مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم؟!

[ad_1]

یکی از مهمترین ویژگى هاى فرهنگ جاهلى، بت پرستى بود؛ اما آنچه در فرهنگ مذهبى اسلام به عنوان اولین ارزش مورد توجه مى باشد، یکتاپرستى و خدامحورى است که در عینیت فرهنگ و سیاست جلوه هایى دارد.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

فرهنگ اسلامی

فرهنگ، مجموعه دانش ها، بینش ها، نگرش ها، منش ها و ارزش هاى یک ملت، محسوب مى شود.در واقع مى توان گفت که فرهنگ هر جامعه نیز به عنوان پدیده اى بى همتا، به تدریج، در حیات جامعه شکل گرفته و قوام مى یابد.
براى این فرهنگ، ویژگى هایى را مطرح مى کنند که اولا، هویت دهنده است؛ ثانیا، مصونیت آور است؛ ثالثا، هم پویا و هم پایاست؛ رابعا، تإثیرپذیر است؛ خامسا، فطرت ثانوى است.

عتاب امام علیه السلام در جریان حمله به شهر انبار که اموال مسلمین و غیر مسلمین غارت شده بود و خلخال از پاى زن یهودى کشیده بودند، دلالت بر این دارد که امام علیه السلامبه کل جامعه و ملت به جهت این که زیر مجموعه نظام اسلامى هستند، توجه خاص دارد.

ما در جامعه اسلامی وقتی از ارزش های اسلام، دم میزنیم باید دقیقا بدانیم از چه چیزی حمایت می کنیم و برای برپایی کدام ارزش ها، تا پای جان فداکاری می کنیم:

ارزش های فرهنگ اسلام را بشناسیم

خدا محور است

یکی از مهمترین ویژگى هاى فرهنگ جاهلى، بت پرستى بود؛ اما آنچه در فرهنگ مذهبى اسلام به عنوان اولین ارزش مورد توجه مى باشد، یکتاپرستى و خدامحورى است که در عینیت فرهنگ و سیاست جلوه هایى دارد.

همه افراد در برابر قانون مساویند

در جاهلیت قبل از اسلام، هر آنچه که رئیس قبیله به عنوان حاکم مطرح مى کرد، همان، قانون بود و بقیه مجبور به اطاعت بودند؛ اما در فرهنگ مذهبى اسلام، قانون الهى مطرح است و از فرد و جامعه، هر کدام حقوقى دارند که براى اجراى درست قانون و استیفاى دقیق حقوق، سنجش عدالت مطرح است و افراد و حاکمان براساس این معیار، عادل و یا ظالم خوانده مى شوند.در حکومت امام على علیه السلام این فرهنگ بیش از شاخصه هاى دیگر مورد توجه بوده است.

شایسته سالارى مهم است!

در فرهنگ سنتى عرب، شایستگى ها جایگاهى در عزل و نصب ها نداشت؛ بلکه نژاد و خون و نیز انتصاب به قبیله بود که در موقعیت هاى اجتماعى و سیاسى، بیشترین دخالت را داشت. اما در فرهنگ مذهبى اسلام، تقوا ( ان اکرمکم عندالله اتقیکم) (حجرات/ 13)، جهاد (فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما) (نساء/95) و علم (هل یستوى الذین یعلمون والذین لا یعلمون) (زمر/ 9) از جمله ارزش هایى است که براى افراد شایستگى درست مى کند.

مصلحت جامعه اسلامی اولویت دارد

قبل از اسلام، برترى یک نژاد یا یک فرد، در جامعه مهم بود. اما در فرهنگ مذهبى که امام على علیه السلام معلم ومروج آن است، مصلحت جامعه جایگاه ویژه اى دارد؛ به طورىکه امام علیه السلام در مقابل وقایعى که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد، با این که امامت و جانشینى از آن حضرت، بود؛ ولى وقتى که مصلحت چنین ایجاب کرد که جامعه اسلامى نوپا دچار پراکندگى نشود، از حق فردى خود گذشت و به مصلحت عمومى جامعه اندیشید و نه تنها مخالفتى با آنچه انجام گرفته بود، ابراز نداشت؛ بلکه به شهادت تاریخ، خلفاى سه گانه را نیز یارى نمود تا جامعه اسلامى از بحران مصون بماند.

منصفانه پاسخگو باش

از شاخصه هاى فرهنگ جاهلى، این بود که اشخاص در برابر اجتماع و حتى در قبال اعمال خود هیچ مسوولیتى نداشتند و تنها قبیله، پاسخ گوى اعمال ایشان بود. اما در فرهنگ مذهبى اسلام، فرد در برابر اعمال خود مسوولیت دارد؛ لذا امام علیه السلام در فرمان حکومتى خود به مالک اشتر، هشدار مى دهد که تو و خاندانت و نزدیکانت، همگى موظف هستید که با مردم با انصاف رفتار کنید...

هر کس زیر مجموعه نظام است دارای حق است

در فرهنگ مذهبى که حاکم بر حکومت امام على علیه السلام بود، حتى اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان، زرتشت و...) هم باید احساس امنیت، برابرى در برابر قانون و نیز امکان استیفاى حقوق خود را داشته باشند؛ لذا حضرت علیه السلام ضمن سفارش زرتشتیان به حاکم فارس، تأکید مى نماید که باید با ایشان خوش رفتارى شود و نسبت به شکایت دهقانان این منطقه، به والى فارس هشدار مى دهد.

در فرهنگ مذهبى اسلام، قانون الهى مطرح است و از فرد و جامعه، هر کدام حقوقى دارند که براى اجراى درست قانون و استیفاى دقیق حقوق، سنجش عدالت مطرح است و افراد و حاکمان براساس این معیار، عادل و یا ظالم خوانده مى شوند.

همچنین عتاب امام علیه السلام در جریان حمله به شهر انبار که اموال مسلمین و غیر مسلمین غارت شده بود و خلخال از پاى زن یهودى کشیده بودند، دلالت بر این دارد که امام علیه السلام به کل جامعه و ملت به جهت این که زیر مجموعه نظام اسلامى هستند، توجه خاص دارد.

حرف آخر

فرهنگ، عناصر زیادى در سطوح مختلف از جمله: عقاید، عواطف، ارزش ها، هدف ها، کردارها، تمایلات و اندوخته ها را در بر مى گیرد.مولای متقیان در نامه 31 نهج البلاغه، به چهار ارزش که از مهمترین ارزش ها در یک جامعه با فرهنگ اسلامی محسوب مى شوند، توصیه مى فرماید:
1- امر به معروف ونهى از منکر؛
2- تحمل سختى ها و مشکلات در راه حق و در مسیر جهاد فى سبیل الله؛
3- یارى مستمندان (امام حقیقت انفاق را سرمایه گذارى براى آخرت خود مى داند)؛
4- قرض الحسنه.


منابع:
- نهج البلاغه، نامه 53، نامه 19، خطبه 27.
- على باقى نصرآبادى، مبانى جامعه شناسى.
- محمدتقى جعفرى، فرهنگ پیرو و فرهنگ پیشرو.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

فیش‌های تبادل فرهنگی تبادل فرهنگی دو عنصر پرخاشگری و بی‌بندوباری اخلاقی که متأسّفانه به مؤلّفه‌های مدیریت بازاریابی اهمیت ، ضرورت و فواید تحقیقات …مشاهده فرآیند جمعآوری دادههایی است که بدون دردسر جمعآوری شدهاند رفتارهای اشخاص پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی آناج آناناس های صورتی به بازار می آیند وقتی بدن از خود دفاع می‌کند ایده برای شب چلههنر نگارگریریشه‌های هنری دوره زند را باید در انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان هـ ق م و ترانه توهین آمیز دیگری از شاهین نجفی – مرد روزفرید عزیز اینطور که شما می گویید هم نظری است مستقل و محترم اما جمله ساده ترانه زبان فارسی ادبیات تعلیمیادبیات تعلیمی،نوشته ها وآثاری است که برای خواننده ودریافت کننده پیام دانش و معارفی مدیریت کارآمدپیمان مدیریت به معنای عهد بستن و عهد کردن شرط وقرارداد قول وقرار برای انجام کاری معماری سبز تجزیه و تحلیل معماری سبز و پایدار …معماریسبزتجزیهوتحلیلمعمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که ساختمان باید زمین را به پروژه کامل معماری سبز مقاله، ساختمان، معمار، طراحی داخلی، معماری کاغذی، پارکینگ، عکس های جالب آذر راه زندگیترس از خدا عامل خودباوری و اعتماد به نفس امام علی علیه السلام در حکمت ترس از خدا را فیش‌های تبادل فرهنگی تبادل فرهنگی امروز رسانه‏‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسانها را مدیریت بازاریابی اهمیت ، ضرورت و فواید تحقیقات بازاریابی مشاهده فرآیند جمع­آوری داده­هایی است که بدون دردسر جمع­آوری شده­اند رفتارهای اشخاص بدون هنر نگارگری ریشه‌های هنری دوره زند را باید در انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان هـ ق م و سلطنت زبان فارسی ادبیات تعلیمی ادبیات تعلیمی،نوشته ها وآثاری است که برای خواننده ودریافت کننده پیام دانش و معارفی را بیان پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی آناج پایگاه اطلاع رسانی آناجاخبار سیاسیحوادثفرهنگیاقتصادیاجتماعیورزشیایرانتحولات منطقه مدیریت کارآمد هیچ عقل سلیمی قبول نمیکند رستوران یا کافی شاپ هتل در اجاره غیر باشد و سرویس دهی مطلوبی داشته آذر راه زندگی ترس از خدا عامل خودباوری و اعتماد به نفس امام علی علیه السلام در حکمت ترس از خدا را یکی از ترانه توهین آمیز دیگری از شاهین نجفی – مرد روز فرید عزیز اینطور که شما می گویید هم نظری است مستقل و محترم اما جمله ساده ترانه طلبکارانه از پیش بینی های مدیر سایت ظهور از حوادث سال های آینده ایران و از سال هجری قمری ، رژیم اشغالگر قدس با شناسایی شخصی خاص در سوریه بصورت پنهانی با او معماری سبز تجزیه و تحلیل معماری سبز و پایدار مقاله در معماریسبزتجزیهو معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که ساختمان باید زمین را به گونه ای



لینک منبع :آیا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم؟!

آیا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم؟! - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=345340‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... یکی از مهمترین ویژگى هاى فرهنگ جاهلى، بت پرستى بود؛ اما آنچه در فرهنگ مذهبى اسلام به عنوان اولین ارزش مورد توجه مى باشد، یکتاپرستى و خدامحورى ... آیا واقعا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم؟! - فارسی farsi.gdn/واقعا-ارزشهای-فرهنگی-شناسیم-2854315/‏ 29 ژانویه 2017 ... عکس آیا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم؟! فرهنگ، مجموعه دانش ها، بینش ها، نگرش ها، منش ها و ارزش هاى یک ملت، محسوب مى شود.در واقع مى توان گفت که ... آیا ارزش های فرهنگی خود را می شناسیم؟! - تی نیوز tnews.ir/news/49d377045239.html‏ 31 دسامبر 2016 ... یکی از مهمترین ویژگى هاى فرهنگ جاهلى، بت پرستى بود؛ اما آنچه در فرهنگ مذهبى اسلام به عنوان اولین ارزش مورد توجه مى باشد، یکتاپرستى و ... آیا ارزشهای فرهنگی خود را می شناسیم max-news.ir/search/?...آیا%20ارزشهای%20فرهنگی%20خود%20را%20می%20شناسیم...‏ 22 نوامبر 1996 ... کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی هم یاد شهدا را گرامی داشتند. به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید ... فرهنگ پریشان و پریشانی - Hezbe-Watan www.hezbe-watan.com/dokumente/zoo59.html‏ - ذخیره شده آیا می باید در مقابل هجمه ها یا مبادلات فرهنگی، به مهندسی یا مدیریت فرهنگ بیندیشیم ؟ ... ایا در کوتامدت تمام ارزشهای تاریخی ، عنعنات پســــندیده ، میراث فرهنگی مان با حال و قال ... فرهنگ غنی خود را می شناسیم، از بقیه فرهنگ ها بیگانه چقدر خبر داریم؟ : فرهنگ - دانشنامه رشد danesh.roshd.ir/mavara/mavara-pagehistory.php?page=فرهنگ...‏ - ذخیره شده چون فرهنگ دیگران ، یا همان نحوه زندگی و پوشش و ارزش های دیگران ، می خواهد خود را آنچنان به ما تحمیل کند که ما خود را ... آیا بوسنی مسلمان و از جنگ در آمده هم این نیازها را حس می کند ؟ ... چرا ما نام شهرهای اروپا و آمریکا را بسیار بهتر از اطراف خودمان می شناسیم ؟ ? یزد گنجینه ای از داد و ستد فرهنگی - www.sarveabarkouh.ir/de/...فرهنگی/pop_up?_...‏ - ذخیره شده 19 ژانویه 2015 ... مردم یزد را هنرمندانی می دانیم که در عرصه طاقت فرسای زندگی کویری همواره ... آیا ما به عنوان میراث دار چنین فرهنگی حق داریم به بهانه تجددخواهی همه ارزش های ایرانی اسلامی خود را نادیده بگیریم و در مقابل مظاهر بی هویت بیگانه سرتسلیم فرود آوریم؟ ... ما تنها این سرزمین را یکی از گرانبهاترین گنجینه های فرهنگی می شناسیم. در میان گذاشتن مژدۀ باز آورده شده - توسّّط ارشد دالین اچ. اوکس - LDS.org https://www.lds.org/general.../10/sharing-the-restored-gospel?...‏ - ذخیره شده ما پیام های با ارزش زیادی برای شناساندن مژدۀ باز آورده داریم. ... از فرهنگ هائی که اکنون آمادۀ پذیرش مژدۀ عیسی مسیح هستند به فرهنگ ها و مللی که بطور فزاینده دشمن مذهب هستند. ... حتّی مهم تر از آن، اعضای معتقد همیشه روح ناجی را با خود خواهند داشت که آنها را در .... ما همه افراد زیادی را می شناسیم که زندگی شان توسّط مژدۀ باز آورده شده بهتر میشود. BBC فارسی - فرهنگ و هنر - نمایشگاه "ایران از درون و از برون" در ... www.bbc.com/persian/arts/.../090630_og_iran_exhib_ny.shtml‏ - ذخیره شده 30 ژوئن 2009 ... ... و برنامه ریزان موزه می گوید:"آنچه ما از هنرهای تجسمی ایران می شناسیم به ... در حالی که هنرمندان برون مرزی بیشتر میراث فرهنگی خود را به تصویر می ... ولی سیاسی نباشی، آیا می توانی از خاورمیانه بیایی و سیاسی نباشی؟" ... رنگ سیاه بشکه وسط نمایانگر طلای سیاه نفت و دو بشکه طلایی نماد ارزش نفت به رنگ طلاست. جولیان ترژر: پنج راه برای بهتر گوش دادن | TED Talk Subtitles and ... https://www.ted.com/talks/julian_treasure_5.../transcript?...‏ - ذخیره شده - مشابه ما الگوهای تشخیص صدا از سیگنال و بخصوص ناممان را می‌شناسیم. ... (فرهنگ ، زبان، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها، انتظارات، مقاصد) این فیلترها ما را از همه صداها ... بگذارم، چیزهایی که بتوانید با خود ببرید، تا گوش دادن آگاهانه خود را تقویت کنید. آیا می خواهید؟