مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه

[ad_1]

دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان آمده است و از ائمه معصوم نیز روایت شده است.

خواندن دعاهایی که برای تقویت حافظه مۆثر است، از امام معصوم نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوی بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما. به عنوان نمونه چند دعای تقویت حافظه را در این مقاله گردآوری کرده ایم؛

خواندن الرحمن به عنوان دعای تقویت حافظه

  • سوره الرحمن را تا «فبای آلاء ربکما تکذبان» هر روز بعد از نماز صبح بخوانید

دستور پیامبر (ص) برای تقویت حافظه

از پیغمبر اکرم (ص) روایت است که پنچ ‌چیز حافظه را قوی ‌می گرداند:

شیرینی

گوشت نزدیک‌گردن

عدس

نان‌ سرد

خواندن آیة الکرسی



دستور حضرت زهرا (س) برای تقویت حافظه

مردی از شیعیان توسّلات و ختم‌ها انجام داده که حضرت‌ زهرا (س) را در خواب ببیند و تقاضای حافظه کند. شبی در عالم خواب حضرت ‌زهرا (س) را که در پشت‌ پرده‌ای قرار داشت مشاهده نمود و تقاضایش را پرسید. عرض کرد کم حافظه ام و به شما ملتجی می‌باشم. فرمود:

«از این پس وضو را با آب ‌گرم بگیر، زیرا آب سرد جهت حافظه شما خوب نیست. آن مرد به دستور حضرت عمل ‌نموده حافظه‌اش قوّت گرفت»

دعای تقویت حافظه . دعای تقویت حافظه در مفاتیح

دعای تقویت حافظه از امام رضا (ع)

روایت شده از عبداللَّه بن جندب که از بزرگان اصحاب حضرت ابوالحسن (امام موسى) و امام رضا علیهماالسلام و وکیل ایشان مى باشد آن که وقتى عریضه اى خدمت حضرت ابوالحسن یعنى امام موسى (ع) نوشت و در آن عرض کرد که فدایت شوم من پیر شدم و ضعف و عجز پیدا کردم از بسیارى از آنچه قوّت داشتم بر آن و دوست دارم فدایت شوم که تعلیم فرمائى مرا کلامى که مرا به خداوند تعالى نزدیک کند و فهم وعلم مرا زیادکند حضرت درجواب او، او را امر فرموده بود که بسیار بخواند این ذکر شریف را

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَلاقُوَّهِ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ.»

دعای تقویت حافظه از شیخ بهایی

مرحوم شیخ بهائی در کتاب تهذیب فرموده است به جهت زیادتی حافظه این دعا را بخواند.

«الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.»

دعای تقویت حافظه از آیت الله بهجت

دانشجویی از آیت الله بهجت پرسید: «دانشجو هستم و می خواهم دعایی به حقیر تعلیم نمایید تا حافظه ام قوی شود زیرا بسیار فراموش کار هستم؟»

ایشان در پاسخ به این دانشجو فرمود: برای پیشرفت در تحصیلات، ملتزم به دعای زیر بعد از هر فریضه [نمازهای واجب] باشید:

«سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر.»

ختم دعای تقویت حافظه

جهت تقویت حافظه هر روز ده مرتبه بگویید:

«فَفَهَّمْناها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.»

قرائت دعای تقویت حافظه زیر نیز توصیه شده است:

«اللهم إنی أعوذ بک أن أضل أو أضل أو أزل أو أزل أو أظلم أو أظلم أو أجهل أو یجهل علی اللهم انفعنی بما علمتنی و علمنی ما ینفعنی و زدنی علما و الحمد لله على کل حال اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و من قلب لا یخشع و من نفس لا تشبع و من دعاء لا یسمع»

دعای تقویت حافظه . دعای تقویت حافظه

دعای تقویت حافظه مخصوص صبح

  • هر روز صبح قبل از آن که کسی سخن بگوید این جمله را بخواند:

«یا حَیَّ یا قَیَّومُ فَلا یَفُوتُ شَیءُ عِلْمُهُ وَ لا یَئُودُه.»

  • هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید:

«اَللَّهُمَّ لا تُنسِنی ما اَقْرَءُ فی یَوْم هذا فَانَّکَ قُلْتَ سَنَفْرَئَکَ فلا تُنسی.»

  • هر روز بعد از نماز صبح پیش از آن که تکلم کند بگوید:

«یا حى یا قیّوم فلا یفوت شیئا علمه و لایؤده»

کارهایی که حافظه را تقویت می کند

پنج ‌چیز است که حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد:

دعای تقویت حافظه قبل از مطالعه

قبل از مطالعه باید این دعای تقویت حافظه خوانده شود:

«اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.»

دعای تقویت حافظه . سوره قرآن برای تقویت حافظه

خوراکی هایی برای تقویت حافظه

  • کسی که می‌خواهد حافظه‌اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصاً آیة الکرسی را، و ناشتا 21 عدد مویز با هسته سرخ بخورد زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود. خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن و عسل‌ و عدس و کندر برای تقویت حافظه مفید می‌باشد.
  • هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید.
  • جهت حافظه شیخ کفعمی فرماید: مویز و سعدکوفی و زعفران را با هم کوبیده و مخلوط کرده ناشتا بخورد.
  • قرنفل و کندر خوب کوبیده تا نرم شود هر روز قدری ناشتا بخورد.
  • از زیاد خوردن سردی بپرهیزد مانند ماست و برنج و امثال آن و خوردن آب زیاد.
  • شیر حافظه را زیاد می‌کند و خوردن شیرینی‌جات و گوشت و عدس و عسل مخصوصاً ناشتا خوردن انار بالیله آن.
  • مربای آویشن که با شکر درست شده باشد و همچنین خوردن اسطوخدوس جهت حافظه مفید است.
  • دائم‌الوضو بودن و رو به قبله نشستن و به صورت علما نگاه‌ کردن و به عبادت مشغول‌ بودن و اطاعت پدر و مادر نمودن و روزه‌ داشتن و خوردن انگور و گرمی‌جات به طور عموم و خوردن آب ‌کم و خوردن غذای کم جهت زیادی حافظه مۆثر است.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دعا و تقویت حافظه ــ ویژه فصل امتحانات پایان ترم …دعا و تقویت حافظه اموری را که در تقویت حافظه و فهم مؤثرند می توان به چند دسته تقسیم گشایش در زندگی با توصیه های آیت الله بهجت آکاگشایش در زندگی و دعای گشایش در زندگی و توصیه های آیت الله بهجت و ذکرهای گشایش را در راههایی برای نجات از سحر و جادو آکازیارت حضرت زهرا س در روز یکشنبه دعای عشرات ـ متن و ترجمه دعاهای زمان وضو گرفتن طریقه دعاهایی که سریع اجابت می شونداستجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و دعاهایی برای گشایش در کارهای روزمرهدر ادامه بخوانید ختم مجرب حضرت ابوالفضل ع برای حاجت های مهم اگر در مشکلی سخت گرفتار دانلود حدیث کسا با صدای مداحان مشهور متن و ترجمه …مذهبیدعا و مناجاتامام سجاد ع آمادگی برای مرگ، به آن است که از حرام بپرهیزی و دارایی خود را در راه خیر تمرکز حواس در قرآن و احادیث چگونگی داشتن تمرکز از …تمرکز حواس در قرآن و احادیث چگونگی داشتن تمرکز از دیدگاه قـرآن و روایـاتتاکید آیت الله سید علی آقا قاضی ره نماز واجب در …تاکید آیت الله سید علی آقا قاضی ره نماز واجب در اول وقت و تضمین عجیب ایشان دایره المعارف اسلام پدیا دعادعامفهوم دعا ۱٫ دعا در لغت دعا به معناى خواندن و حاجت خواستن و استمداد است، و گاهى دانلود تقویم باد صبا برای اندروید نسخه پاییز …موبایلنرم افزار آندرویددانلود باد صبا برای اندروید تقویم باد صبا نسخه پاییز برای اندروید ویجت باد دعا و تقویت حافظه ــ ویژه فصل امتحانات پایان ترم دانشگاه دعا و تقویت حافظه اموری را که در تقویت حافظه و فهم مؤثرند می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود گشایش در زندگی با توصیه های آیت الله بهجت آکا گشایش در زندگی و دعای گشایش در زندگی و توصیه های آیت الله بهجت و ذکرهای گشایش را در اکاایران راههایی برای نجات از سحر و جادو آکا ایران، برای هک رایانه‌های آمریکا تلاش می‌کند مقام‌های اطلاعاتی آمریکا دخالت در دعاهایی که سریع اجابت می شوند استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط دعاهایی برای گشایش در کارهای روزمره دعاهای گشایش کار و رفع گرفتاری این روزها زندگی مردم گره خورده به مشکلات و در هم تنیدگی ها دانلود حدیث کسا با صدای مداحان مشهور متن و ترجمه ‌ یاس دانلود مذهبی دعا و مناجات امام سجاد ع آمادگی برای مرگ، به آن است که از حرام بپرهیزی و دارایی خود را در راه خیر صرف کنی تمرکز حواس در قرآن و احادیث چگونگی داشتن تمرکز از دیدگاه تمرکز حواس در قرآن و احادیث چگونگی داشتن تمرکز از دیدگاه قـرآن و روایـات تاکید آیت الله سید علی آقا قاضی ره نماز واجب در اول وقت و تاکید آیت الله سید علی آقا قاضی ره نماز واجب در اول وقت و تضمین عجیب ایشان دایره المعارف اسلام پدیا » دعا دعا مفهوم دعا ۱٫ دعا در لغت دعا به معناى خواندن و حاجت خواستن و استمداد است، و گاهى مطلق آذر طب اسلامی وسنتی عقیلی خراسانی دکتر احمد صادقیان مدرس حوزه و دانشگاه چکیده یکی از مباحث مطرح در بحث علم و دین، استخدام



لینک منبع :دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه

دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه setare.com/.../دعای-تقویت-حافظه-در-مفاتیح-الجنان-راه-های-تقویت-حافظه‏ - ذخیره شده 11 ژانویه 2017 ... دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان آمده است و از ائمه معصوم نیز روایت شده است. دعاهایی برای تقویت حافظه - بیتوته www.beytoote.com/.../prayers1-memory-enhancement.html‏ - ذخیره شده - مشابه تقویت حافظه بلند مدت تقویت حافظه کودکان هوش و حافظه,زیاد شدن هوش,زیاد شدن حافظه ,دعاهایی برای تقویت ... به عنوان نمونه چند دعا که برای تقویت حافظه مۆثر است بیان می کنیم: ... [مفاتیح‌الجنان، کتاب باقیات صالحات] ... کتاب گنج های معنوی ... چگونه برای جلوگیری از برگشت اضافه وزن و لاغری پایدار از راه حل طب چینی استفاده کنیم ؟ دعای تقویت حافظه | پرسمان دانشجویی - علوم قرآن و معارف قرآن www.quran.porsemani.ir/node/4093‏ - ذخیره شده - مشابه در کتاب شریف مفاتیح الجنان در فصل اول از باب اول که درباره تعقیبات است این دعا ... آنچه در مورد تقویت حافظه و هوش از کتب روایی و ادعیه بیان شد، علت تامه محسوب نمی شود. ... یعنی برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های ... دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه - مجله ... tnews.ir/news/ca1277809230.html‏ - ذخیره شده 11 ژانویه 2017 ... دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان آمده است و از ائمه معصوم نیز روایت شده است. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه - مفیدستان mofidestan.ir/دعای-تقویت-حافظه-در-مفاتیح-الجنان-راه/‏ - ذخیره شده 11 ژانویه 2017 ... دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان آمده است و از ائمه معصوم نیز روایت شده است. راه های تقویت حافظه در روایات و احادیث - راه دانا www.dana.ir/news/.../راه-های-تقویت-حافظه-در-روایات-و-احادیث‏ - ذخیره شده 25 آگوست 2014 ... راه های تقویت حافظه در روایات و احادیث : استمرار خوردن مویز در ناشتا، به ... دعا. - دعای سبحان من لا یعتدی… که در کتاب شریف مفاتیح الجنان ذکر شده ... دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه - ستاره ... khabarfarsi.com/u/31298811‏ 11 ژانویه 2017 ... دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه. دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در ... دعاهایی به جهت "تقویت حافظه" - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/5020646/دعاهایی-به-جهت-تقویت-حافظه‏ - ذخیره شده - مشابه 25 ا کتبر 2014 ... در ادامه دعاهایی جهت تقویت حافظه قرار داده شده است. ... مسکن · راه و شهرسازی · نبض بازار · استخدام · عناوین کل اخبار اقتصادی .... شیخ بهائی در کتاب تهذیب فرموده است به جهت زیادتی حافظه این دعا را بخواند. ... منبع:کتاب گنج های معنوی. چه کار و دعایی باعث افزایش همت و تمرکز و حافظه می شود؟ - پرسشکده www.porseshkadeh.com/.../چه-کار-و-دعایی-باعث-افزایش-همت-و-تمرکز-و-حافظه-می‏ - ذخیره شده - مشابه و در کتاب باقیات صالحات که در حاشیه مفاتیح الجنان و در بعضى از چاپ هاى اخیر ... اواخر باب پنجم از کتاب «مجتنى» سیدبن طاوس نقل مى کند که براى احیاى قلب این دعا ... آنچه در مورد تقویت حافظه و هوش از کتب روایی و ادعیه بیان شد، علت تامه محسوب نمی شود. ... یعنی برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های ... دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان + راه های تقویت حافظه - قطره www.ghatreh.com/.../دعای-تقویت-حافظه-مفاتیح-الجنان-راه-های-تقویت-حافظه‏ 11 ژانویه 2017 ... دعای تقویت حافظه به منظور پیشگیری از ضعف حافظه خوانده می شود. دعای تقویت حافظه در مفاتیح الجنان آمده است و از اØ.