در طول سالهای گذشته خودروهای کلاسیک متعددی وجود داشتند که توانستند به خوبی در ذهن ماندگار شده و به مدلی محبوب تبدیل شوند. به ویژه خودروهای ژاپنی که توانستند با طراحی و قدرت خود برندی قابل توجه باشند.
شما حتی اگر خودروی کلاسیک موردنظر آن هم از نوع ژاپنی را در واقعیت مشاهده نکرده باشید و بیشتر آشنایی از طریق تصاویر یا ویدئویی بوده، اما همچنان این مدل خودروها خاطرهانگیز هستند و در ذهن میمانند.
شاید خودروهای کلاسیک در طراحی جذابیت محصولات امروزی را نداشته باشند، اما میتوان گفت که اگر آنها نبودند ما شاهد تجربه بالا خودروسازان در توسعه و طراحی یک محصول مدرن و پیشرفته نبودیم. در طول دهههای گذشته خودروهای اسپرت متعددی از سوی شرکتهای مطرح معرفی شدند که میتوان به فراری، تویوتا، مزدا، نیسان و برخی دیگر اشاره داشت.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با ۵ خودرو برتر کلاسیک اسپرت ژاپنی که طرفدران کمی نداشته، آشنا سازیم. خودروهایی که در دوره خود سوپراسپرت محسوب شده و محبوبیت فراوانی داشتند.
اگرچه تویوتا سیلیکا سوپرا یک خودروی جوان محسوب میشود اما مستحق رتبه پنجم لیست است. برای نخستین بار این خودرو در سال ۱۹۷۹ مطرح شد و مدل اصلی سیلیکا سوپرا یک کوپه فستبک با طراحی زاویهدار محسوب میشد. در سال ۱۹۸۱ تویوتا نسل دوم آن را با طراحی جذابتر معرفی کرده است.
در آن زمان نسل دوم سیلیکا سوپرا از طراحی جذاب و هیجانی برخوردار بود و نقش یک مدل سوپراسپرت را داشت. نسل اول آن به پیشرانه ۲.۶ لیتری خطی شش سیلندر مجهز است و نخستین خودرو تویوتا با احتراق سوخت الکترونیکی به شمار میرفت. در نسل دوم یک سیستم تعلیق چهار چرخ مستقل به کار گرفته شد.
شاید در حال حاضر سیلیکا سوپرا یک خودرو کند محسوب میشود اما در نتیجه موجب شد تا تویوتا مدل توربودوقلو Mk. 4 را توسعه دهد. البته به تازگی تصاویری از نسل پنجم به بیرون درز کرده است.
مزدا از خودروسازان حرفهای ژاپنی به شمار میرود که در طراحی خود محصولاتی قابل توجه را روانه بازار میکند. این شرکت در طول حیات خود توانسته اعتبار بزرگی بین مشتریان کسب کرده و تمامی اینها به لطف عملکرد بینقص آن بوده است.
یکی از اسپرتهای کلاسیک مزدا Cosmo نام داشت که در سال ۱۹۶۷ وارد فاز تولید شد. نام Cosmo از رقابتهای فضایی که آن زمان جریان داشت، گرفته شد. این خودرو کوپه دو در از موتور روتر دوگانه وانکل بهره میبرد که یک موتور قابل توجه به شمار میرفت.
اگرچه در بخش فنی Cosmo مناسب به نظر میرسید اما در بخش طراحی جذابیت فراوانی نداشت. مزدا Cosmo را در سراسر ژاپن و اروپا عرضه کرد و توانست این مدل را محبوب کند. مزدا در RX-7 به سمت موتور دوار رفته و قصد داشته این سری را با موتور دوار پوشش دهد.
اگر بخواهیم یک خودرو کلاسیک اسپرت ژاپنی را نام ببریم، باید به 240Z نیسان اشاره کرد. نیسان نخستین بار در سال ۱۹۷۰ تولید این مدل را آغاز کرد و بلافاصله توانست سری Z را محبوب سازد.
یوکاتا کاتامیا به عنوان قوای محرکه ورود Z به ایالاتمتحده، موجب موفقیت این مدل شد. در ابتدا نیسان Z با موتور شش سیلندر ۲.۴ لیتری پمپاژ ۱۵۰ اسب بخاری همراهی میکرد. از دیگر ویژگیهای فنی این مدل میبایست به سیستم تعلیق مستقل در هر گوشه و ترمزهای دیسکی در جلو این خودرو اشاره کرد. چنین مشخصاتی نه تنها 240Z را به خودرو فوقالعاده آن زمان تبدیل میکند، بلکه نیسان توانست به وسیله Z در مسابقات SCCA, IMSA و مسابقات رالی جهانی به موفقیت دست یابد.
هر فردی با خودرو GT-R آشنایی داشته اما این محبوبیت از پدر بزرگ آن یعنی SKYLINE GT-R هاتوسوکا سرچشمه میگیرد. نام آن برگرفته از هاکو به معنای جعبه و سوکا به معنای افق است. این یعنی مربع سرعت در مسیر مسابقه بوده که هاتوسوکا توانست موفقیت بسیاری را در آن بدست آورد. قدرت موتور این خودرو ۱۶۰ اسب بخاری بوده که به لطف پیشرانه شش سیلندر با چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقهای انجام میگیرد. هاتوسوکا توانست به یکی از موفقترین خودروهای اسپرت تاریخ ژاپن شود. البته نیسان در نسل آینده GT-R انقلابی به وجود آورده و توانسته به یکی از برترین خودروهای پرسرعت جهان بدل کند. حتی این برند نیسان توانست در گروه A مسابقات جهانی دهه ۹۰ به موفقیتهایی دست یابد.
در یک کلام باید تویوتا 2000GT را خیره کننده دانست. شرکت ژاپنی در بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ بیش از ۳۵۰ نمونه آن را تولید کرد و توانست به خودروی موفق و محبوب تبدیل شود. اگرچه این خودرو در ظاهر سوپراسپرت به نظر میرسد اما در فضای داخلی طراحی مجلل و لوکسی دارد. در زیر کاپوت از موتور ۲.۰ لیتری خطی شش سیلندر با خروجی ۱۵۰ اسب بخار بهر ه گرفته شد.
البته یک مدل با موتور ۲.۳ لیتری شش سیلندر نیز به تولید رسید تا افرادی که به دنبال اسب بخار بیشتری هستند، این مدل را انتخاب کنند. 2000GT همچنین توانست در مسابقات Fuji 24-Hour Endurance سال ۱۹۶۷ پیروز شود و کارنامه درخشانی برای خود به ثبت برساند. حداکثر سرعت این مدل به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. این روزها 2000GT تویوتا به عنوان سوپراسپرت کلاسیک به قیمت ۱ میلیون دلار در حراجیها به فروش میرسد.
نظر شما درباره این ۵ خودرو کلاسیک اسپرت ژاپنی چیست؟