زمانی که شما به خانواده تان فکر می کنید، احتملا «بیانیه ماموریت» و «استراتژی»، نخستین عباراتی نیستند که به ذهن تان می آیند. «لیندا دیویس تیلور» نویسنده کتاب «کسب و کار خانوادگی»، در این اثر خود تضویح داده است که چه طور نسلی می تواند ثروتمند شود و ثروتمند نیز بماند، در شرایطی که خانواده ها با ذهنیت تجارت سازمان دهی می شوند و والدین فرزندان شان را برای موفقیت در آینده تربیت می کنند.
وی معتقد است خانواده هایی که معنای ثروت را به درستی دریافته اند، تمایل دارند که در خانواده های شان سرمایه گذاری کنند و با نظم و انضباط خاصی، امور تجاری و کسب و کار را در خانواده به پیش ببرند. «دیویس تیلور» با ارائه پنج استراتژی مهم، سعی دارد به خانواده ها کمک کند تا دریابند چه طور می توان ثروت تولید کرد و چگونه می توان از آن محافظت به عمل آورد.
رهبران تجاری می دانند که اگر وعده های خود را تحقق نبخشند، مشتری های شان را از دست خواهندداد. خانواده ای که سرگردان باشد، قطعا با همین خطر البته با عواقب شدیدتری مواجه خواهدشد.
شروع با یک ماموریت شفاف نخستین گامی است که اشتراک میان اهالی کسب و کار و خانواده هاست. «بیانیه ماموریت» ممکن است تنها در حد یک جمله باشد. به عنوان مثال: «ماموریت خانواده اسمیت این است که خانواده را مرتبط نگه دارد، قدرشناس داشته هایش باشد و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.»
2- ارزش های تان را تعیین کنید و به سمت آن ها قدم بردارید.
ارزش ها، استانداردها را هدایت می کنند. استانداردهایی که به مثابه قطب نمای رفتار مردم عمل می کنند. این امر برای اعضای خانواده ای که می خواهند کسب و کار موفقی داشته باشند، نیز صدق می کند. زمانی که استانداردها شفاف اند، خانواده با یک توفان از پا در نمی آید بلکه با چنین رویدادهایی، قوی تر و قدرتمندتر نیز می شود.
کسب و کارهای هوشمندانه براساس ارزش ها، تصمیم گیری می کنند، خانواده ها نیز باید همین رویه را در دستور کار خود قرار دهند. اگر یک خانواده به بخشندگی و سخاوت باور دارد، باید آن را در راس لیست ارزش های خود قرار دهد، بیانیه ماموریت این خانواده باید بر این اساس باشد که اعضا می خواهند ثروت شان را با دیگران سهیم شوند. سپس، خانواده باید یک استراتژی را توسعه دهد، استراتژی ای که دلیل را به آن ها ارائه می دهد تا اهمیت هدف را دریابند.
اگر اعضای خانواده ای معتقد باشند که صریح و صادق بودن برای موفقیت های آینده شان مهم است، داشتن رویه ای که اربتاط مناسب با دیگران را فراهم آورد، ضروری است.
3- تمام اعضای خانواده، نوعی سرمایه اولیه ارائه کنند.
مانند هر کسب و کاری، همه اعضای یک خانواده موفق نیز به تمرین، حمایت و تعهد به هدف نیاز دارند. آن ها برای مواج شدن با چالش های غیرمنتظره و همچنین دریافت پاداش پس از موفقیت، نیاز به مشاوره دارند. این ها سرمایه گذاری در سرمایه انسانی خانواده است که بیش از هر چیز برای موفقیت نسل آینده، پرداخت می شود.
میزبانی از گردهمایی های خانوادگی، یک رابطه مستحکم میان اعضا به وجود می آورد و آن ها را در ارتباط با یکدیگر نگه می دارد. خانواده ها باید با هم کار کنند، بر سر ارزش ها بحث کند، اهداف مالی تعیین کنند و در نهایت چشم اندازی برای آینده شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
بحث های خانوادگی برای افزایش قدرت مالی، ضروری است. یک استراتژی خانوادگی به یک سرمایه اولیه از سوی تمام ذی نفعان، (تمام اعضا)، نیاز دارد تا به این ترتیب، عملکرد بهینه ای داشته باشد.
طراحی اهداف و هدف گذاری های، یک رویه استاندارد برای عملی ساختن طرح های کسب و کار است، همین شیوه، در خانواده ها نیز صدق می کند.
خانواده های هوشمند و عاقل آنچه را که می خواهند در امور ملی و شخصی انجام دهند، در گروه به بحث می گذارند. تعیین اهداف جمعی، افراد را متمرکز نگه می دارد.
جستجوی ثروت تنها برای خود، به جاه طلبی های توخالی منتهی می شود. این همان چیزی است که با پول تکمیل می شود و رضایت پایدار را فراهم می آورد. بدان معنا که بخشی از هر استراتژی خانوادگی باید معطوف به انتخاب اموری باشد که خانواده می خواهد روی آن متمرکز شود و برای رسیدن به اهداف، همراه با یکدیگر روی آن کار کنند.
5- استراتژی داشتن به بهینه سازی و بهره وری هرچه بیشتر کمک می کند.
استراتژی های مناسب برای دستیابی به اهداف، بسیار مهم و ضروری هستند؛ بنابراین باید نکاتی را دریابید و در نتیجه آن بتوانید به این پرسش ها پاسخ دهید: انرژی و توان خانواده شما در چه جایی باید متمرکز شود؟ منابع، چه طور باید تخصیص داده شوند؟ موانع موجود در مسیر کدامند؟
بدون تردید، رسیدن خانواده به موفقیت، بالاترین مرتبه است، بنابراین وجود طرح، پرسنل، جدول و همچنین یک نشانگر در طول مسیر، روری است. روش های جدید، اغلب برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه مورد نیاز هستند.
در خانه و در محیط کسب و کار، طراحی برنامه و نقشی مدون برای آینده، نیازمند شجاعت و جسارت است. ممکن است شرکت ها و خانواده ها وسوسه شوند که به روش های قدیمی متسول شوند و از آن ها استفاده کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که چسبیدن به سودهای کوتاه مدت به جای سرمایه گذاری روی درآمدهای درازمدت یک استراتژی بسیار خطرناک برای هر دوی این نهادهاست. اگرچه بسیاری از ما، زمانی که کسب و کار خانوادگی مان را شروع می کنیم، استراتژی خاصی در ذهن مان نداریم، اما باید بدانیم که این عامل، دقیقا همان چیزی است که ما برای موفقیت خانواده و فراتر از آن، رسیدن به نسلی موفق، به آن نیازمندیم.