مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

به حرف مردم گوش نکنید!!

[ad_1]

«اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند.»

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

حرف مردم

رأى مردم، بى ارزش اســت!!

وجدان را آگاهی از شخصیت و درون خود تعریف کرده اند  که عاملی برای شناخت مسائل و جوانب مربوط به حیات اوست. وجدان یک درک باطنی اســت ، درکی که انسان حتی بدون آموزش در می یابد برای این جهان گرداننده ای اســت (وجدان توحیدی) و هم درمی یابد که مسیر حیات باید در جهت امانت و صداقت باشد و دروغ و خیانت زشت و نارواست.

برخى روایات بر این نکته تأکید کرده اند که رأى مردم در برابر داورىِ وجدان، بى ارزش اســت؛ یعنى اگر وجدان، درستى و خوبىِ کارى را گواهى مى دهد، انسان حق ندارد به دلیل این که مردم نمى پسندند، آن را رها کند. نیز اگر وجدان کارى را نادرست و بد مى داند ، انسان حق ندارد آن را انجام دهد، به این دلیل که مردم، آن را مى پسندند!

سخن خدا و رسولش مطابق وجدان اســت!

به طور کلّى، احکام دین اسلام با منطق خرد و فطرت، منطبق، و با نیازهاى واقعى و خواسته هاى فطرى انسان، کاملاً هماهنگ اند. امام على علیه السلام در این باره مى فرماید:

إنَّهُ لَم یَأمُرکَ إلاّ بِحَسَنٍ، و لَم یَنهَکَ إلاّ عَن قَبیحٍ؛ خداوند، تو را جز به نیکى، فرمان نداده و جز از زشتى، نهى نکرده اســت.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز در این زمینه می فرماید: «اگر کسی برای جلب رضایت یک مخلوق، ابایی از خشم خدا نداشته باشد، خدا آن مخلوق را بر او مسلط می کند.»

واجباتِ دینى، همان دعوت به انجام دادن خیرات و نیکى ها هستند و محرّمات دینى، چیزى جز باز داشتن از بدى ها و ناهنجارى ها نیستند. ازهمین رو، امام على علیه السلام مى فرماید:

لَو لَم یَنْهَ اللّهُ عَن مَحارِمِهِ، لَوَجَبَ أن یَجتَنِبَهَا العاقِلُ؛ چنانچه خداوند از حرام هایش نهى نکرده بود، بر عاقل بود که از آنها بپرهیزد.

بر این پایه، روشن مى شود که محکمه وجدان، علاوه بر تشخیص کارهاى خوب و بد، مى تواند در پاره اى از موارد، درباره درستى و نادرستى یا میزان درستى سخنانى که در ارتباط با مقرّرات اسلامى به پیامبر خدا و یا اهل بیت ایشان، نسبت داده مى شود، داورى کند؛ زیرا به طور قطع، آنان بر خلاف منطق عقل و فطرت، چیزى نگفته اند. از این رو ، از پیامبر صلى الله علیه و آله روایت شده اســت که:

إذا سَمِعتُمُ الحَدیثَ عَنّى تَعرِفُهُ قُلوبُکُم و تَلینُ لَهُ أشعارُکُم و أبشارُکُم و تَرَونَ أنَّهُ مِنکُم قَریبٌ، فَأَنَا أولاکُم بِهِ؛ و إذا سَمِعتُمُ الحَدیثَ عَنّى تُنکِرُهُ قُلُوبُکُم و تَنفِرُ مِنهُ أشعارُکُم و أبشارُکُم و تَرَونَ أنَّهُ بَعیدٌ منکُم، فَأَنَا أبعَدُکُم مِنهُ؛

هرگاه سخنى از من شنیدید که دل هایتان آن را مى شناسد و پوست و خونتان نسبت به آن نرم (پذیرا) مى شود و مى بینید که به شما نزدیک اســت، پس من به آن سخن، سزاوارترم؛ و هرگاه حدیثى از من شنیدید که دل هایتان آن را نمى پذیرد و خون و پوستتان از آن مى رمد و آن را از خودتان دور مى یابید، پس من از آن، دورترم.

به وجدان خود گوش کنید نه حرف مردم!

از سیدالشهداء علیه السلام نقل شده که فرمود: «اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند؛ اما اگر کسی بخواهد در جامعه محبوب باشد و به این خاطر رفتاری را انجام دهد که خدا از آن راضی نباشد، خدا هم کار او را  به مردم وا می گذارد.»

برخى روایات بر این نکته تأکید کرده اند که رأى مردم در برابر داورىِ وجدان، بى ارزش اســت؛ یعنى اگر وجدان، درستى و خوبىِ کارى را گواهى مى دهد، انسان حق ندارد به دلیل این که مردم نمى پسندند، آن را رها کند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز در این زمینه می فرماید: «اگر کسی برای جلب رضایت یک مخلوق، ابایی از خشم خدا نداشته باشد، خدا آن مخلوق را بر او مسلط می کند.» امام رضا علیه السلام نیز از پیامبر اکرم صلوات الله علیه نقل می فرماید: «اگر کسی به خاطر رضایت سلطان یا حاکم رضایت خدا را رعایت نکند، از دین خدا خارج شده اســت و ایمان واقعی ندارد.» چون اصل ایمان یعنی پرستش خدا؛ لازمه این امر اطاعت از او اســت؛ پس کسی که نسبت به اطاعت از خدا بی اعتنا باشد، زمینه خروج از دین خدا برایش فراهم شده اســت. آنچه در این روایات مطرح شده، مذمت دنبال رضایت و خوش آمد مردم بودن اســت، و انسان از کسب جایگاه و موقعیت نزد مردم، بدون در نظر داشتن رضایت خدا اســت، منع می کند.


منابع:
- نهج البلاغة ، نامه ٣١.
- بحارالانوار، ج 68، ص 208؛ ج 74، ص 156.
- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 69.
غرر الحکم و دررالکلم، ح ٧٥٩٥.
- کنز العمّال ، ج1، ص ٩٠٣


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


21 سپتامبر 2016 ... اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند.31 دسامبر 2014 ... بخوانید که چطور در مقابل حرف مردم پوست کلفت شویم. ... بنابراین فکر نکنید اگر دَک و پُزی به هم زدید مردم دست از دخالت کردن در زندگی شما برخواهند داشت ... چه بسا که خیلی از آنها اصلاً یک آهنگ از آن مرحوم را هم تابحال گوش نکرده بودند.22 سپتامبر 2016 ... به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان: رأی مردم، بی ارزش است!! وجدان را آگاهی از شخصیت و درون خود تعریف کرده اند که عاملی برای شناخت مسائل و ...12 ژانويه 2013 ... فقط زمانی به تایید دیگران نیازی نخواهید داشت که خودتان باشید. ... عین حال ساده ترین ذهنیت ها برای احساس آزادی این است که به چیز هایی که مردم درباره ی شما فکر می کنند و حرف مردم توجه نکنید. ... بهترین راه گوش دادن به قلبتان است.21 سپتامبر 2016 ... به حرف مردم گوش نکنید!! اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از ...اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند.رأى مردم، بى ارزش است!به حرف مردم گوش نکنید !!! سلام. امروز در جریان دید و بازدید های مرسوم عید نوروز خانه یکی از اقوام که راهی به آمریکا داشته رفته بودیم . آقا و خانم خونه کلی از اونور آب ...به حرف مردم گوش نکنید. عبارت به حرف مردم گوش نکنید در بین اطلاعات جستجو شده و نتایج با ذکر منبع نمایش داده شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح ...به حرف مردم گوش نکنید. به حرف مردم گوش نکنید در بین اطلاعات جستجو شده و نتایج با ذکر منبع نمایش داده شده است. در صورتیکه این اطلاعات دارای محتوای نامناسب بوده ...


کلماتی برای این موضوع

راهور‌ اجباری به ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیست …راهور‌ اجباری به ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیست سردفتران مردم را به کار غیرقانونی مردمان پورتال جوانان ایرانیقوانین را فراموش کنید به این فکر نکنید که اون از من خوشش نمی‌آید درواقع، همه بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیررهبر انقلاب احساسات اهل‌سنت را تحریک نکنید عده‌ای خیال می‌کنند اثبات تشیع به این راه زندگی این خود ما هستیم که به مردم می آموزیم که …راه زندگی این خود ما هستیم که به مردم می آموزیم که چطور با ما رفتار کنند الف شماره جدید شکایتهای مردم به وزارت بهداشترئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت همه شماره تلفن های قدیم مربوط به دریافت شکایت خسرو گورابی چرا گوش ها به صدا در می …باسلام من با علائم گیجی سر و شدت گرفتن صدا در گوش چپ به پزشک مراجعه کردم تشخیص فشار آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوالبا عرض سلام اسلام منحصر به رفتار و عملکرد عمر نبوده است و فاکتورهای بسیاری در پیش روی حمله عابربانک پرسپولیس به مهدی طارمی گوش …حمله عابربانک پرسپولیس به مهدی طارمی گوش نکردی همه چیز به هم ریختکنترل شوهرتان را اینگونه در دست بگیریدپرشین …هر زنی دوست دارد به بهترین نحو زندگی زناشویی اش را مدیریت کند تا بتواند زندگی خوبی فراموش نکنید که زبان دری لهجه نیست زبان …فراموش نکنید که زبان دری لهجه نیست زبان آفرینشگر فارسی است ٢ ثور اردیبهشت ١٣٩٠



لینک منبع :به حرف مردم گوش نکنید!!

تصاویر برای به حرف مردم گوش نکنید!! به حرف مردم گوش نکنید!! - تبیان article.tebyan.net/335624/به-حرف-مردم-گوش-نکنید-‏ - ذخیره شده 21 سپتامبر 2016 ... اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند. به حرف مردم گوش نکنید!! - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی qudsonline.ir/news/458695/به-حرف-مردم-گوش-نکنید‏ - ذخیره شده 22 سپتامبر 2016 ... به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان: رأی مردم، بی ارزش است!! وجدان را آگاهی از شخصیت و درون خود تعریف کرده اند که عاملی برای شناخت مسائل و ... به حرف مردم گوش نکنید!! - شیخ حسین انصاریان www.erfan.ir/farsi/article/.../به+حرف+مردم+گوش+نکنید%21%21‏ - ذخیره شده «اگر کسی به گونه ای رفتار کند که خدا راضی باشد، هر چند مردم از او ناراضی باشند، خداوند تقدیری برایش پیش می آورد که از شر مردم در امان بماند.»رأى مردم، بى ارزش است ... نظارت بر قوانین و مصوبات مجلس است - روح الله - سایت امام خمینی رحمة ... farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=13&page=53‏ - ذخیره شده شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید. ... به هیچ وجه گوش به حرف عده‌ای که می‌خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به ... به حرف مردم گوش نکنید !!! - خاطرات یک مقیم کانادا canada.blogsky.com/1388/01/02/post-43/‏ - ذخیره شده - مشابه به حرف مردم گوش نکنید !!! سلام. امروز در جریان دید و بازدید های مرسوم عید نوروز خانه یکی از اقوام که راهی به آمریکا داشته رفته بودیم . آقا و خانم خونه کلی از اونور آب ... به حرف بدگویان گوش ندهید | پایگاه اطلاع رسانی آیت الله ابراهیم امینی ... www.ibrahimamini.com/fa/node/278‏ - ذخیره شده به حرف بدگویان گوش ندهید یکی از صفات زشتی که بین مردم رواج دارد، صفت ... بدگویی نکنید و در صدد عیب‌جویی نباشید؛ زیرا هر کس از مردم عیب‌جویی کند، خدا نیز ... 8 دلیل برای اینکه نباید منتظر حرف مردم و تایید دیگران باشیم - دگرش degaresh.com/666/.../8-دلیل-که-نباید-منتظر-حرف-مردم-تایید-دیگ/‏ - ذخیره شده 12 ژانویه 2013 ... فقط زمانی به تایید دیگران نیازی نخواهید داشت که خودتان باشید. ... عین حال ساده ترین ذهنیت ها برای احساس آزادی این است که به چیز هایی که مردم درباره ی شما فکر می کنند و حرف مردم توجه نکنید. ... بهترین راه گوش دادن به قلبتان است. چطور به حرف مردم اهمیت ندهیم؟ - بامیلو بلاگ blog.bamilo.com/چطور-در-برابر-حرف-مردم-پوست-کلفت-شویم؟/‏ - ذخیره شده 31 دسامبر 2014 ... بخوانید که چطور در مقابل حرف مردم پوست کلفت شویم. ... انقدر به چیزی که در سر مردم می‌گذرد فکر نکنید و به انتخاب خودتان احترام بگذارید. دنبال گرفتن ... چه بسا که خیلی از آن‌ها اصلاً یک آهنگ از آن مرحوم را هم تابحال گوش نکرده بودند. ‏من یک شورشى هستم: ‏خاطرات زندان - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1883819601 Abbass Samakar, عباس سماکار - ‏2001 - History با بعضی از مردم صحبت می کرد، من کمی فیلم گرفتم و بعد به سرعت از آن خشنود نبودند و می خواستند حرف خود را به «گوش مقامات» برسانند فیلم بگیرم. ... متوجه سنگینی نگاه من شد و گفت: خبرنگار هستید بگویم که فکر نکنید اگر من فرماندار این جا ...