مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مُد از کجا آغاز شد؟

[ad_1]
در ابتدا هر خیاط خانه با توجه به هنری که داشت لباس‌هایی را برای مشتریانش می‌دوخت. به عبارتی طراحی و دوخت لباس بر عهده یک نفر بود. آن موقع‌ها کسی به خیاط نمی‌گفت دوست دارد لباسش چگونه باشد. بعد‌ها خاندان‌های سلطنتی فرانسه طراحان لباسی را در قصرهایشان استخدام کردند اما اولین طراح لباس تاریخ خیاط ساده‌ای بود به نام چارلز فردریک وُرث (1895 تا 1826). او نخستین خانه مد (خانه مد محلی شبیه مزون خیاطی اســت اما در آن به جای خیاطان، طراحان لباس مشغول به‌ کار هستند) را در پاریس تاسیس کرد و توانست برند تجاری تولید البسه‌اش را ثبت کند و پشت لباس‌هایش بزند. اولین لباس‌های مد روز ورث شبیه پوشش دادگاهیان سلطنتی بود‌. او در مدت کوتاهی چنان محبوب شد که از سراسر اروپا سفارش می‌گرفت. مشتریانش هر چه که او می‌گفت را می‌پوشیدند. او و خیاطانش پیراهن‌ها را برای طول یک سال طراحی می‌کردند و در یک جلسه نمایش می‌دادند. مشتریان در این نمایش لباس‌های مورد علاقه‌شان را سفارش می‌دادند. ورث کم‌کم تجربه‌های موفقی را بر هم زد بنابراین تاجران انگلیسی و فرانسوی هم به فکر سرمایه گذاری در صنعت مد افتادند. کم‌کم خانه‌های مد بیشتر شدند و نقاشان هنرمند و ماهری را استخدام کردند تا از پوشاک مورد نظر آنها طرح بکشند. این طرح‌ها در اختیار مشتریان خانه‌های مد قرار می‌گرفت و آنها می‌توانستند لباسی که دوست داشتند را سفارش دهند.
اوایل قرن 20 عملا اکثر مدها در پاریس و پس از آن در لندن شکل می‌گرفتند. مجلات مد از دیگر کشورها به پاریس فرستاده می‌شد تا طراحان بنام نظر خودشان را درباره آنها بگویند. از طرفی برخی فروشگاه‌های بزرگ هم تعدادی از کارمندان‌شان را به اجراهای مد پاریس می‌فرستادند تا بتوانند از ایده‌های آنها کپی‌برداری کنند. کم‌کم سبک زندگی و نیاز‌های مردم در طراحی لباس دخیل شد. دیگر مجله‌های مد مزین به تصاویر عکاسی شده بودند. به همین دلیل محبوبیت بیشتری میان مردم پیدا کردند.

مد از کجا مد شد؟

مجله‌های مد مزین به تصاویر عکاسی هستند. به همین دلیل محبوبیت بیشتری میان مردم پیدا کرده اند. با نگاهی به این مجلات می‌بینیم که چه لباس‌هایی در چه دهه‌هایی مد بودند:

دهه 1900:

لباس‌هایی شبیه ساعت شنی مد بود. در آن زمان خانم‌های شیک پوش علاوه بر پیراهن مد روز، کلاهی‌ طراحی شده‌ هم به سر می‌گذاشتند و چتر آفتاب به دست می‌گرفتند.

دهه 1910:

سال 1910 با اجرای لباس «شهرزاد» در پاریس، شرق گرایی مد شد. طراحان از لباس زن‌های اندرونی دربارهای شرقی، دستار‌ها، شلوار‌ها و رنگ‌های زنده شرقی الهام گرفتند. سپس «جنبش هنر دکو» تحولی عظیم در آثار هنرمندان ایجاد کرد. در این دهه اولین اجراهای مد به شکل امروزی توسط خیاطی پاریسی به نام جین پاکین بر صحنه رفت. او اولین خیاطی بود که شعبی را در لندن، بوینس آیرس و مادرید تاسیس کرد. سپس استفاده از رنگ‌های پاستلی و پارچه‌های براق مد شد.

جنگ جهانی اول:

تغییرات سبک لباس پوشیدن در این دوران بیش از اینکه وابسته به مد باشد از نیاز‌های مردم تاثیر می‌گرفت زیرا زنان بیشتری مجبور بودند کار کنند. آنها لباس‌هایی احتیاج داشتند که برای فعالیت‌هایشان مناسب باشد. اجراها مشتری کمتری داشتند. به علاوه تعداد زیاد کشتگان و مجروحان و افزایش سوگواری مردم باعث رواج رنگ‌های تیره شد. در 1915 دامن‌های کوتاه رواج یافت.

بین دو جنگ جهانی:

دوران طلایی صنعت مد در فرانسه بود. مشتریان خانه‌های مد دیگر شاهزاده‌ها نبودند. مردم عادی هم می‌توانستند لباس‌های مد روز را بپوشند. به علاوه مشاهیر، هنرپیشه‌ها و خانواده دولتمردان آمریکایی هم از مشتریان ثابت این مزون‌ها شدند.

دهه 1920:

در این دوره کوکو جواهرات و کشباف را وارد طراحی‌های خود کرد. تزئیناتی از قبیل خز، کتان و همچنین لباس‌های اسپرت مد شدند. طرح‌های غیررسمی در لباس‌های مردان رواج یافت.
منبع مقاله: هفته نامه سلامت

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


طراحان مد به طرق متفاوتی در بخشهای طراحی پوشاک و زیورآلات کار میکنند، بعضی به تنهایی و ..... مدگرایی و مد در ایران از زمان قاجار و با سفر ایرانیان به غرب آغاز شد.مُد از کجا آغاز شد؟ در ابتدا هر خیاط خانه با توجه به هنری که داشت لباسهایی را برای مشتریانش میدوخت. به عبارتی طراحی و دوخت لباس بر عهده یک نفر بود. آن موقعها کسی ...3 سپتامبر 2016 ... قم - نخستین جشنواره فرهنگی و هنر اسلامی - ایرانی مد و لباس استان قم طی مراسمی با حضور مسئولان قم افتتاح شد.بنابراین، سنت طراحی لباس به جای ارائه لباس دوخته شده و کامل به مشتریان به عنوان یک شاخه اقتصادی شروع به فعالیت کرد. آغاز قرن بیستم. ویژه نامه بزرگداشت 7 ...به گزارش حیا، پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر امروز میزبان ۲۰ طراح از سراسر کشور است که قرار است ظرف ۳ روز لباسهای متحدالشکلی را از مرحله طراحی تا ...20 مه 2016 ... نخستین جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی استان فارس و سی و دومین نمایشگاه ملی مد و لباس اسلامی از 28 اردیبهشت جاری در اتاق بازرگانی استان ...در راستای ساماندهی فعالان حوزه مد و لباس کشور طرح ساماندهی خانه های مد (مزون های مد و لباس) در کشور آغاز شد.به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دبیر اجرایی نخستین جشنواره مد و لباس اردکان، صبح امروز در مراسم افتتاح این جشنواره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین ...17 ا کتبر 2016 ... سايت پوشانيك: اولين تور مد و لباس ايراني در قالب بازديد از كارخانجات كبير بافت اصفهان به همت موسسه پوشانيك و حمايت برند مولي جون روز ...به گزارش فارس، حمید قبادی با اعلام اینکه داوریهای بخشهای مختلف جشنواره آغاز شده است گفت: در این دوره داوریهای بخشهای مختلف به شکل تخصصی انجام شده و هر گروه ...


کلماتی برای این موضوع

راه بهشت مُد از کجا آغاز شد؟مُد از کجا آغاز شد؟ در ابتدا هر خیاط خانه با توجه به هنری که داشت لباس‌هایی را برای مُد از کجا آغاز شد؟ مُدازکجاآغازشددهه لباس‌هایی شبیه ساعت شنی مد بود در آن زمان خانم‌های شیک پوش علاوه بر پیراهن مد کلیپ تصویری از کجا آغاز شد؟ بیان معنوی ناشر …می‌دانید کربلا از کجا آغاز شد؟ از آنجایی آغاز شد که ابوموسی اشعری را به‌عنوان تسبیح شیعه از کجا شروع شد؟شیعهازکجاشروعشد شیعه از کجا شروع شد؟ در مورد آغاز پیدایش شیعه می‏توان از دو زاویه وارد بحث شد مشکل از کجا آغاز شد لوئیس، برنارد؛ مشکل از کجا آغاز شد؟ تاثیر غرب و واکنش خاورمیانه؛ ترجمه سلفی گری از کجا آغاز شد؟سلفی گری از کجا آغاز شد از همین روست که دایره فکری امروز آل سعود را می‌توان مشتی آیین تصوف و صوفیگری و عرفانی از کجا و برای چه آغاز شد …آیین تصوف و صوفیگری و عرفانی از کجا و برای چه آغاز شد و از کجا آغاز شکل گیری اندیشه اصلاح طلبی از کجا آغاز شد؟ از عدالت خانه تا مشورت خانهبه چاپ رساند که به فاصله کوتاه کمتر از از کجا آغاز شد؟اسرار آفرینش خلقت‌ جهان‌ از کجا و چگونه‌ آغاز شد؟خلقت‌ جهان‌ از کجا و چگونه‌ آغاز شد جورجیو آرمانی؛ این غول مد از کجا پیداش شد؟ آلبوم …بیوگرافی جورجیو آرمانی بیزینس جورجیو آغاز می شود نقشه موفقیت جورجیو مدل لباسهای



لینک منبع :مُد از کجا آغاز شد؟

راه بهشت - مُد از کجا آغاز شد؟ rahebehesht.org/article/show/1823/مُد-از-کجا-آغاز-شد/‏ - ذخیره شده مُد از کجا آغاز شد؟ در ابتدا هر خیاط خانه با توجه به هنری که داشت لباس‌هایی را برای مشتریانش می‌دوخت. به عبارتی طراحی و دوخت لباس بر عهده یک نفر بود. آن موقع‌ها کسی ... طراحی مد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/طراحی_مد‏ - ذخیره شده - مشابه طراحان مد به طرق متفاوتی در بخش‌های طراحی پوشاک و زیورآلات کار می‌کنند، بعضی به تنهایی و ..... مدگرایی و مد در ایران از زمان قاجار و با سفر ایرانیان به غرب آغاز شد. ‏۱ ساختار - ‏۲ طراحی پوشاک - ‏۳ تاریخچه - ‏۴ انواع مدصنعت مد و لباس از کی و کجا آغاز شد؟ - چی بپوشم chibepoosham.com/fashion-history/‏ - ذخیره شده 15 دسامبر 2016 ... مد، کوتور، پاترون، مانتو، ژرسه و بسیار کلمات و اصطلاحات دیگر در دنیای مد وجود دارند که اصالتی فرانسوی دارند. صنعت مد و لباس از کی و کجا آغاز شد؟ تاریخچه مد و فشن - آسمونی www.asemooni.com/beauty/dress/fashion-history‏ - ذخیره شده بنابراین، سنت طراحی لباس به جای ارائه لباس دوخته شده و کامل به مشتریان به عنوان یک شاخه اقتصادی شروع به فعالیت کرد. آغاز قرن بیستم. در اوایل قرن بیستم، ... طرح ساماندهی خانه‌های «مُد» در کشور آغاز شد - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/13950212000902‏ - ذخیره شده 1 مه 2016 ... در راستای ساماندهی فعالان حوزه مد و لباس کشور طرح ساماندهی خانه‌های مد (مزون‌های مد و لباس) در کشور آغاز شد. تاریخچه مد در ایران - فروشگاه اینترنتی مرکز نامو jsmc.ir/index.php?route=information/information...id=9‏ - ذخیره شده و اولین چیزی که به عنوان مد در کشور اصلاح شد چه بود؟ ... به ایران بود که در سال 1827 به دربار فتحعلی شاه آمده بود تا فصل جدیدی از روابط ایران با اروپا آغاز شود. جشنواره «مد و لباس ایرانی اسلامی» در خرم‌آباد آغاز شد - خبرگزاری مهر ... www.mehrnews.com/.../جشنواره-مد-و-لباس-ایرانی-اسلامی-در-خرم-آباد-آغاز-شد‏ - ذخیره شده 5 مارس 2017 ... خرم آباد - جشنواره و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در خرم آباد آغاز به کار کرد. نهمین هفته مد استانبول آغاز شد | TRT Persian www.trt.net.tr/persian/video/.../nhmyn-hfth-md-stnbwl-agz-shd‏ - ذخیره شده 21 مارس 2017 ... در هفته مد استانبول، طراحان ترک و اسامی با استعداد در بخش مدلینگ، آخرین تولیدات و مدلهایشان را معرفی خواهند کرد. «جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» آغاز شد - جام جم jamejamonline.ir/.../جشنواره-بین-المللی-مد-و-لباس-فجر-آغاز-شد‏ - ذخیره شده 21 فوریه 2017 ... رئیس ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: 5 هزار و 200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده و تعدادی از این آثار تولید انبوه شده است. حکومت مطلقه، مشروطیت و جمهوریت: hokomat motlagheh, mashrotiyat va ... - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1595845119 Majid Mohammadi, مجید محمدی - ‏ - Drama 3- 1 حکومت مطلقه یس از سقوط رزیم شاهنشاهى در ایران تلاش نیروهاى مختلف سیاسى براى بیشبرد برنامه هاى مد نظرشان آغاز شد. طرفداران حکومت مطلقهى دینى از مراحل ...