وی اظهار کرد: روستا و روستاییان منابع اصلی تولید و رشد اقتصاد ملی هستند و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می تواند توسعه روستاهای کشور را رقم بزند، همچنین با ایجاد بسترهای لازم گردشگری پایدار را رونق بخشد.
علیزاده با بیان اینکه ICTروستایی می تواند توسعه در ابعاد گوناگونی همچون بازاریابی تولیدات روستاییان، درآمدافزایی بومیان، معرفی ظرفیت های روستایی و نیز رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد، از تسهیل و تسریع فرایندهای اداری از طریق شبکه های ارتباطی جدید بعنوان دیگر مزایای توسعه تجارت در حوزه روستایی یاد کرد.
علیزاده تصریح کرد: ایجاد توسعه همه جانبه و پایدار در زمینه صنعت گردشگری مستلزم شناسایی ابعاد مختلف روستاست که این ابعاد اثرات گوناگونی بر درآمدزایی و ظرفیت سازی خواهد داشت.
وی مارکتینگ و بازاریابی را از معضلات چرخه تولید تا عرضه کالاهای صنایع دستی دانست و افزود: با شبکه سازی و الکترونیکی نمودن فعالیت های مرتبط با این موضوع در مدت زمان کوتاهی، شاهد تحولات اثربخشی در جوامع روستایی گیلان خواهیم بود.
علیزاده از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای اجرای طرح مذکور خبر داد و گفت: تمامی داده های لازم تهیه و تنظیم شده و بزودی برای پردازش های اولیه ارائه می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه دفاتر خدمات ارتباطی موجود در استان از نظر تعدد و نیروی انسانی ماهر در شرایط مطلوبی برای ارائه طرح توسعه تجارت روستایی قرار دارند، خواستار همکاری دیگر نهادهای ذی ربط برای اجرای هرچه بهتر طرح مذکور شد.
وی خاطرنشان کرد: فاز اول طرح توسعه تجارت روستایی بصورت پایلوت در حدود 230 دفتر خدمات ارتباطی آغاز خواهد شد که از 21آذرماه جاری دوره های آموزشی آن در پنج شهرستان اجرا می شود.
87 هتل، 23 هتل آپارتمان، 75 مجتمع گردشگری، 47 مهمانپذیر، یک هزار و 43 خانه مسافر، 233 واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی و 53 دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعال هستند.
در حال حاضر در تاسیسات گردشگری استان، شش هزار و 32 نفر شاغل هستند که از این تعداد چهار هزار و 926 نفر مرد و یک هزار و 106 نفر را بانوان تشکیل می دهند.