مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وقتی کودک سردرد می‌گیرد...

اما آیا واقعا بروز سردرد در کودکانی که به ظاهر سالم هستند، غیرطبیعی است؟

دکتر سمیه باقی‌زاده، متخصص مغز و اعصاب در پاسخ می‌گوید: اگر سردرد فقط یک بار و با شدت کم در کودکی بروز کند، می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند در معرض نور آفتاب بودن، گرما و خستگی یا استرس‌ شدید روحی ایجاد شده باشد، اما سردرد طولانی مدت یا مکرر در کودک می‌تواند علل مهم‌تری مانند افزایش فشار داخل جمجمه داشته باشد یا در بد‌ترین حالت، ناشی ازضایعات مغز باشد.

عضو انجمن سردرد ایران در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌افزاید: بررسی‌ها نشان می‌دهد، فقط سردرد مداوم در کودک،‌ نشان‌دهنده ضایعات مغز نیست و مشکلات دیگری مانند تغییرات خلق و خو و پرخاشگری یا تغییر زاویه دید و دوبینی به‌ویژه اگر با به هم خوردن تعادل و سرگیجه همراه باشد، دیگر نشانه‌های آن است‌. همه این علائم مشکوک به ضایعات مغز در افراد است. پژوهشگران به والدینی که کودک خردسالشان دچار سردرد است، توصیه می‌کنند این عارضه را فقط حمل بر خستگی ندانند و چنانچه سردرد کودک ادامه داشت، با پزشک متخصص تماس بگیرند.

چرا کودکان سردرد می‌گیرند

سردرد میگرنی و سپس سردرد تنشی در کودکان نسبتا شایع است و در هر دو مورد، عوامل محرکی وجود دارد. این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به عوامل ایجاد‌کننده این نوع سردرد‌ها اظهار می‌کند: استرس، اضطراب، هیجان، مسافرت و در نتیحه تغییر شرایط استراحت و تغذیه، برنامه‌های نامناسب یا نامنظم غذایی و مصرف زیاد شکلات و گوشت‌ آماده مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نیترات می‌تواند از عوامل موثر در ایجاد سردردهای تنشی و میگرنی در کودکان باشد. ناگفته نماند،‌ در کمتر از ۱۰ درصد موارد، علل سردرد در کودکان شامل ضایعات داخل مغزی، افزایش فشار داخل مغزی و عفونت مغز می‌شود.

سردردهای کم‌خطر و پر‌خطر

چه سردردهایی در کودکان بی‌خطر محسوب می‌شود؟

دکتر باقی‌زاده با اشاره به این که سردرد در کودکان مانند بزرگسالان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، پاسخ می‌دهد: سردردهای اولیه، سردردهایی هستند که در آنها اختلال و آسیبی در ساختمان‌های حساس به درد ناحیه سر و گردن وجود ندارد. این سردردها بی‌خطر هستند، یعنی تهدید‌کننده حیات یا عامل نقص عضو یا کاهش بهره ذهنی نیستند و شایع‌ترین سردردهای اولیه را سردرد‌های میگرنی و تنشی تشکیل می‌دهد.

معاون انجمن سردرد ایران با تاکید بر این که بروز اولین سردرد کودکان زیر پنج سال را باید جدی گرفت، می‌افزاید: وجود تب، سفتی گردن ، تاری دید، نداشتن تعادل، کاهش هوشیاری، خواب‌آلودگی، تشنج و کاهش شنوایی به معنی نیاز به بررسی اورژانسی سردرد کودک است. وی هشدار می‌دهد: سردرد کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای از جمله اختلالات انعقادی (مثلا هموفیلی)، بیماری‌های مادرزادی قلبی، سابقه جراحی جمجمه (مثلا تعبیه شنت مغزی)، سرطان (حتی درمان شده)، بیماری‌های مادرزادی یا اکتسابی ناشی از نقص ایمنی و بیماری‌های غدد درون ریز (مثل پرکاری تیروئید) دارند،‌ باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

کودکان استرسی بیشتر سردرد می‌گیرند

مشکلات روحی از جمله اضطراب و استرس، به‌طور شایع در کودکانی دیده می‌شود که به سردردهای اولیه مثل میگرن یا تنشی مبتلا هستند.

این متخصص با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: در چنین شرایطی‌، کنترل سردرد، مشکل است و تأثیر آن بر عملکرد کودک بیشتر می‌شود. کودکانی که مشکلات روحی دارند، بیشتر دچار سردرد می‌شوند. با افزایش اضطراب، شدت سردرد کودک افزایش می‌یابد. افسردگی بیشتر نیز کودک مبتلا به سردرد را به غیبت بیشتر از مدرسه سوق می‌دهد.

وی می‌افزاید: به دنبال سردرد و توجه ویژه والدین به مشکل کودک، تمایل وی به استراحت در منزل به جای حضور در مدرسه بیشتر می‌شود که در روند یادگیری او اثرات نامناسبی به جا می‌گذارد‌، به طوری که این گروه از کودکان برای جلب توجه والدین یا گریز از مدرسه در روزهایی که تکالیف بیشتری به آنان واگذار شده یا مجبورند در رقابتی شرکت کنند، دچار سردرد می‌شوند.

سردرد و سبک زندگی کودک

به گفنه معاون انجمن سردرد ایران ، تشخیص نوع سردرد کودک، اطمینان دادن به کودک و والدین که سردرد اولیه خطری ندارد، کنترل سردرد با روش‌های دارویی و غیردارویی و تشویق کودک برای حضور فعال‌تر در فعالیت درسی‌، اجتماعی و ورزشی می‌تواند مانع بروز رفتارها و واکنش‌های استرسی تشدید‌کننده سردرد میگرنی شود‌. در کنار این مساله، آموزش‌های روانی، اجتماعی و شناختی به کودک در‌باره نحوه برخورد با یک شکست و تعدیل ایده‌آل‌گرایی کودک اثرات بلند‌مدت خواهد داشت.

دکتر باقی‌زاده تاکید می‌کند: به‌صورت شایع،‌ کودکان مبتلا به میگرن یک یا دو روز قبل از شروع سردرد، به طور گذرا بسیار پر انرژی و فعال یا بر عکس، بی‌نشاط و افسرده و بی‌حوصله می‌شوند. توجه داشته باشید، این علائم که پیش درآمد میگرن است، گذراست و تأثیری بر رفتارهای کودک در دراز‌مدت ندارد.

پونه شیرازی



لینک منبع :وقتی کودک سردرد می‌گیرد...

وقتی کودک سردرد می گیرد - تبیان article.tebyan.net/280334/وقتی-کودک-سردرد-می-گیرد‎Cached25 ژوئن 2014 ... آیا کودکتان تاکنون از سردرد شکایت کرده و یا به‌دلیل سردرد از خواب بیدار شده است؟ بزرگترها معمولا سردرد بچه ها را یا ندیده می گیرند و یا به تومورهای ... وقتی کودک سردرد می‌گیرد... - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../وقتی-کودک-سردرد-می‌گیرد‎Cached Similar17 دسامبر 2015 ... خیلی‌ها تصور می‌کنند کودکان نباید دچار سردرد شوند و اگر از چنین دردی شکایت کنند ، باید آن را نشانه بدی تصور کرد در حالی که کودکان هم مانند ... وقتی کودک سردرد می‌گیرد - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/438432/وقتی-کودک-سردرد-می‌گیرد‎Cachedوقتی کودک سردرد می‌گیرد خیلی‌ها تصور می‌کنند کودکان نباید دچار سردرد شوند و اگر از چنین دردی شکایت کنند، باید آن را نشانه بدی تصور کرد در حالی که کودکان هم ... آشنایی با انواع سردردهای کودکان – پزشکان ایران www.pezeshkan.org/?p=18991‎Cached Similarبزرگترها معمولا‌ سردرد بچه‌ها را یا ندیده می‌گیرند یا به تومورهای مغزی و علل بدخیم ... که این تهوع‌ها حتی ممکن است با سردرد هم دنبال نشوند و وقتی کودک به سنین نوجوانی ... شایع ترین علل سردرد کودکان www.fardanews.com/fa/news/.../شایع-ترین-علل-سردرد-کودکان‎Cached Similar20 ژانویه 2012 ... در این مطلب، به بررسی شایع ترین علل سردرد در کودکان پرداخته ایم. ... سردردهای حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و کودکی که سردرد نداشته است به یکباره .... متخصص غدد کودکان گفت میگرنه و پروپانولول تجویز کرد تا وقتی میخورد ... سردرد در کودکان - دکتر محمدکاظم بخشنده | فوق تخصص مغز و اعصاب drbakhshandeh.com/34/سردرد-در-کودکان.html‎Cached Similar8 آگوست 2015 ... کودکان از زمانی که قدرت تکلم پیدا می کنند ممکن است که دچار سردرد شده اند. ... این عوامل حساس است و وقتی در آن شرایط قرار می‌گیرد دچار سردرد می‌شود. وقتی کودک سردرد می‌گیرد - بیا تو اخبار www.bia2akhbar.com/details.php?id=1780428 سردرد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سردرد‎Cached Similarچنین مواردی وقتی رخ می‌دهند که علائم و درمان این دو سردرد در برخی از افراد به خوبی ... درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می‌گیرد، با استراحت کاهش ... چگونه سردرد کودکان را از بین ببریم؟: : تندرستی و زندگی سالم ... www.tebyan-zn.ir/News-Article/healthy_safe_life/.../24803.html‎Cached3 مه 2011 ... بسیاری از کودکان و حتی نوزادان، در معرض سردرد می باشند. ... وقتی سلولهای مغز بیش از حد تحریک شوند، باعث می شود عروق خونی گشاد شده و غشایی ... تفکیک اینکه اول سردرد صورت می گیرد یا مشکلات خوابیدن، امری دشوار است. سردردهای دوره ای در کودکان بایگانی - دکتر مهران آقامحمدپور فوق تخصص ... draghamohammadpour.com/tag/سردردهای-دوره-ای-در-کودکان‎Cachedوقتی کودک شما با فواصل طولانی و گاهی اوقات دچار سردرد می شود، نباید خیلی نگران ... با داروهای اختصاصی میگرن زمانی صورت می‌گیرد که دست‌کم یک حمله سردرد در هر ...