مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟

[ad_1]

آسیایی‌ها نیمی از بازار صنعت گیم جهان را از آن خود کردند. صنعت گیم در ‌سال ٢٠١٦، بیش از ٩١‌میلیارد دلار در بازارجهانی درآمد داشت. آماری که به نقل ازnewzoo، ٤٥‌درصد آن متعلق به کشورهای آسیایی بود و از سهم ایران دراین میان، خبری نیست.

به گزارش صبحانه،  حالا اوضاع درآمدزایی این صنعت پولساز در ایران آن‌قدر نابسامان است که فرشاد صمیمی کارشناس فناوری اطلاعات استفاده از پسوند «صنعت» برای گیم یا بازی‌های اینترنتی در ایران را خنده‌دار توصیف می‌کند. این درحالی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده است؛ بازی‌های رایانه‌ای در ایران هرماه ۲۰۰‌میلیارد تومان گردش مالی داخلی دارد اما سهم تولیدکنندگان ایرانی و بازی‌های بومی دراین بازار کمتر از ۵‌درصد است. محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران می‌گوید: این بخش می‌تواند پتانسیل خیلی خوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کند اما نه‌ تنها برنامه حمایتی مناسبی برای بازی‌سازی در ایران درنظر گرفته نشده، بلکه قانون کپی در ایران رعایت نمی‌شود و بازی‌های خارجی نیز با قیمت نازل وگاهی حتی مجانی به دست مصرف‌کننده رسیده و توجیه اقتصادی تولید بازی در ایران را از بین می‌برد.

همه اینها در حالی اتفاق می افتد که  براساس بند ٢ و تبصره ٦ طرح اقتصاد مقاومتی توسعه تعاملات فناورانه با اقتصاد بین‌الملل و خدمات دانش‌بنیان برای اجرا ابلاغ شده است اما صنعت گیم در ایران همچنان سهم بسیار ناچیزی در اقتصاد کشور دارد.

رتبه ٣٢ درجهان را نداریم که نداریم

رسانه‌های فارسی چندی پیش به نقل ازموسسه معتبر newzoo اعلام کردند؛ ایران در صنعت بازی رتبه ٣٢ جهان را از آن خود کرده است. این رسانه‌ها اغراق را تا آن‌جا پیش بردند که سکوی ایران از برخی کشورهای اروپایی نیز بلندتر است، اما گویا این رسانه‌ها بزرگی بازار ایران و گردش مالی صنعت گیم درکشور را با درآمدزایی در این زمینه اشتباه گرفته بودند.  فرشاد صمیمی که ١٤‌سال است درحوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای فعالیت دارد، می‌گوید: کدام رتبه ٣٢؟ حتی استفاده از پسوند صنعت برای سیستم گیم اشتباه است، زیرا استفاده از این پسوند نیازمند شاخصه‌هایی است که ما نداشتیم و نداریم. ساخت بازی ایرانی یک مبحث است و خرید کنسول پلی‌استیشن یک چیز دیگر، آمارها را در ایران درست و حسابی دراختیار ما نمی‌گذارند و بعد به موسسه خارجی از ما بهتر درجریان است؟ این اعداد و ارقام نهایتا می‌تواند به خریدوفروش کنسول بازی‌ها مربوط باشد.

کپی‌رایت و ‌هزار دردسر

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز می‌گوید: امروزه درحوزه انیمیشین شرکت‌های خیلی خوب و فعالی داریم و همین باعث شده است که بخش انیمیشین بازی‌ها خوب باشد، اما درحال حاضر شرکت‌های کوچک یا متوسط این حوزه آنطور که باید، مورد حمایت قرار نگرفته و درمجامع بین‌المللی امکان حضور ندارند.

او اجرانشدن قانون کپی‌رایت را یکی از مهم‌ترین موانع رشد این صنعت در ایران می‌داند و می‌گوید: در ایران با زیر پاگذاشتن قانون کپی‌رایت بازی‌های خارجی به صورت نازل و ارزان وارد ایران می‌شود که این مسأله قدرت رقابت و توجیه اقتصادی تولید بازی‌های داخلی را از بین می‌برد.  طلایی می‌گوید: وقتی سرمایه‌گذاری با ‌هزار خرج و زحمت محصولی را تولید می‌کند و بعد این محصول مورد سرقت قرار می‌گیرد، چرا باید برای صنعت گیم ما هزینه کند؟ او همچنین معتقد است؛ مشکل بازی‌سازی ما تولید محتوا نیست. نیروهای متخصص بسیاری درحوزه آی‌تی داریم، چه تولید محتوا چه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، اما در اصلاح roadmap یا نقشه راه درستی برای هدایت این نیروها وجود ندارد. طلایی می‌گوید: بخش دولتی باید وقت بیشتری برای این حوزه بگذارد. ازطرفی صمیمی معتقد است؛ ما حتی بازار خریدوفروش بازی را در داخل کشور نداریم. ماحصل همه این مشکل‌ها هم این است که من و همه تیمی که روی آن سرمایه‌گذاری کردم، روی بازار داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم.

تاکنون تنها دو بازی موفق ایرانی داشتیم

کسی اهمیت صورت‌مسأله را درک نمی‌کند. این را صمیمی گفته و ادامه می‌دهد: تنها دو نمونه بازی موفق داخلی داریم. به گفته او، حتی دانشگاهی که برای تدریس این صنعت مهم راه‌اندازی شده، نیروی کارآمدی به جامعه تحویل نمی‌دهد. وقتی این دانشگاه به من که میلیون‌ها تومان تا به‌حال دراین صنعت ضرر داده‌ام، ساعتی ١٥‌هزارتومان برای تدریس پیشنهاد می‌کند، چه انتظاری می‌توان از خروجی‌هایش داشت؟

چرا بازی‌های ایرانی جذابیتی ندارند؟

«دانش تولید ما عمیق نیست و آدم حرفه‌ای کم داریم.» این را فرشاد صمیمی کارشناس حوزه بازی‌سازی گفته و معتقد است؛ معضل اصلی ارتباط نداشتن ما با خارج از کشور است. ازطرفی تولید بازی ایرانی گوسفند زبل و کلاغ ناقلا برای ایران درآمدزایی نمی‌کند. او تأکید می‌کند؛ این بازی‌ها حتی ٢‌هزار دلار هم درآمد واقعی ندارند. به گفته او، متأسفانه در ایران آمارها تولید می‌شوند! صمیمی می‌گوید: ما تنها کافه‌بازار را برای بررسی آمار بازی‌های داخلی موبایلی داریم. گاهی این اپلیکیشن برای یک بازی داخلی آمار ١٠‌میلیون بار دانلود را اعلام می‌کند و این درحالی است که همین بازی روی گوگل پلی قرار می‌گیرد، تنها‌ هزارو٢٠٠ بار دانلود می‌شود.  این درحالی است که اگر خبرها را بالا و پایین کنیم، به نظر می‌رسد روزانه اتفاقات خوبی درحوزه بازی‌سازی ما می‌افتد! «هفته گذشته نسخه تازه بازی خروس جنگی عرضه شد.» «دانشکده گیم برای ترم بهمن‌ماه دانشجو می‌پذیرد.» «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و گیم‌کانکشن قرارداد همکاری امضا کردند.» اما آیا واقعا اوضاع به همین خوبی است که به نظر می‌رسد؟ درشرایطی که بهترین پیش‌بینی‌ها، خبر از درآمد ٢٥‌میلیارد دلاری نفتی ایران در ‌سال ٩٥ می‌دهند، یک بازی موبایلی ساده مثل پوکمن‌گو، در ٨٠روز ابتدایی ورودش به بازار ٤٧٠‌میلیون دلار درآمدزایی کرده‌ است.

سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟
منبع : شهروند

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهاندر شرایطی که تنها ۴ ماه تا برگزاری آزمون کار‌شناسی ارشد باقی مانده است و بسیاری از پارسینهپارسینه سایت خبری پارسینه تروریست تونسی با شلیک پلیس ایتالیا از پای درآمدپول نیوز در بخش شمالی کشور بسیار زیبای ایتالیا، درست روی دریاچه ، دو هنرمند خلاق به نام های یک ارور رخ داد یک نشریه الکترونیکی مناسب برای کاربرانی باشد که به دنبال مطالب جذاب به زبان فارسی سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهانتنها دو روز پس از برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو و در شرایطی که این کاروفناوری کَلالهبه وبلاگ کاروفناوری کلاله خوش آمدید دوستان لطف نمایید در نظر سنجی کاروفناوری که در مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران با سایر کشورهاهرچند تردد خودروهای وارداتی در خیابان های کشور از سال و با آزاد سازی واردات خودرو در دیجیاتو – زندگی با تکنولوژی برادران رایت، اینطور نیست؟ البته این همان چیزی است که ما در کتاب ها خوانده ایم و به ما الف چرا برای توسعه ی این میدان به توان داخلی اتکا …چرا برای توسعه ی این میدان به توان داخلی اتکا نمی شود؟ دسترسی زودتر از موعد توتال به دو برادری که با دیجی کالا میلیاردر شدند …راز ثروتمنداندیجی کالا نام یکی از وب‌گاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است این وب سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهان در شرایطی که تنها ۴ ماه تا برگزاری آزمون کار‌شناسی ارشد باقی مانده است و بسیاری از داوطلبان پارسینه پارسینه سایت خبری پارسینه تروریست تونسی با شلیک پلیس ایتالیا از پای درآمد پول نیوز در بخش شمالی کشور بسیار زیبای ایتالیا، درست روی دریاچه ، دو هنرمند خلاق به نام های کریستو یک ارور رخ داد یک نشریه الکترونیکی مناسب برای کاربرانی باشد که به دنبال مطالب جذاب به زبان فارسی در کاروفناوری کَلاله پرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با حوصله و دقت سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهان تنها دو روز پس از برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو و در شرایطی که این نشست مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران با سایر کشورها هرچند تردد خودروهای وارداتی در خیابان های کشور از سال و با آزاد سازی واردات خودرو در کشور دیجیاتو – زندگی با تکنولوژی برادران رایت، اینطور نیست؟ البته این همان چیزی است که ما در کتاب ها خوانده ایم و به ما یاد الف چرا برای توسعه ی این میدان به توان داخلی اتکا نمی شود چرا برای توسعه ی این میدان به توان داخلی اتکا نمی شود؟ دسترسی زودتر از موعد توتال به اسناد دو برادری که با دیجی کالا میلیاردر شدند ساتین راز ثروتمندان دیجی کالا نام یکی از وب‌گاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است این وب‌گاه در



لینک منبع :سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟

سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟ - صبحانه آنلاین ... sobhanehonline.com/fa/.../سهم-ایران-از-صنعت-گیم-جهان-چقدر-است‏ - ذخیره شده 28 دسامبر 2016 ... آسیایی‌ها نیمی از بازار صنعت گیم جهان را از آن خود کردند. صنعت گیم در ‌سال ٢٠١٦، بیش از ٩١‌میلیارد دلار در بازارجهانی درآمد داشت. آماری که به نقل ... سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟ - تی نیوز tnews.ir/news/220976879712.html‏ 28 دسامبر 2016 ... آسیایی ها نیمی از بازار صنعت گیم جهان را از آن خود کردند. صنعت گیم در سال ٢٠١٦، بیش از ٩١ میلیارد دلار در بازارجهانی درآمد داشت. آماری که به نقل ... سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟ - صبحانه انلاین | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/30467017‏ 28 دسامبر 2016 ... سهم ایران از صنعت گیم جهان چقدر است؟ آسیایی ها نیمی از بازار صنعت گیم جهان را از آن خود کردند. صنعت گیم در سال 2016، بیش از 91 میلیارد دلار در ... سهم ایران از صد میلیارد دلار گردش مالی صنعت بازی سازی جهان | کافه مگ www.kafemag.com/?p=489‏ - ذخیره شده برویم سراغ محتوای بازی‌‌های شما و اسامی‌شان که مربوط به ایران باستان است. به‌طور کلی این حوزه از فرهنگ ایران چقدر ظرفیت‌ برای ساخت بازی و ارائه در سطح ایران و جهان ... عصر اعتبار - ﺳﻬﻢ ایران از کل ثروت دنیا چقدر است؟ www.asretebar.com/News/.../ﺳﻬﻢ-ایران-از-کل-ثروت-دنیا-چقدر-است‏ - ذخیره شده عصر اعتبار- اﺯ ﺳﺎﻝ 2010 ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻌﺘﺒﺮ credit suisse ﮔﺰاﺭﺵ ﺟﺎﻣﻌﻲ ﺭا ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻴﺰاﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻳﺎ Global Wealth و ﺳﻬﻢ ﻣﻨﺎﻃﻖ و ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘ ﻒ ﺩﻧﻴﺎ ﺭا اﺯ اﻳﻦ ﺛﺮﻭﺕ ﻣﻨﺘﺸﺮ می ﻜﻨﺪ. سهم ایران از درآمد ۶۰۰ بیلیون دلاری صنعت گردشگری ورزشی چقدر است ... www.emadezzati.blogsky.com/1390/04/24/post-49/‏ - ذخیره شده - مشابه شواهد و نشانه هایی مبنی بر ظهور یک صنعت جدید به نام گردشگری ورزشی در جهان به وجود آمده است که اکثر کشورهای جهان سعی دارند از آن بی بهره نمانند و بهترین استفاده را ... چند روایت معتبر از آینده صنعت گیم/ کجای این «بازی» ایستاده‌ایم ... www.mehrnews.com/.../چند-روایت-معتبر-از-آینده-صنعت-گیم-کجای-این-بازی-ایستاده-ایم‏ - ذخیره شده 22 آگوست 2016 ... سهم بازی‌ها از دنیای آینده چقدر است؟ سرعت گسترش و تحول صنعت بازی‌های ویدئویی در سراسر جهان به گونه‌ای است که به جرأت می‌توان این ابزارهای به ... سهم بخش صنعت در اشتغالزایی چقدر است؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران ... www.mehrnews.com/.../سهم-بخش-صنعت-در-اشتغالزایی-چقدر-است‏ - ذخیره شده 5 روز پیش ... اشتغال مهمترین موضوعی بود که کاندیداهای ریاست جمهوری با ذکر آن در مناظره شرکت داشتند. دولت در ایجاد اشتغال ابراز ناتوانی کرد بنابر این می توان ... سهم بازی‌های دیجیتال ایرانی دربازار جهانی چقدر است؟ - مشرق نیوز www.mashreghnews.ir/.../سهم-بازی-های-دیجیتال-ایرانی-دربازار-جهانی-چقدر-است‏ - ذخیره شده 12 آوریل 2017 ... سهم بازی‌های دیجیتال ایرانی دربازار جهانی چقدر است؟ ... این حوزه را بازبینی می‌کنیم تا تصویری از فضای اقتصادی این صنعت فرهنگی داشته باشیم. ... مراکز آماری حوزه بازی‌های رایانه‌ای در جهان، گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۱۶ ... سهم تولید بازی های رایانه ای در کشور - خبرگزاری صدا و سیما www.iribnews.ir/fa/news/.../سهم-تولید-بازی-های-رایانه-ای-در-کشور‏ - ذخیره شده در ایران حدود 50 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بازی بازهای فعال چه با رایانه، ... این در حالی است که بازی های رایانه ای سومین صنعت پول ساز دنیاست و با توجه به جنبه های .... بازی‌سازان بزرگ جهان در تلاشند تا با سرمایه‌گذاری در بازی‌های آنلاین سود ...