1- اگر چیزی وجود داشته باشد که بخواهید به طور کامل در خودتان تغییر دهید، آن یک چیز چه خواهدبود؟
2- بهترین راه برای استفاده بهینه از شغلی که به آن علاقه نداریم، چیست؟
انجام کاری که دوست نداریم، می تواند موقعیت خوبی برای ما ایجاد کند، باری مثال پستی در یک شرکت به شما داده می شود که شما هیچ علاقه ای به آن ندارید، اما با انجام درست آن کار و جلب رضایت مدیر شرکت، حتما پست بهتری به شما داده خواهدشد که هم از لحاظ مالی درآمد بهتری دارد و هم موقعیت کاری بهتری برای شما ایجاد خواهدشد که به علاقه مندی شما نزدیک تر است.
3- چطور باید برای انجام کارهای خود برنامه ریزی کنید؟
شما نه تنها برای کار خود، بلکه برای زندگی خود برنامه داشته باشید. ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. آیا می خواهید ازدواج کنید؟ می خواهید بچه دار شوید؟ آیا می خواهید منبع درآمد داشته باشید؟ تمام این اهداف به طور یکسان دارای اهمیت هستند.
در این راه ممکن است با فراز و نشیب هایی مواجه شوید و حتی مجبور شوید چندین شغل عوض کنید. با این وجود مجموعه ای از اهداف بلندمدت را برای خود مشخص کرده و سنجیده و به تدریج به آن اهداف دست پیدا کنید. هر ماه هم میزان پیشرفت خود را اندازه گیری کنید تا متوجه شوید تا چه حد توانسته اید در رسیدن به اهدافتان موفق باشید.
4- بهترین راه برای موفقیت در یک مصاحبه کاری چیست؟
5- در بین کار، مدتی استراحت کنید
استفان گوی، نویسنده کتاب (THE HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE PEOPLE) داستانی درباره یک چوب بُر داستانی نقل کرده که طی آن اره چوب بر حین عمل چوب بری رفته رفته کُند می شود، با این وجود او به بریدن چوب ها ادامه می دهد اما اگر چوب بر برای متی دست از کار می کشید و اره خود را تیز می کرد سپس دوباره به کار خود مشغول می شد، هم در زمان خود صرفه جویی می کرد و هم انرژی کمتری صرف می کرد.
پیام این داستان مشخص است، حفظ و ارتقای مهم ترین دارایی تان، یعنی خود شما. بنابراین باید برای تجدید قوای خود برنامه ریز منظمی داشته باشید تا به این ترتیب تعادل بدنتان از لحاظ فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی حفظ کنید. در حین کار هم باید مدتی استراحت کنید تا ذهن شما با آمادگی بهتر و بیشتری شروع به فعالیت کند.
6- خواب نیم روز بازدهی شما را بالا می برد.
تحقیقات نشان داده، چرت زدن یا خواب روزانه، قدرت درک، خلاقیت و عملکرد حافظه را افزایش می دهد. به طور کلی استراحت نیم روز روند یادگیری و ذخیره اطلاعات را بهتر می کند. این کار باعث می شود حافظه مغز یکپارچه شود. براساس مطالعات، زمانی که مطلبی در حافظه ثبت می شود، احتمال فراموش شدن آن زیاد است، به ویژه اگر بخواهیم مطالب زبادی را وارد آن کنیم.
خواب نیم روز باعث انتقال این اطلاعات به بخش دیگری از مغز شده و در آن جا ثابت می شوند. یک بررسی در رابطه با حافظه نشان داد شرکت کنندگانی که به طور قابل توجهی در امتحان عملکرد بهتری داشتند، قبل از شروع امتحان کمی چرت زده بودند.
7- دقایقی را در طبیعت بگذرانید
دانیلگ گلمن، نویسنده کتاب (Focus: The Hidden Driver of Excellence) پیشنهاد می کند دقایقی را در طبیعت و فضای باز سپری کنید. او بررسی کرد که طی آن افرادی که در طبیعت و جنگل پیاده روی کرده بودند نسبت به کسانی که در پارک های داخل شهر زمان خود را سپری کرده بودند، از آرامش فکری بیشتری برخوردار شده بودند.
برخلاف مناطق طبیعی، مناطق شهری پر از عواملی است که توجه ما را به خود جلب می کند (برای مثال با احتیاط از خیابان عبور می کنیم تا تصادف نکنیم) و توجه به این محرک های بیرونی، حس آرامش را از ما دور می کند. طی یک بررسی مشخص شد، دانش آموزانی که بیرون از کلاس آموزش می بینند، انگیزه بیشتری برای یادگیری از خود نشان می دهند.
8- از تلفن به جای ایمیل استفاده کنید.
9- توقع شکست را داشته باشید و با ترس از شکست مبارزه کنید.
10- تا آن جا که می توانید بیاموزید.
همیشه باید تشنه یادگیری باشید. توانایی ها و مهارت های خود را بررسی کنید. سعی کنید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و در پی اصلاح آن باشید. همیشه خود را به روز نگه دارید به این ترتیب وقتی فرصتی پیش روی شما قرار می گیرد، بدون معطلی از فرصت ها استفاده خواهید کرد. چون هیچ وقت یادگیری را کنار نگذاشته اید. طبق یک گفته قدیمی، طوری زندگی کنید که انگار امروز آخرین روز زندگی شماست و طوری در پی آموختن باشید که گویی قرار است برای همیشه زنده باشید.
روش هایی برای کاهش اضطراب در محیط کار
1- همیشه روی انجام یک کار تمرکز کنید.
2- همه کارهایتان را روی کاغذ بیاورید.
3- بهتر است لیست کارهایتان خلاصه باشد.
3- 10 دقیقه زودتر در محل کار خود حاضر شوید.
4- اگر فرصت نکردید کاری را به پایان برسانید، فردا هم روز خداست.
گاهی اوقات به دلیل مشغله زیاد فرصت نمی کنید طبق برنامه پیش بروید و بعضی از کارها تمام نشده باقی می مانند. بهترین کار این است که به خودتان فشار نیاورید و به خودتان بقبولانید که فردا کار ناتمام را تمام خواهید کرد. سرزنش کردن یا عصبانی شدن، تنها باعث افزایش اضطراب، کاهش انرژی، انگیزه و اعتماد به نفس شما خواهدشد.
5- هنگام نیاز از دیگران کمک بخواهید.
6- آرام پیش بروید.
7- نفس عمیق بکشید.
7- اجازه دهید زمان صرف ناهار زمانی برای آرامش شما باشد.
8- میز کار خود را خلوت کنید.
9- کارهای زائد را حذف کنید.
آیا لازم است تمام کارهایی را که در جدول برنامه خود نوشته اید انجام دهید؟ حتما کارهایی در لیست شما وجود دارند که اگر انجام نشوند اتفاق خاصی نمی افتد. به این ترتیب زمان دارید که هم به زندگی کاری خود برسید و هم به زندگی خارج از محیط کار خود لطمه ای وارد نیاورید.
10- تمام کارها را لازم نیست شما انجام دهید.
11- زمانی را برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود کنار بگذارید.
کارهایی که باید انجام شوند را انجام داده و بخشی از زمان خود را در طول بعدازظهر یا آخر هفته به ورزش و تفریح بپردازید. شاید دوست داشته باشید با فرزندانتان تفریح کنید، نقاشی بکشید، بنویسید، فوتبال بازی کنید یا حتی به تماشای تلویزیون بنشینید. بنابراین حتما زمانی را برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود در نظر بگیرید و آن ها را در لیست کارهایی که باید انجام دهید بگنجانید. انجام این فعالیت ها اضطراب محیط کار را کاهش داده و شما را برای یک روز کاری تازه آماده می کند.