وبسایت آی بازاریابی: اگر دارنده یک فرانشیز هستید، یا اینکه مدیریت و اداره یک کسبوکار (بازاریابی، تبلیغات، فروش و . . .) را بر عهدهدارید، پس حتماً همیشه در فکر توسعه کسبوکار خود هستید. بههرحال کسبوکارهای مختلفی در اطراف شما هستند که بهعنوان مشوق و انگیزاننده عمل کرده و خودشان هم روزی از صفر شروع کردهاند.
چرا شما نفر بعدی نباشید؟ بااینوجود، یکی از چالشهایی که هرکسی در مواجه با مسئله توسعه کسبوکار با آن مواجه میشود، مدیریت کسبوکار اسـت. شما چگونه در زمان توسعه کسبوکار خود اقدام به مدیریت آن میکنید؟
فکر نمیکنم هیچ شرکت دیگری غیر از مکدونالد وجود داشته باشد که بتواند به عنوان مثال و نمونه بهتری برای این مطلب یعنی مدیریت کسبوکار در ابعاد بزرگ مورداستفاده قرار بگیرد. این شرکت و برند یک مدل فرانشیز اسـت و مدلهای فرانشیز اصولاً در صورتی اثربخش هستند که دارای چندین و چند شعبه و نمایندگی باشند.
خوب حالا باید ببینیم، درسهایی که میتوان در مورد مدیریت کسبوکار خودتان از مکدونالد یاد بگیریم، چیست؟
یکی از قویترین جنبههای مکدونالد منوی جذاب و احساسبرانگیز آن اسـت. اما نکته جالب این اسـت که آیا تاکنون این منو را از جنبه کاری موردبررسی قرار دادهاید؟ منوهای مکدونالد خیلی کوچک و متمرکز هستند. به عبارتی در بهترین حالت تنها شامل 20 مدل تنوع غذایی مختلف برای سفارش دادن میشوند و حتی در بین این موارد، همبرگرها بیشترین فروش رادارند.
2- انطباقپذیری
در بالا اشاره کردم که مکدونالد تنها 20 گزینه برای انتخاب کردن در منو خودش دارد. اما اگر منوهای مورداستفاده در 119 کشور مختلف را موردبررسی قرار دهیم، این منو تقریباً شامل 3000 نوع غذای قابل سفارش مختلف میشود که این برند را به یکی از انطباق پیرترین برندهای دنیا میکند.
3- کیفیت در سطح تمام شعب
نکته دیگری که مشتری انتظار آن را دارد، کیفیت و ثبات و پیوستگی اسـت. بدون این دو مورد، تنها ممکن اسـت یک نان کماج را با قدری سیبزمینی و یک جوجهسوخاری به مشتری تحویل دهید.
4- فرایند
زمانی که کسبوکار شما در حال رشد کردن اسـت، بدون بهرهمندی از نیروی کار زیاد و فراوان قادر به پیشبرد کار نیستید و درواقع مدیریت کردن تعداد نفرات زیاد به مدیران مناسب هم دارد برای مدیریت این مدیران نیاز به سرپرستان هم احساس میشود! برای این کار نیاز به داشتن فرایند مناسب کاملاً احساس میشود.
35000 شعبه را تصور کنید که هر یک حداقل 100 برگر را در طی هرروز به فروش برسانند. یعنی 3.5 میلیون برگر در روز که شامل بقیه منو هر شعبه نشده اسـت. بنابراین برای مدیریت چنین کسبوکار بزرگی نیاز به سیستمهایی دارید تا تقاضا، فروش و عرضه محصول را ردیابی کند.
علاوه بر این نیاز به اطلاع پیدا کردن از هر مسئله در حال شکلگیری در هر شعبه هستید، همچنین نیاز به اطلاع از کمبود در عرضه مواد اولیه و یا عملکرد نامناسب یکی از شعب بر اساس استاندارد تعریفشده دارید. این موضوع برای هر کسبوکاری صدق میکند. اگر فرایند لازم را تعبیه کرده باشید، و نیروی کافی برای مدیریت مسائل ضروری را در اختیار گرفته باشید، مدیریت کسبوکار سادهتر هم میشود.