مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فیلترینگ هوشمند اجرا شد؟

[ad_1]

دولت یازدهم در مقابله با فیلترینگ به زعم خود سلیقه‎‌ای فضای مجازی و با شعار دسترسی حداکثری به ابزارهای ارتباطی، فیلترینگ هوشمندِ اجرا نشده در دولت‌های پیشین را بار دیگر در دستور کار قرار داد اما سامان نیافتن این حوزه، کسب‌وکارهای ICT را معترض کرد.

 به گزارش مشرق، سانسور و فیلترینگ سلیقه‌ای پایگاه‌ها و بخش‌هایی از آدرس‌های اینترنتی همواره از دیرباز مورد انتقاد مردم، کارشناسان و حتی گاها مسئولان کشور بوده است.
 
همانطور که از عنوان "سلیقه" بر می‌آید، ممیزان به جز پایش موارد مربوط به خطوط قرمز دینی و سیاسی کشور بعضی اوقات استنباط‌ها یا دیدگاه شخصی خود را در ارتباط با امر فیلترینگ دخالت می‌دهند که این موضوع منجر به بروز نارضایتی بین مردم و کسانیکه در تعامل با فضای مجازی هستند، می‌شود.
 
از این حیث طرح "فیلترینگ هوشمند" از چند سال گذشته پیش کشیده شد اما در عمل به واسطه برخی نارسایی‌های فنی و نامفهوم تعریف شدن این پروژه توسط دولتمردان پیشین، عقیم ماند.
 
ابتر ماندن پروژه‌ای به وسعت فیلترینگ سراسری و هوشمند، موجب شد تا دولت یازدهم با قدرت پا در میدان عمل بگذارد و زمینه‌ای برای اجرا شدن آن بچیند.
 
چنین انگیزه‌ای در دولت یازدهم به واسطه مخالفت با شیوه‌های پیشین فیلترینگ، ایجاد شد و به واسطه اعتقاد راسخی که به استفاده حداکثری از ابزارهای ارتباطی داشت، سعی کرد تا با مانور پیرامون فیلترینگ هوشمند حتی‌الامکان از سبک و سیاق گذشته فرار کند.
 
وزرای کابینه روحانی صراحتا معتقدند که شیوه‌های گذشته پالایش محتوا در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و مجموعا فضای مجازی ناکاراست و باید ابتکارات هوشمندانه‌ای برای برخورد با این فضا سنجید.
 
مانور رسانه‌ای اعضای کابینه این دولت پیرامون فیلترینگ هوشمند به قدری طولانی شد که نهاد قضایی کشور در روزهای ابتدایی پاییز 93 طی نامه‌ای خطاب به وزارت ارتباطات با ابراز نگرانی نسبت به انتشار وسیع مطالب موهن از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو اعلام کرد که وزارتخانه مربوطه برای فرآهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده تنها یک ماه فرصت دارد.
 
چنین هشداری وزارت ارتباطات را که معتقد به اجرا شدن فیلترینگ هوشمند بود به خود آورد و محمود واعظی بلافاصله با پیش کشیدن بحث پیشبرد پروژه فیلترینگ هوشمند طی قراردادی با سه دانشگاه و پژوهشگاه، اظهار کرد: پیگیری‌های کار به صورت مرتب انجام می‌شود.
 
پاسخ زودهنگام وزیر ارتباطات تا حدی از نگرانی‌های آن زمان کاست و نهاد قضایی کشور هم جهت پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه، مدارا پیشه کرد.
 
سرانجام واعظی در بهمن 1393 از پایان گرفتن مرحله نخست فیلترینگ هوشمند و آغاز مرحله دوم آن خبر داد و گفت: آزمایش فیلترینگ هوشمند روی اینستاگرام صورت گرفت.
 
طبق برنامه زمانبندی وزارت مربوطه قرار بود طی سه فاز یک، سه و شش ماهه این پروژه به سر منزل مقصود برسد و کل فضای مجازی تحت سیطره فیلترینگ هوشمند با نرم‌افزارهای بومی قرار گیرد.
 
بماند که قابلیت رمزگذاری داده‌های تبادل شده در نرم‌افزارهای ارتباطی و برخی شبکه‌ها نظیر اینستاگرام، سیستم هوشمند را دور زد و محتوای فیلتر شده را به روش دیگری در اختیار کاربران قرار داد اما طبق برنامه زمانبندی می‌بایست تا پایان آذر ماه سال گذشته سومین فاز فیلترینگ هوشمند نیز اجرایی می‌شد.
 
دومین هفته از اسفند ماه گذشته محمود واعظی در حاشیه دومین همایش ملی فضای مجازی پاک خبر از شروع فاز سوم فیلترینگ هوشمند داد و گفت: دیگر فیلترینگی در ورودی کشور انجام نمی‌شود.
 
وی عنوان کرد: فاز سوم فیلترینگ شروع شده به این معنا که دیگر فیلترینگی که در ورودی کشور انجام می‌شد، وجود ندارد بلکه با طراحی‌های انجام شده این فیلترینگ تحت نظر دانشگاه‌ها، شرکت‌های FCP و ارائه‌کنندگان اینترنت صورت می‌گیرد که باعث می‌شود سرعت اینترنت بالا رود و در آینده می‌توانیم دست شرکت‌ها را باز بگذاریم که با مشتریان خود تعامل بیشتری داشته باشند.
 
علی‌رغم اینکه در حال حاضر محتوای نامناسب بسیاری روی شبکه اینستاگرام قابل دسترسی است و حتی برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی در شبکه‌هایی نظیر پیام‌رسان تلگرام با مسئولان آنها مکاتبه می‌شود تا موارد خلاف هنجارهای ایران را بلاک کنند، این سوال مطرح می‌شود که آیا فیلترینگ هوشمند فقط یک عنوان بود و قرار است به شکل هوشمندانه فیلترینگ سلیقه‌ای کنیم؟!
 
همچنان که نرم‌افزارهای بسیاری در قالب پیام‌رسان‌های موبایلی روی اپ‌استورهای ایرانی با رویکرد اشاعه فرهنگ برهنگی عرضه می‌شود و هیچگونه فیلترینگی روی این محتوا نه به صورت سلیقه‌ای و نه هوشمند صورت نمی‌گیرد، نهاد خصوصی فاوا نیز به این روند اعتراض کرد.
 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به نمایندگی از طرف بخش خصوصی، اخیرا سند موانع کسب‌‌وکارهای حوزه ICT را تصویب کرد.
 
در این سند که به گفته نظام صنفی رایانه‌ای آماده ارائه به نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیر است به فیلترینگ و مسدودسازی سلیقه‌ای سرویس‌ها و خدمات برخط نیز اشاره شده است.
 
این سازمان در سند مذکور یکی از موانع کسب‌‌وکارهای فاوا را این موضوع مطرح کرده و پیشنهاد داده است که نظارتی بر اجرای فیلترینگ در تمامی حوزه‌ها اعمال شود.
 
با این حال باید منتظر ماند و عاقبت این پروژه پیچیده که از گذشته مطرح شده و وزارت ارتباطات دولت یازدهم به شدت دنبال اجرای آن است را شاهد بود.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


1 ژوئن 2016 ... دولت یازدهم در مقابله با فیلترینگ به زعم خود سلیقه ای فضای مجازی و با شعار دسترسی حداکثری به ابزارهای ارتباطی، فیلترینگ هوشمندِ اجرا نشده ...فیلترینگ هوشمند سامانهای پیشنهادی در ایران است که برای حذف محتوای نامناسب در اینترنت .... آقای وزیر سال گذشته گفت فیلترینگ هوشمند در سه فاز اجرا خواهد شد.31 جولای 2016 ... معاون وزیر ارتباطات جزئیات اجرای طرح فیلترینگ هوشمند را تشریح کرد و گفت: تا پایان آذرماه این پروژه به صورت کامل اجرایی میشود.فیلترینگ هوشمند از جمله طرحهایی است که هرچند در دولتهای قبل مطرح شد اما تا روی کار آمدن ... آن بازگشایی شده و حتی وزارت ارتباطات برای اجرای سریعتر آن اخطار گرفت.9 آگوست 2016 ... روزنامه ایران: فاز نخست فیلترینگ هوشمند روی یک شبکه اجتماعی انجام شد که نتایج حاصل از آن خوب و موفقیتآمیز بود چراکه تا قبل از پالایش، ...فیلترینگ هوشمند تست شد که ضریب خطای آن بالا بود... حال بازنگری است ... 1 هزار و 100 میلیارد ریال برای اجرای فیلترینگ هوشمند اختصاص یافت. میلیارد ریال ...2 ژوئن 2016 ... دولت یازدهم در مقابله با فیلترینگ به زعم خود سلیقه ای فضای مجازی و با شعار دسترسی حداکثری به ابزارهای ارتباط.با دستور حسن روحانی در آبان۱۳۹۳، طرح فیلترینگ هوشمند در سهمرحله به اجرا ... بعد نیز از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد گام اول پیادهسازی فیلترینگ هوشمند که با کمک ...طراحی رباتی برای فیلتر سایت های مستهجن. سایتها پالایش میشوند وی در ارتباط با اجرای طرح فیلترینگ... هوشمند و تاثیر آن در کاهش میزان سایتهای فیلتر شده.مشخصات گوشی جدید الفون فاش شد؛ پردازنده هلیو ایکس 30، رم 8 گیگابایتی و ..... وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای فاز سوم فیلترینگ هوشمند اطلاع داد و در ...


کلماتی برای این موضوع

ارتش سبز فیلترشکن جدید، فیلترشکن قوی، …فیلترشکن جدید، فیلترشکن قوی، مجموعه آموزش های کاربردی عبور از فیلترینگ اینترنتنرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی برای مراقبت از …نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی برای مراقبت از فرزندانتان در فضای‌‌مجازیآشنایی با کلیدهای اصلی کیبوردهواوی و عکسهایی جدیدی از این گوشی هوشمندتصاویر هنوز زمان زیادی تا معرفی گوشی اخبار ایران و جهاناخبار تهراناخبار سیاسیاخبار …اخبار ایران و جهانسامانه اطلاع رسانی تهراناخبار تهراناخبار سیاسیاخبار اقتصادی ترفندهای موبایل، دنیای موبایل، تبلت،ترفند …بهترین ساعت های هوشمند بازار را بشناسید عینک هوشمند ؛ ساده، ارزان و کاربردی آیا مک چگونه بدانیم که آیا کسی از وای فای ما استفاده می …هواوی و عکسهایی جدیدی از این گوشی هوشمندتصاویر هنوز زمان زیادی تا معرفی گوشی اینترنت در ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداینترنتدرایراندسترسی فیلترینگ شکاف دیجیتالی حقوق دیجیتالی آزادی اطلاعات تاریخ محرمانگیقویترین نرم افزار ردیابی ، مکان یابی و مانیتورینگ …قدرتمند ترین نرم افزار ردیابی، مکان یابی و مانیتورینگ گوشی تلفن همراه موبایل و تبلت دنیای کامپیوتر و ارتباطات صفحه نخستصفحه کلید خورشیدی لاجیتک برای شما مهر مهم‌ترین ویژگی این محصول عدم نیاز به بازار دیجیتال روزنامه دنیای اقتصاد، پرمخاطب ترین روزنامه اقتصادی کشور



لینک منبع :فیلترینگ هوشمند اجرا شد؟

فیلترینگ هوشمند اینترنت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/فیلترینگ_هوشمند_اینترنت‎Cached Similarفیلترینگ هوشمند سامانه‌ای پیشنهادی در ایران است که برای حذف محتوای نامناسب در اینترنت .... آقای وزیر سال گذشته گفت فیلترینگ هوشمند در سه فاز اجرا خواهد شد. ‎۱ تاریخچه - ‎۲ امکان‌پذیری فنی طرح - ‎۳ هزینه طرح - ‎۴ مجریان طرحواعظی از توقف اجرای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام و لزوم رفع فیلتر ... digiato.com/.../توقف-اجرای-فیلترینگ-هوشمند-روی-اینستا/‎Cached22 جولای 2017 ... یکی از مباحث مذکور فیلترینگ هوشمند بوده که به گفته محمود واعظی حالا با ... و موضوع پالایش محتوا از طریق مذاکره با مدیران اینستاگرام حل خواهد شد. اختلال در فیلترینگ هوشمند اینستاگرام؛ صفحات فیلتر شده موقتا ... digiato.com/article/2017/07/19/فیلترینگ-اینستاگرام/‎Cached19 جولای 2017 ... به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که پروژه فیلترینگ هوشمند وارد فاز سوم اجرا شده، از ساعاتی پیش دسترسی به صفحات فیلترشده شبکه اجتماعی ... فیلترینگ هوشمند اینستاگرام متوقف شد www.eghtesadnews.com/.../176322-فیلترینگ-هوشمند-اینستاگرام-متوقف-شد‎Cached21 جولای 2017 ... واعظی در ادامه گفت: طبق مکانیسم طراحی شده، در بازه‌ای تا سرعت دو ... توقف اجرای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام/توافق و مذاکره با مدیران اینستاگرام. فیلترینگ هوشمند وارد فاز سوم شد / اجرای پایلوت اینترنت اشیا ... www.mehrnews.com/news/4031232/‎Cached15 جولای 2017 ... وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فاز دوم فیلترنگ هوشمند به پایان رسید از آغاز فاز سوم خبر داد. ایتنا - فیلترینگ هوشمند و دردسر صفحات فیلتر شده اینستاگرام! itna.ir/.../فیلترینگ-هوشمند-دردسر-صفحات-فیلتر-شده-اینستاگرام‎Cached19 جولای 2017 ... در حالی که پروژه فیلترینگ هوشمند وارد فاز سوم اجرا شده است، دسترسی به صفحات فیلترشده شبکه اجتماعی اینستاگرام برای کاربران ممکن شده ... فیلترینگ "هوشمند" اجرا شد؟ | فرهنگ نیوز www.farhangnews.ir/content/204875 1 ژوئن 2016 ... دولت یازدهم در مقابله با فیلترینگ به زعم خود سلیقه ‌ای فضای مجازی و با شعار دسترسی حداکثری به ابزارهای ارتباطی، فیلترینگ هوشمندِ اجرا نشده ... اجرای آزمایشی فیلترینگ هوشمند تلگرام و اینستاگرام | دنیای وب | DW ... www.dw.com/fa-ir/اجرای...فیلترینگ-هوشمند...و.../a-19037595‎Cached10 فوریه 2016 ... وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از اجرای آزمایشی فیلترینگ تلگرام و ... ایران اعلام کرده بودند که شبکه موبایلی تلگرام فیلتر نخواهد شد. مخابرات از نگاه مطبوعات - اخبار > فاز سوم فیلترینگ هوشمند اجرایی ... tct.ir/?fkeyid=&siteid=5&pageid=352&newsview=70853‎Cachedبا دستور حسن روحانی در آبان۱۳۹۳، طرح فیلترینگ هوشمند در سه‌مرحله به اجرا درخواهد آمد. ... با کمک دانشگاه‌ها نوشته شده ‌است، در یکی از شبکه‌های اجتماعی موبایلی اجرا شد. برچسب ها - فیلترینگ هوشمند - عصر ایران www.asriran.com/fa/tag/1/فیلترینگ%20هوشمند‎Cached Similarاین سؤال که دیگر فیلترینگ هوشمند روی اینستاگرام اجرا نمی... شود گفت اگر مشکل از مبدأ ... بیش از یکسال است وعده فیلترینگ هوشمند داده شده اما... با اشاره به وعده راه ...