مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فواید دوش آب سرد برای سلامتی

[ad_1]

فواید و خواص دوش آب سرد در برنامه روزانه زندگی ما

 

 با دلگرم همراه باشید تا از فواید دوش آب سرد بر سلامتی بدن با خبر شوید.

__________________________________________________

 

فواید دوش آب سرد

 

فواید دوش آب سرد

دوش آب سرد یا دوش آب گرم؟

این سوالی است که معمولاً به صورت روزمره به آن فکر نمی‌کنیم. بعضی‌ از ما عادت داریم که به زیر دوش آب سرد برویم و بعضی دیگر از احساس لختی خاصی که زیر دوش آب گرم تجربه می‌کنیم لذت می‌بریم. البته بسیاری از ما به صورت غریزی احساس می‌کنیم که دوش آب سرد می‌تواند تنش‌ و استرس ما را کم کند. شاید به همین دلیل است که به محض دیدن دوستی که عصبی یا خسته است، اکثر ما دوش آب سرد را برای او تجویز می‌کنیم.

در این زمینه سالهاست بحث‌ها و توصیه‌های فراوانی انجام شده است. اما اهمیت این مسئله به عنوان عادت ساده‌ای که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی و سلامت ما داشته باشد به حدی بالا رفت که سال گذشته، موسسه ملی سلامت آمریکا در یک گزارش دقیق و کامل، به بررسی شیوه‌های مختلف هیدروتراپی و از جمله دوش گرفتن و همچنین دوش گرفتن با آب سرد پرداخت.

 دوش آب سرد برای بسیاری از ما هم چنان یک ترس بزرگ است، ترس از آب سردی که فکر می کنیم باعث سرماخوردگی و تغییر ضربان قلب می شود.

 

  • افزایش هوشیاری


دوش گرفتن با آب سرد و شکی که به دنبال آن به بدن وارد می شود باعث تنفس عمیق می شود، این جریان پس از گذشت چند لحظه نه تنها ما را گرم می کند بلکه میزان اکسیزن در بدن را نیز افزایش می دهد. هم چنین با بالا رفتن ضربان قلب میزان خونی که به بدن می رسد بیشتر می شود و طبیعتاً انرژی و نشاط فرد هم افزایش می یابد.

 

  • بهتر شدن پوست و مو


یکی از بهترین راه ها برای حفظ ظاهر و سلامت پوست و مو دوش آب سرد است. زیرا آب گردم باعث خشکی و شکنندگی پوست می شود، در مقابل آب سرد هم پوست را لطیقف می کند و هم از گرفتگی منافذ پوست جلوگیری می کند. از طرف دیگر آب سرد باعث درخشندگی و افزایش مقاومت و سالم ماندن سطح مو و سر می شود.

 

  • تقویت سیستم ایمنی و گردش خون


آب سرد می تواند سیستم خون رسانی به اندام های مختلف بدن را بهبود ببخشد و از این راه با برخی مشکلات پوستی یا قلبی مبارزه کند. هم چنین تا حدی فشار خون را کاهش می دهد و از گرفتگی عروق قلبی جلوگیری می کند.

 

  • کمک به کاهش وزن


یکی از فواید غیر منتظره دوش گرفتن با آب سرد، تأثیر آن در کاهش وزن است. دو بدن انسان دو دسته چربی وجود دارد: چربی های سفید و چربی های قهوه ای، چربی های سفید در اثر مصرف کالری در بدن جمع می شوند و نمی توان آنها را از طریق انرژی سوزاند. در مقابل چربی های قهوه ای، چربی های مفیدی هستند که باعث گرم نگه داشتن بدن ما می شوند و با قرار گرفتن زیر دوش آب سرد فعال می شوند. بنابراین دوش آب سرد موجب تحریک چربی های قهوه ای می شود، در طولانی مدت در کاهش وزن فرد اثر می گذارد.

 

  • کمک به بهبود دردها و کوفتگی‌های عضلانی


همان طور که می دانید اکثر ورزش کاران پس از انجام مسابقات ورزشی از دوش آب سرد استفاده می کنند یا عضلات خود را که گرفته است با یخ ماساژ می دهند. بنابراین دوش گرفتن با آب سرد در باز شدن عضلات و بهبود دردهای ماهیچه ای تأثیر به سزایی دارد.

 


بر اساس تحقیقات انجام شده، دوش آب سرد به دلیل تأثیر شدید بر گیرنده های پوستی که میزان قابل توجهی پیام های الکتیریکی را از انتهای اعصاب محیطی به مغز ارسال می کند، باعث کاهش علائم افسردگی می شود. چنین روندی موجب ترشح هورمون های ضدافسردگی و بهتر شدن خلق و خوی افراد می شود. بنابراین توصیه می شود هر بار که دوش می گیرید دو الی سه دقیقه بدن و سر خود را با آب سرد بشویید.

 


دوش آب سرد اگر به یکی از عادات زندگی فرد تبدیل شود به تدریج گلتونین خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان بدن را در سطح قابل قبولی نگه می دارد. بنابراین ممکن است در بارهای اول دوش گرفتن با آب سرد استرس زا باشد، اما اگر تکرار شود به تدریج نه تنها دیگر استرس زا نیست بلکه خود در کاهش اضطراب و استرس اثر گذار است.

 

__________________________________________________

 

  • با دوش آب سرد، سلامت پوست و مو را افزایش دهید

 

آیا سعی دارید که آکنه‌تان را کنترل کنید؟ آیا موهای خشک شما را آزار می‌دهد؟ می‌توانید با دوش آب سرد، این مشکلات را رفع کنید. مشکل دوش آب داغ این است که پوست و موی شما را خشک می‌کند در حالیکه آب سرد، دقیقا برعکس آن عمل می‌کند و در واقع می‌تواند منافذ پوست و مویتان را ببندد.

این عمل هم کمک خواهد کرد تا منافذ پوستتان توسط آلودگی‌ها مسدود نشوند و هم کمک خواهد کرد که پوست و مویی جذاب‌تر که نتیجه‌ی نگهداری بهتر است، بدست بیاورید.

 

  • با دوش آب سرد، چربی‌های سفید را بسوزانید

 

چربی قهوه‌ای، یک چربی خوب و بسیار ضروری است که به تولید گرما و گرم نگهداشتن بدن در هوای سرد کمک می‌کند. وقتی کسی چاق است یا مثلا در دور کمر، گردن و ران‌هایش دارای اضافه وزن است، به این معنی است که مقدار زیادی چربی سفید دارد. چربی سفید، یک نوع چربی ناسالم است که سوزاندنش، بسیار سخت است.

اما محققان قدیمی اسکاندیناوی، دریافته‌اند که قرارگیری در معرض هوای سرد، تا ۱۵ برابر به افزایش میزان سوخت و ساز چربی سفید کمک می‌کند و این یعنی اینکه اگر این شرایط پایدار باشد، بطور بالقوه به کاهش حدود ۴ کیلو وزن در سال کمک می‌کند. شاید راز اینکه اسکاندیناوی یکی از پایین ترین نرخ‌های چاقی در اروپا را دارد هم، همین باشد!

 

  • با دوش آب سرد، سیستم ایمنی و گردش خونتان را بهتر کنید

 

قبلا گفتیم که دوش آب سرد با بالا بردن میزان متابولیسم شما باعث از بین رفتن چربی اضافه می‌شود. توسط همین فرایند می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را فعال کنید تا لکوسیت‌ها (سلول‌های سفید خون) ضد ویروس و ضد باکتری آزاد کند.پسلول‌های سفید در برابر هر چیزی که به شما حمله می‌کند، از شما محافظت می‌کنند و میزان بیمار شدنتان را کاهش می‌دهند. همچنین هنگامیکه دوش آب سرد می‌گیرید، بطور کلی به افزایش گردش خونتان کمک می‌کنید و این کار از فشار خون بالا و سفت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

 

  • با دوش آب سرد، به ترمیم بعد از ورزش، سرعت ببخشید

 

ورزش منظم، بخصوص تمرینات پر برخورد، می‌تواند به بدن آسیب برساند و باعث شود تا چند روز بعد از ورزش، درد عضله داشته باشید. اما مجبور نیستید بعد از ورزش، این همه سختی بکشید.بسیاری از ورزشکاران بعد از تمریناتشان، از وان آب یخ استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در روش آنها، کمی‌تغییر ایجاد کنید و یک دوش آب سرد سریع بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که بعد از چند دقیقه تماس آب سرد با پوستتان، بسیار سریعتر از قبل، احساس نرمی و انعطاف پذیری کنید.

همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و حتی بر روی تعداد گلبول‌های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله آن با افسردگی است.

شاید برای شما جالب باشد که شیوه‌های خاص دوش گرفتن با آب سرد به این صورت که حدود پنج دقیقه با آب بیست درجه دوش گرفته شده و سپس دمای آب برای مدت دو دقیقه به سه درجه کاهش یابد (که به آن Adapted Cold Shower گفته می‌شود) می‌تواند به عنوان جایگزینی بسیار سالم‌تر برای الکتروشوک که در مورد بیماری‌های شدید روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته شود.

تقریباً همه منابع در مورد اثرات بسیار مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفس و گردش خون صحبت کرده‌اند. اگر چه گروه متمم نتوانست تحقیق مشخصی را در این زمینه پیدا کند. البته شاید دلیل این مسئله شفاف بودن کامل مکانیزم این تاثیر است:

برخورد‌ آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می‌شود بلافاصله به سریع‌تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می‌شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و همچنین رگ‌ها تا حدی دچار انقباض می‌شوند. بدن تلاش می‌کند با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون است.

 

 __________________________________________________

 

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

 

+ 1
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

استخر،سونا و جکوزی فروش انواع فیلتر تصفیه آب مورد استفاده برای خالص سازی آب استخرساعت و زمان مناسب برای حمام کردنساعت ،زمان ، حمام کردنساعت و زمان مناسب برای حمام کردننکات مهم در ورزش ورزش ، بدنسازی۳ تمرین عالی برای ریکاوری فعال بعد از ورزش ثبت نام برای شرکت در کنفرانس بین المللی ورزش و تندرستی ورزش شدید و طولانی ضرر دارد در هر کاری باید اعتدال و میانه روی را رعایت کرد متخصصان چگونه صبح هنگام هوشیار و سر حال شویم؟ مردمانچگونه صبح هنگام هوشیار و سر حال شویم؟ اما چگونه می توانید صبح ها کاملا از خواب بیدار راه عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش …۲۰ راه عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه هاتغذیه و رژیم درمانی ☀ترکیبات آب معدنی در آب معدنی ترکیباتی مانند نمک های ید و ترکیبات آرسنیک و ترکیبات ماسک برای درمان خشکی پوست ماسک برای درمان خشکی پوست ۱ آب فراوان بنوشید مصرف آب زیاد سبب سر زنده و با طراوت بام سبز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادبامسبز۲ سیستم متمرکز برای سیستم متمرکز از واژه یا باغ بام استفاده می‌شود این سیستم پیشنهاد نیوشا ضیغمی برای شادابی پوستبا این خوراکی ها لاغر شوید فواید بی نظیر خیار برای پوست‎ اشتباه در میوه خوردن استخر،سونا و جکوزی فروش انواع فیلتر تصفیه آب مورد استفاده برای خالص سازی آب استخر تغذیه و رژیم درمانی ☀ ترکیبات آب معدنی در آب معدنی ترکیباتی مانند نمک های ید و ترکیبات آرسنیک و ترکیبات گوگرددار ساعت و زمان مناسب برای حمام کردن ساعت ،زمان ، حمام کردنساعت و زمان مناسب برای حمام کردن ورزش و تندرستی راه تقویت استخوان ها هنگام پیاده روی شاید با هدف کنترل وزن پیاده روی می کنید شاید هم برای چگونه صبح هنگام هوشیار و سر حال شویم؟ مردمان از اینکه هر روز صبح صدای رنجش آور زنگ ساعت را می شنوید متنفرید، هیچ راهی برای اجتناب از آن راه عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها مردمان ۲۰ راه عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها بام سبز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد بامسبز ۲ سیستم متمرکز برای سیستم متمرکز از واژه یا باغ بام استفاده می‌شود این سیستم به نام ماسک برای درمان خشکی پوست ماسک برای درمان خشکی پوست ۱ آب فراوان بنوشید مصرف آب زیاد سبب سر زنده و با طراوت شدن پوست علائم دهیدارته شدن بدن چیست؟ دهیدراته شدن منجر به چه علائمی می‌شود؟ زمانی که بدن ما با کمبود آب مواجه باشد پوست سرد و خشک کاروفناوری کَلاله شب یلدا و پیشینه ی آن شب یلدا از شب های باستانی ما ایرانیان است که ایرانیان این شب را جشن فواید دوش آب سرد



لینک منبع :فواید دوش آب سرد برای سلامتی

فواید و خواص دوش آب سرد در برنامه روزانه زندگی ما | متمم https://motamem.org/فواید-و-خواص-دوش-آب-سرد-در-برنامه-روزانه/‎Cachedبعضی‌ از ما عادت داریم که به زیر دوش آب سرد برویم و بعضی دیگر از احساس لختی ... عادت ساده‌ای که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی و سلامت ما داشته باشد ... آنچه در ادامه در مورد فواید و خواص دوش آب سرد می‌بینید توسط متمم از منابع مختلفی ... فواید دوش آب سرد برای بدن - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/528301/فواید-دوش-آب-سرد-برای-بدن‎Cachedدوش آب سرد هر چند کمی ترسناک به نظر می‌رسد اما می‌تواند خیلی هم لذت بخش باشد. فارغ از لذتی که خیلی‌ها تجربه آن را دارند، دوش آب سرد فواید و منافع زیادی برای سلامتی ... 10+1 فایده دوش آب سرد - تبیان article.tebyan.net/300369/10-1-فایده-دوش-آب-سرد‎Cached7 ژوئن 2015 ... البته باید بدانید که این کار ساده تاثیر زیادی در سلامتی بدن نیز دارد. ... در این مطلب شما را با فواید دوش آب ولرم مایل به سرد بیشتر آشنا می کنیم. فواید دوش آب سرد برای بدن - مجله اینترنتی جدیدترین www.jadidtarin.com/mag/pezeshki/salamat/6400‎Cachedدوش آب سرد هر چند کمی ترسناک به نظر می‌رسد اما می‌تواند خیلی هم لذت بخش باشد. فارغ از لذتی که خیلی‌ها تجربه آن را دارند، دوش آب سرد فواید و منافع زیادی برای سلامتی ... خواص دوش آب سرد برای سلامتی - بیتوته www.beytoote.com/health/.../peace-attribute-shower.html‎Cached Similarمزایایدوش آب سرد, دوش آب سرد دارای فواید بیشتری است یا دوش آب گرم؟دوش آب سرد دارای چه فواید مفیدی می باشد... فواید دوش آب سرد : خواص و مزایای شگفت انگیز دوش گرفتن با آب سرد ... www.coca.ir/benefits-cold-showers/‎Cached Similarاگر تصور می کنید که گرفتن دوش آب سرد احمقانه به نظر می رسد باید بدانید که بسیاری از متخصصان و محققان آن را برای سلامت جسمی و روحی توصیه می کنند. فواید ... فواید دوش آب سرد برای سلامتی - مجله اینترنتی دلگرم www.delgarm.com/health/151345-خاصیت-دوش-آب-سرد‎Cached26 دسامبر 2016 ... فواید دوش آب سرد برای سلامتی:فواید و خواص دوش آب سرد در برنامه روزانه زندگی ما/با دلگرم همراه باشید تا از فواید دوش آب سرد بر سلامتی بدن با خبر ... فواید دوش آب سرد برای سلامتی - زوم لایف https://zoomlife.ir/health/97-benefits-cold-shower.html‎Cachedحمام درمانی و آب درمانی برای سلامتی بدن مفید است در این میان حمام آب سرد فوایدی نیز برای بدن و سلامتی ما دارد. مزایای دوش آب سرد برای سلامتی بدن - الو دکتر https://www.alodoctor.ir/.../مزایای-دوش-آب-سرد-برای-سلامتی-بدن‎Cached7 جولای 2015 ... اکثر مردم حمام کردن و دوش گرفتن با آب گرم را ترجیح می دهند و از مزایای حمام کرن با آب سرد غافل اند. خواص دوش آب سرد برای سلامتی - ایران ناز www.irannaz.com/news_detail_7751.html‎Cached Similarدوش آب سرد دارای مزایای فراوانی برای تندرستی بدن انسان هست،از جمله 1بهبود در گردش خون 2از بین بردن افسردگی 3سلامت پوست و مو 4افز.