مهماندار در درجه نخست، نماینده شرکت هواپیمایی است که قرار است خدماتی را به مسافر ارائه کند و این خدمات براساس شرایط، مسیر و ساعت پروازی متغیر است. مهماندار باید هنگام انجام وظایف، به فکر جان خود و مسافران باشد. برخی معتقدند مهماندار، ویترین یک شرکت هواپیمایی است، در حالی که بهتر آن است که بگوییم مهماندار نماینده یک شرکت هواپیمایی در پرواز و کسی است که از همه مسائل داخل و بیرون هواپیما آگاه است. بهعنوان نمونه وقتی پرواز تاخیر دارد، مهماندار میداند این تاخیر به صلاح مسافران است؛ هرچند ممکن است برای آنها ناراحتکننده باشد. مهمانداری شغل بسیار خطرناکی است. این گروه با وسیلهای پرواز میکنند که بسته به نوع هواپیما و مسیر پروازی، بین یک تا هزار تُن سوخت دارد.
در تعریف ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی کشوری) نیز هواپیما بهعنوان وسیلهای خطرناک معرفی شده است. از زاویهای دیگر، این وسیله خطرناک، بسیار ایمن است چراکه اگر آمار سوانح حملونقل کل دنیا را بررسی کنید، کمترین میزان کشته و مجروح مربوط به حملونقل هوایی است. بیشتر مردم بهظاهر شغل مهمانداران نگاه میکنند؛ اینکه این گروه لباس شیک و مرتب میپوشند و همیشه سوار هواپیما میشوند. اما اینها همه جذابیتهای ظاهری است که عامل اصلی جذب مهمانداران به این شغل نبوده است.
مهمانداران به پرواز علاقه زیادی دارند و این شاید مهمترین عامل جذب این گروه به این شغل باشد. از سوی دیگر تنوع بالای موجود در این شغل و اینکه مهمانداران همیشه با افراد مختلفی سروکار دارند یکی دیگر از جذابیتهای این شغل است. مسائل مالی و حقوق را نمیتوان جاذبه اصلی شغل مهمانداری دانست. در واقع مهمانداران به دلایل دیگری مانند علاقه به پرواز جذب این شغل میشوند. مردم بیشتر جاذبههای ظاهری شغل مهمانداری را میبینند و بسیاری از افراد تمایل دارند وارد این حرفه شوند اما آنها فقط ویترین اینکار را میبینند و بسیاری از سختیهای این حرفه اطلاعی ندارند. در کنار استرسهای ناشی از پرواز، نبود تعریف و شناخت درست از شغل مهمانداری در میان مردم، به مشکلات این قشر میافزاید. مردم مهمانداری را به درستی نمیشناسند و در این زمینه نیاز به افزایش آموزش و اطلاعرسانی وجود دارد. برخی مسافران انتظارات نابجا از مهمانداران دارند و به نظر میرسد برای شناساندن زوایای مختلف این شغل، نیازمند افزایش اقدامات فرهنگی و خبری هستیم.
*مهماندار هواپیما