اگر میخواهید برای ایدهی خود به سایتها یا مراکز جذب سرمایهی عمومی مراجعه کنید، بهتر است ابتدا با برخی از اصول این کار بهخوبی آشنا شوید.
آیا شما یک ایده شگفتانگیز کسب و کار یا ایدهای در مورد یک محصول یا یک کار هنری دارید و میخواهید به مرحله بعدی کار بروید، اما فاقد منابع لازم هستید؟ خبر خوب وجود سایتهایی مانند کیکاستارتر، ایندیگوگو و گوفاندمی است. باز کردن یک حساب جدید در این سایتها کمتر از ۵ دقیقه زمان میبرد؛ اما چگونه میتوانید بودجهی پروژه خود را از طریق این سایتهای تأمین مالی جمعی تامین کنید و به هدف خود برسید؟
این روزها، رسانهها پر از داستانهایی از موفقیت سرمایهگذاریهای مختلف هستند، به همین علت سالانه پروژههای زیادی ایجاد میشود. داستانهایی همانند فیلم ورونیکا مارس، 10-Year Hoodie و Fidget Cube باعث شدهاند جذب سرمایهگذار، کاری آسان و دستیافتنی به نظر برسد. با این حال، پروژههای زیادی را میبینیم که در این وبسایتها شکست خوردهاند.چگونه باید در کیکاستارتر، بودجه پروژه خود را تأمین کنید و در این راه شکست نخورید؟ باید با یک ایده، کار را شروع کنید. سپس، همهچیز بستگی به پیشبرد درست ایده دارد.
۱. مخاطبان خود را بشناسید
این کار، بخش ضروری موفقیت است؛ مخصوصا در کمپینهای تبلیغاتی. مخاطبان خود را شناسایی کنید، نیازهایشان را بشناسید و بررسی کنید در چه صورتی به کمک شما نیاز خواهند داشت.
در اینجا، ایده شما به روی صحنه میآید. تا جایی که ممکن است تمام مزایای طرح خود را شرح دهید. تا جایی که میتوانید پیام ایده خود را شخصی کنید؛ بهطوری که حامیان بالقوه شما حس کنند دقیقا و مستقیما آنها را مخاطب قرار دادهاید.
وقتی مخاطبان خود را بشناسید، رسانههای اجتماعی را نیز بهدرستی انتخاب میکنید. از کانال ارتباطی استفاده کنید که معمولا مخاطبان شما استفاده میکنند. وقتی آنلاین هستند، آنها را هدف قرار دهید، از علایق مشترک حرف بزنید یا بر اساس موقعیت جغرافیای با آنها ارتباط برقرار کنید. وبلاگنویسان اصلی محیط را شناسایی کنید؛ این کار شاید سبب شود بیشتر در معرض دید قرار بگیرید. از رسانههای اجتماعی که بهصورت ویروسی کار میکنند، به نفع خود استفاده کنید.
۲. از امکانات بصری استفاده فراوان ببرید
استفاده از فیلم میتواند شانس شما را در به دست آوردن بودجه بالا ببرد. از فیلمها در کسبوکار خود استفاده کنید تا نظر افراد را جلب کنید، ذهنشان را به سمتی که میخواهید، سوق دهید و آنها را عاشق ایده خود کنید.
اگر میتوانید، در توضیحات متنی خود از تصاویر زیاد بهره ببرید. این کار باعث میشود صفحه پروژه شما کاربرپسندتر شود و علاقه افراد را برای مطالعه آن بالا ببرد. حتی بهتر است عکسی از مزایای کار بگذارید تا مردم بدانند واقعا چه به دست خواهند آورد. با این کار، افراد با خیال راحتتری پولشان را در اختیارتان میگذارند.
۳. هدیه بدهید
همانطور که کارهای مختلفی برای ترویج کسبوکار خود در رسانههای مختلف انجام میدهید، ارزش کار خود را نیز مشخص کنید. سادهترین راه برای نشان دادن ارزش کسبوکارتان، خلق پاداشها و هدایای بزرگ است. اگر افراد از پروژه شما خوششان بیاید، دوباره به آن برمیگردند و اگر در ازای کمکی که به شما میکنند چیزی دریافت کنند، احساس بهتری خواهند داشت.
برای اینکه به حامیان خود پاداش بدهید، به راههایی فکر کنید که باعث خالی شدن جیبتان نشود. به عبارت دیگر، مراقب باشید تمام پول خود را خرج هدیه نکنید، چون ممکن است بودجه مالی به دست نیاورید و حساب خود را نیز خالی کرده باشید.
۴. ارتباطات، کلید کار است
وقتی افرادی به شما بودجه میدهند، خیالشان را از بابت کار راحت کنید. این کار با یک ارتباط واضح و ثابت، شدنی است. تمام بخشهای پروژه شما که به پول مربوط است، باید بهروشنی مشخص شده باشند. در طول انجام پروژه و حتی بعد از پایان آن، بهطور مکرر، توضیحات مالی را بروزرسانی کنید.
لازم است به ایده خود نزدیک باشید و بهراحتی افراد به شما دسترسی داشته باشند؛ بدین ترتیب حتی اگر اشتباهی پیش بیاید یا کارها به تأخیر بیفتد، همچنان سرمایهگذاران خیالشان از بابت شما راحت خواهد بود.
۵. به صورت آفلاین کار را شروع کنید
بسیاری از پروژههای موفق، کار خود را بهصورت آفلاین شروع کردهاند. تصور کنید در یک مهمانی یا جشن حضور دارید و شروع به صحبت با افراد حاضر میکنید. این کار شما را قابلاعتمادتر و دوستداشتنیتر میکند. وقتی افراد میبینند چه انرژی برای این کار صرف میکنید و هنگام صحبت از ایدهتان چه شور و شوقی دارید، بیشتر مجاب میشوند از ایده شما حمایت کنند.
در نهایت موفقیت در یک ایده منحصربهفرد شگفتانگیز و تأمین بودجه مالی از طریق ملاقات رو در رو امکانپذیرتر میشود.