴-۱۰ درصد گفته اند ولی شیوع واقعی نیست چون بسیاری از پولیپ ها بدون علامت هستند.

عوامل خطر برای ایجاد پولیپ
۱٫ افزایش سطح استروژن چه به صورت داخلی و چه به صورت دارویی وارد بدن شود و افزایش فعالیت استروژن داخلی و یا خارجی.

۲٫ مصرف تاموکسیفن در ۳۶-۲ درصد خانم های بعد از سن یائسگی که تاموکسیفن می خورند دیده می شود. در این افراد پولیپ درشت و بالای ۲ سانتی متر است. معمولا متعدد و با تغییرات مولکولی داخل پولیپ می باشد.

۳٫ چاقی BMI بالای ۳۰؛ این افراد سه برابر بیشتر در معرض پولیپ هستند.

۴٫ هورمون درمانی بعد از یائسگی به ویژه کسانی که پروژسترون استفاده نمی کنند و یا پروستروژن مصرفی از انواع ضعیف است.

تظاهر بالینی
معمولا با خونریزی غیرطبیعی رحم تظاهر می کند. اگرچه بسیاری از پولیپ بدون علامت اند و تصادفی حین بررسی نازایی کشف می شوند یا در حین پاپ اسمیر در سیتولوزی سرویکس علائمی می دهد که مشکوک می شویم و یا موقع انجام بیوپسی آندومتر یا سونوگرافی هستروسکوپی کشف می شوند. گاه حین انجام معاینه با اسپکولوم پولیپ را در دهانه رحم می بینیم بدون اینکه فرد علایمی داشته باشد. خونریزی غیرطبیعی در ۸۸-۶۴ درصد افرادی که پولیپ دارند، دیده می شود به آن AUBP می گوییم.

به صورت لکه بینی بین قاعدگی شایع ترین آن است. حجم خونریزی کم و در حد لکه بینی است. خونریزی بعد از یائسگی مدل دیگری از تظاهر پولیپ می تواند باشد. حتی ممکن است در این افراد یائسه حین هورمون درمانی خونریزی دیده شود. یادمان باشد هر خانمی که AUB دارد باید از نظر سرطان آندومتر بررسی شود.

ba4009-1

خونریزی بعد از یائسگی مدل دیگری از تظاهر پولیپ می تواند باشد

 سیر بالینی
به صورت ادامه رشد و یا عدم رشد و یا پسرفت است. پولیپ های زیر یک سانتی متر به ویژه وقتی منفرد باشد شانس پسرفت خود به خودی شان بیشتر است.

ریسک بدخیمی: ۵۰ درصد پولیپ ها ممکن است بدخیم شوند. این احتمال در بعد از یائسگی و نیز کسانی که علامت دارند، نسبت به کسانی که خونریزی ندارند بیشتر است. البته در نظر داشته باشیم که این دو عامل (سن و خونریزی) حتی بدون پولیپ هم خود فاکتور خطر بدخیمی اند.

اینکه سایز پولیپ (مثلا پولیپ درشت تر از ۲ سانتیمتر) در احتمال بدخیمی اثر داشته باشد، ثابت شده است. در خانم هایی که تاموکسیفن مصرف می کنند، تغییرات بدخیمی در پولیپ شایع تر است و به ۱۱ درصد می رسد (۲ برابر). ارتباطی بین مدت مصرف این دارو و اندازه پولیپ در ایجاد بدخیمی دیده نشده. تاموکسیفن به طور کلی احتمال ایجاد سرطان آندومتر را بالا می برد.

اثر روی باروری و حاملگی: حین بررسی علل ناباروری ممکن است پولیپ کشف شود (در سونوگرافی با هیستروسکوپی) یا اینکه در آوردن پولیپ الزاما روی بارداری این افراد کلا در این موارد توصیه به برداشتن می شود. پولیپ شانس سقط و عوارض حاملگی را بالا نمی برد.

پولیپ های خونریزی دهنده باید برداشته شوند که هم خونریزی برطرف شود و هم بررسی از نظر بدخیم نبودن به عمل آید.

در مورد پولیپ های بدون علامت باید ببینیم که فرد خودش چقدر در معرض سرطان آندومتر است. مثل تابوکسیفن درمانی، نولی پاریته، سن بالای پنجاه سال، چاقی، تخمدان پلی کیستیک، سابقه تومور استروژنی در خود یا خانواده، قاعدگی زودرس منوپوز بالای ۵۶ سالگی و نیز مقلا چقدر در درمان نازایی اثر دارد و بر اساس این یافته تصمیم بگیریم که برداریم یا خیر.

در خانم های بدون علامت (برای مثال) اگر پولیپ بالای ۱٫۵ سانتی متر باشد و یا متعدد یا از دهانه رحم بیرون زده باشد بر می داریم.

پولیپ بیرون زده از دهانه رحم احتمال پس رفت خود به خودی کمی دارد و شانس علامت دار (خونریزی) شدن بیشتری دارد و نیز برداشتن آن حتی در مطب هم کار آسانی است، لذا بر می داریم. اگر خانمی معیار برداشتن پولیپ را نداشت و تصمیم گرفتیم برنداریم نیاز به بررسی های بیشتری به جز معاینات همیشگی مثل افراد عادی ندارد مگر علامت دار شود.

در افراد بعد از یائسگی توصیه می شود پولیپ رحمی را برداریم چون هم شانس بدخیمی بیشتری دارد و هم عمل ساده و کم عارضه ای دارد.

در خانم های با پولیپ راجعه باید پولیپ را مجددا برداشت. عود کم است؛ بیشتر ممکن است کامل برداشته شده باشد. در مواردی که عود تایید می شود به ویژه در کسانی که تاموکسیفن درمانی می شوند، می شود آی یو دی میرنا گذاشت و اگر برنامه باروری بعدی ندارند، آندومتر را کاملا برداشت (Ablation). در خانم هایی که سرطان پستان دارند میرنا توصیه نمی شود چون شانس عود بیماری پستان را بالا می برد.

درمان جراحی به صورت پولیپکتومی با هیستروسکوپی بهترین روش و درمان انتخابی است. اگر پولیپ رحمی پرولابه باشد می شود بدون دیلاتاسیون و کورتاز آن را برداشت ولی باید از نظر احتمال رشد مجدد به فرد توضیح بدهیم.

منبع: ماهنامه دنیای سلامت/برترین ها

نوشته پولیپ رحمی را چگونه درمان کنیم؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پولیپ‌های رحم در خانم‌ها عوارض پولیپ رحم پولیپ های رحم باعث نازایی زنان می شوند و برداشتن آن ها توسط عمل جراحی کمر درد چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیمدرمان کمر …کمر درد چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیمدرمان کمر درد کمر درد چیست و چگونه از آن چسبندگی لوله‌های رحمی در زنان؛ علائم و درمانبرای آشنایی بیشتر با عملکرد لوله‌های رحمی و چسبندگی و پیامد‌های بعدی آن با خانم دکتر درمان چسبندگی لوله‌ های رحمی در زنانلوله‌های رحمی یکی از مهم‌ترین اعضای داخل لگن هستند و وظیفه گرفتن تخمک و انتقال آن به چگونه باتری اتومبیل مان را شارژ کنیمحتما شما هم بدتان نمی آید که ماشینتان را که در اثر خالی شدن شارژ باتری از حرکت افتاده چگونه گیاهی مناسب انتخاب کنیم؟چگونه گیاهی مناسب انتخاب کنیم؟ با اینکه امروز انواع گیاهان آپارتمانی در دسترس روش زیپ کردن فایل ها و کم کردن حجم آنهادلیل علاقه نوزاد به ضربان قلب مادر در دعوای بچه‌ها چه کنیم؟ سـوال های عجیـب کودکان و همه چیز درباره اختلالات قاعدگیجدید ترین این بخش سوراخ‌کاری بدن مد عجیب و تهدیدی برای سلامتی آموزش درمان گرفتگی بیماری واگیر پزشکان ایرانسوزاک بیماری جنسی که به راحتی قابل درمان است گاهی بیماران از بیان بیماریهای مقاربتی گیاهان دارویی معجزه ، مجهزترین عطاری غرببرای عضویت در کانال طب سنتی گیاهان دارویی معجزه ، کافی است بر روی لینک زیر کلیک نمایید پولیپ‌های رحم در خانم‌ها عوارض پولیپ رحم پولیپ های رحم باعث نازایی زنان می شوند و برداشتن آن ها توسط عمل جراحی باعث کمر درد چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیمدرمان کمر درد کمر درد چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیمدرمان کمر درد کمر درد چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم چسبندگی لوله‌های رحمی در زنان؛ علائم و درمان برای آشنایی بیشتر با عملکرد لوله‌های رحمی و چسبندگی و پیامد‌های بعدی آن با خانم دکتر شیرین درمان چسبندگی لوله‌ های رحمی در زنان لوله‌های رحمی یکی از مهم‌ترین اعضای داخل لگن هستند و وظیفه گرفتن تخمک و انتقال آن به داخل چگونه باتری اتومبیل مان را شارژ کنیم حتما شما هم بدتان نمی آید که ماشینتان را که در اثر خالی شدن شارژ باتری از حرکت افتاده چگونه گیاهی مناسب انتخاب کنیم؟ چگونه گیاهی مناسب انتخاب کنیم؟ با اینکه امروز انواع گیاهان آپارتمانی در دسترس خریداران است روش زیپ کردن فایل ها و کم کردن حجم آنها دلیل علاقه نوزاد به ضربان قلب مادر در دعوای بچه‌ها چه کنیم؟ سـوال های عجیـب کودکان و جـواب گیاهان دارویی معجزه ، مجهزترین عطاری غرب قرفه پنج مثقال، خولنجان، کبابه، قرنفل، جوزبوا، از هریک سه مثقال قاقله کبار و صغار، از هریک کسایی که لک لانه گزینی دیدین لطفا راهنمایی کنید صفحه روش ساده برای خلاص شدن از درد سیاتیک دوران بارداری تمرینی که درد سیاتیک بارداری را کاهش همه چیز درباره اختلالات قاعدگی جدید ترین این بخش سوراخ‌کاری بدن مد عجیب و تهدیدی برای سلامتی آموزش درمان گرفتگی گردن بی نقرس را چگونه درمان کنیم بواسیر را چگونه درمان کنیم عفونت ادراری مزمن را چگونه درمان کنیم استرس را چگونه درمان کنیم غلظت خون را چگونه درمان کنیم ؟ یبوست را چگونه درمان کنیم ضعف بدن را چگونه درمان کنیم کبد چرب را چگونه درمان کنیم



لینک منبع :پولیپ رحمی را چگونه درمان کنیم؟

علت پولیپ رحمی + درمان - دلگرم www.delgarm.com/health/...and.../150883-راه-های-درمان-پلیپ-رحمی‏ - ذخیره شده 12 دسامبر 2016 ... علت پولیپ رحمی + درمان:همه چیز در مورد پلیپ رحمی با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان پلیپ رحمی آشنا شوید. ... کنترل خشم و عصبانیت/چگونه به اعصاب خود مسلط باشیم؟ ... علت + راه های درمان پلیپ رحمی ... با پولیپ بدخیم چه کنیم؟ پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم | عوارض پولیپ رحم - جراحی زیبایی واژن doctorkhalili.com/پولیپ-رحم/‏ - ذخیره شده پولیپ رحم : پولیپ ها معمولا در اکثر بانوان در بخش دیواره داخلی رحم رشد می کند ، اگر سلولهای رحم بیش از حد رشد کنند سبب تشکیل پولیپ رحم می شود ، به رشد بیش ... پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می شود؟ - عصر ایران www.asriran.com/fa/.../پولیپ-رحمی-چیست-و-چگونه-درمان-می-شود‏ - ذخیره شده پولیپ های خونریزی دهنده باید برداشته شوند که هم خونریزی برطرف شود و هم بررسی از نظر بدخیم نبودن به عمل آید. پولیپ رحمی چیست؟ - پارسی طب fa.parsiteb.com/پولیپ-رحمی-چیست؟/‏ - ذخیره شده - مشابه رشد و نمو بافت غیر سرطانی که در رحم و سرویکس بروزمی نماید را پولیپ رحمی گویند . ... پولیپ رحم پس از درمان امکان عود مجدد دارد و معمولاً بعداً نیاز به جراحی می باشد ... پولیپ‌ رحم در خانم‌ها - بیتوته www.beytoote.com/health/.../uterine1-polyps-female.html‏ - ذخیره شده - مشابه پولیپ‌ رحم در خانم‌ها پولیپ‌ رحم علائم پولیپ رحم, علل پولیپ رحم,عوارض پولیپ رحم, راه های درمان پولیپ های رحم,بیماریهای زنان, همه چیز درباره پولیپ رحم - مهرخانه mehrkhane.com/fa/news/14525/همه-چیز-درباره-پولیپ-رحم‏ - ذخیره شده - مشابه 31 دسامبر 2014 ... این مشکلات آناتومیک شامل بروز فیبروم و پولیپ رحم است. ... احتمال بدخیمی یا پیش‌بدخیمی پولیپ رحم، با افزایش سن، افزایش می‌یابد؛ بنابراین درمان پولیپ در زنان بعد از سن یائسگی اهمیت بیشتری ... با پولیپ بدخیم چه کنیم؟ پولیپ رحم و فیبرم با درمان گیاهی - نی نی بان niniban.com/fa/news/99032/پولیپ-رحم-و-فیبرم-با-درمان-گیاهی‏ - ذخیره شده 28 مه 2016 ... سوال مخاطب نی‌نی‌بان: آیا مواردی چون پولیپ رحم و فیبرم و آندرمتریوز با درمان طب سنتی و داروگیاهی درمان می شود یا نه؟ و درمان پزشکی آن ها به چه صورت ... پلیپ رحم را با تغذیه کنترل کنید - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/38292_پلیپ-رحم-را-با-تغذیه-کنترل-کنید.html/‏ - ذخیره شده - مشابه 26 آگوست 2014 ... بعضی زنانی که دارای پولیپ رحم هستند، ممکن است خونریزی کمی در عادت ماهانه ... قرمز غذاهای پرچرب و گوشت قرمز عوارض غذاهای پرچرب درمان پولیپ. پولیپ رحمی چگونه درمان می شود؟ - جراح و متخصص زنان drsemiramisshooshiar.com/پولیپ-رحمی-درمان-می-شود؟/‏ - ذخیره شده 13 دسامبر 2016 ... ۴٫مصرف داروی تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه در زنان. پولیپ را چگونه درمان کنیم؟ روش های درمانی پولیپ رحم که طبق نظر متخصص زنان در شیراز ... در مورد پولیپ بیشتر بدانید | دکتر منصوره پژمان منش - متخصص ... www.dr-pejmanmanesh.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID...‏ - ذخیره شده - مشابه پولیپ در واقع رشد بافت رحم بطورموضعی است که بصورت یک تکه گوشت اضافه در ... قبل از درمان باعث بهبود نتیجه و افزایش احتمال بارداری بعد از IUI و IVF میشود.