مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وجود من چیست؟

[ad_1]

این برهان تحت عنوان برهان سینوی اســت که چون اولین بار بوعلی سینا مطرح کرده که به برهان وجوب و امکان و اسامی دیگری مطرح شده و بوعلی سینا خود این برهان را برهان صدّیقین می نامد . صدر المتألهین برهان خودش را که برهان صرف الوجوب اســت و برهان خاص صدر المتألهین می باشد را برهان صدیقین نامیده اســت.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

شگفتی دنیا ، کره

به هر حال اسم این برهان هر چه باشد معنایش این اســت که موجود در بودنش تردید نیست. کسی که سوفیست نباشد وقتی نگاه می کند موجودات را قبول دارد. من هستم، شما هستید، زمین هست، آسمان هست. در بودن موجودات تردیدی نیست. موجود یا واجب اســت یا ممکن و شق سومی هم نمی تواند داشته باشد. ممتنع نمی تواند باشد چون ممتنع نیست، موجود هست.

چقدر واجب الوجود داریم؟

عالم پر از موجوداتی اســت که یا واجب اســت یا ممتنع. اگر واجب بود که مطلوب ثابت اســت. ما یک واجب الوجود داریم که نمی تواند متعدد باشد. واجب الوجود بیش از یکی نمی تواند باشد و آن خداوند متعال و خداوندی اســت که ثابت می شود. اگر گفتیم که نه این موجود هم ممکن اســت ، مانند بسیاری از موجوداتی که می بینیم و همگی ممکن هستند مثل زمین، آسمان ، انسان، جن، فرشته و ... . 
 ممکن برای ایجاد شدن علت می خواهد و بدون علت ممکن نیست. سوالی که در اینجا وجود دارد اینکه آیا علت این موجود خودش واجب اســت یا ممکن؟ اگر واجب باشد مطلوب  ما ثابت شده و بحث تمام می شود. اگر ممکن باشد باز نقل کلام می کنیم به همان موجود تا سرانجام یا به واجب برسیم یا این بحث تا ابد ادامه خواهد داشت.

 ممکن برای ایجاد شدن علت می خواهد و بدون علت ممکن نیست. سوالی که در اینجا وجود دارد اینکه آیا علت این موجود خودش واجب اســت یا ممکن؟ اگر واجب باشد مطلوب  ما ثابت شده و بحث تمام می شود. اگر ممکن باشد باز نقل کلام می کنیم به همان موجود تا سرانجام یا به واجب برسیم یا این بحث تا ابد ادامه خواهد داشت

قسم دوم محال اســت چون تسلسل علل محال اســت. برهان اقامه  خواهیم کرد که تسلسل علل امکان ندارد. وقتی تسلسل علل محال شد فقط یک راه باقی می ماند و آن اینکه ما سرانجام باید به یک واجب برسیم برای اینکه این هستی باشد که هست، برای اینکه موجودات به وجود بیایند برای به وجود آمدن ناگزیر باید بحث ما به یک واجبی منتهی بشود. این برهان، برهان محکمی اســت و کاملاً هم عقلی اســت.
 از علم و حس استفاده نمی شود بلکه با تحلیل عقلی این نتیجه  به دست می آید یعنی موجود را نگاه کرده منظور از نگاه کردن نه به این معنا که حتماً دیده باشد ، با عقل هم می تواند بفهمد موجود وجود دارد، به هر حال یعنی موجود هست.

یک قدم جلوتر از سوفیست

فقط یک قدم باید از سوفیسم جلوتر برویم. اگر انسان دچار سوفستایی و سوفیسم بشود این برهان نمی تواند کارایی داشته باشد. همین قدر که از شک گرایی پا را فراتر گذاشتیم و از سوفیسم یک قدم جلوتر آمدیم این برهان کاملاً یک برهان عقلی محض و یک تحلیل عقلی اســت که به موجود نگاه می کنیم می گوییم این موجود یا واجب اســت یا ممکن. اگر واجب بود که بحث تمام اســت. اگر ممکن بود می گوییم علت می خواهد علتش یا واجب اســت یا ممکن.
این برهان، برهان محکمی اســت و بر خلاف برهان های حسی مثل برهان نظم اســت که یک ناظم  را ثابت می کند و اینکه آن ناظم نمی تواند مادی باشد و باید ماورای ماده باشد .
اشکال هایی که به برهان های علمی و حسی وارد بود اینجا وارد نیست. برهان نظم واجب بودن خدا را نمی تواند ثابت کند. اما این برهان واجب الوجود را ثابت می کند. برهان نظم نمی تواند رحمانیت و رحیمیت خدا را ثابت کند اما برهان امکان و وجوب ، وجوب و امکان ، رحمانیت و حنانیت خدا را هم ثابت می کند.
چون واجب الوجود باید واجب من جمیع الجهات والحیثیات باشد یعنی باید همه کمالات را داشته باشد. بنابراین همه صفات خدا را این برهان می تواند ثابت بکند. پس این برهان که برهان تامّی هم هست هیچ اشکالی به آن وارد نیست.

خلاصه :

 وقتی به موجودات عالم نگاه می کنیم می بینیم همه ممکن هستند یعنی می توانستند باشند یا نباشند. هر ممکنی برای اینکه به وجود بیاید نیاز به یک برهان واجب و نیاز به یک پدید آورنده دارد. آن پدید آورنده اگر خودش واجب باشد که صحیح اســت و اثبات شده اســت. اگر او هم ممکن باشد باز نیاز به یک علت دارد و این امر یا به تسلسل می رسد یا به دور که بطلان هر دو اثبات می شود یا به یک واجب الوجود می رسد که مطلوب ما هم همین اســت. این خلاصه برهان امکان و وجوب اســت.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

آیا براستی زمان وجود دارد؟ آیا براستی زمان وجود دارد؟ نوشته شده توسط سمیر الله وردی در تاریخ ۱۳۹۴۰۳۱۳هر آنچه در دنیای موسیقی رپ چیست و چگونه به وجود …هر آنچه در دنیای موسیقی رپ چیست و چگونه به وجود آمده؟ آنچه را باید از موسیقی صحیح کره زمین چیست؟ کجاست؟ کی و چگونه به وجود آمد؟کره زمین چیست؟ کجاست؟ کی و چگونه به وجود آمد؟ برای انسان‌های اولیه، پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس دلایل وجود امام زمانعج از دیدگاه قرآن چیستپرسش‌هایی درباره امام زمانعج دلایل وجود امام زمانعج از دیدگاه قرآن چیستهارپ چیست؟ شیعه نیوز شیعه نیوز به گزارش شیعه نیوز، هارپ یک پروژه تحقیقاتی است که در ظاهر ایالاس چیست؟ ای ال اس ایرانا سلام پدر من بیش از سال راننده کامیون بودند و الان حدود ماهه که از پرش شدید ماهیچه پرکاری تیروئید چه علائمی دارد و چطور درمان میشود؟…بیماری‌هامن در حدود سه سال میشود به پرکاری تیرویید دچار هستم بعد ار ید رادیو اکتیو الان کم کاری ویلن اطلاعات و پاسخ به پرسش های متداولاطلاعاتی درباره متد های آموزشی، ویژگی ها، قیمت و تهیه ساز ویلن و نحوه نوازندگی آنیاقوت چیست؟ سنگ شناسیسلام من یه انگشتر خیلی قدیمی دارم که دوتا انگشتر بهم چسبیده هست روی نقره های خیلی خیلی تنبک اطلاعات و پاسخ به پرسش های متداولاطلاعاتی درباره متد آموزشی، ویژگی های تنبک، تهیه و دوره های نوازندگی آن



لینک منبع :وجود من چیست؟

تصاویر برای وجود من چیست؟ وجود من چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/332182/وجود-من-چیست-‏ - ذخیره شده 27 آگوست 2016 ... من هستم، شما هستید، زمین هست، آسمان هست. در بودن موجودات تردیدی نیست. موجود یا واجب است یا ممکن و شق سومی هم نمی تواند داشته باشد. ممتنع نمی ... وحدت وجود - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/وحدت_وجود‏ - ذخیره شده - مشابه وحدت وجود (یکتایی هستی) اصطلاحی فنی در فلسفه اسلامی و -غالبا- عرفان اسلامی است. ... است: «در دو عالم به جز پروردگار من وجود ندارد و همه موجودات غیر از وجود او معدوم هستند. .... مسلمان گر بدانستی که بت چیست; یقین کردی که دین در بت‌پرستی است ... وجود من چیست؟ - تی نیوز tnews.ir/news/05bf69288600.html‏ 27 آگوست 2016 ... سوالی که در اینجا وجود دارد اینکه آیا علت این موجود خودش واجب است یا ممکن؟ اگر واجب باشد مطلوب ... مشاهده متن کامل خبر وجود من چیست؟ در سایت موسسه ... سوال اول: من چیست؟ » آیمان، خانه ای در راه حکمت - Aiman.IR www.aiman.ir/index.php?newsid=18‏ - ذخیره شده در مورد سوال «من چیست» و محتوای آن هر چه مختصر و پرمایه توضیح دهید. دسته بندی: ویژه .... این من از منبع بزرگ آفرینش یعنی روح و وجود با عظمت الهی سرچشمه می گیرد. یک فنجان چای بی موقع: An inopportune cup of tea Trace of a Revolution - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1595844244 Amir Hossein Fetanat, امیرحسین فطانت - ‏2014 - History کشاید و متوجه شد بافت من چیست. وجود من هم برای او غنیمتی بود. گوئی خیلی وقت بود که دلش برای گپ های روشنفکری، در انزوای پاکستان تنگ شده بود. در مورد من و این ...آیا امکان دارد ما وجود نداشته باشیم؟ بررسی فلسفه توهم بزرگ ... https://www.ajibtarin.com/strange.../وجود-فلسفه-توهم-بزرگ/‏ - ذخیره شده رتبه: ۴٫۳ - ۲۹ رأی 15 نوامبر 2016 ... همه چیز و همه کس حتی خود من، توهم و خلاقیت من هستند و چیزی ... پنجشنبه ۱۱ مهتولد ریچارد فیلیپس فاینمن ... جمعه ۱۲ مهتولد یوستوس فون لیبیش ... شنبه ۱۳ مهتولد رونالد راس پزشک انگلیسی فلز وجود شما از چیست؟ (طالع بینی) - ایران ناز www.irannaz.com/news_detail_21902.html‏ - ذخیره شده - مشابه متولدین فروردین آهن فلز زندگی متولدین فروردین آهن است که 9 برابر دیگران به آنها قدرت می دهد و شانس و موفقیت آنها را در زندگی نه برابر می کند. شرح حال سه یار دبستانی و چند داستان دیگر: 3 School Companions - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1595845496 Parviz aziz golshani, پرویز عزیز گلشنی - ‏2016 - Juvenile Nonfiction من که تا حال مشروبی که مستم کند نخورده بودم، به گنجه مهمانخانه رفتم و یک بطری ویسکی بیرون آوردم و شروع به خوردن کردم ... این مشتی چرندها چیست که به عنوان شعر بلغور می کنید؟ ... آتشی که در قلب من به وجود آورده ای، صدها متر ۱۷۸/ پرویز عزیز گلشنی.تاریخ؛ وجود من - تاریخ چیست tarix91.blogfa.com/tag/تاریخ-چیست‏ - ذخیره شده - مشابه اختصاصی// تاریخ به منزله پیشرفت ( از کتاب تاریخ چیست؟ ئی. ایچ. کار). تاریخ : سه شنبه سوم دی ۱۳۹۲. عده ای مانند توین بی، مفهوم تاریخ را در بیرون از تاریخ می ...