[ad_1]
در چند مقاله به تفصیل آیات قرآن را بررسی کردیم تا نظر قرآن را در موضوع جبر و اختیار بفهمیم و دیگر شکی در این زمینه باقی نمی ماند که انسان بعضی از کارهایش را به دست خود و با اختیار خود انجام می دهد. از طرفی برای کسی سستی و وهنی هم در کار نباشد که ما کاره ای نیستیم و هر چه خدا می خواهد همان خواهد شد یا اینکه ما مجبوریم. جبر داخلی و خارجی فرق نمی کند.
فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان
استغفار پیامبران
آخرین دسته از آیات ، آیاتی است که دلالت بر استغفار پیامبران دارد. اگر اختیار نبود دیگر به خاطر ترک اولی معنا نداشت کسی استغفار بکند. ما هرگز استغفار نمی کنیم که چرا رنگ من سفید شده یا رنگ من سیاه شده؟ هرگز کسی به خاطراینکه مرد شده یا زن شده استغفار نمی کند. استغفار جایی معنا دارد که اختیار باشد.
آیات فراوانی داریم که در این آیات پیامبران به خاطر ترک اولی هایی که انجام شده یا احتمال انجام شدنش بوده طلب مغفرت کردند از جمله می فرماید:
"ربنا ظلمنا أنفسنا ، از قول حضرت آدم و حوا می فرماید که گفتند پروردگارا ما بر خودمان ستم کردیم پس ما را ببخش.
" سبحانک إنی کنت من الظلمین (88 / انبیا )، از قول حضرت یونس که فرمود پروردگارا تو منزهی به درستی که من از ستمکاران بودم ".
یا از قول حضرت موسی می فرماید: " رب إنی ظلمت نفسی ، پروردگارا من بر خودم ستم کردم ".
" رب إنی أعوذبک أن أسئلک ما لیس لی به علم (هود / 47 )، حضرت نوح (علیه السلام) می فرماید پروردگارا من به تو پناه می برم از اینکه آنچه بدان علم ندارم از تو بخواهم ".
قضا و قدر و تاریخ باعث جبر نمی شوند. نه اینکه اینها تأثیر ندارند اما از انسان سلب اختیار نمی کنند. اینها هر کدام تأثیراتی بر محدود کردن اختیار انسان دارند و اختیار را محدود می کنند اما سلب نمی کنند و انسان را مسلوب الاختیار نمی کنند
جریان این بود که وقتی که حضرت نوح (علیه السلام) دید پسرش غرق شد گفت: خدایا تو به من قول داده بودی که اهل من محفوظ بمانند و غرق نشوند و این پسر هم از اهل من بود. خداوند فرمود: نه او از اهل تو نبود. اهل تو کسی است که ایمان داشته باشد. اهلیت به زاد و ولد نیست بلکه به ایمان است. سپس حضرت نوح (علیه السلام) بلافاصله اظهار عذرخواهی کرد و گفت: خدایا من را ببخش که چنین تقاضایی کردم.
این آیات دلیل براین است که حضرت نوح (علیه السلام) می توانست چنین تقاضایی را از خدا نکند ولی اگر کرده تقاضای او حرام نبود.
این آیات دلیل بر این است که اینها اختیار داشتند می توانستند این کارها را نکنند. حضرت موسی(علیه السلام) می توانست آن ساعت وارد شهر نشود و آن اتفاقها نیفتد، حالا که وارد شده و آن اتفاق ها رخ داد می گوید: خدایا من اشتباه کردم آن زمان، زمان ورود من به شهر نبود.
حضرت آدم (علیه السلام) می توانست آن ترک اولی را نکند حالا که کرده می گوید خدایا من را ببخش.
حضرت یونس (علیه السلام) می توانست یک مقدار بیشتر تحمل کند و کمی دیرتر قوم خود را رها بکند.. بعد از رفتن حضرت یونس (علیه السلام) توبه کردند و خدا هم توبه آنها را قبول کرد.
قضا و قدر و تاریخ باعث جبر نمی شوند
قضا و قدر و تاریخ باعث جبر نمی شوند. نه اینکه اینها تأثیر ندارند اما از انسان سلب اختیار نمی کنند. اینها هر کدام تأثیراتی بر محدود کردن اختیار انسان دارند و اختیار را محدود می کنند اما سلب نمی کنند و انسان را مسلوب الاختیار نمی کنند که اگر چنین کردند دیگر مسئولیتی نیست.
اگر این عوامل، عوامل درونی، بیرونی، طبیعی، ماوراء طبیعی ، اقتصاد ،غریزه یا هر عامل دیگری کاملاً اراده انسان را سلب کرد دیگر مسئولیتی وجود ندارد. عذاب و ثوابی هم ندارد. اما آیا این عوامل به چنین حدی از تاثیر می رسند ؟
غالبا چنین نیست اکثر قریب به اتفاق انسان ها به این حد تحت فشار این عوامل قرار نمی گیرند. ولی به همان اندازه که محدود می شود به همان اندازه هم سوالی نخواهد بود و مسئولیت کمتر می شود. ولی اینکه سلب اختیار کامل بشود تقریباً قریب به محال است.
به هر حال یک بخشی برای اختیار انسان باقی می ماند. به عبارت دقیق تر جزء اخیر علت تامه در افعال اختیاری انسان باز اختیار و اراده انسان است ولو اینکه یک درصد باشد یا یک در هزار باشد. گاهی ممکن است که نود درصد باشد. نود درصد به اختیار انسان مربوط می شود. ده درصد به عواملی که گفتیم مربوط است. گاهی ممکن است این عوامل آنقدر قوی بشود که اختیار انسان را به یک درصد تقلیل بدهد. ولی به هر حال حرف آخر را اختیار انسان می زند.
خلاصه
استغفار پیامبران به خاطر ترک اولی نشانه وجود اختیار است. برخی عوامل اگر چه بر اختیار تاثیر می گذارند اما ازانسان بطور کامل سلب اختیار نمی کنند.
منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف
چرا از خدا درخواست می شود؟
دلایل مختار بودن انسان
آیا واقعا اختیار داریم؟!!!
اختیار انسان در قرآن کریم!
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع انواع معجزات پیامبران یعنی اصولا برنامه ما این نیست که هر کسى معجزه اى پیشنهاد کند پیامبران ما تسلیم او گردندپیامبران اولوالعزم و کتابهای آنها کداماند؟ چرا پیامبران اولوالعزم و کتابهای آنها کداماند؟ چرا اولوالعزم نامیده شدهاند و چرا پیامبران حضرت ابراهیم عحضرت ابراهیم ع وى ابراهیم فرزند تارخ فرزند ناحور فرزند ساروغ است چنانچه نام انبیاء در قرآن به نظر مفسّران، پیامبران اولوالعزم همین پنج نفری هستند که در آیه سوره ی احزاب از اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیدانلود ترانه های سامی یوسف پایگاه وااسلاماهترانه های زیبا و دلنشین سامی یوسف را در ادامه مطلب دانلود نمائیدمصاحبه با فرشتگان بزرگ جبرییل ، میکاییل ، …مؤلف اصغر بهمنی ناشر انتشارات سعید نوین پیشگفتار از زمانی که اولین فعالیت خود را آداب بارداری و بچه دار شدن مرجع تقلید آیةالله مکارم ازدواج و زناشویی ازدواج موقت بدون اجازه پدر مرجع تقلید آیةالله بهجت آمیزش و زناشویی آیا سرنوشت، قابل تغییر است؟ سماموسواژگانی چون سرنوشت، شانس، بخت و جبر در میان مردم بسیار به کار می رود؛ زیرا آنان این آیا زمان مرگ انسانها از از قبل تعیین شده است؟آیا زمان مرگ انسانها از از قبل تعیین شده است؟ واگر این طور است یعنی انسانها هیچ نقشی انواع معجزات پیامبران یعنی اصولا برنامه ما این نیست که هر کسى معجزه اى پیشنهاد کند پیامبران ما تسلیم او گردند پیامبران اولوالعزم و کتابهای آنها کداماند؟ چرا «اولوالعزم پیامبران اولوالعزم و کتابهای آنها کداماند؟ چرا «اولوالعزم» نامیده شدهاند و چرا زرتشت پیامبران حضرت ابراهیم ع حضرت ابراهیم ع وى ابراهیم فرزند تارخ فرزند ناحور فرزند ساروغ است چنانچه در نام انبیاء در قرآن به نظر مفسّران، پیامبران اولوالعزم همین پنج نفری هستند که در آیه سوره ی احزاب از آنها نام اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی دانلود ترانه های سامی یوسف پایگاه وااسلاماه ترانه های زیبا و دلنشین سامی یوسف را در ادامه مطلب دانلود نمائید آداب بارداری و بچه دار شدن مرجع تقلید آیةالله مکارمازدواج ازدواج و زناشویی ازدواج موقت بدون اجازه پدر مرجع تقلید آیةالله بهجت آمیزش و زناشویی مرجع مصاحبه با فرشتگان بزرگ جبرییل ، میکاییل ، عزراییل ، اسرافیل مؤلف اصغر بهمنی ناشر انتشارات سعید نوین پیشگفتار از زمانی که اولین فعالیت خود را برای جمع آیا سرنوشت، قابل تغییر است؟ سماموس واژگانی چون سرنوشت، شانس، بخت و جبر در میان مردم بسیار به کار می رود؛ زیرا آنان این گونه آیا زمان مرگ انسانها از از قبل تعیین شده است؟ آیا زمان مرگ انسانها از از قبل تعیین شده است؟ واگر این طور است یعنی انسانها هیچ نقشی در
لینک منبع :علت استغفار پیامبران !!
دلیل استغفار انبیا و امامان - تبیان
article.tebyan.net/177304/دلیل-استغفار-انبیا-و-امامان - ذخیره شده
حال با توجه به بعضی از آیات قرآن و ادعیه این سوال مطرح میشود، که چرا پیامبران و
امامان با وجود این که دارای مقام عصمت الهی هستند، به طور دائم از خداوند متعال استغفار ...
علت استغفار پیامبران !! - تبیان
article.tebyan.net/343225/علت-استغفار-پیامبران- - ذخیره شده
6 دسامبر 2016 ... آخرین دسته از آیات ، آیاتی است که دلالت بر استغفار پیامبران دارد. اگر اختیار نبود
دیگر به خاطر ترک اولی معنا نداشت کسی استغفار بکند.
دلیل استغفار انبیا و امامان - خبرگزاری فارس
www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900716000081 - ذخیره شده
8 ا کتبر 2011 ... خبرگزاری فارس:چرا پیامبران و امامان با وجود این که دارای مقام عصمت الهی هستند، به
طور دائم از خداوند متعال استغفار کرده و طلب بخشش میکنند؟
طلبه پاسخگو/ پرسش از شما پاسخ ازما - علت استغفار پیامبر و ...
www.t-pasokhgoo.ir/.../پیامبر...پیامبران/پیامبر...پیامبر...پیامبران/870-استغفار-پیامبر-معصومین.html - ذخیره شده
20 سپتامبر 2013 ... علت استغفار پیامبر و معصومین علیهم السلام چیست؟ ... قرآن در مواردى به پیامبر
دستور مى دهد که از خدا طلب مغفرت نماید، و در برخى از موارد کلمه «ذنب» ...
علت استغفار پیامبر (ص) در قرآن - آپارات
www.aparat.com/v/.../علت_استغفار_پیامبر_%28ص%29_در_قرآن - ذخیره شده
17 دسامبر 2016 ... بلاغ :: دفتر تبلیغات اسلامی آیاتی از قرآن به طور صراحت استغفار کردن پیامبر (
ص) را بیان می کند ، در حالی که پیامبر معصوم هستند و خطا نمی ...
اگر پیامبر معصوم است چرا خداوند فرمود ای پیامبر از گناهت استغفار کن؟
mahdi.cc/.../اگر-پیامبر-معصوم-است-چرا-خداوند-فرمود-ای-پیامبر-از-گناهت-استغفار-کن - ذخیره شده - مشابه
22 دسامبر 2014 ... ایاتی از قرآن موجب این توهم شده که پیامبر معصوم نمی باشد از جمله آیه 3 سوره نصر و
آیه 19 سوره محمد است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن ...
.: Porseman.org :. - علت استغفار پیامبر(صلی الله علیه و آله) - پرسمان
www.porseman.org/ShowArticle.aspx?id=2118 - ذخیره شده
چرا پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) استغفار مى کرد و راز این استغفار چیست و این
مسئله، چگونه با عصمت ایشان سازگار است و به عبارت دیگر، با این که پیامبر ...
استغفار - ویکی فقه
wikifeqh.ir/استغفار - ذخیره شده - مشابه
۱۷.۱ - علت بیتأثیر بودن استغفار برای منافقان ۱۸ - آداب استغفار در روایات ۱۹ -
استغفار کنندگان ۱۹.۱ - پیامبران ۱۹.۱.۱ - علل استغفار انبیاء ۱۹.۱.۲ - استغفار ...
علت استغفار پیامبر (ص) در قرآن | بلاغ
www.balagh.ir/content/7809 - ذخیره شده
15 دسامبر 2016 ... آیاتی از قرآن به طور صراحت استغفار کردن پیامبر (ص) را بیان می کند ، در حالی که
پیامبر معصوم هستند و خطا نمی کنند ، بنابراین ما در مقابل مردم ...
با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى ...
www.askquran.ir/showthread.php?t=14304 - ذخیره شده
9 آگوست 2009 ... با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى کنند؟اگر سالن
بزرگى را با نور کمى روشن کردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ...
شنبه 9 اردیبهشت 1396 ساعت 17:16