مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟

[ad_1]
چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟

خبرگزاری آریا-یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می‌آید.
به گزارش خبرگزاری آریا،از قدیم گفته می‌شد‌ مصرف غذاهای باددار و نفاخ باعث دل‌درد و ایجاد گاز معده می‌شود. سندروم روده تحریک‌پذیر از شایع‌ترین اختلالات گوارشی است که دردهای شکمی شدید، گاز و نفخ معده را ایجاد می‌کند و با مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند ارتباط مستقیمی دارد.

 

از این‌رو، متخصصان به مبتلایان توصیه می‌کنند با رعایت برخی اصول ساده و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی روزانه، براحتی بیماری خود را مهار و درمان کنند. به‌طور قطع مصرف برخی مواد غذایی خاص و چشم‌پوشی از برخی دیگر از مواد به درمان و بهبود نفخ شکم کمک می‌کند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

کیوی
یکی از مشکلات عمده‌ای که به بروز نفخ معده منجر می‌شود، حرکات آهسته روده و ماندن بیش از حد مدفوع در طول مسیر روده بزرگ است؛ در برخی موارد، فرد مبتلا تا چند روز احساس دفع ندارد و به اصطلاح دچار یبوست شده. محققان معتقدند میوه کیوی به دلیل فیبر زیادی که دارد مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند. مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر که به مدت چهار هفته، هر روز دو عدد کیوی مصرف می‌کنند کمتر دچار یبوست می‌شوند و علائم سندروم روده تحریک‌پذیر در آنها کاهش می‌یابد.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

چای نعناع
نعناع قرن‌ها به مثابه دارویی گیاهی برای کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رفت و اکنون نیز در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. پژوهشگران معتقدند در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، مصرف روغن نعناع به مدت چهار‌هفته علائم این بیماری را تا نصف کاهش می‌دهد. نعناع توانایی بالایی در فعال کردن کانال «ضددرد» در روده بزرگ دارد که التهاب مجاری معده و روده را کاهش می‌دهد. این ماده معطر به عنوان کاهنده خفیف اشتها عمل می‌کند. از این‌رو، محققان برای کاهش نفخ معده و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر توصیه می‌کنند که افـراد یک فنجان چای نعنا‌ع بنوشند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

زردچوبه
این ادویه در آشپزی برخی کشورها بویژه هندوستان جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند، اما در این میان، زردچوبه ناراحتی‌های معده را نیز تسکین می‌دهد. محققان معتقدند از خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌توان در درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده کرد. تاثیر مصرف 500 میلی‌گرم از این ماده، چهار بار در هفته حدود‌ دو‌برابر داروهایی است که برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رود.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

موز
پژوهشگران می‌گویند موز حاوی فیبرهایی است که باکتری‌های مفید موجود در معده و روده را تقویت و هضم غذا را تسهیل می‌کند. زنانی که روزانه دو عدد موز به مدت 60 روز به عنوان پیش‌غذا می‌خورند میزان باکتری‌های مفید در بدن آنها افزایش پیدا می‌کند و نفخ معده تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

دوغ
دوغ‌ حاوی آنزیمی به نام «لاکتاز» است که قند موجود در شیر موسوم به «لاکتوز» را تجزیه می‌کند. بسیاری از افراد به قند شیر حساسیت دارند و معده آنها قادر به تحمل و هضم آن نیست. بررسی‌هایی که در دانشگاه ایالتی اوهایو صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف دوغ علائم ناشی از تحمل نکردن لاکتوز را از قبیل نفخ، درد و گاز معده تا 70 درصد کم می‌کند.

 

دردهای شکمی, غذاهای باددار و نفاخ

 

زنجبیل
گیاه زنجبیل از هزاران سال پیش برای بهبود دل‌دردها و ناراحتی‌های گوارشی به کار می‌رفت.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

اگر سر دل‌تان سنگین است، بخوانید…دکتر پیمان ادیبی فوق‌تخصص بیماری‌های ‌گوارشی، به زبان ساده توضیح می‌دهد رعایت علت خستگی مفرط ، سستی ،خواب آلودگی و بی …علت خستگی ، سستی و ضعف و خواب آلودگی و بی حوصلگی و راه های غلبه بر خستگی دائم ، علل اگر سر دل‌تان سنگین است، بخوانید دکتر پیمان ادیبی فوق‌تخصص بیماری‌های ‌گوارشی، به زبان ساده توضیح می‌دهد رعایت بهداشت علت خستگی مفرط ، سستی ،خواب آلودگی و بی حوصلگی و راه های غلبه راهنمایی موتور های جستجو ؛ علل خستگی مزمن، علت خستگی همیشگی ، دلیل ضعف و سستی بدن ، علت ضعف چه بخوریم که چاق شویم چه بخوریم که لاغر شویم é é é



لینک منبع :چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟

چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟ - بیتوته www.beytoote.com/health/nutrition/eat-bloat2-nutrition.html‎Cached Similarیکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می‌آید. از قدیم گفته می‌شد‌ مصرف غذاهای باددار و نفاخ باعث ... چه چیزی بخوریم که نفخ نکنیم و شکممان صاف باشد - زنجفیل www.zanjefil.com/چه-چیزی-بخوریم-که-نفخ-نکنیم-و-شکممان-صاف/‎Cached Similar13 فوریه 2015 ... اگر مثل خیلی از کسانی که به دنبال رژیم غذایی سالم و مؤثر برای داشتن شکم صاف هستید قبل از هر چیز باید راز داشتن این موهبت را در مواد غذایی ... مواد غذایی که نفخ شکم را از بین میبرند - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/.../مواد-غذایی-که-نفخ-شکم-را-از-بین-میبرند‎Cached Similar18 مه 2014 ... برترین ها: برای اینکه شکم صاف و بدون نفخ و ورم داشته باشید، خوراکی هایی که در ادامه نام برده ایم را در وعده های روزانه خود بگنجانید. برخی از آنها باعث ... با نفخ شکم چه کنیم؟ - تبیان article.tebyan.net/173467/با-نفخ-شکم-چه-کنیم-‎Cached25 جولای 2011 ... پس نفخ کردن بهایی است که ما باید برای خوردن بیش از اندازه بپردازیم، در حالی که بسیاری از مردم این حس را یک حس کاملاً طبیعی قلمداد می‌کنند. چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟ - آریا | دمادم https://damadam.ir/news/چه‌-بخوریم‌-که‌-نفخ-نکنیم/5159408‎Cached13 دسامبر 2016 ... خبرگزاری آریا-یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می‌آید. به گزارش ... چه بخوریم که نفخ نکنیم؟ | یکی از شایع ترین دردهای شکمی، - قطره www.ghatreh.com/news/nn26266684/بخوریم-نفخ-نکنیم‎Cached16 ژوئن 2015 ... یکی از شایع ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می آید. - " یکی. کدام غذاها را با هم بخوریم ؟ نفخ نکنیم و آهن بهترجذب شود - نیک صالحی www.niksalehi.com/.../کدام-غذاها-را-با-هم-بخوریم-؟-نفخ-نکنیم-و.html‎Cached14 آگوست 2012 ... همه ما بی‌آنکه بدانیم در وعده‌های غذایی‌مان از خوراکی‌ها و ترکیباتی استفاده می‌کنیم که مصرف آنها فواید درمانی و اصلاحی بی‌نظیری دارد؛ به این معنی که ... چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟ / راههای درمان طبیعی نفخ معدهطبسیا | طبسیا tabasya.ir/TBS_NEWS/1590‎Cached10 مارس 2017 ... یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به شمار می‌آید. از قدیم گفته می‌شد‌ مصرف غذاهای ... خبرگزاری آریا - چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟ www.aryanews.com/News/.../چه‌-بخوریم‌-که‌-نفخ-نکنیم؟ 23 ژانویه 2017 ... ظ. چه‌ بخوریم‌ که‌ نفخ نکنیم؟ خبرگزاری آریا - یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی، نفخ است که علت بسیاری از مراجعات بیماران به متخصصان گوارش به ... چی بخوریم که نفخ نکنیم؟ - انجمن بهداشتی ها forum.behdashtiha.com/showthread.php?tid=266‎Cached6 دسامبر 2016 ... در این مطلب قصد داریم شما را با مواد غذایی نفاخ آشنا کنیم و توصیه می‌کنیم افرادی که از نفخ رنج می‌برند در مصرف این مواد غذایی دقت کنند. حبوبات: