[ad_1]
اگرچه تعاریف مختلفی از درگیری تحصیلی (1) شده اسـت، متخصصان تعلیم و تربیت تمایل دارند که درگیری تحصیلی را مساوی با درگیرشدن دانشآموزان در تکالیفی مانند حل مسئله و فعالیتهایی بدانند که منجر به توسعهی مهارتهای سطوح بالای شناختی مانند ارزشیابی، ترکیب و تجزیه و تحلیل در طبقهبندی بلوم میشود. مرتبطکردن درگیری با هر سطح خاصی از یادگیری (2)، متأسفانه توجه ما را از این واقعیت که یادگیری و درگیری تحصیلی دو مفهوم متفاوتاند و هر کدام علل، ویژگیها، قوتها و محدودیتهای خاصی دارند، منحرف میسازد. مهمتر اینکه توجه ما را از این واقعیت منحرف میکند که نه تنها یادگیری حاصل درگیری تحصیلی اسـت، بلکه ممکن اسـت منجر به درگیرشدن در تکالیف و فعالیتهای تحصیلی شود. با این حال باید توجه داشت که دانشآموزان در یادگیری درگیر نمیشوند، بلکه در تکالیف، فعالیتها و تجارب درگیر میشوند و این مسئله منجر به یادگیری میشود. از طرفی اهمیت و نقش یادگیری در مدارس گاه منجر به شکلگیری این موضوع نادرست میشود که کار مدارس فقط ایجاد یادگیری اسـت. از اینرو مربیان باید بیاموزند که کار آنها طراحی تکالیفی اسـت که دانشآموزان را برای سرمایهگذاری تمام منابع و ظرفیتهای درونی خود از جمله توجه، انرژی و زمان خود تشویق میکنند. یادگیری زمانی رخ میدهد که دانشآموزان تکالیف و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. برخی از تکالیف و فعالیتها ممکن اسـت سبب شوند که دانشآموزان یاد بگیرند ارزشیابی کرده و ترکیب کنند (بالاترین سطوح شناختی در طبقهبندی بلوم) و بعضی از تکالیف ممکن اسـت منجر به سطوح پایین یادگیری مانند دانش شوند. بر این اساس به جای آنکه درگیری تحصیلی را از طریق نتایجی که ایجاد میکند (برای مثال نوع یا سطح خاص از یادگیری) تعریف کنیم، باید از طریق معنایی که تکالیف و فعالیتهای طراحیشده توسط معلم برای دانشآموزان دارد، تعریف کرد.
در این زمینه اسکلکتی (3) (2005) معتقد اسـت درگیرشدن دانشآموز در تکالیف تحصیلی به این معناست که اولاً تکلیف توجه دانشآموز را جلب کرده و تحت فرمان خود درمیآورد، ثانیاً به دلیل جلبشدن توجه دانشآموز، او انرژی خود را برای انجام و اتمام آن تکلیف بسیج کرده و تا پایان آن تکلیف همچنان انرژی خود را حفظ میکند، به طوریکه متناسب با ملزومات آن تکلیف باشد. معنای دیگر درگیری تحصیلی این اسـت که دانشآموز طوری به آن تکلیف یا فعالیت متعهد میشود که تمام انرژی و منابع درونی خود را برای انجام آن بسیج میکند و خواهد توانست بر تکلیف پافشاری کند. حتی اگر با مشکلی مواجه شود و هیچ پاداش بیرونی برای انجام آن تکلیف وجود نداشته باشد. بنابراین برای اندازهگیری درگیری تحصیلی در وهلهی اول باید میزان توجه و تعهد دانشآموز را اندازهگیری کرد. در واقع دانشآموزانی که توجه و تعهد زیادی دارند، در تکالیف درگیر میشوند، اما آنهایی که توجه زیادی دارند، اما از نظر تعهد ضعیفاند، دانشآموز مطیع (4) و فرمانبردار هستند. زمانی دانشآموزان در تکالیف و فعالیتهای تحصیلی درگیر میشوند که تکالیف برایشان معنا و ارزش ذاتی و درونی داشته باشد. به عبارت دیگر، آنها فکر میکنند اگر در فعالیتهای مربوط به انجامدادن آن تکالیف شرکت کنند، ارزشهایشان جامهی عمل خواهد پوشید. از اینرو مربیان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت باید تکالیف درسی را طوری طراحی کنند که مبتنی بر انگیزهها و ارزشهای دانشآموزان باشند. زمانی که تکالیف برای دانشآموزان معنادار و در راستای ارزشهای آنان باشند، از انجام آنها لذت میبرند و هرچه را که معلم، والدین و اجتماع از آنان انتظار دارند یاد بگیرند، یاد میگیرند.
درگیری تحصیلی در مقابل اطاعت و فرمانبرداری
درگیری تحصیلی را میتوان به صورت تعامل بین توجه و تعهد بهتر درک و تعریف کرد. دانشآموزانی که درگیر میشوند، توجه و تعهد زیادی دارند، زیرا برای انجام تکالیف و فعالیتهای مربوط به درس ارزش قائل هستند. به بیان دیگر، ممکن اسـت دانشآموزان درگیر مسائلی را یاد بگیرند که هیچ ارزش شخصی برای آنها ندارد، چراکه آنها به انجام تکالیف یا فعالیتهایی ارزش میدهند که منجر به یادگیری بیشتر آنان میشود. دانشآموزان در هنگام درگیر شدن در تکالیف یا فعالیتها، حتی در غیاب پاداشهای درونی، پایداری و تلاش از خود نشان میدهند، در حالیکه دانشآموزان مطیع و فرمانبردار فقط به تکلیف توجه میکنند و سطح این توجه در آنان در نوسان اسـت و ممکن اسـت کم شود. برای مثال وعدهی پاداش بیرونی باارزش (نمرهی خوب، تأیید معلم، والدین و اطرافیان، ورود به دانشگاه، فرصت برای بازی در یک تیم ورزشی و غیره) ممکن اسـت موجب صرف انرژی بسیار زیادی شود، اما به درگیرشدن دانشآموز منجر نمیشود، زیرا چنین پاداشهایی فقط وسیلهای برای جلب توجه و صرف انرژی ضروری برای انجام تکالیف اسـت، اما به محض حذفشدن پاداش بیرونی، توجه کاهش مییابد یا از بین میرود و فرد هیچ انرژیای صرف نمیکند، زیرا خود تکلیف هیچ ارزش و جاذبهای برای او ندارد. در واقع، توجه توسط پاداش بیرونی ایجاد و جلب میشود، اما تعهد فقط از طریق معناها و ارزشهای شخصی ایجاد میشود.
اطاعت و فرمانبرداری دو نوع اسـت؛ تسلیم و اطاعتی که مبتنی بر وعدهی پاداش بیرونی اسـت و به آن تسلیم یا اطاعت راهبردی (5) میگویند. در این حالت دانشآموزان برای به دستآوردن پاداشهای بیرونی، تکالیف خود را انجام میدهند و ارزش آن پاداش برایشان مهم اسـت. در این حالت تکلیف به خودی خود هیچ ارزشی برای آنان ندارد و به ماهیت تکلیف توجهی ندارند. هنگام تسلیم راهبردی، اگر پاداش به اندازهی کافی ارزشمند باشد، میتواند توجه دانشآموز را به خوبی جلب کند، به طوری که یادگیری زیادی صورت میگیرد. در تسلیم راهبردی ممکن اسـت یادگیری حتی در سطح هدفهای میانی بلوم (کاربرد و تجزیه و تحلیل) صورت گیرد، با این حال آنچه یاد گرفته شده اسـت، زیاد دوام ندارد، پایدار نمیماند و قابلیت انتقال به سایر موقعیتها را ندارد. اگر یادگیری در بافتی معنادار و با ارزش از نظر شخصی صورت بگیرد، پایدارتر و قابل انتقال به سایر موقعیتهاست، یعنی همان حالتی که درگیری تحصیلی ایجاد میکند.
باید در نظر داشت که وعدهی پاداش بیرونی تنها وسیلهی ایجاد تسلیم و اطاعت در دانشآموزان نیست. تهدید به مجازات یا پیامدها و عواقب نامطلوب و ناخوشایند نیز تاحدی توجه را جلب میکند، اگرچه نمیتواند تعهدی ایجاد کند. در این حالت دانشآموز تا جایی متمرکز بر تکالیف میشود که از تنبیه و عواقب ناخوشایند در امان باشد و اجتناب کند. آنها حداقل وقت و انرژی لازم را صرف میکنند، به طوریکه مورد تنبیه واقع نشوند (برای مثال بیتوجهی و سرزنش والدین و معلمان). این نوع تسلیم را تسلیم اجباری (6) مینامند. نام دیگر اطاعت تسلیم منفعلانه (7) اسـت (اسکلکتی، 2005). به طور خلاصه درگیری مرتبط با معنا و ارزش شخصی دانشآموزان، تسلیم راهبردی ناشی از میل برای به دستآوردن پاداش و تسلیم اجباری ناشی از تمایل برای اجتناب از تنبیه اسـت.
یادگیری، تسلیم و درگیری
درگیری تحصیلی فقط زمانی که دانشآموزان در تکالیفی درگیر میشوند که منجر به شکلگیری مهارتها و یادگیریهای سطوح بالای شناختی مانند حل مسئله، ترکیب و ارزشیابی میشود، ایجاد نمیشود، بلکه حتی تکالیفی که موجب ایجاد مهارتها و یادگیریهای سطوح پایین شناختی مانند دانش و درک و فهم میشوند، دانشآموزان را درگیر میکنند. البته به چند دلیل این یادگیریهای سطوح پایین با یادگیریهای ناشی از تسلیم و اطاعت تفاوت کیفی دارند؛ اولاً در حالت تسلیم یا عدم درگیری، میزان پایداری و تنظیم تلاش بسیار کم اسـت؛ ثانیاً یادگیری ناشی از تسلیم قابل انتقال به سایر بافتها و موقعیتها نیست و پایداری و دوام کمی دارد؛ ثالثاً یادگیری گاهی لازمهی یادگیریهای جدید و پیچیده، یادسپاری، حفظ و کسب دانش اسـت. به عبارت دیگر، گاه انجام تکالیف ارزشمند که منجر به یادگیریهای پیچیده و سطح بالا میشوند، مستلزم حفظ طوطیوار مطالب و یادگیریهای سطح پایین از نوع دانشاند. در واقع تفاوت در اینجاست که یادگیری طوطیوار ایجاد شده از طریق تسلیم هیچ معنا و ارزشی برای دانشآموز ندارد. وقتی چنین باشد، مطالب آموختهشده، به سرعت فراموش میشوند و قابلیت انتقال به سایر موقعیتها را ندارند.
گاهی دانشآموزان نه در فعالیتهای تحصیلی درگیر میشوند و نه تسلیم؛ در اینگونه موارد دو گزینه وجود دارد؛ یکی اینکه دانشآموز از انجام تکالیف فرار و اجتناب کند و دیگر اینکه کاملاً تکالیف یا فعالیت را طرد کند. اغلب گریز و اجتناب از تکالیف بیشتر در کلاسهایی وجود دارد که دانشآموزان به جای درگیر شدن به تکالیف به دلیل جاذبهی اجتماعی و شخصیتی معلم با معلم درگیر میشوند.
انگیزش درونی و بیرونی
مفهوم درگیری تحصیلی با مفهوم انگیزش ارتباط تنگاتنگی دارد. در مبحث انگیزش، بین انگیزش درونی و بیرونی تفاوت وجود دارد. به طور معمول اعتقاد بر این اسـت که انگیزش بیرونی وابسته به وجود پاداشها و مشوقهای بیرونی اسـت، در حالیکه انگیزش درونی مستلزم هیچ پاداشی نیست. دانشآموزان دارای انگیزش بیرونی فقط برای به دستآوردن پاداش یا اجتناب از تنبیه تکالیف خود را انجام میدهند (بروکس (8) و همکاران، 1998؛ به نقل از اسکلکتی، 2005). دانشآموزان دارای انگیزش درونی فعالانه در یادگیری درگیر میشوند و به دلیل کنجکاوی، علاقه، لذت یا دستیابی به اهداف باارزش درونی و شخصی خود تکالیف را انجام میدهند، برای شروع یا اتمام تکالیف هیچ نیازی به پاداش و تشویق ندارند و ماهیت چالشانگیز تکالیف آنها را برای انجام آن برمیانگیزاند. با این حال در هر دو نوع انگیزش دانشآموز پاداش مییابد. در مورد انگیزش بیرونی، پاداش خارج از تکالیف (برای مثال تأیید معلم)، در انگیزش درونی پاداش درونی تکالیف اسـت (دستیابی و ارزشهای شخصی).
به طور کلی پاداشها و تشویقها ممکن اسـت درونی یا بیرونی باشند، اما انگیزهها همیشه درونیاند. انگیزهها ممکن اسـت یا ناشی از ارزشهایی باشند که اکتساب و درونی شدهاند یا ناشی از نیازهای اساسی و فطری نوع انسان باشند. با این حال در هر دو صورت درونیاند و اگر با نگرشها، گرایشها و ارزشهایی که دانشآموز به تکالیف دارد همسو باشند، منجر به درگیری تحصیلی میشوند. تکالیفی که به شیوهای طراحی میشوند که در دانشآموز توجه و تعهد ایجاد میکنند، نیازی به پاداشهای بیرونی ندارند، در نتیجه منجر به تسلیم یا اطاعت نمیشوند. اطاعت یا تسلیم در شرایطی شکل میگیرد که شرکت در فعالیتها یا انجام تکالیف تحصیلی هیچ ارزش و معنای شخصی برای دانشآموز ندارد.
عوامل دیگری نیز وجود دارند که در درگیری تحصیلی دانشآموزان نقش دارند. بیگمان دانشآموزانی که در موقعیتهای غیرتحصیلی از تبادلات کلامی و نمادهای انتزاعی بیشتر بهره میبرند، احتمال بیشتری وجود دارد که در تکالیف و فعالیتهای تحصیلی درگیر شوند تا دانشآموزانی که به فرهنگها و محیطهایی تعلق دارند که برای رشد و تحول کلامی و به کارگیری نمادهای انتزاعی ارزش کمتری قائلاند. یکی از دلایل عدم پیشرفت کودکان خانوادههای کمدرآمد و طبقات پایین اجتماعی، مربوط به همین موضوع اسـت. از طرفی، وقتی تکالیف و فعالیتهای تحصیلی برای دانشآموزان ارزش کمی دارد نیز روشهایی برای درگیرکردن آنان در مسائل و موضوعات تحصیلی وجود دارد. برای مثال در مدرسهای که مشارکت و همکاری کامل در میان گروه همسالان موجب میشود تبادلات کلامی و ذهنی دانشآموزان افزایش یابد، احتمال درگیری تحصیلی بیشتر اسـت تا در کلاسها یا در محیطهای آموزشی که بر رقابت و اهداف فردی تأکید دارند و بر تکالیف مشارکتی تأکیدی نمیشود. متأسفانه نظامهای آموزشی کنونی طوری طراحی شدهاند که بیشتر اطاعت و تسلیم را ایجاد میکنند تا درگیری در تکالیف تحصیلی، از اینرو نیازمند اصلاحات عمیق و گستردهای در برنامهها و تکالیف درسیاند.
عابدینی (1386) روابط علّی میان اهداف پیشرفت، ابعاد مختلف درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی را در دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان در دو رشتهی ریاضی- فیزیک و علوم انسانی مورد بررسی قرار داد. نتایج پژوهش نشان داد که در هر دو گروه ریاضی- فیزیک و علوم انسانی اهداف تبحری اثر علّی مستقیم و مثبتی بر راهبردهای پردازش عمیق (درگیری شناختی عمیق)، ارزش تکلیف (درگیری عاطفی) و پایداری در تکلیف (درگیری رفتاری) دارند و این متغیرها اثر علّی مستقیم و مثبتی با پیشرفت تحصیلی دارند. این روابط علّی را در نمودار زیر مشاهده میکنید.
نمودار 1. روابط علّی میان اهداف پیشرفت، ابعاد سهگانهی درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایهی سوم دبیرستان در رشتههای ریاضی- فیزیک و علوم انسانی
پینوشتها:
1. engagement
2. learning
3. Schlechty
4. compliant
5. Strategi Compliantce
6. Ritual Complhance
7. Passire
8. Brooks
منبع مقاله : خدایاریفرد، محمد، عابدینی، یاسمین؛ (1391)، مشکلات سلامتی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم [ad_2]
لینک منبع بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط
19 ژانويه 2016 ... اگرچه تعاریف مختلفی از درگیری تحصیلی شده است، متخصصان تعلیم و تربیت تمایل دارند که درگیری تحصیلی را مساوی با درگیرشدن دانشآموزان ...پژوهش حاضر با استفاده از یك مدل ساختاري نقش درگیري تحصیلی و اهداف روي. آور. دي. -. عملكردي را در .... هاي شناختی درگیري تحصیلی شامل توجه به تكلیف، راهبردهاي. یادگیري و ...... whom, under what circumstances, and at what cost?. Journal of ...چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و هیجانات پیشرفت در میان ادراک از ساختار کلاس و درگیری تحصیلی در میان دانشجویان دوره های سنتی و ...کلیدواژه ها: خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی. متن کامل مقاله ... نظر شما درباره سایت جدید انجمن ایرانی روانشناسی چیست؟ عالی خیلی خوبﻳﺎﻓﺘﻪ. ﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ. ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻘـﺶ ﻭﺍﺳـﻄﻪ. ﺍﻱ ﺍﺑﻌـﺎﺩ ﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻋـﺎﻃﻔﻲ ﻭ ﺭﻓﺘـﺎﺭﻱ ﺩﺭﮔﻴـﺮﻱ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒـﺎﻁ ﺑـﻴﻦ ﺍﻫـﺪﺍﻑ. ﺍﺟﺘﻨﺎﺑﻲ. -. ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻭ ﻋﺪﻡ ﻧﻘﺶ ﻭﺍﺳﻄﻪ. ﺍﻱ. ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ. -. ﺍﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ.ﮐﻠﻴﺪواژه ﻫﺎ: اﻫﺪاف ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ (ﺗﺒﺤﺮی، روﻳﮑﺮد ﻋﻤﻠﮑﺮد، اﺟﺘﻨﺎب ﻋﻤﻠﮑﺮد)، درﮔﻴﺮی ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ،. ارزش ﺗﮑﻠﻴﻒ، ﺗﻼش، راﻫﺒﺮدﻫﺎی ... ﺍﻟﮕﻮی ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﺭﻳﺎﺿﯽ: ﻧﻘﺶ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﺭﮔﻴﺮی ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ. 31. ﭘﻴﻨﺘﺮﻳﭻ، 1997). ...... learn, so you'll know what you learn. British Journal of ...19 سپتامبر 2014 ... یکی از موقعیتهای چالشبرانگیز برای نوجوانان، حوزه تحصیل است. افراد با خودکارآمدی بالا میتوانند با موقعیتهای چالشبرانگیز بیشتر درگیر ...اضطراب چیست و چه بر سر انسان می آورد؟ ... نرم افزار تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی و تربیتی (الف) جهت نوبت اول، دوم و تابستان آماده بهره برداری است نگارش 1.29.17 مه 2016 ... مقاله تاثیر انگیزش و درگیر نمودن دانش آموزان در تثبیت یادگیری و تدریس ... این جنبه از رفتار آدمی به حوزه انگیزه مربوط می شود موفقیت تحصیلی از مسائل مهم ... و هدایت می کند و پاسخی است به این سؤال که اساس یادگیری علم چیست؟اثر تعاملی جنسیت و پایهی تحصیلی نیز بر هر دو عامل درگیری و عدم درگیری رفتاری ... بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری رفتاری و عاطفی تحصیلی در دانشآموزان .... What it takes to do well in school and whether I've got it: The role of ...
کلماتی برای این موضوع درگیری تحصیلی چیست؟ درگیریتحصیلیچیستاگرچه تعاریف مختلفی از درگیری تحصیلی شده است، متخصصان تعلیم و تربیت تمایل دارند که دلایل افت تحصیلی دانش آموزان و روشهای …دلایل افت تحصیلی چیست،چرا دانش آموزان افت شاهد بدترین نزاع و درگیری پدر و انجمن ایرانی روان شناسی مجله روانشناسی رابطه رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با جدید انجمن ایرانی روانشناسی چیست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایراندرگیریشناختیهدف پژوهش حاضر، رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی مقایسه ورابطه ی درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلیبین درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معنادار وجود داشت همچنین بین رابطه بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی …هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی شناختی، رفتاری و عاطفی و افت تحصیلی در رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در …عنوان مقاله رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد پیشرفت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام …درسیپیشرفت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام درگیری شغلی چیست؟ درگیریشغلیچیست؟ناخنک چیست ؟ یک بافت اضافی دارای عروق است که درناحیه سفیدی چشم بیشتر دربخش داخلی چشم درگیری شغلی چیست؟ درگیریشغلیچیست؟به گزارش خبرنگار پارسینه از سطح شهر تهران، درگیری های پراکنده ای در حاشیه راهپیمایی
لینک منبع :درگیری تحصیلی چیست؟
درگیری تحصیلی چیست؟ - راسخون
rasekhoon.net/article/show/.../درگیری-تحصیلی-چیست/ - ذخیره شده
19 ژانویه 2016 ... اگرچه تعاریف مختلفی از درگیری تحصیلی شده است، متخصصان تعلیم و تربیت
تمایل دارند که درگیری تحصیلی را مساوی با درگیرشدن دانشآموزان ...
[PDF] ﻧﻘﺶ : ﮔﯿﺮی ﻫﺪف ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و درﮔﯿﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی رواﺑ - دوفصلنامه علمی ...
sc.journals.pnu.ac.ir/pdf_2918_1838334ec307a9113a2dc3c7d1543ae0.html
ﮔﯿﺮی ﻫﺪف ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ درﮔﯿﺮی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ. داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ... ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺴﯿﺎری از. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺣﻮزه روان. ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺗﻌﻠﯿﻢ
و ﺗﺮﺑﯿﺖ را ﺑﻪ. ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻧﻤﻮده درﮔﯿﺮی. ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ. 1 ...... what am I going to do with my life?
[PDF] عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در - دی آور مدل ...
psychoscience.ir/wp-content/uploads/2014/.../----------5--23.pdf - ذخیره شده - مشابه
پژوهش حاضر با استفاده از یک مدل ساختاری نقش درگیری تحصیلی و اهداف روی. آور. دی
. -. عملکردی ...... whom, under what circumstances, and at what cost?. Journal of ...
رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی
www.iranapsy.ir/fa/journal/download/category/140-paper514 - ذخیره شده - مشابه
رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. دکتر مسعود
غلامعلی لواسانی، دکتر جواد اژه ای، محسن افشاری کلیدواژه ها: خودکارآمدی تحصیلی، ...
رابطه سبک های یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی ...
libepl.um.ac.ir/index.php?module=Dis&func=display&disid... - ذخیره شده - مشابه
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درگیری تحصیلی با
عملکرد تحصیلی بر اساس یک الگوی علّی است که در آن درگیری تحصیلی میانجی ...
Involvement Matters: What To Tell Parents - PTO Today
https://www.ptotoday.com/.../399-involvement-matters-what-to-tell-parents - ذخیره شده - مشابه
Involvement Matters: What To Tell Parents ... What Every Parent Should Know ...
Research shows that when parents are involved in their children's education, ...
What Are the Advantages & Disadvantages of Parent Involvement in ...
education.seattlepi.com/advantages-disadvantages-parent-involvement-education-4072.html - ذخیره شده - مشابه
Parental attitudes about education can greatly affect how children perform, but it
is also important to find the right balance of school involvement. A report called ...
[PDF] Parent, Family, Community Involvement in Education - NEA
www.nea.org/assets/docs/PB11_ParentInvolvement08.pdf - ذخیره شده - مشابه
mized by what happens to children outside of school.”8. While education is
clearly ... involvement in education tends to decline as their chil- dren go up in
grade, ...
[PDF] Archive of SID
www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66313872802.pdf - ذخیره شده - مشابه
اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ رﻳﺎﺿﯽ ﺑﺮاﺳﺎس اﻫﺪاف ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن درﮔﻴﺮی. ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ، ﺑﻪ
روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ... ﮐﻠﻴﺪواژه ﻫﺎ: اﻫﺪاف ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ (ﺗﺒﺤﺮی، روﻳﮑﺮد ﻋﻤﻠﮑﺮد، اﺟﺘﻨﺎب ﻋﻤﻠﮑﺮد)، درﮔﻴﺮی
ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ،. ارزش ﺗﮑﻠﻴﻒ، ﺗﻼش، ...... learn, so you'll know what you learn. British Journal of
...
Parental Involvement in Schools - Child Trends
https://www.childtrends.org/.../parental-involvement-in-schools/ - ذخیره شده
What Works to Make Progress on This Indicator ... Parent and Family Involvement
in Education, 2006–07 School Year (NCES 2008-050), Washington, DC.
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 ساعت 17:19