مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شناخت ماهیت مرگ

[ad_1]

بامداد-تصور ابتدایی که از مرگ به ذهن انسان می رسد خصوصا در تصور مادی گراها که این تصور را علم فرض کردند این است که مرگ باعث نابودی انسان می شود. آیا واقعاً مرگ همین است؟ یعنی مرگ باعث نابودی انسان می شود؟ یا اینکه مرگ انسان را از یک مرحله وارد مرحله دیگری می کند و از یک عالم به عالم دیگری سیر می دهد بطوری که در یک نشئه غروب می کند همزمان در نشئه دیگری که وسیع تر و زیباتر و بزرگتر هست طلوع می کند؟

8246252891011481715754103229171206216156115

مرگ در روایات

آنچه که از روایات و آیات رسیده خیلی روشن و قابل بیان است اما در این مباحث علم و عقل اگر هم حرفی داشته باشند خیلی کم است. از روایات بر می آید که حقیقت مرگ چیزی جز لباس عوض کردن و منزل عوض کردن و بوئیدن یک گل خوشبو برای بعضی از افراد نیست.

از امام جواد (علیه السلام) نقل شده که به امام سجاد(علیه السلام) گفتند مرگ چیست؟ فرمود: مرگ برای افراد مختلف، فرق می کند. برای مومن، مرگ مثل در آوردن لباس کثیف و آلوده به انواع باکتری ها به تعبیر امروزی ها و رها شدن از قید و بندهای سنگین که به دست و پای انسان بسته شده است. عوض کردن لباس های کثیف و آلوده و میکروبی به پاکترین و خوشبوترین لباس ها و به دست آوردن رهوارترین مرکب ها به جای مرکب مادی که کند و پر زحمت است . مرکب برزخی بسیار رهرو و خوب هست .

از امام (علیه السلام) پرسیده شد: مرگ چیست؟ فرمود: همان خوابی است که هر شب در آن خواب فرو می روید منتها این خواب طولانی است و بیداری از آن تا روز قیامت نخواهد بود

پس مرگ چیزی جز به یک منزل زیباتر و مأنوس وارد شدن و یک مرکب و یک وسیله بهتر که همان وجود برزخی است پیدا کردن نیست.  برعکس برای کافر مرگ مساوی با عوض کردن لباس بسیار گران قیمت و منتقل شدن از منزل های مأنوس و دوست داشتنی است و به جای این لباس ها پوشیدن لباس های کثیف و خشن و دردآور و وارد منزل های وحشتناک و دردناک و عذاب های سخت شدن است.  پس مرگ برای مومن یک معنا و حقیقت دارد و برای کافر حقیقت دیگری دارد. بنابراین نمی توانیم بگوییم مرگ انتقال است. انتقال از کجا به کجا؟ نمی توانیم بگوییم مرگ به معنای عوض کردن لباس است؟ چه لباسی عوض می شود و کی لباس عوض بکند و به چه لباسی عوض بشود؟

از امام (علیه السلام) پرسیده شد: مرگ چیست؟ فرمود: همان خوابی است که هر شب در آن خواب فرو می روید منتها این خواب طولانی است و بیداری از آن تا روز قیامت نخواهد بود. آنچه انسان در خواب  ازانواع  شادی ها و ناراحتی ها می بیند در حالت مرگ هم همین است. بر اساس این روایت مشابهت های فراوانی بین عالم خواب، عالم رویا ،عالم برزخ و عالم مثال هست.

انسان با مرگ وارد عالم مثال می شود. روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که به امام عرض کردند « صف لنا الموت » مرگ را برای ما توصیف کن. امام فرمود: مرگ برای مومن همانند بوئیدن یک بوی بسیار خوش و عطسه کردن تمام می شود که با بوئیدن این بو رنج و ناراحتی و درد همه قطع شده و از بین می رود.  اما برای کافر مثل گزیدن مارهای بسیار سمی، افعی های بسیار خطرناک و گزیدن عقرب یا شدیدتر از آنهاست. به امام (علیه السلام) گفته شد برخی می گویند مرگ شدیدتر از این است که انسان بخواهد با قیچی بدنش تیکه تیکه بشود یا با اره بخواهند بدنش را اره بکنند و مثل این است که میله آسیا را در چشم انسان بگردانند.  امام(علیه السلام)  فرمود: این حرف ها درست است منتها مختص بعضی از کافرین است یعنی حتی خود کافرها هم همگی چنین مرگ سختی را ندارند. بعد امام (علیه السلام)  فرمود: هنگام احتضار شدت رنج و عذاب را در چهره آنها نمی بینید.

خلاصه سخن

مرگ نسبت به افراد مختلف ماهیتش فرق می کند اما در مجموع مرگ انتقال و نوعی لباس عوض کردن و رهایی از قید و بندهای مادی است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ارسطو درباره ماهیت نفس و …توجه به ماهیت نفس و ارتباط آن با بدن، از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های ارسطو و ابن‌سینا در راه های شناخت خدا چرا اکثر مسلمانان دچار گرفتاری های گوناگون هستند؟ با توجه به آیات و گفته های معصومین کتابستان منتشر کرد ۲۷ کتاب مهدوی برای شناخت …کتابستان منتشر کرد ۲۷ کتاب مهدوی برای شناخت بیش‌تر موعود آخرالزمان عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایگزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنیدراز تجربه نزدیک مرگ قسمت اول رازتجربهنزدیکمرگراز تجربه نزدیک مرگ قسمت اول نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ بنگ در تاریخ ۱۳۹۲۰۵۱۳جملات ناب شهید دکترچمرانشهید دکترچمران جملات ناب مباحث استراتژیک تمدن ساز با تخلص از نگاه شهید دکتر انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟تبارشناسی مخالفان مرگ بر آمریکا در ایران …تبارشناسیمخالفاناولین شرط برای مواجهه با این جریان شناخت سابقه آن است این جریان بیش از شصت سال در این خود بنیادی – سوبژکتیویسم درون گرایی ذهن …نارنج سبز سیاسی علمی وبلاگ علم سیاست گروه نارنج سبزفلسفه زندگی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادفلسفهزندگیباور به وجود جهانی جز جهان مادی و زندگی و بودن پس از مرگ در دین‌های ابراهیمی اسلام٫ مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ارسطو درباره ماهیت نفس و نتایج این مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ارسطو درباره ماهیت نفس و نتایج این دیدگاه‌ها در زندگی پس از مرگ راه های شناخت خدا چرا اکثر مسلمانان دچار گرفتاری های گوناگون هستند؟ با توجه به آیات و گفته های معصومینعلیهم کتابستان منتشر کرد ۲۷ کتاب مهدوی برای شناخت بیش‌تر موعود کتابستان منتشر کرد ۲۷ کتاب مهدوی برای شناخت بیش‌تر موعود آخرالزمان راز تجربه نزدیک مرگ قسمت اول رازتجربه راز تجربه نزدیک مرگ قسمت اول نوشته شده توسط تحریریه‌ی بیگ بنگ در تاریخ ۱۳۹۲۰۵۱۳ عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای گزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنید فلسفه زندگی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد فلسفهزندگی باور به وجود جهانی جز جهان مادی و زندگی و بودن پس از مرگ در دین‌های ابراهیمی اسلام٫ مسیحیت جملات ناب شهید دکترچمران شهید دکترچمران جملات ناب مباحث استراتژیک تمدن ساز با تخلص از نگاه شهید دکتر چمران خودآگاهی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد خودآگاهی اهمیت مطالعات خودآگاهی یا ماهیت ذهن به حدی در حال اوج گرفتن است که نشریه ساینس در سال ۲۰۰۵ انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟ تبارشناسی مخالفان «مرگ بر آمریکا» در ایران پایگاه اطلاع تبارشناسی اولین شرط برای مواجهه با این جریان شناخت سابقه آن است این جریان بیش از شصت سال در این کشور



لینک منبع :شناخت ماهیت مرگ

ماهیت مرگ چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/270019/ماهیت-مرگ-چیست-‎Cached5 فوریه 2014 ... از امام جواد (علیه السلام) نقل شده که به امام سجاد (علیه السلام) گفتند که مرگ چیست؟ فرمود: مرگ برای افراد مختلف فرق می کند... برای مومن مثل در آوردن ... ماهیت مرگ چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/342124/ماهیت-مرگ-چیست-‎Cached24 نوامبر 2016 ... تصور ابتدایی که از مرگ به ذهن انسان می رسد خصوصا در تصور ما دی گراها که این تصور را علم فرض کردند این است که مرگ باعث نابودی انسان می شود. متافیزیک و ماهیت مرگ www.mullasadra.org/.../methaphysic%20va%20maheiate%20marg.htm‎Cached Similarمتافیزیک و ماهیت مرگ ... و همان صورت و مشخصّات را داراست بگونه ای که در آن جهان همه یکدیگر را خواهند شناخت وتمام خصلتها و محتوای ذهن در خیال خود را نیز بهمراه دارند. واقعیت و ماهیت مرگ چیست؟ - ایران ناز www.irannaz.com/reality-and-the-nature-of-death.html‎Cached Similarاولین مرحله معاد مرگ و حقیقت آن است حقیقت مرگ و شناخت آن موضوع بسیار مهمی است چون می خواهیم ببینیم ماهیت مرگ چیست آیا مرگ ماهیت عدمی دارد یا ما. ماهیت مرگ مغزی از نظر قرآن و روایات - مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک https://amuj.arakmu.ac.ir/browse.php?a_id=1151&sid=1...‎Cachedشناخت ماهیت مرگ مغزی با آرا و اشکال های فراوانی مواجه است. بدیهی است که اگر مرگ مغزی مرگی قطعی تلقی نشود، پیوند اعضا از مردگان مغزی که منبع بزرگ تأمین ... ماهیت‌ مرگ - ویکی‌پرسش wikiporsesh.ir/ماهیت‌_مرگ‎Cachedماهیت‌ مرگذخیره مقاله با فرمت پی دی اف ... تعریف مرگ از دیدگاه ملاصدرا[ویرایش] ... که در آن جهان همه یکدیگر را خواهند شناخت و تمام خصلت ها و محتوای ذهن در خیال خود را نیز ... آیا انسان به حقیقت و ماهیت روح خود پس از مرگ شناخت پیدا می‌کند ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa48741‎Cached Similar24 ژانویه 2015 ... فیلسوفان در مورد شناخت نفس بر این باورند که شناخت نفس به دو گونه متصور است: 1. شناخت نفس از راه فکر و استدلال؛ این نوع از شناخت هم ممکن ... مرگ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/مرگ‎Cached Similarمَرگ در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف ... در کشورهای پیشرفته، عامل اصلی مرگ انسان‌ها، پیری و بیماری‌های مربوط به کهولت است. ماهیت مرگ از دیدگاه قرآن www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,3706‎Cachedاینکه مرگ پایان حیات است یا آغاز حیاتی جدید، همواره ذهن انسان را به خود مشغول ساخته و او را به ... به راستی ماهیت این پدیده که از نگاه برخی تلخ و دهشتناک است چیست؟ نمایش موارد بر اساس برچسب: مرگ - دانشنامه زن مسلمان https://www.muslimapedia.com/معرفی-گروه-ها/itemlist/.../مرگ.html‎Cachedفصل چهارم: در آن موانع اعتقاد به مرگ و معاد مانند غفلت از مرگ و معاد و علل و ریشه هاى آن و ضعف باورهاى دینى مربوط به ماهیت مرگ و معاد و ضعف شناخت نسبت به ماهیت مرگ و ...