مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

یاد کردن از مرگ چه برکاتی دارد؟

[ad_1]
بامداد-غفلت از مرگ و بی‌توجهی به آن، بسیار زیان‌بخش است؛ آن‌گونه که انسان را به پستی و بی‌باکی و بی‌غیرتی می‌کشاند، قلب را می‌میراند و او را از هر حیوانی گمراه‌تر و فرومایه‌تر می‌کند. بالعکس یاد مرگ و عالم برزخ و قیامت، بهترین موعظه و سازنده‌ترین اندرز برای هر انسان است و توجه داشتن به آن باعث می‌شود انسان دیگر به فکر ظلم به خود یا دیگران نباشد؛ بلکه به سوی کارهای خیر و نیک گام بر‌دارد.

 مرگ‌اندیشی در مکتب علوی
یاد مرگ و تدبیر تمام زندگی و در عالم واقع زیستن، به حدی مهم و پر رنگ است که فقدان آن، دیگر ارزش‌ها را بی‌رنگ می‌کند و نشان ولایت شیطان معرفی شده است. آدمی با داشتن اوصاف نیکو، ارزشمند و سزاوار مدح دیگران می‌شود؛ اما بدون توجه به مرگ، از ارزش‌ها سقوط می‌کند.

re1256

 برکات یاد مرگ
یاد مرگ در فرهنگ علوی به محرومیت انسان از بهره‌های طبیعی منجر نمی‌شود؛ بلکه او را بیشتر بر آن می‌دارد که از دنیا و هر آن‌چه در آن است، برای ساختن زندگی مطلوب و کسب رضایت محبوب بهره گیرد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکند. در اندیشه علوی، انسان هم دنیا و هم آخرت را دارد. داشتن دنیا برای به دست آوردن آخرت است؛ یعنی دنیا بهای آخرت است و سرمایه به دست آوردن آن. امام(علیه السلام) می‌فرماید:

 

«وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمُتَّقِینَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ‏ الدُّنْیَا وَ آجِلِ الْآخِرَةِ فَشَارَکُوا أَهْلَ الدُّنْیَا فِی دُنْیَاهُمْ وَ لَمْ [یُشَارِکْهُمْ أَهْلُ‏] یُشَارِکُوا أَهْلَ الدُّنْیَا فِی آخِرَتِهِمْ سَکَنُوا الدُّنْیَا بِأَفْضَلِ مَا سُکِنَتْ وَ أَکَلُوهَا بِأَفْضَلِ مَا أُکِلَتْ فَحَظُوا مِنَ الدُّنْیَا بِمَا حَظِیَ بِهِ الْمُتْرَفُونَ وَ أَخَذُوا مِنْهَا مَا أَخَذَهُ الْجَبَابِرَةُ الْمُتَکَبِّرُونَ ثُمَّ انْقَلَبُوا عَنْهَا بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَتْجَرِ الرَّابِحِ أَصَابُوا لَذَّة؛

 

و بندگان خدا بدانید که پرهیزگاران ـ مردند و ـ بر دنیای گذرا و آخرت آنان شرکت نداشتند. در دنیا زیستند هر چه نیکوتر و نعمت دنیا را خوردند هر چه بهتر. پس از دنیا چون نازپروردگان نصیب بردند و چون سرکشان نعمتش را خوردند. سپس از این جهان رخت بربستند با توشه‌ای که به مقصدشان رساند و سودایی که سودشان را فراهم آورد. در دنیا طعم لذت زهد چشیدند و یقین کردند که فردا در آخرت، همسایه خدا گردند. دست دعای آنان برنتابد و بهره‌شان از لذت کاهش نیابد».(۱)

مرگ‌اندیشی، ترمز زندگی است برای وقتی که جزر و مد وسوسه‌ها و خواسته‌‌های دل، از کنترل آدمی خارج می‌شود. هنگامی که آدمی برای بینش و ارزش خویش و پندار و رفتار خود دست به انتخاب می‌زند، یاد مرگ است که او را به سویی می‌کشاند که آخرت را در نظر گرفته و برای آن، کار کند. امام(علیه السلام) از ویژگی مرگ چنین یاد می‌کند:

 

«أَلَا فَاذْکُرُوا هَاذِمَ‏ اللَّذَّاتِ‏ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِیَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِیحَةِ وَ اسْتَعِینُوا اللَّهَ عَلَى أَدَاءِ وَاجِبِ حَقِّهِ وَ مَا لَا یُحْصَى مِنْ أَعْدَادِ نِعَمِهِ وَ إِحْسَانِه‏؛

 

هان! بر هم زننده لذات، تیره کننده شهوت‌ها و برنده آرزوها را به یاد آرید، آن هنگام که به کارهای زشت شتاب می‌آورید و از خدا یاری خواهید، بر گزاردن واجب او ـ چنان که شاید ـ و نعمت و احسان او که به شمار نیاید».(۲)

وقتی آدمی همواره به یاد مرگ باشد، نسبت به آن شناخت پیدا کرده و به حیات پس از مرگ یقین پیدا می‌کند. آنگاه دیگر مرگ را نابودی نمی‌پندارد و زندگی را به سال‌های زیستن در این دنیا محدود نمی‌داند؛ بلکه دنیا را مقدمه زندگی ابد، مرگ را وسیله انتقال به آخرت و خود را مسافری می‌داند که سرمایه‌اش، عمرش است. او زندگی را همانند رودخانه‌ای می‌پندارد که به دریای ابدیت در مرحله زندگی جدید قیامت می‌پیوندد.(۳)

این نگاه به مرگ، سبب می‌شود آدمی در انتخاب‌های خود دقت کند؛ زیرا می‌داند که در برابر همه آن‌ها پاسخگو خواهد بود. دشواری‌های زندگی را با آرامش سپری می‌کند؛ چرا که مقصد و بازگشت برای او مهم است، نه سختی‌های راه. وقتی مرگ به سراغ می‌آید، پریشان نمی‌شود؛ زیرا در طول زندگی درباره آن اندیشیده و برایش برنامه‌ریزی کرده است. با این اندیشه، از فرصت زیستن و زندگی در این دنیا بهره می‌جوید و آن را غنیمت می شمارد و تمام توان خود را برای شکوفا کردن پندار، کردار و گفتار خود به کار می‌گیرد. اگر آدمی با اندیشه در باب مرگ آن را برای خود ملموس و مأنوس سازد و برای گریز از آن به اقدامات جنون‌آمیز دست نزند، هم آرامش درونی خود و هم آرامش و صلح میان خود و دیگر هم‌نوعانش را به خود و دیگران بخشیده است؛ چرا که بسیاری از جنگ‌افروزی‌ها در اثر غفلت از مرگ و پذیرش آن از سوی انسان‌هاست؛ انسان‌هایی که خلأ این باور در وجود آن‌ها حتی هدف از بودنِ خودشان در این دنیا را نیز از یادشان زدوده است.(۴)

 پشتوانه اخلاق
در مکتب علوی غفلت از مرگ و بی‌توجهی به آن، بسیار زیان‌بخش است؛ آن‌گونه که انسان را به پستی و بی‌باکی و بی‌غیرتی می‌کشاند، قلب را می‌میراند و او را از هر حیوانی گمراه‌تر و فرومایه‌تر می‌کند. بالعکس یاد مرگ و عالم برزخ و قیامت، بهترین موعظه و سازنده‌ترین اندرز برای هر انسان است و توجه داشتن به آن باعث می‌شود انسان دیگر به فکر ظلم به خود یا دیگران نباشد؛ بلکه به سوی کارهای خیر و نیک گام بر‌دارد: «مَنِ‏ ارْتَقَبَ‏ الْمَوْتَ‏ سَارَعَ فِی‏ إِلَى الْخَیْرَات‏؛ آن کس که مرگ را انتظار می‌کشد، در نیکی‌ها شتاب می‌کند».(۵)

حضرت در سخن هشدار دهنده دیگری می‌فرماید: «أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّی لَیَمْنَعُنِی‏ مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت‏؛ آگاه باشید به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز می‌دارد».(۶)

شناخت درست درباره مرگ که لازمه آن، شناخت صحیح زندگی است، مانع از شوخی و کارهای بیهوده می‌شود. منظور از شوخی در این کلام امام، مزاح درباره واقعیات نیست؛ زیرا شوخی در هر جا که ممکن است، امری مطلوب است و کم و بیش در محاورات پیشوایان دین نیز دیده می‌شود. مقصود آن است که بدانیم اگر زندگی دنیوی صرف‌نظر از زندگی اخروی و محاسبه اعمال در نظر گرفته شود و مرگ پایان زندگی باشد، زندگی جز مزاح و شوخی چیزی نیست و همه شئون زندگی، از جزئی‌ترین مسائل تا بزرگ‌ترین رویدادها در نظر ما بی‌ارزش جلوه می‌کند. بنابراین، این کلام امام(علیه السلام) قطعاً با توجه به عالم پس از مرگ و محاسبه اعمال است.(۷)

انسان با مرگ‌اندیشی، به حیات جاودانه پس از مرگ پی می‌برد و در می‌یابد که پیش از حیات زودگذر حیات دنیوی باید متوجه حیات جاودان اخروی باشد؛ هم‌چنان‌که امام(علیه السلام) نیز می‌فرماید: «وَ مَا بَیْنَ‏ أَحَدِکُمْ‏ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلَّا الْمَوْتُ أَنْ یَنْزِلَ بِه‏؛ میان شما تا بهشت یا دوزخ، فاصله اندکی جز رسیدن مرگ نیست».(۸) پس از مرگ، در عمل و توبه بسته می‌شود. پس هر که بمیرد، اگر در دنیا اطاعت و پیروی کرده باشد، به بهشت می‌رود و هر که نافرمانی کرده باشد، گرفتار دوزخ خواهد شد. وقتی آدمی ببیند بین او و بهشت و جهنم فاصله‌ای جز مرگ نیست، علایق دنیوی‌اش قطع و دوستی‌اش نسبت به دنیا زایل می‌شود.

===================================
پی‌نوشت:
۱٫ نهج‌البلاغه، نامه ۲۷٫
۲٫ همان، خطبه ۹۹٫
۳٫ سید محمد شفیعی مازندرانی، سرچشمه‌های آرامش در روان‌شناسی اسلامی، ص ۱۲۲٫
۴٫  ر.ک: محمدجواد فدایی، یاد مرگ، ص ۷۴ ـ ۷۳٫
۵٫  نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱٫
۶٫  همان، خطبه ۸۴٫
۷٫  ر.ک: محمدتقی جعفری، ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، ج۱۳، ص ۲۰۸٫
۸٫ نهج‌البلاغه، خطبه ۶۴٫

tebyan.net


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

خبرگزاری فارس صفحه اصلی جدایی‌ نوراللهی از پرسپولیس کاریکاتور شام آخر برجام تشییع‌شهدای مدافع‌حرم سقوط آداب حمام رفتن از منظر امام رضاع و سایر امامان معصومحضرت آدم ع چه زمینی را نفرین کرد؟ دعاهای ما چه زمانی مستجاب میشوند؟ ماه ربیع الاول و اعمال مخصوص شبهای قدرچیست؟وشب قدر واقعی چه …دعاهای ما چه زمانی مستجاب میشوند؟ ماه ربیع الاول و ازدواج در آن چه برکاتی دارد؟ فارسی العربیةدستورالعمل آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی …دستورالعمل آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام خمینی، به شش روایت از حضرات زندگینامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاباسمه تعالی زندگینامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فاطمه علیها السلام در نزد جستار تدبر در قرآن جستار بیانات رهبری کلیدواژه تدبر در قرآن قرآن انس با قرآنآثار و فوائد ایمان مذهبی از نظر روان شناسان مسلم و قطعی است که اکثر بیماری های روانی ناشی از ناراحتی های روحی و بیانات در حرم مطهر رضوی ممنون از سخنرانی پر بار تون که همیشه متناسب با نیازهای جامعه و مردم بوده فقط یک سری بامیـــــــــانسید قطب یکی از متفکران جهان اسلام و از مفسران بزرگ اهل سنت است ایشان در تفسیر خود از آداب حمام رفتن از منظر امام رضاع و سایر امامان معصوم حضرت آدم ع چه زمینی را نفرین کرد؟ دعاهای ما چه زمانی مستجاب میشوند؟ ماه ربیع الاول و ازدواج اعمال مخصوص شبهای قدرچیست؟وشب قدر واقعی چه زمانیست؟ دعاهای ما چه زمانی مستجاب میشوند؟ ماه ربیع الاول و ازدواج در آن چه برکاتی دارد؟ دستورالعمل آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام خمینی دستورالعمل آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام خمینی، به شش روایت از حضرات بهجت خبرگزاری فارس صفحه اصلی کسی که به آبرو و حیثیت خود بخل می‏ورزد و نخواهد که آن را از دست دهد باید ستیزه را ترک نماید فارسی العربیة آثار و فوائد ایمان مذهبی از نظر روان شناسان مسلم و قطعی است که اکثر بیماری های روانی ناشی از ناراحتی های روحی و تلخی جستار تدبر در قرآن جستار بیانات رهبری کلیدواژه تدبر در قرآن قرآن انس با قرآن زندگینامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باسمه تعالی زندگینامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فاطمه علیها السلام در نزد شعر نو عاشقانه ها دیر از راه رسیدی مهتاب شاعر فرزان رادفر برای تمامی اوقاتی که در این کره خاکی کمک دیر میرسد تاریخی فرهنگی قرآنی اسلام و فقر، آثار و عوامل مال حرام و سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی اسلام و فقر بخشی از این معانی عبارت است از روح بعد از مرگ چه میشود بعد از مرگ چه خواهد شد پس از مرگ چه بر ما میگذرد بعد از مرگ چه میشود ظاهرانسان پس از مرگ چه



لینک منبع :یاد کردن از مرگ چه برکاتی دارد؟

یاد کردن از مرگ چه برکاتی دارد؟ | غفلت از مرگ و بی توجهی به - قطره www.ghatreh.com/news/nn34680634/یاد-کردن-مرگ-برکاتی-دارد‏ 19 نوامبر 2016 ... غفلت از مرگ و بی توجهی به آن، بسیار زیان بخش است؛ آن گونه که انسان را به پستی و بی باکی و بی غیرتی می کشاند، قلب ر. برکات یاد مرگ - بیتوته www.beytoote.com/.../tenet/remember1-blessings-death.html‏ - ذخیره شده - مشابه دوزخ برزخ بهشت و جهنم,یاد مرگ,برکات یاد مرگ,دنیای بعد از مرگ,آخرت,جهان آخرت, مرگ‌اندیشی, عالم پس از مرگ,حیات پس از مرگ. ... در اندیشه علوی، انسان هم دنیا و هم آخرت را دارد. ... و تمام توان خود را برای شکوفا کردن پندار، کردار و گفتار خود به کار می‌گیرد. تصاویر برای یاد کردن از مرگ چه برکاتی دارد؟ یاد مرگ و آثار‌و برکات آن در زندگی - وب سایت تبیان استان اردبیل www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=92394‏ - ذخیره شده 19 ژوئن 2016 ... با وجود آیات متعددی که در خصوص مرگ و حیات ابدی وجود دارد، افراد در حیات ... از با ارزش ترین آثار و برکات یاد مرگ و معاد در زندگی، سوق پیدا کردن و ... چگونه مرگ را یاد کنیم؟ - تبیان article.tebyan.net/348271/چگونه-مرگ-را-یاد-کنیم-‏ - ذخیره شده 26 ژانویه 2017 ... یاد مرگ مورد عنایت روایات است و شاید علت اصلی آن آثار و برکات ... فهرستی از روایات بررسی شده که اگر انسان به یاد مرگ باشد چه برکات و چه ثمرات تربیتی دارد. ... واعظا ، مرگ موعظه گر خوبی است و کافی است برای موعظه کردن انسان ". آثار و برکات یاد مرگ در زندگی | سایت خبری ir79.ir/آثار-و-برکات-یاد-مرگ-در-زندگی/‏ - ذخیره شده 28 مه 2016 ... در واقع یاد مرگ انسان را از فعالیت های اضطراب آور و مخرب روح باز می دارد. ... از با ارزش ترین آثار و برکات یاد مرگ و معاد در زندگی، سوق پیدا کردن و ... آثار و فواید یاد مرگ www.hawzah.net/fa/Article/View/92001/آثار-و-فواید-یاد-مرگ‏ - ذخیره شده - مشابه یاد مرگ دارای آثار بسیاری می باشد که در منابع اسلامی به آنها اشاره شده است. ... [همان] کوتاه کردن آرزو و به جای آوردن شکر هر نعمت و پرهیز از تمامی محرمات الهی است». ... پیروی هوی [شما را] از حق باز می دارد و آرزوی دراز [شما را] از یاد آخرت به فراموشی می اندازد». فواید یاد مرگ - منتظران و یاوران حضرت مهدی ( عج ) mr532011mr.persianblog.ir/post/1152/‏ - مشابه 1 ژانویه 2012 ... حضرت امام صادق علیه السّلام مى فرماید که: یاد کردن مرگ و به یاد مرگ بودن، .... و هر که کراهت دارد ملاقات موت و ملاقات رحمت الهى را، او نیز ملاقات او را ... بینات - آثار و برکات یاد مرگ bayyenat110.blogfa.com/post/214‏ - ذخیره شده یاد مرگ آثار و برکات ارزشمندی دارد که برخی از آثار یا د مرگ عبارتند از؛ ... کوچک کردن دنیا؛ کسی که می داند تمام دنیا در مقابل آخرت چیزی نیست ٬ هم مدتش محدود و اندک ... آثار و برکات بیداری بین الطلوعین - کیهان kayhan.ir/fa/news/22813/آثار-و-برکات-بیداری-بین-الطلوعین‏ - ذخیره شده - مشابه 1 سپتامبر 2014 ... در روایات از این زمان به ساعتی از ساعات بهشت یاد شده و آثار و برکاتی برای آن ... از این رو ماده به شکلی بر انسان احاطه دارد و باید این احکام و قوانین را بشناسد و ... برخی از فرشتگان برای بارور کردن ابر‌ها و آدم‌ها و گیاهان هستند، برخی .... لذا به گفته متخصصان بیشترین آمار مرگ در خواب، در ساعات بین الطلوعین می‌باشد.