مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علائم سرطان دهان که باید بشناسید

[ad_1]

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و به طور کلی حفره دهان گفته می شود که در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان اسـت.

با توجه به آمار انجمن سرطان آمریکا، سرطان دهان در مردان دو برابر شایع تر از زنان اسـت؛ بیشتر مبتلایان به سرطان دهان بیش از 50 سال سن دارند اما امکان بروز بیماری در هر سنی وجود دارد. شایعترین علایم سرطان دهان عبارتند از:
- تورم بخشی از لب، کام، لثه و داخل حفره دهان و ایجاد توده
- پوسته پوسته شدن و تغییر بافت بخشی از حفره دهان، لثه، زبان و لب
- ایجاد لکه و خال های سفید و قرمز در هر ناحیه از حفره دهان
- خونریزی های بی دلیل از دهان
- بی حسی موضعی در دهان یا گردن یا درد بی وقفه در این نواحی
- ایجاد زخم در ناحیه دهان، صورت، گردن و لب و عدم بهبود تا دو هفته
- احساس مسدود شدن حلق و مری
- مشکل در بلع غذا و صحبت کردن
- خشن شدن صدا و به طور کلی تغییر صدا
- تغییر شکل فک
- نامنظم شدن ناگهانی دندان ها
- کاهش شدید وزن

** عوامل خطر سرطان دهان
- سیگار
سیگار، قلیان، پیپ و به طور کلی دود حاصل از تنباکو مهمترین عامل بروز سرطان دهان اسـت. مطالعات محققان انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان دهان در سیگاری ها 6 برابر افراد غیر سیگاری اسـت.
- نوشیدنی های الکلی
نوشیدنی های الکلی نیز احتمال ابتلا به سرطان دهان را 6 برابر افزایش می دهند.
- سابقه خانوادگی
سابقه خانوادگی سرطان، احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.
- قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید
- ویروس پاپیلومای انسانی

** نحوه تشخیص سرطان دهان
دندان پزشکان بهترین افراد برای تشخیص سرطان دهان هستند. هنگام مراجعه به دندانپزشک از وی بخواهید دهان و حلق را به طور دقیق معاینه کند و هر تغییر رنگ یا مورد نامتعارف را گزارش دهد. معمولا پزشکان در صورت مشاهده هر ناهنجاری در بافت دهان، از محل موردنظر نمونه برداری می کنند.

** نحوه درمان سرطان دهان
روند درمان سرطان دهان نیز مشابه انواع دیگر سرطان ها و شامل برداشتن توده، پرتودرمانی و در صورت نیاز شیمی درمانی اسـت.
تشخیص و درمان زودهنگام سرطان دهان مهمترین روش برای طول عمر بیمار اسـت؛ بنابراین لازم اسـت نسبت به تمام تغییرات دهان، لب، زبان و لثه حساس باشیم.

۵۴۵۴


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

علائم و نشانه های سرطان معده را بشناسیدعلائمسرطانمعدهعلائم و نشانه های سرطان معده کدامند؟ چه عواملی باعث ابتلا به سرطان معده می شود ؟ آیا نشانه سرطان را بشناسید برخی معتقدند سرطان بیماری‌ای است که بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می‌شود هر چند همه چیز در باره سرطان، علائم سرطان، درمان سرطان، سرطان …سرطانسرطان الثدیسرطان سینهسرطان خونسرطان الدمسرطان رودهسرطان ریهسرطان پروستات چه کسی سرطان معده می گیرد؟، سرطان معده، تشخیص سرطان …بررسی عوامل ایجاد کننده سرطان در معده علائم و نشانه های سرطان معده را بشناسید علائم و علائم و عوامل خطر نوع سرطان گوارشی سرطان دهان عوامل خطر سرطان دهان استعمال دخانیات نوشیدن الکل خوردن غذاهای داغ و علامت سرطان خون را بشناسیددرد عمیق استخوان‌ها، یکی از علایم آشکار سرطان خون است درد هنگامی بروز می‌کند که مغز علائم سرطان سینه و راههای تشخیص سرطان سینهعلائمسرطانسینهعلائم سرطان سینه کدامند؟ سرطان پستان چگونه شروع می شود؟ تومورهای خوش خیم و بد خیم چه علائم هشدار دهنده سرطان پوست،پیشگیری و راه درمان آنعلایم سرطان پوست را بشناسید زیرا با تشخیص سریع قابل درمان است علامت های هشدار دهنده آشنایی با علائم اولیه سکته قلبی ایران نازعلائم سکته قلبی یکی از علائم سکته قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می تشخیص و بیماریهای دهان تخصصی در دندانپزشکی است که به امر تشخیص ناهنجاریها و بیماریهای بافتهای نرم و سخت دهان



لینک منبع :علائم سرطان دهان که باید بشناسید

نشانه های ابتلا به سـرطـان دهـان را بشنـاسیـد - ویستا vista.ir/article/367522/نشانه-های-ابتلا-به-سـرطـان-دهـان-را-بشنـاسیـد‎Cached Similar29 آوریل 2009 ... علایم اولیه سرطان‌ به‌راحتی قابل مشاهده یا لمس است. هرگونه زخم یا تورم در ذهان یا وجود توده در گردن که بیشتر از دو هفته باقی بماند، باید توسط پزشک ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/581857/science/medical‎Cached21 سپتامبر 2016 ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید. دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید - دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/SiteKhan/1104145 21 سپتامبر 2016 ... سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و به طور کلی حفره دهان گفته می شود که در صورت تشخیص زودهنگام ... نشانه های ابتلا به سـرطـان دهـان را بشنـاسیـد | ایران دنتال نیوز irandentalnews.com/نشانه-های-ابتلا-به-سـرطـان-دهـان-را-بشن/‎Cached1 فوریه 2016 ... نشانه های ابتلا به سـرطـان دهـان را بشنـاسیـد سرطان نوعی بیماری است که ... در گردن که بیشتر از دو هفته باقی بماند، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. ... علائم سرطان دهان اغلب شبیه اختلالات معمولی است که در دهان پیدا می‌شوند ... علائم سرطان دهان را بشناسیم - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/190332_علائم-سرطان-دهان-را-بشناسیم.html/‎Cached29 نوامبر 2016 ... نشانه های سرطان دهان علائم سرطان دهان درمان سرطان دهان پیشگیری از سرطان دهان ... یکی از شایع ترین سرطان های دنیا سرطان دهان است که ابتلا به آن در مردان ... الکلی به دلیل خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، باید مرتب برای چکاپ و بررسی به ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید - خبرداغ - تی نیوز tnews.ir/news/00b570925072.html 21 سپتامبر 2016 ... سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و به طور کلی حفره دهان گفته می شود که در صورت تشخیص زودهنگام ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید - زنده باد ولایت zendebadvelayat.ir/post/2207/علائم+سرطان+دهان+که+باید+بشناسید‎Cached21 سپتامبر 2016 ... زنده باد ولایت /برترین ها ،سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و به طور کلی حفره دهان گفته می شود که در ... علائم سرطان دهان را بشناسیم khabarooz.com/post/222783 افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی به دلیل خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، باید مرتب برای چکاپ و بررسی به پزشک مراجعه کنند. از علائم سرطان دهان ... علائم و نشانه های “سرطان معده” را بشناسید - نمناک namnak.com/علائم-سرطان-معده.p10306‎Cachedباید فردا برم اندوسکپی من خیلی جوونم. و همه علائم سرطان معده رو دارم. اوقتی به نامزدم گفتم که باید اندوسکپی شم گف تو تا منو نکشی نمیمیری حتی بعدش حالمم ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید - هنگام نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25497078 21 سپتامبر 2016 ... علائم سرطان دهان که باید بشناسید. سرطان دهان به رشد غیرقابل کنترل سلول ها در ناحیه لب، زبان، کام نرم و سخت، حلق و به طور کلی حفره دهان گفته می ...