مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مشیّت الهی

[ad_1]

از نظر قرآن کریم تمام موجودات جهان هستی پس از مشیت الهی تحقق پیدا می‌کنند. هرچه در جهان موجود است از مشیت و اراده خداوندی سرچشمه گرفته و هیچ پدیده و رویدادی بدون اذن و مشیت الهی تحقق پیدا نمی‌کند.
«مَا قَطَعْتُمْ مِنْ لِینَةٍ أَوْ تَرَکْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَى أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ» هر نخلی را که قطع گردید یا آن را بر ریشه‌هایش رها کردید به اذن خدا بوده است. (حشر 5)
«فَیغْفِرُ لِمَنْ یشَاءُ وَیعَذِّبُ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ» (خدا) هرکس را که بخواهد می‌بخشد و هرکس را که بخواهد عذاب می‌کند و خداوند بر همه چیز تواناست. (بقره 284)
«وَ ما تَشاوُنَ اِلاّ اَن یَشاءَاللهُ اِنَ‌اللهَ کانَ عَلیما حَکیما» و شما نمی‌خواهید، مگر آنکه خدا بخواهد. همانا خداوند آگاه و حکیم است. (دهر 30)
حال که هرچه در جهان آفرینش تحقق پیدا می‌کند برخاسته از مشیت و اراده الهی است و اراده و مشیت خدا نیز تخلف‌پذیر نمی‌باشد، پس چگونه می‌توان برای انسان آزادی اراده و اختیار قایل شد؟ مگر نه این است که اگر انسان دست به عملی بزند منشأ و سرچشمه آن عمل خواست خداست و اگر هم از آن سرباز زند، آن هم ناشی از اراده الهی است، پس چه ما عملی را انجام دهیم و چه ندهیم در هر دو حال این اراده الهی بوده که موجب تحقق یا عدم تحقق آن شده است. آیات زیر نیز به صراحت عمل انسان را مربوط به مشیت خدا می‌داند.
«وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا إِلَّا أَنْ یشَاءَ» و هرگز مگو من فردا آن (کار) را انجام خواهم داد، مگر اینکه خدا بخواهد. (کهف 23-24)
«وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ» خدا شما و عمل شما را آفریده است. ( صافات 96)
در پاسخ این اشکال نیز باید گفت که میان مشیت الهی و آزادی و اراده انسان تقابلی برقرار نیست، چرا که اگر می‌گوییم اراده تکوینی خداوند تعلق به پدیده‌ها و رویدادها می‌گیرد نه به آن معناست که اراده او بدون عبور از مجرای اسباب و مسببات به اشیاء و امور عالم تعلق پیدا می‌کند.
در جهان آفرینش که جهان اسباب و مسببات است، هر پدیده و رویدادی علت و سبب خاصی دارد که سرسلسله آن علل و اسباب‌ها ذات باریتعالی است.
به بیان دیگر علل و عوامل موجود در نظام آفرینش در مجرای فاعلیت خدا قرار گرفته و با آن رابطه طولی دارند. یعنی خداوند جهان و موجودات آن را آفریده و در ضمن مقرر نموده است که هر پدیده‌ای از علت مخصوص بخود سرچشمه بگیرد. مثلاً حرارت از آتش و رطوبت از آب و... که این‌ها را علل متوسطه نیز نامیده‌اند.
حال اگر اندکی دقیق‌تر شویم درمی‌یابیم که علل متوسط خود بر دو قسم هستند: یکی علل طبیعی که فاقد شعور و نیروی اختیار هستند و دیگری علل اختیاری. به بیان دیگر دو نوع فاعل داریم: یکی فاعل مضطر و دیگری فاعل مختار که انسان به عنوان فاعل مختار هر عملی را که انجام دهد از روی اختیار خواهد بود.
پس اینکه می‌گوییم مشیت الهی حاکم بر جهان هستی است به این معناست که مشیت و اراده او اگر به فاعل مضطر تعلق بگیرد فعل از آن فاعل بدون اختیار سر خواهد زد و اگر مشیت او به فاعل مختار یعنی انسان تعلق بگیرد، فعل او از روی اختیار سرخواهد زد.
این هم که آیه فوق می‌گوید هرگز نگو که فردا فلان کار را انجام خواهم داد، بلکه بگو اگر خدا بخواهد آن کار را انجام خواهم داد، به این جهت است که تحقق یک فعل بستگی به علل و عوامل بسیاری دارد که اگر یکی از آن علل و عوامل تحقق پیدا نکند آن فعل به وقوع نخواهد پیوست. چه بسا انسان تصمیم به انجام عملی می‌گیرد ولی موانعی موجب عدم تحقق آن می‌شود، از همین روی نمی‌توان در مورد کارهایی که انسان می‌خواهد در آینده انجام بدهد با قطع سخن بگوید، اگر هنگامی که انسان عملی را می‌خواهد انجام بدهد انشاءالله بگوید، یعنی آن را مستند به مشیت خداوندی بداند، دیگر اعتماد بیش از حد به علل و عواملی که از آن‌ها آگاهی دارد نخواهد نمود. بلکه هر آن احتمال وقوع رویدادی را برای جلوگیری از تحقق عمل خود خواهد داد. و از این گذشته انسان هیچ‌گاه خود را مستقل ندانسته و همواره متوجه وابستگی خود به خدا خواهد بود.

پی‌نوشت‌

1- احوال و آثار خواجه نصیر، ص 603.

منبع مقاله :
نصری، عبدالله؛ (1394)، انسان‌شناسی در قرآن، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ نهم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

تشکر از دوستان بابت ابراز همدردی من آن شمعم که …تشکر از دوستان بابت ابراز همدردی من آن شمعم که شبها در شبستان تو می سوزم به راه های استعانت از خدا سماموسبسم الله الرحمن الرحیم انسان به سبب فقر ذاتی اش هماره نیازمند کمک و استعانت از کسی استقضا و قدر الهی ایمان به قضا و قدر الهی از اصول جهان بینی توحیدی است گذشته از این که قضا و قدر در عدل الهی به چه معناست؟ یکی از مسائل محوری و مهم در کلام ادیان الهی، اصل عدل و حکمت است که زیر بنای بسیاری از تقدیر الهی چیست قضا و قدر الهی موضوعاتی هستند که درک و فهم آنها سخت و چالش برانگیز است و نیاز به مطالعه وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایپرسش های متداول سوال چرا ما دعا می کنیم ؟ خداوند از خواسته های ما عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایگزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنیددعاها و اذکار الهیدعاها و اذکار الهی وبلاگ انواع دعا و ذکر و خواص ایات قران کریم و مطالب مذهبی دعاها و عوامل و آثار صبر در زندگی سماموسیکی از فضایل اخلاقی صبر است صبر که از آن به بردباری و شکیبایی در فارسی تعبیر می شود چه کسی و چگونه می تواند طی الارض را انجام دهد؟ …طی الارض یعنی در لحظه ای به هر جای زمین رفتن طی الارض، امری است غیر عادی و مافوق تشکر از دوستان بابت ابراز همدردی من آن شمعم که شبها در شبستان تشکر از دوستان بابت ابراز همدردی من آن شمعم که شبها در شبستان تو می سوزم به ظاهر شاد و راه های استعانت از خدا سماموس بسم الله الرحمن الرحیم انسان به سبب فقر ذاتی اش هماره نیازمند کمک و استعانت از کسی است بی عدل الهی به چه معناست؟ اساسا معیار و مقیاس برای فعل الهی قرار دادن نوعی تعیین و تکلیف و وظیفه، و تحدید و تقیید مشیت تقدیر الهی چیست قضا و قدر الهی موضوعاتی هستند که درک و فهم آنها سخت و چالش برانگیز است و نیاز به مطالعه و دقت دعاها و اذکار الهی دعاها و اذکار الهی وبلاگ انواع دعا و ذکر و خواص ایات قران کریم و مطالب مذهبی دعاها و اذکار وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای پرسش های متداول سوال چرا ما دعا می کنیم ؟ خداوند از خواسته های ما آگاه است و عوامل و آثار صبر در زندگی سماموس یکی از فضایل اخلاقی صبر است صبر که از آن به بردباری و شکیبایی در فارسی تعبیر می شود، در عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای گزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنید چه کسی و چگونه می تواند طی الارض را انجام دهد؟ گنجینه پاسخ طی الارض یعنی« در لحظه ای به هر جای زمین رفتن» طی الارض، امری است غیر عادی و مافوق قدرت آیه نور ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد آیهنور سلمان فارسی نخستین مترجم قرآن به فارسی • عبدالمحمد آیتی • مهدی الهی قمشه‌ای • حسین الهی



لینک منبع :مشیّت الهی

مشیت الهی - ویکی فقه wikifeqh.ir/مشیّت‏ - ذخیره شده ۲ - مشیت خدا از منظر قرآن ۳ - اقسام مشیت الهی ۳.۱ - مشیت تکوینی ۳.۲ - مشیت تشریعی ۴ - رابطه مشیت و علم خدا ۵ - رابطه مشیت و قدرت خدا ۶ - تفاوت مشیت بندگان با ... آیا مشیت الهی با اراده الهی فرق دارد است؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ... www.islamquest.net/fa/archive/question/ar21988‏ - ذخیره شده - مشابه سلام علیکم؛ چه فرقی بین مشیت الهی با اراده الهی است؟ دکتر فاضل السامرائی می‌گوید: اکثر متکلمان بین این دو فرقی نگاشته‌اند لکن عده‌ای از آنان می‌گویند: مشیت ... "مشیت الهی چیست؟ - Got Questions https://www.gotquestions.org/Farsi/Farsi-divine-providence.html‏ - ذخیره شده مشیت الهی چیست؟ آیا خدا همه چیز در هستی را در کنترل خودش دارد و بر آن حکمرانی می کند؟ تفاوت اراده الهی با مشیت الهی - ویکی‌پرسش wikiporsesh.ir/تفاوت_اراده_الهی_با_مشیت_الهی‏ - ذخیره شده تفاوت اراده الهی با مشیت الهیذخیره مقاله با فرمت پی دی اف. کلیدواژه: مشیت الهی، اراده الهی، پرسش: سلام علیکم؛ چه فرقی بین مشیت الهی با اراده الهی است؟ دکتر فاضل ... آنچه باید بدانیم - مشیت الهی از نگاه بانو امین اصفهانی daneshdust.blogfa.com/post-73.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه آنچه در ذیل می خوانید تماما از تفسیر مخزن العرفان نوشته بانو امین می باشد. الف : چیستی مشیت الهی : مَشیَّت همان اراده و خواست می باشد.البته برخی بین اراده و خواست ... مشیت الهی | پارسی ویکی www.parsi.wiki/fa/wiki/.../820369b4c83e4e0bbd7c9b2741d6b45f‏ - ذخیره شده معنی مشیت الهی : "مشیت" از مادهی "شیء" مصدر "شاء، یشاء" است که در لغت از آن به اراده تعبیر شده؛ و در اصطلاح به معنی تمایل یافتن به سوی چیزی تا حدّی که به طلب آن ... مشیّت الهی - راسخون rasekhoon.net/article/show/1253086/مشیّت-الهی/‏ - ذخیره شده 22 ژانویه 2017 ... از نظر قرآن کریم تمام موجودات جهان هستی پس از مشیت الهی تحقق پیدا می‌کنند. هرچه در جهان موجود است از مشیت و اراده خداوندی سرچشمه گرفته و هیچ پدیده ... جمع بندی تفاوت مشیت الهی با اراده خدا و قضا و قدر - گفتگوی دینی www.askdin.com/showthread.php?t=51881‏ - ذخیره شده سوال: سلام از بزرگوار2سوال داشتم تفاوت مشیت الهی با اراده خدا چیست؟ مشیت با قضا و قدر خدا چه تفاوتی داره؟ پاسخ: باسلام وتقدیر از سوال خوب تان . اراده و مشیت الهی - اندیشه قم؛ تنها مرکز حوزوی پاسخگویی تخصصی به ... www.andisheqom.com/public/application/index/view?c...t...‏ - ذخیره شده - مشابه یکی از صفات کمال خداوند صفت مشیت و اراده است، چنان که مرید از اسماء الهی به شمار آمده است. در قرآن کریم در مورد خداوند واژه های مشیت، اراده و مرید به کار نرفته است، ولی در ... آیا مشیت الهی با اراده الهی فرق دارد ؟ - شفقنا shafaqna.com/.../49647-آیا-مشیت-الهی-با-اراده-الهی-فرق-دارد-؟‏ - ذخیره شده - مشابه 22 آگوست 2013 ... شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)پرسشچه فرقی بین مشیت الهی با اراده الهی است؟ دکتر فاضل السامرائی می‌گوید: اکثر متکلمان ...