مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا معده ورم می کند

[ad_1]

 

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان و تشخیص بیماری ورم و التهاب معده آشنا شوید.

 

 درمان التهاب معده

چرا دچار تورم و نفخ شکم می‌شویم؟

 

Deep_gastric_ulcerگاستریت یک اصطلاح پزشکی است که التهاب پوشش داخلی معده است. این بدان معنی است که سلول های سفید خون به دیواره معده حرکت می کند. گاستریت به این معنا نیست که زخم معده یا سرطان وجود دارد. ورم معده است بسیاری از علل، شامل عفونت با باکتری H. پیلوری، رفلکس صفرا، یا مصرف بیش از حد الکل یا برخی از غذاها یا مصرف داروهایی مانند آسپیرین است
گاهی اوقات ممکن است اندازه درد کمر در برخی افراد بدون اضافه وزن افزایش پیدا کند و شکم متورم شود که این حالت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

علت ورم معده

 دلایل شایع که باعث تورم و بزرگ شدن شکم می‌شود و معده میشود..

 

سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS؛ ابتلا به این عارضه می‌تواند مدت طولانی موجب ایجاد نفخ و تورم شکمی شود که درعین حال با علائمی چون درد، یبوست یا اسهال همراه است.پیتر وورول، استاد طب و گاستروانترولوژی در دانشگاه منچستر در این باره خاطرنشان کرد: ما تصور می‌کنیم که در مبتلایان به این سندرم، روده‌ها از حساسیت بالاتری برخوردارهستند و بنابراین فرآیندهای عادی روده موجب بروز این علائم می‌شوند. نفخ و تورم شکم یکی از ناخوشایندترین و مختل‌‌ کننده‌ترین عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر است.

این سندرم درمان ندارد اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به این ترتیب کاهش مصرف فیبرغلات می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد علائم این سندرم را در مبتلایان کاهش دهد. مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در برخی موارد شدیدتر می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی و دریافت داروهای خاص علائم بیماری را کاهش دهید.

در برخی موارد تجمع باد در روده‌ها باعث تورم و بزرگی شکم می‌شود که در این وضعیت معمولا علائم دیگری دیده نمی‌شود. اکثر ما گاهی اوقات دچار نفخ و تجمع باد در روده‌ها می‌شویم که ۱۵ بار در روز بروز این حالت کاملا طبیعی است اما در برخی افراد این وضعیت ادامه پیدا می‌کند و به دلیل طولانی شدن، آزاردهنده می‌شود و احساس ناراحتی زیاد ایجاد می‌کند. در این شرایط می‌توانید با چند تکنیک ساده تا حد زیادی از این مشکل خلاصی یابید. برای مثال توصیه می‌شود مصرف غذاهایی را که حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌های هضم‌نشدنی هستند، کاهش دهید.

حبوبات، کلم بروکلی، کلم پیچ و سیب از این گروه هستند. این مواد غذایی خیلی به کندی هضم می‌شوند و می‌توانند مقادیر اندکی گاز سولفور در حین عبور از روده آزاد کنند. همچنین تاکید می‌شود که برای کاهش نفخ شکم غذا را به آرامی بخورید و خوب بجوید. اگر غذا خوب جویده نشود بخش اعظمی از تجزیه آن در روده‌ها صورت می‌گیرد و گاز زیاد تولید می‌کند.

  •  بیماری سلیاک

این بیماری می‌تواند باعث احساس خستگی دائمی، کاهش وزن بی‌دلیل و ابتلا به دردهای شکمی شود. بیماری سلیاک ناشی از واکنش شدید به گلوتن است.

گلوتن در گندم، چاودار و جو و تمام مواد غذایی حاوی این غلات موجود است. در مبتلایان به این بیماری بدن در مقابل ورود گلوتن یک واکنش خودکار ایمنی از خود نشان می‌دهد و با این ماده به عنوان بیگانه‌ای برخورد می‌کند که باید به آن حمله کند. این امر باعث آسیب دیدن سطح روده کوچک می‌شود و روی فرآیند جذب ریزمغذی‌ها از غذا تاثیر سوء می‌گذارد. در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

  •  تغییرات هورمونی

در روزهای پیش از قاعدگی و در ماه‌های نخست بارداری، تغییرات هورمونی قابل توجهی در بدن بروز می‌کند که این تغییرات نیز به نوبه خود در ایجاد تورم و نفخ شکمی موثر هستند. در این مواقع میزان ترشح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و این امر موجب کاهش حرکات دودی روده می‌شود. این وضعیت منجر به نفخ و احتمالا یبوست می‌شود.در این شرایط می‌توان با ورزش کردن و ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز تا حد زیادی تورم شکمی را کاهش داد. همچنین نوشیدن مایعات زیاد و مصرف مقادیر زیاد میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه‌های سبوس‌دار در پیشگیری از یبوست موثر است.

  •  سرطان تخمدان

این بیماری نیز می‌تواند موجب تورم دائمی شکم و بروز مشکلات دیگر نظیر احساس سیری دائمی و درد شکمی شود. علائم سرطان تخمدان بسیار گیج‌ کننده است و به همین دلیل معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود که درمان آن سخت‌تر است. بنابراین آگاهی از علائم بالقوه آن ضروری است. به گفته پزشکان مهم‌ترین نشانه این بیماری تورم دائم شکم است که پیوسته وجود دارد و کم و زیاد نمی‌شود و اندازه شکم نیز بزرگ می‌شود. سایر علائم درد دائم شکم، دشواری در خوردن و علائم دستگاه ادراری هستند. در این شرایط باید بلافاصله به متخصص مراجعه کرد.

 

علت ورم معده


دلایل ورم معده

 

  • ورم معده ممکن است در نتیجه مصرف الکل، استفراغ مزمن، استرس و یا مصرف داروهای خاص همچون آسپرین و یا سایر داروهای ضدالتهاب رخ دهد. ورم معده همچنین در نتیجه:
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) – این باکتری نوعی باکتری بوده که در مخاط معده زندگی می کند. بدون درمان کردن، عفونت می تواند باعث زخم معده و در بعضی از افراد سرطان معده شود.
  • کم خونی خطرناک Pernicious anemia – این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که معده قادر به جذب و هضم ویتامین ب ۱۲ در بدن نمی باشد.
  • ریفلاکس صفراوی – بازگشت صفرا از کیسه صفرا به معده شما.
  • عفونت – عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها.
  • اگر ورم معده درمان نشود، می تواند باعث از دست دادن شدید خون شده و می تواند باعث افزایش خطر سرطان معده شود.

 

علت ورم معده

علایم ورم معده کدام است؟

 

علایم گاستریت (ورم معده) بسته به افراد متفاوت بوده و حتی خیلی از افراد علایم این بیماری را حس نمی نمایند. با اینحال اگر علایم ظاهر شوند، شایع ترین آنها شامل:

  • تهوع و یا ناراحتی همیشگی معده
  • باد و نفخ شکم
  • درد شکم
  • استفراغ
  • سوءهاضمه
  • احساس سوزش در معده بین غذاها و یا شب ها
  • استفراغ خون و یا مواد شبیه قهوه
  • مدفوع خونی و تیره

علت ورم معده
نکات زیر را رعایت کنید


1- عدم مصرف غذاهای چرب و خیلی شیرین
2- صحبت کردن هنگام غذا خوردن سبب بلعیدن مقدار زیادی هوا میشود و ایجاد نفخ میکند.
3- عدم مصرف تنباکو و کافئین و سیگار
4- نخوردن غذاهای سفت
5-نوشیدن زیاد چای، قهوه و الکل مضر است.
6- اختلالات روحی و روانی سسب تشدید ناراحتی میشود.
۷- عدم مصرف نوشابه
۸- میوه ها بهتراست به صورت کمپوت مصرف شوند و سبزیجات پخته باشد. حبوبات را هم قبل از مصرف در اب خیس کرده و پس از ۳-۲ساعت اب ان را دور ریخته و سپس مصرف شود.

 

علت ورم معده

وی در پایان درباره ی درمان ورم معده گفت: درمان این بیماری بسته به عامل ایجاد کننده آن متفاوت است:

  • اگر عفونت باعث ایجاد ورم معده باشد، درمان عفونت به بیماران توصیه می ‌شود. در صورتی که مصرف الکل و سیگار باعث ابتلا به ورم معده شده است، بیماران باید از ادامه ی مصرف آن خودداری کند.
  • همچنین اشخاصی که به علت مصرف مکرر مُسکن دچار ورم معده شده ‌اند یا نباید این‌ گونه داروها را استفاده کنند یا در صورت الزام به مصرف آن ها تا حد امکان به حداقل برسانند و همزمان، داروهای معده را بخورند.

 

علت ورم معده

درمان ورم معده چگونه است؟

 

درمان ورم معده بسته بدلیل آن متغیر می باشد. ورم مده حاد که در نتیجه مصرف الکل و یا داروهای غیر استروئیدی است، با توقف مصرف آنها بهبود می یابد. ورم معده مزمن که در نتیجه عفونت هلیوباکتر پیلوری است، با آنتی بیوتیک بهبود می یابد.

در اکثر موارد، پزشک شما برای درمان شما از داروهای کاهنده اسید استفاده می نماید. در صورتیکه ورم معده در نتیجه کم خونی خطرناک است، پزشک برای شما از مکمل های حاوی ویتامین ب ۱۲ استفاده می نماید.

 

علت ورم معده

عواملیکه خطر ابتلا به ورم معده را افزایش می دهند؟

 

  • عفونت های باکتریایی

هرچند عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بین شایع ترین عفونت ها بین انسان ها می باشد، فقط بعضی از افراد آلوده به آن دچار گاستریت و یا سایر اختلالات معده می شوند. پزشکان معتقداند حساسیت در برابر باکتری ها ممکن است در نتیجه عوامل ارثی بوده و یا سبک زندگی همچون سیگار کشیدن و استرس بالا باعث ابتلا به این مشکل شود.

 

  • مصرف مرتب مسکن ها 

مسکن های معمول از قبیل آسپرین، بروفن و ناپروسکن می توانند باعث ورم معده حاد و یا مزمن شود. مصرف مرتب این مسکن ها و یا مصرف زیاد آنها می توانند استر معده را ضعیف نمایند. معمولا در اثر مصرف کم و گاهی اوقات این داروها باعث ابتلا به ورم معده نمی شود. همچنین استامینوفن نیز باعث ابتلا به ورم معده نمی گردد.

 

بزرگسالان و افراد مسن در خطر بیشتری برای ابتلا به ورم معده می باشند.
استرس – استرس شدید در اثر جراحی های بزرگ، آسیب دیدن، سوختگی و یا عفونت شدید می تواند باعث ورم معده حاد شود.

 

  • حمله سیستم ایمنی بدن به معده 

در این ورم معده که به آن ورم معده خود ایمنی می گویند، سیستم ایمنی بدن شما به معده حمله می نماید. ورم معده خود ایمنی در افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو و دیابت نوع ۱ معمول تر می باشد. ورم معده خود ایمنی ممکن است همراه با کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد.

 

  • سایر بیماری ها و مشکلات

ورم معده ممکن است همراه سایر مشکلا همچون اچ آی وی / ایدز، بیماری کرون و عفونت های انگلی بهمراه باشد.

 

علت ورم معده

عوارض ورم معده کدام اند؟

 

ورم معده درمان نشده، می تواند باعث زخم معده شود. بطور بسیار نادر، بعضی از انواع ورم معده می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شود. در صورت جواب ندادن درمانتان با پزشک خود مشورت نمایید.

 

علت ورم معده
نحوه تشخیص بیماری ورم معده چگونه است؟

برای تشخیص ابتلا به ورم معده، پزشک شما سابقه بیماری های شما و خانواده تان را بررسی می نماید، شما را کاملا معاینه کرده و بعضی از آزمایش های زیر را توصیه نماید:

  • آندوسکوپی فوقانی
  • آزمایش خون
  • تست خون مخفی در مدفوع (آزمون مدفوع)

 

 علت ورم معده

پیشگیری از ورم معده

یکی از راههای پیشگیری از ورم معده پیشگیری از آلوده شدن به باکتری هیلیوباکتر پیلوری می باشد. شواهد نشان می دهد که این باکتری از انسان به انسان و یا از طریق غذای آلوده منتقل می شود. دست های خود را بطور مرتب با صابون و آب بشویید و از غذاهای کاملا پخته شده استفاده نمایید.

 

 علت ورم معده

 

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

 

+ 1
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چرا زخم معده می گیریم؟ چرا زخم معده می گیریم؟ تعریف، علائم و علل زخم پپتیکبیماری گاستریت یا ورم معده گاستریت یا ورم معده به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در ورم معده دارید؟با درد معده چه کنیم؟ کلینیک جامع …ورم معده دارید؟با درد معده چه کنیم؟ کلینیک جامع آموزش پزشکی کانال ما در تلگرام با ورم معده، درمان ورم معده، علت ورم معده آکاورم معده چیستورم معده در بارداریورم معده و روزه داریورم معده و رودهورم معده و روزه پیشگیری از ورم معده و راه های درمان آنورم معده و درمان آن ورم معده التهاب، ناراحتی و فرسایش استر معده است که می تواند ورم معده چیست؟علت آن چیست؟ورم معده چیست گاستریت یا ورم معده به تنهایی یک بیماری نیست اما موجب التهاب بافت‌های داروی گیاهی ضد ورم معده و عثنی عشراحساس سوزش بسیار خفیف در قسمت معده و پایین تر از آن و یا احساس جِزجِز کردن درمعدهباید ۳۲۴ مگر گیاهان جان ندارند چرا جان آنها را می گیرید؟ …به نظر من کسانی که این حرف رو می زنند که گیاهان هم مثل ما و یا حیوانات درد می کشند به چرا نفخ می کنیم؟ قویترین ضد نفخ گیاهیچرا نفخ می کنیم؟ نفخ کردن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بعد از صرف غذا سراغ خیلی از ناراحتی های معده و درمان آنیکی از مهم ترین علل ابتلا به ورم معده، استقرار میکروب هلیکوباکترپایلوری در معده است چرا زخم معده می گیریم؟ چرا زخم معده می گیریم؟ تعریف، علائم و علل زخم پپتیک بیماری گاستریت یا ورم معده گاستریت یا ورم معده به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه ورم معده دارید؟با درد معده چه کنیم؟ کلینیک جامع آموزش پزشکی ورم معده دارید؟با درد معده چه کنیم؟ کلینیک جامع آموزش پزشکی کانال ما در تلگرام با عنوان ورم معده، درمان ورم معده، علت ورم معده آکا ورم معده چیستورم معده در بارداریورم معده و روزه داریورم معده و رودهورم معده و روزهورم پیشگیری از ورم معده و راه های درمان آن ورم معده و درمان آن ورم معده التهاب، ناراحتی و فرسایش استر معده است که می تواند بشکل ورم معده چیست؟علت آن چیست؟ ورم معده چیست گاستریت یا ورم معده به تنهایی یک بیماری نیست اما موجب التهاب بافت‌های معده داروی گیاهی ضد ورم معده و عثنی عشر احساس سوزش بسیار خفیف در قسمت معده و پایین تر از آن و یا احساس جِزجِز کردن درمعدهباید ۳۲۴ مگر گیاهان جان ندارند چرا جان آنها را می گیرید؟ پاسخ ۳۲۴ مگر گیاهان جان ندارند چرا جان آنها را می گیرید؟ پاسخ فایل صوتی زرین چرا نفخ می کنیم؟ قویترین ضد نفخ گیاهی چرا نفخ می کنیم؟ نفخ کردن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بعد از صرف غذا سراغ خیلی از افراد ناراحتی های معده و درمان آن یکی از مهم ترین علل ابتلا به ورم معده، استقرار میکروب هلیکوباکترپایلوری در معده است معده ورم



لینک منبع :چرا معده ورم می کند

معده چرا ورم میکند و چطوری معالجه می شود؟ - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/50344_معده-چرا-ورم-میکند-و-چطوری-معالجه-می-شود.html/‎Cached Similar18 نوامبر 2014 ... دلایل ورم گاستریت یک اصطلاح پزشکی است که التهاب پوشش داخلی معده است. این بدان معنی است که سلول های سفید خون به دیواره معده حرکت می کند. چرا دچار ورم و نفخ شکم می‌شویم؟ - ایسنا www.isna.ir/news/91062715621/چرا-دچار-ورم-و-نفخ-شکم-می-شویم‎Cached17 سپتامبر 2012 ... گاهی اوقات ممکن است اندازه دور کمر در برخی افراد بدون اضافه وزن افزایش پیدا کند و شکم متورم شود که این حالت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معده چرا ورم میکند و چطوری معالجه می شود ؟ - آسمونی www.asemooni.com/health/medical/gastritis‎Cached Similarگاستریت یک اصطلاح پزشکی است که التهاب پوشش داخلی معده است. این بدان معنی است که سلول های سفید خون به دیواره معده حرکت می کند. گاستریت به این معنا ... چرا معده ورم می کند - مجله اینترنتی دلگرم www.delgarm.com/health/.../151891-علت-ورم-و-التهاب-معده-چیست؟‎Cached14 ژانویه 2017 ... چرا معده ورم می کند:چرا دچار ورم و نفخ شکم می‌شویم؟ با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان و تشخیص بیماری ورم و التهاب معده آشنا شوید. چرا دچار تورم و نفخ شکم می‌شویم؟ - پارسی طب fa.parsiteb.com/چرا-دچار-تورم-و-نفخ-شکم-می‌شویم؟/‎Cached Similarچرا دچار تورم و نفخ شکم می‌شویم؟ ... گاهی اوقات ممکن است اندازه درد کمر در برخی افراد بدون اضافه وزن افزایش پیدا کند و شکم متورم ... ورم معده را با نفخ اشتباه نگیریم. بعد از خوردن غذا معده ام ورم میکند - نیک صالحی www.niksalehi.com/.../بعد-از-خوردن-غذا-معده-ام-ورم-میکند.html‎Cachedبرای رژیم غذایی مناسب باید قدتان را نیز میدادید.اما نکات کلی که درورم معده باد رعایت کنید به قرار زیر است: بر اساس خبرگزاری ایسنا یک متخصص گوارش اعلام کرد ... چرا دچار ورم و نفخ شکم می‌شویم؟ - بیماری - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../چرا-دچار-ورم-و-نفخ-شکم-می‌شویم-‎Cached Similarچرا دچار ورم و نفخ شکم می‌شویم؟ ۱۳۹۱/۰۶/۲۷ - ۱۳:۵۴ - کد خبر: 56470 ... مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در برخی موارد ... 8 علت پنهان ورم و بزرگی شکم - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/508074/8-علت-پنهان-ورم-و-بزرگی-شکم‎Cachedباکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک ... علل، علایم و درمان ورم معده - بیتوته www.beytoote.com/.../causes-treatment2-gastroenterological.html‎Cached Similarوقتی معده ورم می‌کند! ورم معده یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های گوارشی است از این بیماری‌تعاریف و برداشت های مختلفی می شود ، از این رو مهم و قابل بررسی است. منظور مردم ... علل، علایم و درمان ورم معده - تبیان article.tebyan.net/131150/علل-علایم-و-درمان-ورم-معده‎Cached22 جولای 2010 ... خدمت درباره ی مواد غذایی تشدید کننده ی ورم معده گفت: نوشابه‌ های گازدار و مواد غذایی مانند میوه و سبزی، که در معده ایجاد گاز می‌ کنند، می ‌توانند عامل ورم ...