وبسایت پول نیوز - رکسانا دانیالی: به عنوان مدیر یک کسب و کار در هر صنفی، همیشه با کارکنان متفاوتی سر و کار خواهید داشت که هر کدام برخورد خاص خود را می طلبند. بسیاری از مدیران گمان می کنند، به تقاضای جایگاه شغلیشان دیگر نیازی به این گونه برخورد ها وجود نخواهد داشت. اما واقعیت به هیچ عنوان این گونه نیست و "مدیر" یک کسب و کار، عنوانی اســت که بیش از هر پست دیگری مسئولیت دارد و به بیان ساده تر باید حواستان به همه چیز جمع باشد. یکی از با اهمیت ترین بخش هایی که باید کنترل آن را در دست داشته باشید، تیم کاری و کارکنان کسب و کارتان هستند.
هر کدام از این افراد در دسته ای خاص جای می گیرند و با شناخت این دسته ها می توانید بهتر و موثر تر مدیریت کنید. از این رو و با توجه به اهمیت این مطلب، به معرفی 6 گروه شخصیتی مهم کارمندان خواهیم پرداخت.
کارکنانی که این تیپ شخصیتی را دارند، افرادی هستند که به ندرت می توانید آن ها را مورد بازخواست کاری قرار دهید چرا که زیر بار نمی روند! در واقع این افراد مدام ظاهر قربانی به خود گرفته و حق را تنها به خود می دهند.
2. حریص
این گروه مانند ماری هستند که خوابیده و به دور خود پیچیده اســت. با کوچکترین تلنگری بیدار شده و به طعمه حمله می کند. در واقع هر محرک کوچکی برای شعله ور شدن آتش طمع و حرص این افراد کافی خواهد بود. این ها هیچ گاه به سهم خود راضی نیستند.
چه برخوردی باید داشت؟ مجددا به عنوان مدیر باید با این گروه از کارکنان نیز آشنایی کامل داشته باشید. فردی با تیپ شخصیتی حریص، به تیم کاری اهمیتی نمی دهد و برایش فرقی نمی کند که رفتار های وی چه تاثیری بر تیم خواهند داشت. برای برخورد مناسب با چنین فردی به یک برنامه 90 روزه دقیق نیاز خواهید داشت.
3. منفی باف
کارکنانی که نوعی اتمسفر منفی در اطراف خود پرورش می دهند، بهترین ها برای خراب کردن فرصت های خوب هستند. این ها نسبت به هر تغییر و سیاست جدیدی در کسب و کار مقاومت می کنند و کار را برای دیگر افراد تیم و به خصوص مدیر، دشوار می کنند.
چه برخوردی باید داشت؟ اگر به عنوان مدیر کسب و کار نحوه کنار آمدن با این کارمندان را بدانید، می توانید کمک زیادی به پیش برد اهداف کسب و کار و پیشرفت آن کنید.
4. بهانه جو
اگر کارمندی بهانه جو داشته باشید، عباراتی نظیر: "عذر می خواهم مجددا مریض شده ام"، "دیگر دیر نمی رسم"، "مهمانی بوده ام"، " کار مهمی پیش آمده و سریع باز میگردم" و هزاران عبارت مشابه را هر روز خواهید شنید. این افراد تقریبا هر زمانی که کاری مهم وجود دارد و نیاز به انجام دادنش اســت، غیبشان می زند!
چه برخوردی باید داشت؟ متاسفانه کنار آمدن با این دسته کمی دشوار تر از بقیه اســت. اما مکالمه ای صادقانه، صمیمی و منطقی در اغلب موارد جواب می دهد!
5. انیشتین
این دسته بسیار باهوش هستند و خودشان نیز از این موضوع آگاه اند. انیشتین ها اغلب افکاری استوار دارند اما با این حال، در کار گروهی مشکلی ایجاد نمی کنند.
چه برخوردی باید داشت؟ باید شرایطی ایجاد کنید که این افراد بتوانند بیشترین تاثیر مثبت نبوغ خود را بر کل تیم و کسب و کار بگذارند. این ها قابلیت خوبی برای رهبر شدن نیز دارند، به آنان جایگاهی که لایقش هستند را بدهید تا با انگیزه کافی به سمت هدف مشترک کسب و کارتان حرکت کنند.
6. خود شیفته
به ندرت ممکن اســت چنین فردی تغییر کند، با این حال محال هم نیست. این افراد دقیقا متضاد با کار گروهی هستند و همه چیز را برای خود می خواهند.
چه برخوردی باید داشت؟ اگر کارمندی خود شیفته در تیم خود دارید و این فرد نقشی کلیدی در کسب و کارتان دارد، به گونه ای که قابل حذف نیست، بهترین کار ایجاد محیطی جداگانه و دور از تیم برای کار وی اســت تا کمترین میزان برخورد با سایر افراد تیم را داشته باشد. البته بسیاری از این دسته افراد زمانی که انگیزه کافی برای رسیدن به هدف کسب و کار را به دست بیاورند، رفتار بهتری با کار تیمی خواهند داشت.