وبسایت پنجره خلاقیت: برگر کینگ (Bk) یک رستوران فستفود زنجیرهایست. حالا ۱۱۱۰۰ شعبه از آن در ۶۶ کشور دنیا ایجاد شده اسـت. برخی از این شعبهها به صورت خانوادگی اداره میشوند. این رستوران زنجیرهای در استرالیا به نام هانگری جک (Hungry Jack) شناخته میشود.
یکی از شعب این رستوران در ژاپن قرار دارد و به نوآوریهای عجیب و غریبش مشهور شده اسـت. البته ژاپن به طور کلی در زمینه خلاقیت در آشپزی و چیدمان رستوران رتبه بسیار خوبی در سطح دنیا دارد. در سال ۲۰۱۲ برگر کینگ ژاپن نوعی همبرگر سیاه رنگ به نام کوروبرگر عرضه کرد که از گوشت گوساله مخلوط با فلفل سیاه، پنیر چدار و سس پیاز و سیر خوابانده در جوهر سیاه یک نرم تن دریایی تهیه و در نان سیاه رنگی سرو میشد که زغال بامبو در آن به کار رفته بود.
حال این شعبه از برگر کینگ به دنبال ایجاد مزیت رقابتی دیگریست و این بار از رنگ و شهرت سامورایی برای همبرگرهای خود استفاده کرده اسـت: دو همبرگر جدید این شرکت که از ماه ژوئیه امسال عرضه شده اند، کاملا به رنگ قرمز هستند و «آکا سامورایی» نامیده میشوند (آکا به معنای قرمز اسـت).
حال بیایید ببینیم که قضیه اصلی و پشت پرده فروش همبرگرهای قرمز در ژاپن چه بوده اسـت و چطور میتوانیم با بودجهای کم، توجه دیگران را به برند خود جلب کنیم.
میبینیم که در دنیای فستفود ابتکارات زیادی رخ نمیدهد و با این حال برگرکینگ ژاپن توانسته اسـت توجه زیادی را به همبرگرهای قرمز و سیاهش جلب کند. به طور قطع چیزی در این همبرگرهای قیرمانند وجود داشته که مردم را جذب کرده اسـت. با جستجو در گوگل در مییابیم که بیش از ۱۵۰ عنوان تنها به زبان انگلیسی به این همبرگرها پرداختهاند. این اخبار به اصول اولیه پرداخته اسـت اما ما میخواهیم بیشتر بدانیم. چرا این اتفاق افتاد؟
ما چند سوال در مورد همبرگرهای قرمز و سیاه رنگاز ماسانوری تاتسویوا، مدیرکل تجاری برگر کینگ ژاپن، پرسیدهایم که در ادامه میخوانیم.
این ایدهها را از کجا به دست آوردهاید و چه فرآیندی را طی کرده اید؟
تاتسویوا: ما به همراه تیم بازاریابی، تحقیق و توسعه نشستیم و به دنبال ایدهای عجیب گشتیم. زمانی که ما داشتیم در این مورد فکر میکردیم، داخل رستوران آزمایش طعم و مزه انجام داده بودیم. ما ۹۳ رستوران در ژاپن داریم و امسال صدمین رستورانمان را نیز افتتاح خواهیم کرد.
در آن زمان ما بودجه زیادی برای تبلیغات در دست نداشتیم؛ بنابراین تمام کارها را خودمان انجام دادیم. ما از هیچ آژانس خلاقیتی برای این محصولات بهره نبردهایم. و بدین طریق به پول زیادی برای افزایش آگاهی نسبت به برند احتیاج نبود.
برگرکینگ نسبت به رستورانهای رقیب رستوران بزرگی نبود. مک دونالد نزدیک به ۳۰۰۰ شعبه در ژاپن دارد. رستوران MOS برگر، که یک رستوران بومیست، حدود ۱۴۰۰ شعبه دارد.
چند نفر در تیم بازاریابی شما حضور داشتند؟
آقای تاتسویوا: پنج نفر که شامل تیم تحقیق و توسعه نیز بود.
خب چرا این بار از رنگ قرمز استفاده کردید؟
آقای تاتسویوا: چهار سال بود که داشتیم همبرگرهای سیاه را تولید میکردیم و میخواستیم امسال اتفاق جدیدی رخ دهد. همچنین داشتیم به ساندویچ انگری ووپر (نوعی ساندویچ پر از فلفل جالاپنو) فکر میکردیم که در برخی از فروشگاهها عرضه میشد اما رنگ آن مانند ساندویچهای معمولی بود. به این فکر افتادیم که اگر آن را به رنگ قرمز تولید کنیم باعث کنجکاوی مردم شده و نمایانگر طعم تند آن خواهد بود.
آیا رستورانهای دیگر از این ایدهها تقلید کردند؟
آقای تاتسویوا: امسال در شعبه سنگاپور برگرکینگ ساندویچهایی به رنگ سیاه و سفید عرضه شد. همچنین شعبه مالزی برگر کینگ نیز نوعی ساندویچ سیاه به نام نینجا دارد.
شما در روز اول آوریل فروش یک روزه ادکلن Flame-Grilled را داشتید که به همراه یک همبرگر ووپر عرضه میشد. چرا ادکلن؟ (این ادکلن رایحه ساندویچ ووپر، به طور مشخصتر بوی مخلوطی از سس مایونز، کاهو، پیاز، گوجه فرنگی و گوشت گوساله را دارد!)
آقای تاتسویوا: این ایده از شعبه آمریکای شمالی برگر کینگ بوده اسـت. آنها چندین سال پیش این کار را کردند. ما فکر کردیم که میتوانیم آن را برای روز اول آوریل، که روز شایعهسازیست، به ژاپن بیاوریم.
کلمه ووپر به معنای یک دروغ بزرگ اسـت و روز اول آوریل هم روز دروغگویی اسـت که مردم میتوانند به هم دروغ بگویند و یکدیگر را سرکار بگذارند. ما درخواست دادیم و از طرف انجمن مراسمهای سال ۲۰۱۴ ژاپن اجازه گرفتیم که روز اول آوریل را روز ووپر نامگذاری کنیم.
ما فکر کردیم که اگر روز شروع فروش این عطر را اول آوریل اعلام کنیم، مردم آن را دروغ اول آوریل حساب میکنند (و بدین شکل بیشتر در این مورد صحبت میکنند). اما ما واقعا آن را تولید کردیم و واقعا هم موثر بود. با یک شرکت تولید عطر داخلی صحبت کردیم و از او خواستیم چنین عطری با این رایحه بسازد. واقعا سفارش خاصی برای آنها بود و به سختی برای تولید آن تلاش کردند.
فروش چطور بود؟
به عنوان فروشی که تنها در یک روز صورت میگرفت، عالی بود و رکورد محسوب میشد.