مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

[ad_1]

برای جلوگیری از نابودی کامل یک اثر 8000ساله صورت گرفت:

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

خبرگزاری آریا-با توجه به اهمیت تپه باغ نو خرم آباد با قدمتی حدود 8000سال در مطالعات باستان شناسی کشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت : کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در خرم آباد با حفر 18 گمانه به اتمام رسید.
 وی افزود: تپه باغ نو  یکی از مهمترین استقرارگاه های زاگرس مرکزی است که در کناره شرقی شهر خرم آباد، در ارتفاع 1175 متری از سطح آب های آزاد واقع شده است .
سراقی با اشاره به سطح قاعده بیضی شکل تپه گفت : متاسفانه این تپه در حال حاضر کاملاً تسطیح شده و تنها از طریق تغییر رنگ خاک و داده های سفالی قابل تشخیص است .
این باستان شناس افزود: تسطیح بخشهایی از تپه براثر فعالیت های کشاورزی ،  پراکندگی زباله های شهری ، کانال آب ، کمربندی منتهی به بهشت رضا و تیرهای انتقال برق  از جمله مواردی هستند که موجب  صدمات و از بین رفتن لایه های باستانی و مواد فرهنگی و همچنین آشفته شدن این اثر شده به طوری که از ارتفاع تپه چیزی باقی نمانده و احتمالا لایه های تحتانی قابل شناسایی است.
 وی در ادامه گفت: در بررسی های سطحی تپه داده های سفالی و ابزارهای سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ نوسنگی، مس- سنگی قدیم و میانه ،مفرغ ،دوران تاریخی( اشکانی و ساسانی) و دوره اسلامی به دست آمد.
 سراقی با اشاره به تاریخچه فعالیتهای باستان شناسی دراین تپه گفت :تپه باغ نو برای نخستین بار توسط کایلر یانگ مورد شناسایی قرار گرفت و سپس  فرانک هول و کنت فلانری در سال 1345 تپه باغ نو را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.
به گفته وی طبق گزارش فرانک هول قدمت لایه های تحتانی تپه باغ نو بر اساس آزمایشات کربن 14 به دوره نوسنگی ( 6000 تا 5700 قبل ازمیلاد ) مربوط می شودو همچنین مطالعات هلبک قدمت دانه های کربونیزه شده تپه باغ نو را به 4250 قبل از میلاد تخمین زده است .
  این باستان شناس گفت :جودیت برمن در فصل اول بررسی دره خرم آباد در سال 1978 به باغ نو اشاره کرده و این تپه را مربوط به دوره نوسنگی باسفال که حفاری آن می¬تواند به درک ما از دوره نوسنگی در ارتفاعات کمک کند،دانسته است .
 تپه باغ نو در سال 1381 با شماره 7119 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

لرستان سرزمین گنج‌هاى نهان دل‌نوشته‌ها امروز به این عشق گردآوری می‌کنم و می‌نویسم که شاید روزی این نوشته‌ها به کار کسی جغرافیای طبیعی اقلیم شناسیمرز بین خشکی و دریا را کمربندی از زیستگاههای متنوع و یگانه دربرمی‌گیرد که کناره‌های نرگس آبادهاز همان سال که با نام حاج اسدالله لاجوردی و قاطعیت و شجاعتش در برابر عملیات وحشیانه کارشناس رسمی دادگستری رشته راه وساختمان …امروزه کمبود زمین و قیمت بالای آن در شهرهای بزرگ، ایجاد فضای سبز را با مشکلاتی مواجه نرگس آبادهنرگس آباده نرگس آباده وبلاگ زبان سرخ سر سبز می دهد بر بادوبلاگکدخدای ماسوله و وام مسکن بعد از آن که آقای برقعی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی علت



لینک منبع :تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

خبرگزاری تسنیم - نجات یک اثر ۸۰۰۰ ساله ایرانی https://www.tasnimnews.com/fa/.../نجات-یک-اثر-8000-ساله-ایرانی‏ - ذخیره شده 16 ا کتبر 2016 ... تپه "باغ نو" با توجه به قدمت حدود 8000 سال در مطالعات باستان شناسی کشور ... مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه ... تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو - تاپ توریسم www.toptourism.ir/تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو/‏ - ذخیره شده تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو. توسط Tasnim / یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / منتشر شده در گروه2. مطالب پیشنهادی ... خبرگزاری آریا - تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو www.aryanews.com/News/.../تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو‏ 16 ا کتبر 2016 ... به گزارش خبرگزاری آریا،نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت : کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در ... تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو | رزرو هتل های مشهد و هتل ... hotelvip.ir/تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو/‏ 16 ا کتبر 2016 ... کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی که ترانه علیدوستی از آن رنج می برد چیست؟ گردشگری درمانی روانشناسی و مشاوره اینکه ترانه علیدوستی به‌عنوان یک ... تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو - قطره www.ghatreh.com/news/.../تعیین-عرصه-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ‏ 16 ا کتبر 2016 ... The post تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو appeared first on تاپ توریسم . - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردن. تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو - تی نیوز tnews.ir/news/97e072321252.html‏ 16 ا کتبر 2016 ... بهگزارش خبرگزاری آریا،نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت : کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در خرم ... روزنامه آفتاب یزد - قدمی برای جلوگیری از تخریب اثر ۸هزار ساله aftabeyazd.ir/52732-قدمی-برای-جلوگیری-از-تخریب-اثر-۸هزار-ساله.html‏ - ذخیره شده 17 ا کتبر 2016 ... براساس این گزارش، تپه «باغ نو» در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۱۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ... نجات یک اثر باستانی ۸۰۰۰ ساله ایرانی - خبرگزاری میزان www.mizanonline.ir/fa/news/.../نجات-یک-اثر-باستانی-۸۰۰۰-ساله-ایرانی‏ 16 ا کتبر 2016 ... خبرگزاری میزان- تپه "باغ نو" با توجه به قدمت حدود ۸۰۰۰ سال در مطالعات ... مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه میراث ... نجات یک اثر باستانی 8000 ساله ایرانی | خبروان khabarone.ir/news/4236123‏ 16 ا کتبر 2016 ... تپه 'باغ نو' با توجه به قدمت حدود 8000 سال در مطالعات باستان شناسی کشور و ... از تخریب روز افزون آن عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد. تپه نوسنگی از نابودی نجات یافت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان ... www.mehrnews.com/news/.../تپه-نوسنگی-از-نابودی-نجات-یافت‏ - ذخیره شده 8 ا کتبر 2016 ... به گفته دهقانی فرد این تپه در سال ۹۰ توسط موسی سبزی تعیین حریم نظری و ... در جهات چهارگانه اصلی در حال حاضر مسکونی ، کشاورزی ، باغ و ساختمانی است . ... سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شَهن ...