راه اندازی کسب و کار در دانشگاه به همراه دوستان!
اکثر کسانی که وارد دانشگاه میشوند هدف اصلی شان گرفتن مدرکی برای آغاز کار است اما تعدادی هم هستن که در همان زمان تحصیل کسب و کار خود را استارت زده و به هدف خود میرسند.
به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ شاید تصور کنید که به راه انداختن کسب و کار در دانشگاه تقریباً امری غیر ممکن است، برگزاری جلسات ساعت ۳ صبح و استرس ناشی از یافتن شغل رویایی پس از دانشگاه، مولفههای کلیدی در تجربهی دانشگاههابه شمار میروند. اما سه هم خوابگاهی در یک دانشگاه بدون هیچگونه تردیدی چالشها را به جان خریدند، و ایدهی کسب و کاری هوشمندانه و سازمان یافته را در دانشگاه عملی کردند.
این ایده نوشیدنی بود که سریعاً به ایدهایی برای کسب و کار بدل شد. پس از عبور از سنگلاخهای آغازین کسب و کار، این اتحاد سه نفره سرمایهی کافی برای تولید محصولشان را ذخیره نمودند، و بنا به گفتهی خودشان، بقیه امر را تاریخ میسازد! اکنون در کنار مایک هستیم تا از توصیههای تخصصی او برای آغاز کسب و کار دانشگاهی بهره ببریم.
ایدهایی که به آن علاقمندید، در مورد مشکلات مالی پیش روی نیز منطقی رفتار کنید. اما به محض آنکه آغاز نمائید، نتایج جلوهایی از فعالیت شما میشوند. Ficks در قالب ایدهایی غیرعملی متولد شد ، به همین سادگی. با طرحی در قالب حل یک معضل آغاز نمائید و راه حلی بکر ارائه دهید، هر چه سادهتر، بهتر.
مایک اعتراف نمود که زمانی ایدهایی برای نوعی بستنی در ذهن داشته. ایدهام را ثبت کردم، هشت ساعت کامل خوابیدم و روز بعد که بیدار شدم، از نظر روانی احساس نمودم باید آن را از لیست ایدههایم حذف کنم. دانشگاه زمان مناسبی برای تجریبات فوقالعاده است. بنابراین از ابراز ایدههای بزرگ نهراسید. فقط پیش از هر گونه اقدام به خودتان زمان دهید تا مطمئن شوید که شیفتهی ایدهایی که قدم در مسیر آن میگذارید، هستید.
دریابید که آیا محصول مورد نظرتان محصول مطلوبی است یا خیر، به صرف اینکه محصول مشابهی با شکست مواجه شده بدان معنا نیست که ایدهی شما نیز محکوم به شکست است. مایک پیشنهاد میکند که ایدهی پیشین را بررسی کنید، اغلب کارآفرینانی که میخواهند کسب و کاری به راه بیاندازند اما با شکست مواجه میشوند، اگر دریابند که ایدهی آنها عملی شده خوشحال میشوند، حتی اگر از سوی فرد دیگری اداره شود. بعلاوه، اطلاعاتی که در این راستا به دست میآورید، بسیار گرانبهاست.
مایک معتقد است، دانشکدهها و دانشگاهها مملو از افرادیست که مشتاقانه آمادهی همکاری در به ثمر رسیدن ایدههای منحصر به فردند. ما در طرح خود از بخش زیستشناسی دانشگاه، و از افرادی که کسب و کاری به راه انداخته بودند و کارآفرینان اینترنتی یاری گرفتیم. از اینکه طلب کمک میکنید نهراسید، حتی از کمک گرفتن از افراد در بخشهای دیگر خجالت نکشید.
تصوراتتان مبنی بر اینکه مادامی که وارد دانشگاه شدهاید چقدر آموختهاید، مهم نیست. با یک متخصص که صنعتی را به راه انداخته یا در زمینهی کسب و کار و کارآفرینی تجربه داردمشورت کنید، این نخستین قدم در پیشبرد تجارت است، مایک هشدار میدهد که مبادا از یک متخصص انتظار داشته باشید که نقش مشاور را برایتان ایفا کند. از آنجایی که ایدهها در مراحل اولیه مستعد تعدیل هستند و در طی مسیر اشکال مختلفی به خود میگیرند، در نظر گرفتن تمام توصیههای متخصصان در مراحل اولیه و در جهت شکلگیری کسب و کار مهم است.
گرد هم آوردن داشتهها همچون برنامهی تجاری و الگوی مالی از اهمیت ویژهایی برخوردار است، اما مایک پیشنهاد میکند که تمام جزئیات را بر ملا نکنید. چنانچه تجربهایی در زمینهی مسائل مالی ندارید، به دانشکدهی مدیریت کسب و کار بروید و از افرادی که بر سر راهتان قرار میگیرند، بپرسید که آیا تجربهایی در زمینهی مدیریت مالی دارند یا خیر. اغلب آنها قطعاً میتوانند به شما کمک کنند یا شما را به افرادی که در این زمینه تخصص دارند ارجاع میدهند.
مایک میگوید، اغلب کارآفرینان تازهکار دربارهی ایدهی خود بسیار محتاط عمل میکنند. گرچه در ابتدا این مقاومت ارزشمند است، اما در مراحل بعدی نه نیست، بازخوردی که از خانواده، دوستان و همکلاسیها در بیان ایدهی خود میگیرید، بسیار بیشتر و مهمتر از تاثیرات منفی آن است.
مایک خاطر نشان میکند که گاهی برخی افراد نظری را به شما ارائه میدهند که در نهایت متوجه میشوید فوقالعاده ارزشمند بوده. به عنوان مثال، چنانچه به سایت اینترنتی نیاز دارید اما از همراه نمودن دیگران با خود معذب هستید، از یک فروشگاه محلی، کافی شاپ، رستوران یا کتابفروشی بپرسید که وبسایت خود را چگونه تهیه کردهاند و به آنجا مراجعه نمائید!
مایک معتقد است، در راستای ایجاد یک کسب و کار بزرگ، ابتدا به ساکن باید بر تجارتی کوچک تمرکز کنید. امکان راهاندازی کسب و کاری عظیم نیز وجود دارد، اما آگاه باشید که تجارت در ابتدا باید بر پایهی تعداد محدودی از مشتریان بر پا گردد، افرادی که در اسرع وقت به لیست ایمیل اضافه میشوند، سفارش میدهند و دوباره و دوباره سفارش میدهند. با آنها در تماس باشید تا نقطهی قوت خود را دریابید و از آن به عنوان اهرم نفوذ بهره جوئید.
مایک معتقد است، مهمترین جنبهی کار با دوستان الزام بر شوخطبعی است. وظایف و مسئولیتهای شفافی برای هر فرد تعریف نمائید و ارتباط موثری با آنها برقرار کنید، اما چنانچه با دوستان خود بر یک پروژهی ایدهال فعالیت میکنید و از شوخ طبعی و سرگرمی غاقل شوید، در مسیر اشتباهی گام برداشتهاید.
آغاز کسب و کار در ابتدای امر بسیار وحشتناک جلوه میکند، اما پذیرش و رویارویی با تهدیدها میتواند فوقالعاده ارزشمند باشد. مایک میگوید، اگر در مسیرتان هیچ حس ناخوشایند یا تهدیدی وجود ندارد، پس از تمام وجود مایه نگذاشتهاید. کارآفرینی قطعاً شما را در موقعیتهای ناخوشایندی قرار میدهد، اما در انتهای روز که محصولی کاملاً منحصر به فرد به خودتان را در دست گرفتید درمییابید که سپری نمودن لحظات بسیار استرسزا قطعاً ثمربخش بوده است.
مایک اذعان میدارد که، چنانچه ایدهایی را از دانشگاه دنبال کنید، قطعاً اشتباه نیز خواهید کرد. اما هر یک از این اشتباهات به نوبهی خود سنگ بنای شرکتی میشود که در نهایت خواهید داشت. اساساً اشتباهات خود را در مراحل اولیهی راهاندازی شرکت که هزینهی چندانی ندارند، بپذیرید، بدین ترتیب در مسیر تجارت دانشگاهی شگفتانگیزتان موفق خواهید شد.