اوعلت اصلی اختلال، ناشناخته است و در پسران شایعتر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین، نقشی در بروز اُتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تاثیر میگذارد. بنا بر دلایل ناشناخته، آمار شیوع اُتیسم در کشور ما در حال افزایش است و براساس تحقیقاتی که سازمان بهزیستی در دست دارد، این میزان افزایش اُتیسم در مقایسه با آمار جهانی بسیار بالاتر است.
با توجه به نرخ روزافزون اُتیسم در کشور، لازم است خانوادهها از علایم این بیماری آگاهی کافی داشته باشند تا زودهنگام برای درمان مراجعه کنند. در کنار خانوادهها، توجه متخصصان اطفال بهعنوان اولین مرجع خانوادهها به این بیماری بسیار لازم و در شناسایی علایم این اختلال کمککننده است.
اُتیسم طیف وسیعی دارد و علایم آن متفاوت است و در زمینههای گوناگون شامل کارهای کلیشهای و تکراری، برقرار نکردن ارتباط با والدین و همسالان و نداشتن تخیل، خود را نشان میدهد. اگر کودکی برخی از این علایم را داشت، لازم است روانپزشک اطفال او را از نظر اُتیسم بررسی کند. تشخیص زودرس و مداخله بههنگام در درمان اُتیسم حرف اول را میزند.
علایم زودرس اُتیسم عبارتند از:
- نبود لبخند اجتماعی یا کمرنگبودن آن از دوماهگی.
- نبود آواسازی یا کمرنگبودن آن از چهارماهگی.
-وجودنداشتن اضطراب جدایی و غریبگی از هشتماهگی.
-بروز مشکل در شاخصهای رشدی بهخصوص تکلم.
- پیشرفت نکردن تکلم از ۱/۵ سالگی به بعد و حتی پسرفت آن.
- استفادهنکردن از انگشت اشاره از ١٨ماهگی.
- دنبالنکردن انگشت اشاره مادر.
- برقرارنکردن ارتباط چشمی از ١٨ ماهگی.
- برنگشتن کودک در مواجهه با صداها و داشتن توجه انتخابی
-انجامندادن بازیهای تقلیدی از سهسالگی. کودکان عادی باید بتوانند ماشین به دست بگیرند و نمادین ماشینبازی کنند اما کودکان مبتلا به اُتیسم این توانایی را ندارند.
- وجود حرکات کلیشهای و تکراری بهویژه در دستها یا انجام کارهای تکراری مثل چرخیدن دور خود یا خاموشوروشنکردن چراغ.
-بازوبستهکردن مرتب در یا رفتوآمد مرتب در یک مسیر یا برداشتن و گذاشتن مرتب در فاضلاب یا چرخاندن در قندان یا چرخ ماشین.
-توجه به دور تند ماشین لباسشویی.
- بیتوجهی به ورود پدر به خانه یا خروج او.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که بهترین سن تشخیص، یک تا سهسالگی است و درمانها باید بلافاصله بعد از تشخیص، شروع و مداوم و موثر پیشگرفته شود. (کتایون خوشابی - فوقتخصص روانپزشکی کودکان/ شرق)
39
لینک منبع :
با کودکان «اُتیستیک» چه باید کرد؟با کودکان «اُتیستیک» چه باید کرد؟ - جام جم آنلاین
jamejamonline.ir/sara/.../با-کودکان-اُتیستیک-چه-باید-کرد؟Cached4 آوریل 2015 ... تصویر با کودکان «اُتیستیک» چه باید کرد؟ اوعلت اصلی اختلال، ناشناخته است و
در پسران شایعتر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، ...
15 روش برای رفتار با کودک بیش فعال - مشاوره روانشناسی کودک فردا
koodakefarda.ir/.../15-روش-برای-رفتار-با-کودک-بیش-فعال/Cached
Similarاگر می خواهید فرزندتان با صدای بلند صحبت نکند، باید صدای خود را همیشه در حد ...
عمل می کنید، چه خوب و چه بد، فرزندتان به شما اعتماد خواهد کرد و به شما احترام می گذارد.
کودک بیش فعال را چگونه مهار کنیم؟ - بیتوته
www.beytoote.com/psychology/.../handle1-child-hyperactive.htmlCached
Similarمهار کودک بیش فعال کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی,پل ارتباطی میان والدین ...
با این کودکان را فرا بگیرند اما به راستی چگونه باید با این کودکان برخورد کرد؟
با کودک بیش فعال چگونه رفتار کنیم - کلبه سلامتی
kolbeyesalamati.com/.../کودک.../با-کودک-بیش-فعال-چگونه-رفتار-کنیم/Cached
Similarمطالب روانشناسی > کودک و مهارت های تربیتی > با کودک بیش فعال چگونه رفتار
کنیم؟ ... علاوه بر بیش فعالی باید عوامل دیگری مانند کمبود توجه در فرد مورد نظر و
رفتارهای ... وقتی فرزندتان برخلاف قوانین و مقررات وضع شده عمل کرد هرگز داد و
بیداد ...
ایران اوتیسم|راهکارهایی برای آموزش کودکان اوتیسم
iranautism.ir/pages/page82.htmlCached
Similarدرمان گر و کودک اوتیستیک ... برداشت کودکان اوتیسم از جهان ، با برداشت ما کاملا
متفاوت است . ... نداشت اما هنگامی که معلم برای مدت کوتاهی صحبت خود را متوقف کرد ،
کودک خود را حرکت داد تا بتواند ... البته زمانی که می خواهیم تا حد امکان به او شانسی
برای برقراری ارتباط و برخورد با دیگر بچه ها بدهیم ، باید تنها به او جهت بدهیم و او را
از ...
راه کارهایی برای آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم - آموزک
https://amoozak.org/.../%D8%B1%D8%A7%D9%87%C2%9D%DA%A9%D8%A7%D8...Cached29 ا کتبر 2013 ... شاید شما هم با کودکان مبتلا به اوتیسم سر و کار داشته باشید یا برایتان ... آموزش
کودکان مبتلا به اوتیسم اهمیت ویژه ای پیدا می کند و باید به آن توجه کرد. ...
موثرترین روش برای شناخت کودک اوتیستیک، در آموزش کودکان مبتلا به ...
چگونه با کودکان بیش فعال برخورد کنیم ؟ - مهکام مجله آموزش خانواده
mehcom.com/چگونه-با-کودکان-بیش-فعال-برخورد-کنیم-؟/Cached
Similarبسیاری از والدین نمی دانند چگونه باید با کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود
توجه (ADHD)رفتـار کرد. در برخی موارد ممکن است والدین احساس عدم کفایت در ...
میتوان کودکان بیش فعال را فیلسوف بار آورد - فلسفه و کودک
www.pac.org.ir/fa/?c=content&id=106Cached
Similar13 سپتامبر 2008 ... آیا تا به حال با کودکانی که در سنین بالاتر مثل دبستان بوده ولی هنوز این ... در ضمن
باید داوری شود که اگر بیش فعالی تا سن خاصی ادامه یافته و درمان نشود، ... امروزه حتی
میتوان با مطالعه روی ژنها، خطر ابتلای نوزاد را در آینده مشخص کرد.
راهنمایی برای والدین کودکان اوتیسم | موسسه خیریه اوتیسم دنیای ...
tabrizautismi.com/1393/12/.../راهنمایی-برای-والدین-کودکان-اوتیسم/Cached
Similarاما پیش از آن باید اطمینان حاصل کرد که خود والدین نیز حمایت کافی دارند. ... توصیه
های زیر زندگی با چنین فرزندی را برای شما آسان تر می کند: ... والدین کودک مبتلا به
اتیسم معمولاً نمی دانند چگونه باید به فرزند خود کمک کنند و با وجود توصیه های فراوان
...
رفتار مناسب با کودکان بیش فعال، کودک بیش فعال، درمان بیش ...
www.akairan.com/koodak/kodakane1/24243.htmlCached
Similarبا یک کودک بیش فعال چطور رفتار کنیم؟ ... با کودک بیش فعال باید چگونه رفتار
کرد؟ فرق کودک بیش فعال با ... آنچه والدین باید در مورد کودکان بیش فعال بدانند.
چهارشنبه 25 مرداد 1396 ساعت 18:38