مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ

[ad_1]

ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی امروزی را به تصویر بکشد. این مجموعه روایت سبک زندگی جامعه ای است که، انسان های آن بهشت، رضایتمندی، خوشبختی و سعادت را در جهنم زیاده خواهی ها، انتقام جویی ها و دروغگویی به تباهی کشانده اند. نویسنده ی این داستان تمام سعی خود را مبذول داشته تا از زاویه ای جدید به آرزوی جوان های امروزی بپردازد. جوان هایی که آرزوهای رویایی و بلند پروازی های نابجایشان، مانع از رسیدن ایشان به اهداف اصلیشان شده است. در قسمتی هایی از این داستان، زندگی جوانی به تصویر کشیده، که برای دستیابی به آرزوهای رویایی و بلند خود از شاخص ها و عناصر غلط کمک می گیرد و همین امر موجبات شکست او را فراهم می کند.

علی بیرانوند- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
ماه و پلنگ، شاهرخ استخری 

سکانس اول: آرزوی زندگی لوکس و متفاوت: 

شاید به جرأت بتوان گفت یکی از عواملی که باعث شد که جوان پُر مدعایی همچون محسن(شاهرخ استخری) در داستان ماه و پلنگ، تن به قبول وکالت یک انسان مجرم، ولی پول دار دهد، آرزوی داشتن یک زندگی لوکس و متفاوت بود، آرزویی که با داشتن یک ماشین گران قیمت همراه بود، آرزویی که خواست بسیاری از افراد است. در آموزه های قرآنی نیز این چنین تمنا و آرزویی را می توان در داستان قارون مشاهده کرد. قرآن کریم آن تمنا را این چنین به بیان می فرماید: «فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فی‏ زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیمٍ؛ [سوره قصص، آیه 79] پس [قارون‏] با کوکبه خود بر قومش نمایان شد کسانى که خواستار زندگى دنیا بودند گفتند: «اى کاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما [هم‏] داده مى‏شد واقعاً او بهره بزرگى [از ثروت‏] دارد.»
 در این داستان، محسن نیز برای دستیابی به آرزوهای بلندش، خود را وارد در ماجرای پر مخاطره ای می کند، که بعدها چیزی جز افسوس و ندامت و پشیمانی را برای او به دنبال نداشت. در جوامع امروزی نیز بسیاری از جوانان با دیدن زندگی افراد مرفه، آرزوی داشتن این چنین زندگی هایی را در سر می پرورانند، ولی دستیابی به این امکانات دنیوی، در مواردی با عبور از مرزهای دینی و اخلاقی همراه می شود، رویه نامناسبی که در فرهنگ دینی و اجتماعی مسلمانان به شدت از آن نهی شده است.  

بلندپروازی، و تمایل به امکانات مادی و دنیوی که شخص کتایون برای محسن ترسیم کرده بود، نیز از جمله عواملی مهمی بود که موجب شد محسن، عشق پاک خود را فراموش کرده و آن را ضایع نماید. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏؛ [سوره علق، آیات 6 و7] چنین نیست (که شما مى‏پندارید) به یقین انسان طغیان مى‏کند، از اینکه خود را بى‏نیاز ببیند!»


سکانس دوم: استفاده از ابزار های ممنوعه برای دستیابی به موفقیت

یکی از عناصر و شاخص های مذمومی که بازیگر نقش محسن (شاهرخ استخری) سعی داشت، با بهره گیری از آن به موفقیت و پیروزی دست یابد، ابزار رشوه و دروغ بود. محسن که وکالت یک انسان مجرم و گنهکار را بر عهده گرفته بود، در حالی که می دانست موکلش مجرم است، با این حال برای دستیابی به یک ماشین گران قیمت، چشم را بر روی واقعیت می بندد و دفاع همه جانبه از موکلش را برعهده می گیرد. او زمانی که متوجه می شود، نمی تواند به نفع موکلش به پیروزی دست یابد و رضایت شاکیان را جلب کند، تن به رشوه به شاهدان ماجرا می دهد، تا آنکه آنان را از شهادت دادن به واقعیت منصرف کند. هر چند شخصیت محسن این چنین می پنداشت که با دادن رشوه می تواند رضایت شاهدان را به نفع موکلش جلب کند، ولی در این امر به موفقیت واقعی دست نیافت.
 نکته‌ای که در این سکانس نهفته است را می توان این چنین بیان کرد، هر چند بسیاری از ما انسان ها دارای غریزه منفعت طلبی هستیم و در راستای منافع خود برای دستیابی به نتیجه مطلوب تلاش می کنیم، ولی این امر نباید موجب متوسل شدن به اموری همچون رشوه، دروغ و چشم پوشی از حق و حقیقت شود؛ چرا که خدای متعال از این رویه غیر اخلاقی نهی فرموده: «سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْت؛[سوره مائده، آیه42] پذیرا و شنواى دروغ هستند [و] بسیار مال حرام مى‏خورند.» از طرفی  پیروزی حاصل از این ابزار نامطلوب بر اساس روایات اسلامی پیامدهای شوم دنیوی و اخروی را برای هر انسانی به دنبال خواهد داشت: در نهج الفصاحه از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) این چنین نقل شده است: «الرّاشی و المرتشی فی النّار؛ [نهج الفصاحة، ص506، ح1680] رشوه دهنده و گیرنده در آتشند.»  

پیروزی حاصل از این ابزار نامطلوب بر اساس روایات اسلامی پیامدهای شوم دنیوی و اخروی را برای هر انسانی به دنبال خواهد داشت: در نهج الفصاحه از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) این چنین نقل شده است: «الرّاشی و المرتشی فی النّار؛ [نهج الفصاحة، ص506، ح1680] رشوه دهنده و گیرنده در آتشند.»


سکانس سوم: پشت پا زدن به عشق پاک

در قسمت های میانی قصه ی ماه و پلنگ به یک باره محسن، عاشق دختری می شود که پیش از آن به دنبال شکست او در وکالت بود، محسن که سعی داشت ملکا را در دفاع از موکلش شکست دهد، به یکباره سرگذشتش به گونه ای دگر رقم می خورد؛ چرا که خود را دلباخته عشق پاکی می بیند که هر انسانی روزی به طور طبیعی آرزوی آن را دارد. این عشق پاک همان طور که انتظار می رفت در نهایت با سعی و تلاش محسن به ازدواج ختم می شود، ولی دیری نمی پاید که این وصلت و پیوند به خاطر خود شیفتگی و بلندپروازی های محسن در دستیابی به آرزوهایش به هجران و جدایی مبدل می شود. 
نکته ظریف و دقیقی که در این سکانس چشم نوازی می کند، عدم وفای به تعهد و عشق پاک است، محسن که روزی خود را عاشق و شیدای ملکا معرفی می کرد، با حربه و دسیسه ی دختر جوانی به نام  کتایون (ویدا جوان)، به عشق دیرینه اش پشت پا زند. این در حالی است، که هر وجدان پاک و انسان منصفی، بر این امر صحه می نهد که، محسن می بایست، وفادار زن خود می ماند، و بی جهت و تنها با دیدن چند نمونه از ظاهر نمایی های کتایون، دلبسته او نمی شد. به نظر می رسد، بلندپروازی، و تمایل به امکانات مادی  و دنیوی که شخص کتایون برای محسن ترسیم کرده بود، نیز از جمله عواملی مهمی  بود که موجب شد محسن، عشق پاک خود را فراموش کرده و آن را ضایع نماید. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏؛ [سوره علق، آیات 6 و7] چنین نیست (که شما مى‏پندارید) به یقین انسان طغیان مى‏کند، از اینکه خود را بى‏نیاز ببیند!» 

سکانس پایانی: بلند پروازی ممنوع

نکته پایانی اینکه، همه ی تلاش نویسنده و کارگردان سریال ماه و پلنگ، این بود که یک نوع شناخت، آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه جوانان القاء کنند. شناختی که یک قسمت پررنگ آن مربوط می شود به عشق های دروغینی که در پس پرده آنها توطئه های خطرناک نهفته است. توطئه هایی که می تواند کانون گرم خانواده ها را به تباهی و نابودی بکشاند. جوان امروز چه دختر و چه پسر باید همواره هشیار بوده و فریب ظاهر سازی های مکارانه را نخورند. 

وقتی که باید بلند پرواز بود !

وقتی که باید بلند پرواز بود !

رقابت سیمای محترم با شبکه های ماهواره ای!

رقابت سیمای محترم با شبکه های ماهواره ای!

برزخ ملکوت؛ توهم یا واقعیت؟

برزخ ملکوت؛ توهم یا واقعیت؟


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

الف رقابت ترامپ و کلینتون، فرانک اندر وود و خانه …سیاست واقعی فرانک اندرود مبتنی بر کنار گذاشتن اخلاق از عرصه سیاست است و سرلوحه قرار الف حقوق و مزایا چند صد میلیونی برای آقای مدیرعاملحبیبی در خصوص اسناد فوق و ماجرای حقوق چند صد میلیونی مدیرعامل این بانک در توضیحاتی به فان و سرگرمی سریال تلویزیونی ایرانی ماه و پلنگ با کیفیت عالی به کارگردانی احمد امینی با اخبار،اخبار هنرمندان،اخبار بازیگران،خبرهای دنیای فرهنگ و ایرج راد معتقد است از نظر پزشکی رسیدگی لازم و کافی در مورد جعفر والی انجام نشد… الف رقابت ترامپ و کلینتون، فرانک اندر وود و خانه پوشالی سیاست واقعی فرانک اندرود مبتنی بر کنار گذاشتن اخلاق از عرصه سیاست است و سرلوحه قرار دادن الف حقوق و مزایا چند صد میلیونی برای آقای مدیرعامل حبیبی در خصوص اسناد فوق و ماجرای حقوق چند صد میلیونی مدیرعامل این بانک در توضیحاتی به دانا فان و سرگرمی سریال تلویزیونی ایرانی ماه و پلنگ با کیفیت عالی به کارگردانی احمد امینی با لینک اخبار،اخبار هنرمندان،اخبار بازیگران،خبرهای دنیای فرهنگ و هنر اخبار فرهنگی،بازیگران هالیوود،اخبار هنرمندانبازیگران،سریال،فیلم،اخبار بازیگران،صدا و



لینک منبع :چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ

تصاویر برای چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - تبیان article.tebyan.net/.../چند-سکانس-و-برداشت-آزاد-از-سریال-ماه-و-پلنگ‏ - ذخیره شده 25 دسامبر 2016 ... ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی امروزی را به تصویر بکشد. این مجموعه روایت ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - تی نیوز tnews.ir/news/dac676639863.html‏ 25 دسامبر 2016 ... ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی امروزی را به تصویر بکشد. این مجموعه روایت ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - جستجوگر اخبار تی نیوز worldcup.tnews.ir/news/dac676639863.html‏ - ذخیره شده 25 دسامبر 2016 ... ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی امروزی را به تصویر بکشد. این مجموعه روایت ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - واضح - عکس های کتایون ... magifa.com/detail/2346217/article/26‏ - ذخیره شده در سریال ماه و پلنگ عکس ... ماه و پلنگ ناگفته های ویدا جوان بازیگر نقش کتایون در سریال ماه و ... - عکس های کتایون در سریال ماه و پلنگ. چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - واضح - عکس های ملکا و ... magifa.com/detail/2346186/article/50‏ و پلنگ عکس روز نو بیتا سحر خیز بازیگر نقش ملکا در سریال ماه و ... و فرازو نشیب های ... - عکس های ملکا و کتایون. سکانسی از سریال ماه و پلنگ، مسیح اسلامی ،خدای واحد یا احد؟! - حوزه ... www.hst245.ir/سکانسی-از-سریال-ماه-و-پلنگ،-مسیح-اسلامی/‏ - ذخیره شده 26 دسامبر 2016 ... ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ. چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ - واضح - سایت واضح vazeh.com/.../چند-سکانس-و-برداشت-آزاد-از-سریال-ماه-و-پلنگ‏ - ذخیره شده 25 دسامبر 2016 ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ-ماه و پلنگ روایت یک داستان اجتماعی است، که نویسنده ی آن سعی دارد، نوعِ خاصی از سبک زندگی جامعه ی ... عرفه ، بارش رحمت https://yazdcity.ir/data/SC.php?type=component_sections&id=77...‏ عاقبت ارتباط نامحرمان ! یک راه مهم برای جلب محبت الهی! چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ. چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و... یک شرط مهم برای فراوانی ... احادیث منتخب saznaa.ir/newindex.aspx/Comment/SWF/1386/post/.../newindex.aspx?...‏ سکانسی از سریال ماه و پلنگ، مسیح اسلامی ،خدای واحد یا احد؟! سکانسی از سریال ماه و پلنگ، ... چند سکانس و برداشت آزاد از سریال ماه و پلنگ. چند سکانس و برداشت آزاد از ...