مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجازات افترا چیست؟

[ad_1]

 

 

نویسنده : یاسر میرزاجعفری*

 

آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از باید ها و نبایدهای قانونی و اخلاقی است که فرد نماینده و نیز طرفدارانان وی، ملزم و ملتزم به رعایت آن خواهند بود. چه اینکه زمانی نماینده‌ای با هدف خدمت به مردم قدم در راه می‌نماید، می‌بایست الگویی اخلاقی و مناسب برای دیگران باشد، در غیراینصورت قانون با چنین افرادی قاطعانه بر خورد خواهد کرد.

از جمله بایدها و نباید های قانونی که نمایندگان شرکت کننده در انتخابات می بایست نسبت بدان پایبند باشند عدم بیان صحبت ها و تهمت هایی به رقیبان خود به منظور جمع آوری آرای بیشتر می باشد. این در حالی است که در این دوران بیش از هر زمان دیگر شاهد بی اخلاقی و بی قانونی در این حوزه ها می باشیم. چه اینکه تهمت و افترا به عنوان ابزاری به منظور تخریب رقبا و کسب وجهه و رای بیشتر برای افراد، در دست سوءاستفاده کنندگان قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که این اشخاص هدف از تهمت زدن و تخریب رقبای خود را، مصلحت مردم و روشن نمودن آنها بیان می دارند، در حالیکه اگر چنین باشد پس چرا این اشخاص این موارد را در آستانه انتخابات بیان می دارند. از همین روی و به منظور جلوگیری و مقابله نمودن با این دست اقدامات و بی اخلاقی های موجود به منظور به دست آوردن کرسی و قدرت بیشتر به بیان موضع قانونگذار در این موارد خواهیم پرداخت.

قانونگذار در ماده 697 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان می دارد:

هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

 

تبصره_ در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هرچند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

در خصوص این ماده نکاتی را به اختصار بیان می‌نماییم:

1. تهمت و افترا از جمله جرایمی است که به حیثیت و آبروی افراد لطمه وارد می نماید.

2. این جرم زمانی تحقق می یابد که فردی به دیگری موضوعی را که مطابق قانون جرم محسوب می گردد را نسبت دهد. به عبارتی دیگر عمل انتسابی می بایست در زمان انتساب جرم باشد.

3. جرم افترا فقط نسبت به اشخاص حقیقی امکان پذیر می باشد، بنابراین شامل اشخاص حقوقی نمی گردد.

4. برای تحقق یافتن جرم افترا حتماً لازم نیست که فرد موضوعی که جرم می باشد را از طریق جراید یا اوراق چاپی یا خطی به دیگری نسبت دهد، بلکه به هر وسیله ای که فرد جرمی را خلاف واقع به دیگری نسبت دهد جرم افترا محقق خواهد شد.

5. چنانچه فردی انجام موضوعی را که از نظر قانون جرم محسوب نمی شود را به فردی نسبت دهد، افترا محسوب نخواهد گردید.

6. برای تحقق جرم افترا بایستی فرد نسبت دهنده قصد نسبت دادن امر مجرمانه را داشته باشد. به عبارتی دیگر انتساب امر مجرمانه باید صریح و واضح باشد. پس اگر کسی با قصد مزاح و شوخی امری جزایی را به کسی نسبت دهد، عمل وی افترا نخواهد بود.

7. همانطور که بیان داشتیم جرم افترا زمانی تحقق می یابد که دیگری موضوعی را که مطابق قانون جرم محسوب می گردد را به دیگری نسبت دهد و نیز نتواند صحت آنچه نسبت داده را اثبات نماید. بنابراین اگر توانست صحت مطالب نسبت داده شده را ثابت کند یا خود منتسب الیه به موضوع اقرار یا آنرا تایید نماید یا مرجع قضایی کشف کرد که اسناد (به کسر الف)، صحت دارد جرم افترا منتفی و حکم برائت صادر می گردد.

8. اینکه هرگاه کسی شکایتی از دیگری نمود، به عبارتی دیگر عنوان مجرمانه ای را به دیگری نسبت داد، اما نتواند صحت اتهام وارده را اثبات نماید، مجوز این امر نخواهد بود که وی را تحت عنوان مفتری تحت تعقیب و مجازات قرار داد. چه اینکه دراینصورت در صورت عجز از اثبات اتهام توسط شاکی، باید بیان داشت که متهم خواهد توانست شکایت افترا مطرح نماید. در حالیکه چنین نظری صحیح نمی باشد زیرا زمانی فرد مفتری محسوب می گردد که علاوه بر آنکه لازم است بداند که عمل انتسابی از طرف وی جرم است، قصد افترا و سوء نیت نیز باید داشته باشد. در غیر اینصورت باید بیان داشت که در پشت هر شکایتی که مطرح می شود، در صورت عدم ثبوت اتهام انتسابی، طرف مقابل می تواند از شاکی شکایت افترا مطرح نماید، که این نظر خلاف قانون و مصلحت می باشد.

*حقوقدان

منبع: mizanonline.ir

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


13 فوریه 2016 ... به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد میشود، مجموعهای از باید ها و ...1 سپتامبر 2015 ... خبرگزاری میزان- تهمت، افترا، نشر اکاذیب، اینها جرائمی است که قانون برای آنها مجازات تعیین کرده است؛ ... مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی چیست؟رويه اول كه از بدو تصويب قانون مجازات عمومي سال 1304 در ايران وجود داشته و تا دهه شصت بهطور مطلق حاكم بوده است... ... جامعه درخصوص عناصر تشكيلدهنده جرم افترا و نحوه بررسي آن در دادگاه مورد بررسي قرار گيرد. .... نكته جالب مي دانيد در اين ميان چيست ؟همانطور که می دانیم بزه افترا در لغت به معنی تهمت زدن است. ... در آنچه که وی ادعا کرده و به دیگری نسبت داده است منحصراً موجبات معافیت او از مجازات در دادگاه فراهم می گردد.وی با اشاره بە اقسام جرم توهین گفت: بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین ساده .... هاشمی رفسنجانی از دو روزنامه اصولگرا به اتهام افترا و نشر اکاذیب، شکایت کرد. .... از روی رژ لب · علت به وجود آمدن عشق و علاقه بین دانشجویان چیست و چه باید کرد؟17 ژوئن 2012 ... افترا در لغت به معنی دروغبستن، و بهتانزدن، و در اصطلاح حقوقی عبارت ... شرکت نکردیم، ایا اگه شکایت کنم ازش قابل بررسی هست و حکمش چیست؟15 فوریه 2015 ... افترا در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه فردی جرمی را به دیگری نسبت ... ماده 697 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی در این زمینه میگوید: هر کس ...13 فوریه 2016 ... مجازات توهین و افترا چیست. آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد میشود، مجموعهای از بایدها و نبایدهای قانونی و اخلاقی است که ...19 دسامبر 2012 ... اين وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه افتراء به معنای دروغ است، تصریح کرد: بر اساس موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی تهمت و افترا یعنی ...21 دسامبر 2014 ... توهین و افترا به اشخاص یکی از رفتارهایِ قبیحی میباشد که قانون خوشبختانه آن را پیش بینی نموده و در سوی ... ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی افترا عملی را اینگونه تعریف می کند: هر کس عالما عامدا، به قصد متهم نمودن .... نظرقانون چیست .


کلماتی برای این موضوع

مجازات کسانی که تهمت می‌زنندافترا در لغت به معنی دروغ مجازات اسلامی؛ مقنن دو نحوه یک کودک نوپا چیست الف تحلیل ماده قانون مجازات اسلامی درخصوص افترارویه اول که از بدو تصویب قانون مجازات عمومی جرم افترا و نحوه چیست ؟ بانوی مجازات توهین به دیگران چیست؟ مجازاتتوهینبهدیگرانچیستدر قانون مجازات اسلامی و در در قانون مجازات اسلامی افترا عبارت است مقابله چیست وبلاگ حقوقی وحید دینوراژان مجازات افتراوبلاگ حقوقی وحید دینوراژان مجازات افترا آزادی تنها ارزش جاودانه تاریخ است وبلاگ مجازات قانونی تهمت در قانون مجازات اسلامی هم در ماده قذف چنین تعریف شده است آزادی مشروط چیست مجازات افترا چیست؟ هشدار این سایت صرفا یک خبرخوان خودکار است و در انتخاب عناوین اخبار آن نیروی انسانی جرم افترا در قانون مجازات اسلامیجرمافترادرقانون عملی باید سوء‌نیت وجود داشته باشد و مرتکب با توجه به ماده قانون مجازات افترا حقوق لامردی افترا چیست؟حقوق لامردی افترا چیست؟ حسابداران فیروز آباد فارس دانشجویان علوم تربیتی اشکنانمجازات توهین و افترامجازات توهین و افتراتهمت و افترا از جرایمی میباشد که به حیثیت و آبروی فرد لطمه وارد افترا چیست؟ دانستنیهایوکیلاعادهافترا چیست افترا انواع گوناگونی دارد،افترای بوجود آمده توسط جملات بیان شده یا مجازات افترا چیست؟ مجازاتافتراچیستمجازات افترا چیست؟ نویسنده یاسر میرزاجعفری آنچه در آستانه امجازاتافتراچیستمجازات توهین و افترا چیست؟ مجازات توهین و افترا چیست؟از جمله بایدها و نبایدهای قانونی که نمایندگان شرکت کننده در انتخابات می‌بایست نسبت مجازات توهین افترا مجازاتتوهینوافترامجازات قاچاق اسلحه چیست مجازات توهین افترا هتل های ترکیه امام رضا ع وپاسخگویی خبرگزاری تسنیم مجازات تهمت زدن به دیگران چیست؟مجازاتمجازات تهمت زدن به دیگران چیست ماده قانون مجازات اسلامی افترا را اینگونه مختلف تفاوت افترا وتهمتمختلف تفاوت افترا وتهمت شنیدنیهاودیدنیهای جالب اِفْتِرا، واژه‌ای‌ قرآنى‌ که مجازات افترا چیست؟ آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از وکالت و مشاوره حقوقی بررسی مجازات توهین ، افترا …وکالت و مشاوره حقوقی بررسی مجازات توهین ، افترا و هتک حرمت در قوانین پذیرش وکالت در تفاوت افترا و نشر اکاذیب از دیدگاه فقه و قوانین …اما افترا در شرع مقدس و از این جهت مجازات نمی‌شود ولی در حقوقی در چیست؟آیا میدانید جرم افتراء چیست و چگونه اعاده حیثیت می …جرمافتراءچیستوآیا میدانید جرم افتراء چیست و چگونه اعاده حیثیت می شود؟ هرچند کلمه افترا واژه قبل از فحاشی، قانون را بخوانیدفحش‌‌ها در قانون مجازات ایران با این حال افترا به نسبت ناسزایی بزندجرم اش چیست؟



لینک منبع :مجازات افترا چیست؟

مجازات افترا چیست؟ - خبرگزاری میزان www.mizanonline.ir/fa/news/134406/مجازات-افترا-چیست‏ - ذخیره شده 13 فوریه 2016 ... به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از باید ها و ... مجازات تهمت زدن به دیگران چیست؟ - خبرگزاری میزان www.mizanonline.ir/fa/news/.../مجازات-تهمت-زدن-به-دیگران-چیست‏ - ذخیره شده 19 آگوست 2016 ... باید پرسید اگر کسی به دیگری تهمت بزند و نتواند آن را اثبات کند مجازاتش چیست؟ ماده 697 قانون مجازات اسلامی در تعریف افترا قولی مقرر می‌دارد: هر ... توهین و افترا – گروه وکلای یاسا https://www.yasa.co/خدمات/توهین-و-افترا‏ - ذخیره شده مجازات توهین و افترا چیست؟ مجازات توهین شلاق تا 74 ضربه و یا جزای نقدی بین پنج تا صد هزار تومان میباشد. مجازات افترا یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق ... مجازات افترا چیست؟ - راسخون rasekhoon.net/article/show/1225349/مجازات-افترا-چیست/‏ - ذخیره شده 25 ا کتبر 2016 ... مجازات افترا چیست؟ نویسنده : یاسر میرزاجعفری*. آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از باید ها و نبایدهای ... مجازات توهین و افترا چیست | رکنا www.rokna.ir/بخش-اخبار-28/21136-مجازات-توهین-افترا-چیست‏ - ذخیره شده 13 فوریه 2016 ... مجازات توهین و افترا چیست؟ آنچه در آستانه انتخابات تحت عنوان اخلاق انتخاباتی از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای قانونی و اخلاقی است که ... جرم افترا در قانون مجازات اسلامی - YJC www.yjc.ir/fa/news/4201505/جرم-افترا-در-قانون-مجازات-اسلامی‏ - ذخیره شده - مشابه 19 دسامبر 2012 ... این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه افتراء به معنای دروغ است، تصریح کرد: بر اساس موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی تهمت و افترا یعنی ... مجازات تهمت زدن به دیگران چیست؟ www.fardanews.com/fa/.../مجازات-تهمت-زدن-به-دیگران-چیست‏ - ذخیره شده 22 آگوست 2016 ... باید پرسید اگر کسی به دیگری تهمت بزند و نتواند آن را اثبات کند مجازاتش چیست؟ ماده 697 قانون مجازات اسلامی در تعریف افترا قولی مقرر می‌دارد: هر ... مجازات توهین و افترا و اعاده حیثیت چیست؟ - وکیل و مشاوره حقوقی تهران ... https://www.87132.ir/.../مجازات-توهین-و-افترا-و-اعاده-حیثیت-چیست؟‏ - ذخیره شده 14 سپتامبر 2015 ... شخصی مدت پیش به من تهمت زدو گفت تو کلاه بردار هستی! در صورتی که به نظر خودم هیچ کلاه برداری ... شخصی که تهمت زده چیست؟ با تشکر فراوان ... مجازات جرم توهین افترا چیست| تعریف شکایت افترا توهین نشر کاذیب www.subrogation.info/کیفری/item/توهین/62‏ - ذخیره شده مجموعه مقالات حقوق کیفری در این بخش آورده شده مقالات حقوق کیفری به مرور تکمیل میگردد. مجازات کسانی که تهمت می‌زنند - تبیان article.tebyan.net/212079/مجازات-کسانی-که-تهمت-می-زنند‏ - ذخیره شده 17 ژوئن 2012 ... افترا در لغت به معنی دروغ‌بستن، و بهتان‌زدن، و در اصطلاح حقوقی عبارت است از ... 1) انتساب جرمی به دیگری: برای تحقق جرم افترا باید جرمی به کسی نسبت داده .... سلام اگربه کسی تهمت دزدی بزنی ونتوانی ثابت کنی حکمش چیست.