مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

باغ هفت تن شیراز

[ad_1]

بامداد – باغ هفت تن شیراز  – تکیه هفت تنان شیراز – موزه سنگهای تاریخی شیراز

باغ تکیه هفت‌تنان، باغ هفت تن باغ هفت تن شیراز یا موزه سنگ های تاریخی، یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است. این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه و عمارت آن از بناهای دوره کریم خان زند است. این باغ در پای کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌است. بیشتر جهانگردانی که در چند سدهٔ اخیر به شیراز سفر کرده‌اند باغ هفت تن شیراز و عمارت زیبای آن را وصف کرده‌اند. مردم شیراز نیز به این مکان دلبستگی خاص دارند و سابقاً گاه در طلب باران و استجابت دعا روی بدین مکان می‌آورده‌اند.

haft-tan-1368387663

باغ هفت‌تن (بقعه‌ی هفت‌تنان، تکیه‌ی هفت‌تنان) که یکی از سازه‌های کریم خان زند در شیراز است؛ باغ زیبایی است که در شمال آرامگاه حافظ و باغ جهان نما در دامنه‌ی کوه تخت ضرابی (کوه چهل مقام) جای گرفته و علت نام گذاری این سازه به هفت تنان، وجود هفت گور از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده‌است.

%d8%b3%d9%86%da%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%ae%db%8c-1368389172

از دیدنی‌های این عمارت تالاری است که سقف آن بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده و در طاقچه‌های بالایی آن، پنج مجلس روی گچ نقاشی شده و از شاهکارهای نقاشی دوران زندیه محسوب می‌شود. این مجموعه در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط نقاش و هنرمند محمد باقرجهان میری تعمیر و تجدید شد.

این پنج مجلس به ترتیب عبارتند از: درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظرهٔ شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان. سنگ‌های موجود دراین موزه متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی، توقیع، تعلیق، نسخ و… به طرز زیبایی تزیین شده‌است.

حوض بزرگی هم در وسط عمارت اصلی به چشم می‌خورد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر می‌شده‌است. باغ هفت تن شیراز در انتهای بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام قرار دارد. هم اکنون از این ساختمان و باغ به عنوان گنجینه‌ی سنگ‌های کهن بهره برده می‌شود.

منبع : مکانبین


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مناطق شهرداری شیراز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادمناطقشهرداریشیرازمنطقه یک منطقه یک شهرداری شیراز در سال ۱۳۵۹ تاسیس گردیده‌است و تا کنون ۱۵ نفر در سمت آرامگاه خواجوی کرمانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادآرامگاهخواجویکرمانیآرامگاه خواجو جمال‌الدین ابوعطاء محمود بن محمود کرمانی معروف به خواجوی کرمانی در مسجد وکیل شیراز مسجدوکیلشیرازمکان های پیشنهادی باغ هفت تن – موزه سنگ شیراز باغ هفت تن – تکیه هفت تنان شیراز بلیط کده– بلیط هواپیما چارتر ارزان کیش،مشهد،دبیبلیط کده، فروش آنلاین بلیط هواپیما داخلی و خارجی چارتر و سیستمی گارانتی پایین ترین و لباس محلی فارس لباسمحلیفارسباغ ارم باغ ارم، باغی تاریخی و زیبا در شمال غربی شیراز است و در خیابان ارم قرار دارداماکن ورزشی شهر شیراز استان مدرسه نیوزباغ ارم استان فارس این باغ در جبهه شمال غربی، خارج از شهر شیراز در استان فارس و در جاذبه های طبیعی شهر شیراز باغ های شیراز به زیبایی و طراوت مشهور است اما چند باغ شیراز از جمله آثار تاریخی نیز بوستان هکتاری کوهستانی دراک – شیراز ۱۴۰۰، شیراز ساخت بوستان بزرگ کوهستانی ۱۰۰۰ هکتاری دراک در بخش های مختلف ادامه دارد به گزارش رزرو هتل بزرگ شیراز تخفیف تا درصد …هتل بزرگ شیراز هتلی نوساز در قلب شهر شیراز و نزدیک به دروازه قرآن و مکانهای تاریخی شهر رزرو هتل جهانگردی شیراز تخفیف تا درصد …مهمانسرا جهانگردی شیراز هتل جهانگردی شیراز هتلی بسیار زیبا در محیطی سرسبز و صمیمی مناطق شهرداری شیراز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد مناطقشهرداری منطقه یک منطقه یک شهرداری شیراز در سال ۱۳۵۹ تاسیس گردیده‌است و تا کنون ۱۵ نفر در سمت شهردار آرامگاه خواجوی کرمانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آرامگاهخواجوی آرامگاه خواجو جمال‌الدین ابوعطاء محمود بن محمود کرمانی معروف به خواجوی کرمانی در سال ۶۷۹ مسجد وکیل شیراز مسجدوکیلشیراز مکان های پیشنهادی باغ هفت تن – موزه سنگ شیراز باغ هفت تن – تکیه هفت تنان شیراز – موزه بلیط کده– بلیط هواپیما چارتر ارزان کیش،مشهد،دبی بلیط کده، فروش آنلاین بلیط هواپیما داخلی و خارجی چارتر و سیستمی گارانتی پایین ترین و جاذبه های طبیعی شهر شیراز استان فارس قسمت بیست و دوم شیراز باغ های شیراز به زیبایی و طراوت مشهور است اما چند باغ اماکن ورزشی شهر شیراز استان مدرسه نیوز باغ ارم استان فارس این باغ در جبهه شمال غربی، خارج از شهر شیراز در استان فارس و در دامنه بوستان هکتاری کوهستانی دراک – شیراز ۱۴۰۰، شیراز پایتخت ساخت بوستان بزرگ کوهستانی ۱۰۰۰ هکتاری دراک در بخش های مختلف ادامه دارد به گزارش شیراز۱۴۰۰ رزرو هتل بزرگ شیراز تخفیف تا درصد هتل بزرگ شیراز هتلی نوساز در قلب شهر شیراز و نزدیک به دروازه قرآن و مکانهای تاریخی شهر با رزرو هتل جهانگردی شیراز تخفیف تا درصد مهمانسرا جهانگردی شیراز هتل جهانگردی شیراز هتلی بسیار زیبا در محیطی سرسبز و صمیمی ، دارای آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در ایام نوروز همشهری آنلاین شهر شیراز به شهر شعر و ادب، و باغ و گل و بلبل شهرت ملی و جهانی دارد عید نوروز باغ هفت تن



لینک منبع :باغ هفت تن شیراز

باغ هفت تن - موزه سنگ شیراز www.makanbin.com/fars/place/باغ-هفت-تن-موزه-سنگ-شیراز/‏ - ذخیره شده - مشابه باغ هفت تن باغ هفت تنان موزه سنگ شیراز موزه سنگهای تاریخی بقعه هفت تنان باغ تکیه هفت تنان باغ هفت تن شیراز موزه سنگ شیراز کجاست آدرس موزه سنگ جاذبه های ... تصاویر برای باغ هفت تن شیراز هفت‌تنان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/هفت‌تنان‏ - ذخیره شده - مشابه این باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌است. بیشتر جهانگردانی که در چند سدهٔ اخیر به شیراز سفر کرده‌اند باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را ... ‏۱ وجه تسمیه - ‏۲ پیکربندی - ‏۳ ثبت در آثار ملی - ‏۴ جستارهای وابستهباغ هفت تن شیراز-موزه سنگ شیراز-مقبره هفت تنان شیراز www.citypedia.ir/باغ-هفت-تن-موزه-سنگ-های-تاریخی-شیراز/‏ - ذخیره شده - مشابه باغ هفت تن که به باغ تکیه هفت تنان، مقبره هفت تنان و موزه سنگ های تاریخی نیز شهرت دارد یکی دیگر از باغ های زیبای شهر شیراز است که به. باغ هفت‌تنان؛ مقبره هفت عارف و درویش در شیراز + عکس - IQNA www.iqna.ir/.../باغ-هفت‌تنان-مقبره-هفت-عارف-و-درویش-در-شیراز-عکس‏ - ذخیره شده - مشابه گروه اجتماعی: یکی از بناهای که کریم خان در شیراز احداث کرد، باغی مصفا در دامنه کوه چهل مقام به نام هفت تنان است که در آن هفت نفر از عارفان و درویشا‌ن قرن‌های گذشته ... همراه با باغ موزه «هفت تنان» به دنیای سنگی‌ها در شیراز بروید www.yjc.ir/.../همراه-با-باغ-موزه-هفت-تنان-به-دنیای-سنگی‌ها-در-شیراز-بروید‏ - ذخیره شده این باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌ است. بیشتر جهانگردانی که در چند سده اخیر به شیراز سفر کرده‌اند، باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را ... باغ هفت تن (موزه سنگ های تاریخی) شیراز | زندگی: مرجع سفر و ... www.zendegi.com/safar/باغ-هفت-تن-موزه-سنگ-های-تاریخی-شیراز/‏ باغ هفت تن که به باغ تکیه هفت تنان، مقبره هفت تنان و موزه سنگ های تاریخی نیز شهرت دارد یکی دیگر از باغ های زیبای شهر شیراز است که به فاصله کمی از باغ چهل ... باغ هفت تن شیراز ( موزه سنگ های تاریخی شیراز ) - شیراز - فارس ... hamgardi.com/place/4633‏ - ذخیره شده - مشابه باغ هفت تن شیراز - یکی از بناهای تاریخی که به دست کریم خان زند و در نزدیکی آرامگاه حافظ ساخته شده و طی سالیان دراز بازدیدکننده زیادی داشته است . دلیل نام گذاری. فارس - شیراز - باغ هفت تنان - موزه سنگ www.parsacity.com/.../564-فارس-شیراز-باغ-هفت-تنان-موزه-سنگ.html‏ - ذخیره شده - مشابه موزه سنگ در تکیه هفت تنان از بناهای کریم خان زند، در دامنه کوه تخت ضرابی ( کوه چهل مقام) ... برای دیدن عکس های باغ هفت تنان - موزه سنگ در شیراز (اینجا) را کلیک کنید. باغ هفت تن – موزه سنگ شیراز - ایرانگردی irantrips.ir/باغ-هفت-تن-موزه-سنگ-شیراز/‏ - ذخیره شده 21 فوریه 2017 ... باغ تکیه هفت تنان، باغ هفت تن یا موزه سنگ های تاریخی، یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی شیراز است. این باغ به سده های پیش از عهد زندیه و عمارت ...