مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بدون دلیل کسی را لعن نکنید!!

[ad_1]

در آموزه های دینی ما علاوه بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده، و دین اسلام چنین اجازه ای را به کسی نداده اســت، روایاتی نیز از پیشوایان دین وجود دارد که می گوید؛ اگر فردی، کسی را لعن کند که آن شخص مستحق لعن نباشد، این لعن به خود فرد لعنت کننده باز می گردد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری-بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

لعنه الله علی القوم الظالمین

لعن به معنای راندن و دور کردن از خوبی اســت. (مصطفوى، حسن ، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج 10، ص 201) راغب اصفهانی می گوید: «لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب اســت. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای انقطاع از قبول رحمت و توفیقش اســت. و اگر از طرف انسان باشد به معنای دعا و نفرین و در خواست بر ضرر غیر اســت» (راغب اصفهانى، حسین بن محمد،  مفردات الفاظ قرآن ، ص 741) بنابراین لعن به معنای بیزاری از اعمال زشت یک فرد و دعا برای دور شدن او از رحمت خدا جایز اســت.
خداوند متعال در قرآن کریم در موارد متعددی گروهی را لعن و نفرین کرده اســت؛ مانند ابلیس، کافران، ظالمان و آزار دهندگان پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) و این دلیلی بر اصل مشروعیت لعن می باشد.

لعن در سنت نبوی: 

خداوند متعال در قرآن کریم در موارد متعددی گروهی را لعن و نفرین کرده اســت؛ مانند ابلیس، کافران، ظالمان و آزار دهندگان پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) و این دلیلی بر اصل مشروعیت لعن می باشد.

و همینطور با رجوع به سنت نبوی متوجه می شویم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تعبیر «لعن» و مشتقات آن را در موارد بسیاری به کار برده اســت، حتی در خصوص برخی افرادی که بعدها از صحابیان مسلمان به شمار می آمدند! ایشان گاهی به صورت کلی لعن می کرد؛ چنان چه در روایات مختلفی آمده اســت که آن حضرت گروههایی از مردم بدکار را لعن می کرد: مردی که خود را به شکل زن درآورد، و نیز زنی که خود را شبیه مرد کند، کسی که حیوانی را به غیر نام خدا ذبح کند، کسی که والدین خود را لعن کند، کسی که عمل قوم لوط انجام دهد و یا رشوه بگیرد. همچنین می فرمود: «خدا لعنت کند شراب، شرابخوار، ساقی، فروشنده و مشتری آن را» (مسند احمد بن حنبل، ج 2، ص 74) و نیز می فرمود: «خدا لعنت کند گیرنده ربا و دهنده و نویسنده و شاهد آن را» (مسند احمد بن حنبل، ج 2، ص 67)
اما همراه این مباحث در مورد مسئله لعن ذکر چند نکته ضروری اســت: 

1- لعن، نفرین، تکفیر و ناسزای به دیگران از آن جهت که طرف مورد لعن، تکفیر و ... مستحق چنین نسبتی نیست، طبیعی اســت که از نظر شرع مقدس اسلام و آموزه های دینی، مورد نهی اســت و برایش عذاب اخروی در نظر گرفته شده اســت. این مسئله نه تنها از نظر شرع مقدس اسلام که احکامش از سرِ حکمت و مصلحت اســت، مورد پذیرش نیست که هیچ قانون بشری و غیر الاهی نیز چنین مسائلی را مجاز نمی شمارند و به انسان اجازه نمی دهد که به حریم شخصیت شهروندان تجاوز کند و مرتکبان آنها را مورد پی گرد قانونی قرار می دهند.
2- تعالیم دینی اسلام به ما می آموزد که انسان های با ایمان، نه تنها چیزهایی را بر زبان نمی آورند که گناه باشد و حقی را از کسی تضییع کند که حتی حرف ها و سخنانی که گناه نیست و بار منفی ندارد و در اصطلاح به آن لغو می گویند را نیز بر زبان نمی آورند. قرآن کریم در این باره می فرماید: "براستى که مؤمنان رستگار شدند،... آنها که از لغو و بیهودگى روى گردانند" (مؤمنون، 3، "در حقیقت لغو همان گونه که بعضى از مفسران بزرگ گفته اند؛ هر گفتار و عملى اســت که فایده قابل ملاحظه اى نداشته باشد"، مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 14، ص 195)
 این آیه می گوید؛ در حقیقت مؤمنان آن چنان ساخته شده اند که نه تنها به اندیشه هاى باطل و سخنان بى اساس و کارهاى بیهوده دست نمى زنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن روی گردانند، تا چه رسد به این که به ناحق دیگران را مورد لعن و تکفیر قرار دهند.

کسی که چیزی را لعن کند که او مستحق لعنت نباشد، آن لعنت به شخص لعن کننده باز می گردد

3- در آموزه های دینی ما علاوه بر آن که چنین کارهایی نهی شده اســت، روایاتی از پیشوایان دین وجود دارد که می گوید؛ اگر لعنی از کسی صادر شود که شخص لعن شده مستحق آن نباشد، این لعن به فرد لعنت کننده باز می گردد: "وَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَعَنَ رَجُلٌ الرِّیحَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله) فَقَالَ لَا تَلْعَنِ الرِّیحَ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ وَ إِنَّهُ مَنْ لَعَنَ شَیْئاً لَیْسَ لَهُ بِأَهْلٍ رَجَعَتِ اللَّعْنَةُ عَلَیْهِ"؛ (کافی، ج 8، ص 69) مردی در محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) باد را لعن کرد، رسول خدا فرمود باد را لعن نکن؛ چرا که او از طرف خدا مأمور اســت. و همانا کسی که چیزی را لعن کند که او مستحق لعنت نباشد، آن لعنت به شخص لعن کننده باز می گردد.

در این روایت چنان که پیدا اســت، باد مورد لعن و ناسزا  قرار گرفته، نه انسانی که حرمت و احترامش مانند حرمت خانه کعبه اســت. و این بیانگر آن اســت که انسان باید مواظب رفتار و گفتار خویش باشد، و بدون دلیل و حجت شرعی نسبت به کاری اقدام نکند به دیگران قضاوت نکند.
4- البته تذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که لعن نسبت به افرادی که به اذیت و آزار اولیای خدا پرداخته اند، نه تنها مجاز اســت بلکه رجحان نیز دارد. کسانی که رسولان و اولیای الاهی را مورد اذیت و آزار قرار داده اند آنها مورد لعن خدا و لعن کنندگانند: "کسانى که دلایل روشن، و وسیله هدایتى را که نازل کرده ایم، بعد از آنکه در کتاب براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند. (بقره، 159)


خلاصه سخن اینکه: 
با توجه به قرآن و روایات و سیره مسلمانان، لعن در برخی موارد جایز، بلکه از نظر اجتماعی ضرورت دارد.


منابع:
سایت اسلام کوئیست
کافی ج 8
تفسیر نمونه ج 14

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


4 سپتامبر 2016 ... در آموزه های دینی ما علاوه بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده، و دین اسلام چنین اجازه ای را به کسی نداده است، روایاتی نیز از ...4 سپتامبر 2016 ... لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای انق.در آموزه های دینی ما علاوه بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده، و دین اسلام چنین اجازه ای را به کسی نداده است، روایاتی نیز از پیشوایان دین وجود دارد ...4 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید راغب اصفهانی می گوید: لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خد.... به کلاهی که دولت سر مردم گذاشت · برای داعش کارت دعوت نفرستید! پارس آنلاین نوا · هاست ایران. بدون دلیل کسی را لعن نکنید. گوگل پلاس فیس نما کلوب linkedin.راغب اصفهانی می گوید: لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای انقطاع از قبول رحمت و ...4 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید!! در آموزه های دینی ما افزون بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران قرار دهی شده، و دین اسلام چنین مجوز ای را به ...4 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید راغب اصفهانی میگوید: لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت ...بدون دلیل کسی را لعن نکنید! در آموزههای دینی ما علاوه براین که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده و دین اسلام چنین اجازهای را به کسی نداده است، روایاتی ...بدون دلیل کسی را لعن نکنید. راغب اصفهانی می گوید: لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای ...


کلماتی برای این موضوع

جام نیوز چگونه می توانیم کسی را که …چگونه می توانیم کسی را که خیلی دوستش داریم فراموش کنیمدلیل زشت شمردن صیغه چیست؟ شهر سوالبا عرض سلام اولا تردیدی نیست که ازدواج دائم نسبت به ازدواج موقت اولویت و مزیت هایی داردنامه امام علیع به مالک اشتر ای مالک اگر شب هنگام کسی نامه امام علیع به مالک اشتر ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن دلیل حرمت تراشیدن ریش با تیغ چیست؟؟ بایگانی …باسمه تعالی با سلام دلیل ما در عمل به احکام اسلام، تعبد و بندگی است که با پذیرفتن ادعای کارخانه شکر و دارایی های آیت الله العظمی مکارم تحقیق و تدوین حجت حاجی کاظم چند سال پیش در سفری که شیراز داشتم، جوانی ادعا کرد که این سرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و …شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که عاقبت مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک ،ابن حر و شاگرد ارشد پروفسور میرزائی استاد دهقانیان …سلام به شما دوست عزیز من هم اطلاعاتم را از همین مقالات و نوشته ها بدست آورده ام تا گنجور فردوسی شاهنامه آغاز کتاب بخش ۷ …با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنیدآیا با عمل ترمیم پرده بکارت به حالت عادی بر میگردد …آیا پرده بکارت به حالت عادی بازگردانده می شود؟ بله ، می تواند ، اما ترمیم به شکل طبیعی پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداریتوسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده به نظر می رسد شما سوالهایی را که خودتان



لینک منبع :بدون دلیل کسی را لعن نکنید!!

بدون دلیل کسی را لعن نکنید!! - تبیان article.tebyan.net/333207/بدون-دلیل-کسی-را-لعن-نکنید-‏ - ذخیره شده 4 سپتامبر 2016 ... در آموزه های دینی ما علاوه بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده، و دین اسلام چنین اجازه ای را به کسی نداده است، روایاتی نیز از ... تصاویر برای بدون دلیل کسی را لعن نکنید!! بدون دلیل کسی را لعن نکنید! | نشریه الکترونیکی حقوق - صفحه اصلی magazine.shme.ir/1395/06/17/بدون-دلیل-کسی-را-لعن-نکنید/‏ - ذخیره شده 7 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید! در آموزه‌های دینی ما علاوه براین که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده و دین اسلام چنین اجازه‌ای را به کسی نداده ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید! – روزنامه دنیای حقوق www.donya-e-hoghough.com/بدون-دلیل-کسی-را-لعن-نکنید/‏ - ذخیره شده 7 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید! در آموزه‌های دینی ما علاوه براین که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده و دین اسلام چنین اجازه‌ای را به کسی نداده ... بی علت کسی را لعن نکنید!! - سرزه www.serze.com/نکنید-1708505/‏ - ذخیره شده 4 سپتامبر 2016 ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید!! در آموزه های دینی ما افزون بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران قرار دهی شده، و دین اسلام چنین مجوز ای را به ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید!! - سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی ... tnews.ir/news/6acd69829279.html‏ - ذخیره شده در آموزه های دینی ما علاوه بر این که از لعن و تکفیر ناحق نسبت به دیگران نهی شده، و دین اسلام چنین اجازه ای را به کسی نداده است، روایاتی نیز از پیشوایان دین وجود دارد ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید | «لعن به معنای طرد و دور کردن - قطره www.ghatreh.com/news/.../بدون-دلیل-کسی-لعن-نکنید‏ - ذخیره شده 4 سپتامبر 2016 ... لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای انقØ. بدون دلیل کسی را لعن نکنید - جام نیوز - شهرخبر www.shahrekhabar.com/analysis/147297498023671‏ راغب اصفهانی می گوید: «لعن به معنای طرد و دور کردن با غضب است. لعن اگر از طرف خداوند باشد در آخرت به معنای عقوبت و در دنیا به معنای انقطاع از قبول رحمت و ... بدون دلیل کسی را لعن نکنید | جام نیوز khabarpu.com/k.php?u=2KjYr9mI2YYg2K/...‏ بدون دلیل کسی را لعن نکنید - جام نیوز | خبرپو. ... firefox,دانلود موزیلا فایر فاکس جدید. در حال پویش ... لطفا صبور باشید loading. بدون دلیل کسی را لعن نکنید. دلیل لعن در قرآن و یا زیارات مانند زیارت عاشورا www.hawzah.net/.../دلیل-لعن-در-قرآن-و-یا-زیارات-مانند-زیارت-عاشورا‏ - ذخیره شده - مشابه در قران ذکر شده که موجودات را لعن و نفرین نکنید و در جایی از قرآن ابی لهب و در آیه ... اصولاً محبت به کسی بدون دشمنی با دشمنان آنان امکان پذیر نیست و انسان وقتی به ...