مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برای خودسازی فردا دیر است!

[ad_1]

در تمام کارهای عبادی باید نیّت وجود داشته باشد و نیّت هم خالص و قصد انجام کارها تنها برای رضای خدا باشد و اگر در اعمال انسان ریا و خودنمائی وجود داشته باشد، آن اعمال ثمرة واقعی را در بر نخواهد داشت و مقبول درگاه الهی نمی گردد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

ریا

ریا به معنای نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا اخلاق پسندیده به مردم برای قدر و منزلت یافتن پیش آنهاست. ریا ممکن است در اعمال و عبادات واجب و یا اعمال مستحب باشد، در تمامی موارد ریا نکوهیده و مذموم شناخته شده و امام صادق علیه السّلام می فرماید: (وسایل الشیعه، ج 1، ص 67) هر ریایی شرک است. برای جلوگیری از ریا لازم است به درون خود مراجعه کرده و با شناسایی ریشه های ریا، راه را بر بروز ریاکاری ببندیم.

کسی که ریا می کند دنبال عزت می گردد و با نمایاندن کارهای خوب به این و آن می خواهد که بفهماند آدم خوبی است تا به او احترام کنند، دوستش بدارند و بر عزت و سر افرازیش افزوده گردد؛ در حالیکه عزت تنها از آن خداوند است که به هر کس که بخواهد عطا می نماید و از هر کس که بخواهد می گیرد.

مهم ترین راه های جلوگیری و پیشگیری از ریا عبارتند از:

١ـ تقویت ایمان
یکی از راه های اصلی جلوگیری از ریا، تقویت ایمان و باورهای مذهبی است. هر اندازه نیروی ایمان در افراد قوی تر شود، انجام اعمال ریاکارانه در آنها ضعیف تر می شود.
٢ـ اخلاص
دومین عامل جلوگیری از ریا، اخلاص است. اخلاص در واقع نقطة مقابل ریا است. اخلاص به معنای آن است که انسان، عبادات، اعمال و رفتارش را برای رضای خدا انجام دهد. علی علیه السّلام می فرماید: اخلاص در عمل، از نشانه های سعادت است» (محمدی ری شهری، ج 3، ص 59) و نیز فرمود: «خوشا به حال کسی که عبادت و دعایش را فقط برای خدا انجام دهد و قلبش را به آنچه چشمش می بیند مشغول نسازد (حر عاملی، بحار الانوار، بیروت، ج70، ص 229) تا وقتی انسان اخلاص نداشته باشد، نمی تواند خود را از ریا مصون نگه دارد.

نکوهش ریا در آیات و روایات

از آن جا که هدف از عبادات، جلب رضایت خداوند و تقرب به درگاه الهی می باشد، هر نوع انگیزة دیگری برای انجام عبادات نکوهیده و ناپسند است؛ لذا خداوند در قرآن می فرماید: «فویلٌ للمصلّین، الذین هم عن صلاتهم ساهون، الذین هم یُرائون و یمنعون الماعون»؛[2] وای بر نمازگزاران! آن کسانی که نسبت به نماز خود مسامحه کارند، آنان که اعمال و عبادات خود را از روی ریا و خودنمایی انجام می دهند و از احسان به دیگران خودداری می کنند.
علی علیه السّلام نیز می فرماید: «آفةُ العبادةِ الرّیا»[3] آفت عبادت ریا است. ریا در عبادت ممکن است انواع مختلف داشته باشد. آن که می خواهد از ریا مصون بماند و در نماز حضور قلب داشته باشد، توجه به این نکات مفید است:

1. ریا ممکن است در عبادات واجب مانند نماز و روزه محقق شود،

مثلاً فردی که در خلوت و تنهایی اهل نماز نیست، امّا در حضور دیگران علاقه دارد نماز بخواند یا فردی که در حضور دیگران با والدین خود رفتار شایسته و برخورد مناسب از خود نشان می دهد، امّا در غیاب دیگران و در منزل با ایشان بی ادبی و بی احترامی می کند، از مصادیق ریا در اعمال واجب محسوب می شود و حرام است.

2. نوع دیگر ریا در عبادات آن است که فرد در اعمال واجب خود مرتکب ریا نگردد،

 یعنی هدفش رضای خدا باشد، امّا در عبادات مستحب خود مرتکب ریا شود، مثل این که در حضور مردم نماز مستحبی بخواند، تسبیح و صلوات بگوید؛ امّا در مواقعی که تنها است و کسی او را نمی بیند، علاقه به این اعمال نداشته باشد. یا رکوع و سجود و سایر افعال نماز را در حضور دیگران با کیفیت بهتر انجام دهد تا در نظر دیگران مذهبی جلوه کند. امّا در تنهایی نمازش را سطحی و بدون کیفیت بخواند. تمامی این موارد از مصادیق ریا است و می تواند اعمال و رفتار فرد را دچار مشکل کند.

3. ریا در اظهار شهادتین(اسلام)

یکی از اقسام ریا این است که شخص شهادتین را به زبان می آورد ولی در دل آن را انکار می کند که این قسم داخل در کفر و نفاق است. چنین اشخاصی از کافر ظاهری بدتر و پر عقبوت ترند؛ زیرا هر صفت نفاق را دارد و هم صفت کفر را.

4. ریا در وصف عبادات

کسی که در اصل عبادات ریا نکند؛ ولی در اجزای عبادات سعی در ریا نماید. مثلا رکوع، سجده، قرائت و... نماز را در حضور دیگران با آب و تاب بجا آورد تا جلب نظر دیگران را بنماید. یا در مراسم عزاداری گریه خود را پاک نکند یا به هیبتی بخصوص عزاداری کند تا دیگران جذب و جلب او شوند.

حضرت علی علیه السّلام می فرماید: «بر تو باد به اخلاص، در نیت و عمل، به راستی که پاکی نیت و عمل خالص، سبب قبولی اعمال و ارزشمند شدن عبادت و بندگی خدا است.»

5. ریا در غیر عبادات

مثل نظافت لباس به قصد خود نمایی یا پوشاندن عیبی از خود تا مردم او را پی عیب بدانند و یا در پنهان داشتن گناهان خود این قسم از ریا جایز است و از جهانی اگر انجام نشود انجام ندادنش حرام خواهد بود. مثل اینکه گناهان را از دید دیگران مخفی نکند و آنها را اظهار نماید. این کار قطعاً حرام است و خود یکی از گناهان کبیره به شمار می رود.
پس از آن که مفهوم ریا و مصادیق آن را در مورد عبادات شناختیم، برای این که عبادات به ریا آمیخته نشود، باید مواظب بود که نیت ما محض رضای خدا باشد و جز رضای خداوند هیچ هدف و نیت دیگری را در اعمال و رفتار خود مدّ نظر نداشته باشیم.
ملا مهدی نراقی در کتاب ارزشمند« معراج السعادة» می نویسد: «شیطان برای افساد کار بندگان و آمیخته نمودن عبادات آنان به ریا، افراد را در مورد نیت، قرائت یا طهارت به وسواس می اندازد. اگر چند دفعه کسی اعتنا نکند و به آن چه از شرع رسیده اکتفا کند، دست از او بر می دارد و موفق نمی شود که اعمال و عبادات او را به ریا آلوده کند؛ امّا اگر به وسوسه های شیطان گوش فرا دهد و در هر عملی شک کند، کارش به جایی می رسد که از عبادت بازماند و اعمالش به ریا آمیخته شود.»[4]
خلاصه برای رهایی از ریا باید نفس خود را به پنهان داشتن عبادات عادت داد و همان گونه که درها را بر روی اعمال زشت خویش بسته ایم باید بر فاش شدن عبادات و اعمال خویش نیز بسته نگهداریم و تا حدّ ممکن سعی کنیم که اعمال خود را فقط برای خدا انجام دهیم. و هیچ گاه هدف این نباشد که دیگران اعمال را ببینند و تعریف و تمجید کنند، توجه داشته باشید که اگر تصمیم قطعی بگیریم و هدف رضای خدا باشد، خداوند ما را در این زمینه یاری می کند؛ زیرا خداوند فرموده است: «و الذین جاهدوا فینا لنهدیّنهم سُبلَنا»[5]؛ و کسانی که در راه ما تلاش و کوشش می کنند، ما آنها را بر راه های خویش هدایت می کنیم. نکته ای که بیان آن بسیار مهم است این است که از آن جا که اسلام دینی اجتماعی است و بسیاری ار عبادات ما اجتماعی است با ید با «تمرین» تلاش کنیم که این عبادات با ریا از بین نرد.
علی علیه السّلام نیز می فرماید: «بر تو باد به اخلاص، در نیت و عمل، به راستی که پاکی نیت و عمل خالص، سبب قبولی اعمال و ارزشمند شدن عبادت و بندگی خدا است.»[6]

خلاصه اینکه:

کسی که ریا می کند دنبال عزت می گردد و با نمایاندن کارهای خوب به این و آن می خواهد که بفهماند آدم خوبی است تا به او احترام کنند، دوستش بدارند و بر عزت و سر افرازیش افزوده گردد؛ در حالیکه عزت تنها از آن خداوند است که به هر کس که بخواهد عطا می نماید و از هر کس که بخواهد می گیرد.
تذکر: برای خودسازی فردا دیر است امروز اقدام کنیم که راحت تر به نتیجه مطلوب برسیم.

پی نوشت ها:
[1] . ابن منظور، لسان العرب، ج 5، ص 88.
[2] . ماعون/4 7.
[3] . آمدی، غرر الحکم، ج 3، ص 99.
[4] . نراقی، مهدی، معراج السعادة، ص 627 628.
[5] . عنکبوت/69.
[6] . آمدی، غرر الحکم، ج 4، ص 290.
منابع:
سایت اندیشه قم
معراج السعاده مهدی نراقی غررالحکم ج 3 و 4

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

برای خودسازی فردا دیر است مهم ترین راه های جلوگیری و پیشگیری از ریا عبارتند از ١ـ تقویت ایمان یکی از راه های انجمن راسخون برای خودسازی فردا دیر استانجمن راسخون ، برای خودسازی فردا دیر است ریا به معنای نشان دادن و وانمود کردن چیزی برنامه فردا دیر است اجتماعی و خانواده شبکه …برنامه فردا دیر است گالری تصاویر آرشیو برنامه نظر دهی برای برنامه و نمایش بانک صادرات ایران برای رقابت فردا دیر است…فصلنامه هافصلنامه شماره برای رقابت فردا دیر است زیرا اگر اینگونه باشد، فردا دیر است و سایر رقبا میدان نارین خبر موضع‌گیری در فتنه‌ها شرایط قضاوت را در …فردا دیر است برای سنجش انسان‌ها و نیز باید از فرصت جوانی برای خودسازی ویژه نامه فردا دیر است ویژه نامه فردا دیر است رمضان؛ ماه خودسازی ارسالی از سجاد محمدیان تهراندر جمع زندگی کنیم نه در دیر بود و برای فردا که ماه خودسازی است و کم رمضان ماه خودسازیدر جمع زندگی کنیم نه در دیر بود و برای فردا که دیرهم ماه خودسازی است وکم‏ترین در محضر اولیاء الله خودسازی و به رنگ خدا شدن این رو لازم است برای رشد و تکامل و خودسازی، اتخاذ روشی فردا به حساب خود رمضان ماه خودسازی در جمع زندگی کنیم نه در دیر بود و برای فردا که دیرهم ماه خودسازی است وکم‏ترین فردا دوشنبه شهریور، روز دحوالارض است دعا خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است «اللَّهُمَّ دَاحِیَ خدا برای تهمت انتقام می گیرد غیبت به معنای این است که خصوصیت و چیزی که فردی مبتلا به آن است و نباید بگویی را می گویی تهمت آیا برای جبران حق الناس می‌شود قرآن ختم کرد و ثوابش را هدیه آیا برای جبران حق الناس می‌شود قرآن ختم کرد و ثوابش را هدیه کرد؟ نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور امام زمان عج – مهدی بیا یا مهدی بهترین کار دعا برای حضرت است امر به معروف ونهی از منکر و در صحنه بودن در مبارزه با روش های طبیعی بزرگ کردن آلت تناسلی جدید روشهایطبیعیبزرگ روش های طبیعی بزرگ کردن آلت تناسلی سایز طبیعی آلت تناسلی چقدر است؟ عمل جراحی زیبایی بزرگ کیهان نهاوند روز زن را به درِ کوزه گذارید روزها فکر من این است و همه شب سخنم که مرا از چه سبب کرد زندگی هایی که حرمتشان فرو ریخته است پزشکی قانونی جای زنانی است که به بن بست رسیده اند سکوتشان مقابل خشونت جواب نداده است بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان رهبر انقلاب کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند شهید من امروز فقط برای تو می نویسم شهید من باز هم، دلم در هوای نوشتن از تـــو موج میزند خلیج پارس مجبور بودیم برای این که پین های چتر توی چش و چالمون نره دو قدم از هم دورتر برویم فردا دیر است



لینک منبع :برای خودسازی فردا دیر است!

برای خودسازی فردا دیر است! - تبیان article.tebyan.net/343916/برای-خودسازی-فردا-دیر-است-‏ - ذخیره شده 13 دسامبر 2016 ... در تمام کارهای عبادی باید نیّت وجود داشته باشد و نیّت هم خالص و قصد انجام کارها تنها برای رضای خدا باشد و اگر در اعمال انسان ریا و خودنمائی وجود داشته ... برای خودسازی فردا دیر است! - حوزه علمیه سفیران هدایت تبریز www.hst245.ir/برای-خودسازی-فردا-دیر-است/‏ - ذخیره شده 10 دسامبر 2016 ... در تمام کارهای عبادی باید نیّت وجود داشته باشد و نیّت هم خالص و قصد انجام کارها تنها برای رضای خدا باشد و اگر در اعمال انسان ریا و خودنمائی وجود داشته ... دانلود برنامه فردا دیر است - مذهبی دانلود religious01.persianblog.ir/tag/دانلود_برنامه_فردا_دیر_است‏ - ذخیره شده - مشابه کانال ترک گناه و خودسازی در تلگرام اینستاگرام خودسازی ... دانلود برنامه فردا دیر است با موضوع اعتیاد در دو فرمت تصویری و صوتی ... برنامه فردا دیر است مورخه 1393/3/13 با موضوع مدگرایی با حضور دکتر هومن نامور روانشناس و دکتر بهرام بیات جامعه ... مستند فردا دیر است؛ دانلود با کیفیت های متفاوت - ثریا، دیدبانی ... www.sorayatv.ir/content/documentry/1273/‏ - ذخیره شده 27 ژانویه 2016 ... مشکلات و ضعف ‌های صنعت خودرو از یک سو و آلودگی هوای کلان‌شهرها از سوی دیگر تهدیدهای بزرگی هستند که در مستند «فردا دیر است...» برنامه ثریا به ... به منظور خودسازی فردا دیر می باشد! - سرزه www.serze.com/منظور-خودسازی-فردا-باشد-2527626/‏ - ذخیره شده 14 دسامبر 2016 ... تصویر و عکس برای خودسازی فردا دیر است! ریا به معنای نمایان کردن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا اخلاق دوست داشته به مردمان برای قدر و خانه ات ... برای خودسازی فردا دیر است - تورکو موزیک turkumusic.ir/tag/برای+خودسازی+فردا+دیر+است‏ - ذخیره شده برای خودسازی فردا دیر است 11 . برای خودسازی فردا دیر است! - مفیدستان اخلاص به معنای آن است که انسان، عبادات، اعمال و رفتارش را برای رضای خدا…,برای خودسازی ... ویژه نامه - فردا دیر است - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/special?id=3936‏ - ذخیره شده - مشابه دانلود برنامه فردا دیر است - پاسخ 1 313parvaz.ir/Forum/Post/10494/Answer/1‏ کانال ترک گناه و خودسازی در تلگرام ... برنامه فردا دیر است مورخه 1393/3/13 با موضوع مدگرایی با حضور دکتر هومن نامور روانشناس و دکتر بهرام بیات جامعه شناس. شبکه سه سیما | فردا دیر است www.tv3.ir/program/details/11206‏ - ذخیره شده فردا دیر است را بیشتر بشناسید. دکتر سارا عابدینی به اتفاق یکی از اساتید قدیمی خود یک مرکز مشاوره درمانی تأسیس می کند. به تدریج یک مددکار اجتماعی به نام حبیب ... شخصی هستم که در مسائل دینی دچار ریا هستم و بسیار رنج می برم بنده ... www.zaviye.net/?p=1495‏ - ذخیره شده 4 آگوست 2015 ... بعضی از ما در حال روزه یا مشغول نماز است و شیطان او را وسوسه می‌کند و می‌گوید تو ... تذکر: برای خودسازی فردا دیر است امروز اقدام کنیم که راحت تر به ...