مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید

[ad_1]

آیا می‌دانستید از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی دچار سنگ کلیه می‌شود؟ پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ ابتلا به سنگ کلیه در کشورهای مختلف رو به افزایش اسـت. کارشناسان معتقدند دلیل این مسئله رواج برخی باورهای غلط اسـت.

سنگ کلیه

بنیاد ملی کلیه‌ی آمریکا (National Kidney Foundation) در همکاری با دکتر آلن جارگو (Allan Jhagroo)، متخصص کلیه و استاد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ویسکانسین، با معرفی برخی باورهای غلط درباره‌ی سنگ کلیه، افراد را به اصلاح سبک زندگی که می‌تواند به رهایی از سنگ کلیه کمک کند، تشویق می‌کنند. در ادامه ۶ توصیه‌ برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. مصرف آب کافی

سونا، یوگای داغ و ورزش‌های سنگین در عین اینکه برای سلامتی مفید هستند، ممکن اسـت موجب بروز سنگ کلیه شوند. از دست دادن آب، چه ناشی از این فعالیت‌ها باشد چه به دلیل گرمای هوا، منجر به کاهش میزان ادرار می‌شود. هر چه بیشتر عرق کنید، امکان نشست مواد معدنیِ سنگ‌ساز در کلیه‌ها و مجاری ادراری و در نتیجه تولید سنگ، بیشتر می‌شود.

چه کنیم: آب بنوشید. با نوشیدن آب کافی، ادرار بیشتری تولید می‌کنید. بنابراین به مقدار کافی آب بنوشید، به ویژه هنگام تمرینات ورزشی یا دیگر فعالیت‌هایی که منجر به عرق کردن می‌شوند.

۲. مصرف اُگزالات و خوراکی‌های حاوی کلسیم

اُگزالات (Oxalate) در خوراکی‌های بسیاری از جمله میوه‌ها و سبزی‌ها، آجیل و و انواع مغزها، غلات، حبوبات و حتی شکلات و چای وجود دارد. خوراکی‌هایی از قبیل بادام زمینی، ریواس، اسفناج، انواع چغندر، شکلات و سیب زمینی شیرین منابع غنی اگزالات هستند. مصرف متعادل این خوراکی‌ها ممکن اسـت برای افراد مبتلا به سنگ‌های اُگزالات-کلسیم که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه اسـت، مفید باشد. باور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه با حذف غذاهای حاوی اُگزالات احتمال ابتلا به سنگ کلیه کاهش می‌یابد. اگرچه این نکته در تئوری درست به نظر می‌رسد، اما درمان مناسبی برای سنگ کلیه نیست. سنگ کلیه اغلب از ترکیب کلسیم و اُگزالات هنگام تولید ادرار در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند.
چه کنیم: غذاها و نوشیدنی‌های حاوی اُگزالات را همراه با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کلسیم مصرف کنید. با این کار احتمال ترکیب این دو ماده در شکم و روده‌ها، پیش از اینکه به کلیه‌ها برسند، بیشتر می‌شود و در نتیجه احتمال ایجاد سنگ کلیه کاهش می‌یابد.

۳. بدانید که کلسیم دشمن کلیه نیست

به خاطر نام و ترکیبش، بسیاری باور دارند کلسیم عامل اصلی شکل‌گیری سنگ کلیه اسـت. افراد بسیاری به غلط انتظار دارند با کاهش یا حذف مواد غذایی حاوی کلسیم از شر سنگ کلیه خلاص شوند. حتی برخی پزشکان به بیماران‌شان توصیه‌ می‌کنند میزان کلسیم دریافتی‌شان را کاهش دهند! اتفاقا کمبود کلسیم در رژیم غذایی، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
چه کنیم: به جای کلسیم، مصرف سدیم را کاهش دهید و همچنین غذاهای حاوی کلسیم و مواد حاوی اگزالات را همزمان مصرف کنید.

۴. از سنگ‌های بیشتری که در راه هستند غافل نشوید

دفع سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین تجربه‌های هر فردی اسـت اما بدبختانه افراد بسیاری آن را بیش از یک بار و بارها تجربه می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند بروز حتی یک سنگ کلیه، احتمال بروز موارد بعدی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بیشتر مبتلایان از هیچ کاری برای جلوگیری از بروز دوباره‌ی سنگ کلیه فروگذار نمی‌کنند. اما اینطور به نظر می‌رسد افراد پس از بروز اولین سنگ کلیه، تغییرات لازم را در زندگی‌شان ایجاد نمی‌کنند. تحقیقات دکتر جاگرو و تیمش نشان می‌دهد بیماران مبتلا به سنگ کلیه همیشه توصیه‌ها و دستورات نفرولوژیست یا متخصص مجاری ادراری را جدی نمی‌گیرند. حدود ۱۵ درصد بیماران داروهای تجویز شده را مصرف نمی‌کنند و ۴۱ درصد بیماران تغییرات تغذیه‌ای را که مانع بروز دوباره سنگ کلیه می‌شوند، اعمال نمی‌کنند.

چه کنیم: بی‌توجهی نکنید. بدون داروی مناسب و بهبود رژیم غذایی، بروز سنگ کلیه بارها تکرار می‌شود و کلیه‌ی سنگ‌ساز ممکن اسـت منجر به بروز مشکلات دیگری از جمله بیماری‌‌های کلیوی شود.

۵. در کنار دارو، رژیم غذایی را فراموش نکنید

اگر متوجه شدید سنگ کلیه دارید، هول نکنید، در عوض بهتر اسـت یک لیوان شربت آبلیمو میل کنید! بله، در کنار مصرف دارو، از رژیم‌های غذایی مناسب هم نباید غافل شوید. شاید مصرف قرص برای رفع مشکل‌تان ساده‌تر باشد اما فراموش نکنید تغییر سبک زندگی تأثیر بسزایی در سلامتی عمومی شما خواهد داشت.

چه کنیم: هر زمان لیمو دیدید به کلیه‌های‌تان فکر کنید. سنگ کلیه‌ی مزمن معمولا با سیتراتِ پتاسیوم درمان می‌شود اما تحقیقات نشان داده‌اند انواع لیموترش و سایر میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعیِ حاوی سیترات نیز اثر مشابهی در جلوگیری از بروز سنگ کلیه دارند. البته باید مراقب میزان قند مصرفی باشید زیرا احتمال بروز سنگ کلیه را بالا می‌برد. لیمونادهای بدون قند بنوشید یا بهتر از آن، خودتان آبلیمو و آب را ترکیب کنید و جایگزین مناسبی برای قند (مثل عسل) بیابید. به عقیده‌ی دکتر جاگرو، سیترات موجود در ادرار مانع ترکیب کلسیم با دیگر مواد شکل‌دهنده‌ی سنگ کلیه می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سیترات مانع پیوند کریستال‌های موجود در کلیه و بزرگ‌تر شدن آنها می‌شود.

۶. بدانید همه‌ی سنگ‌های کلیه منشاء واحدی ندارند

یکی دیگر از انواع رایج سنگ کلیه، در کنار سنگ‌های اُگزالات-کلسیم، سنگ‌های اسید اوریک هستند. گوشت قرمز، دل و جگر و انواع خوراکی‌های دریاییِ صدفی منبع غنیِ ماده‌ای به نام پورین (purine) هستند. مصرف بالای پورین منجر به تولید بیشتر اسید اوریک می‌شود و در نتیجه کلیه باید اسید اوریک بیشتری را تصفیه کند. تصفیه‌ی مقدار زیاد اسید اوریک نیز منجر به کاهش ph ادرار می‌شود که به معنای اسیدی شدن ادرار اسـت و همانطور که می‌دانید محیط اسیدی به شکل‌گیری سنگ‌های اسید اوریک کمک می‌کند.

چه کنیم: از مصرف غذاهای سرشار از پورین خودداری کنید و یک رژیم غذایی سالم شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب برای خود در نظر بگیرید. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید. از مصرف الکل و از رژیم‌های ناگهانی و سنگین اجتناب کنید، زیرا سطح اسید اوریک را در خون افزایش می‌دهند. کاهش مصرف پروتئین حیوانی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات میزان اسیدی بودن ادرار و در نتیجه احتمال تولید سنگ را کاهش می‌دهد.

جام نیوز

اخبار مرتبط:

کسانی که کلیه های سنگ سازی دارند بخوانند

دفع سنگ کلیه با دلسترتلخ و آبلیمو

بدون دارو سنگ کلیه را دفع کنید

راه‌های سنتی درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه تان را دور نیندازید


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


18 سپتامبر 2016 ... آیا میدانستید از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی دچار سنگ کلیه میشود؟ پژوهشهای اخیر نشان میدهد نرخ ابتلا به سنگ کلیه در کشورهای مختلف رو به ...17 ا کتبر 2016 ... با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید سنگ کلیهبنیاد ملی کلیهی ایالات متحده (National Kidney Foundation) در همکاری با دکتر آلن ...معرفی اپ Circle SideBar؛ راهی آسان برای دسترسی سریع به اپلیکیشن ها معرفی اپ ... افتتاح شهربازی بچه های انقلابی در کوهسنگی مشهد/ از شناخت اهل بیت و .... با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید با این روش های ساده هرگز به سنگ ...7 جولای 2016 ... پژوهشهای اخیر نشان میدهد نرخ ابتلا به سنگ کلیه در کشورهای مختلف رو به افزایش است. کارشناسان معتقدند دلیل این مسئله رواج برخی باورهای غلط ...این علامت معمولاً در اثر سنگِ باقيمانده در کليه و نیز در اثر سنگِ به راه افتاده ... پزشک با اين تست به دنبال سنگهايي میگردد که در تصوير ساده با اشعه .... از هر 10 نفر مبتلا به سنگ كلیه حاد یك نفر، زمانی به این عارضه مبتلا می شود كه ... شما ممكن است سنگ های كوچك خود را توسط ادرار بدون این كه متوجه شوید دفع نمایید.با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید ... مجموعه تاریخی شیخ عبدااصمد؛ بنایی با بی نظیرترین تزئینات معماری در ایران. بزرگترین پل معلق جهان در ...سنگ كلیه یكی از شایعترین بیماری های كلیه است كه مبتلایان به آن بر این ... شناخت این ژن گام موثری در بررسی و پیدایش روشهای درمان سنگ كلیه به همراه خواهد داشت، چرا كه .... با وجود این، معمولاً میزان اگزالات ادرار افزایش نمی یابد مگر این كه دوز ویتامین C ... IVP می تواند با يك راديوگرافی ساده از مجاری ادراری وجود رسوبات و همچنين ارتباط ...7 سپتامبر 2015 ... سنگ کلیه می تواند علت های مختلفی داشته باشد ازکم تحرکی و مصرف کم مایعات ... با این خوراکی ها هرگز به سرما خوردگی مبتلا نمی شوید! ... 8 تکنیک ساده رهایی از استرس .... استفاده از روش های کم تهاجمی تنها راه درمان اندومتریوز ...28 ا کتبر 2012 ... موضوع مهم اين است که بيماراني مبتلا به سنگ اگزالات کلسيمي، نبايد ... اگزالات اگر در روده آزاد بماند جذب شده و از راه کليه دفع مي شود، ولي اگر همزمان با اگزالات، کلسيم نيز ... با اقدامات ساده قابل درمان نيست و نياز به اقدامات تهاجمي و هزينه زياد دارد. ...... پاسخ: با این آزمایش اسپرم، شما با لقاح مصنوعی بچه دار نمی شوید.26 مه 2004 ... از هر 10 نفر مبتلا به سنگ كلیه حاد یك نفر، زمانی به این عارضه مبتلا می شود ... شما ممكن است سنگ های كوچك خود را توسط ادرار بدون این كه متوجه شوید ... كسی نمی داند چرا ، ولی به هر حال خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ كلیه را ... مثلاً داروهای پیشاب آور با كم كردن میزان كلسیم رها شده توسط كلیه به ادرار،از به وجود آمدن سنگ ...


کلماتی برای این موضوع

عصر ایران خطرناک ترین فرودگاه های دنیا عکس نهری که افراد را به کام خود می کشد عکس فروش کاروفناوری کَلالهپرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با فیزیوتراپی به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر فرشاد اخوتیان دبیر علمی این سمینار روز سه شنبه در میانبر ساده برای از بین بردن عفونت های دستگاه …برخی خانمها به این دلایل احساس وجود توده ای در سینه را می کنند قرصهای تاخیری قاعدگی و زونا چیست و توصیه های ساده و سودمند برای درمان زونابا بیماری زونا چه باید بکنید زونا نوعی بیماری پوستی است عامل ایجاد این نوع بیماری نوشته های خواندنی روح‌اله شنبه ‏ ‏ اگر جمعیت چین به شکل یک صف از مقابل شما راه بروند، این صف سایت خبری تحلیلی بویر نیوزدهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟ به گزارش بویرنیوز، برخی از نسلها، دوران رشد بی آشنایی با جریان‏های اصلی فمینیستی در ایرانجریان‏های داخلی و خارجی فعال در عرصه دفاع از حقوق زن ایرانی را می‏توان به سه دسته خانومایی که قبلا سقط داشتین و الان می خواین با … روش ساده برای خلاص شدن از درد سیاتیک دوران بارداری تمرینی که درد سیاتیک بارداری را توصیه های پزشکی مرکز اطلاعات فنی ایرانلاغری به یک روش ساده معمولا به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند گفته می‌شود که بیشتر



لینک منبع :با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید

با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید - نیک صالحی ... www.niksalehi.com/.../با-این-روش-های-ساده-هرگز-به-سنگ-کلیه-مبت.html‏ - ذخیره شده مصرف متعادل این خوراکی‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به سنگ‌های اُگزالات-کلسیم که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است، مفید باشد. باور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه با ... با این روش‌های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی‌شوید | جام‌نیوز | خبروان khabarone.ir/news/3795539‏ - ذخیره شده 18 سپتامبر 2016 ... آیا می‌دانستید از هر 10 نفر، 1 نفر در طول زندگی دچار سنگ کلیه می‌شود؟ پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ ابتلا به سنگ کلیه در کشورهای مختلف رو به ... با این روش های ساده هرگز به سنگ کلیه مبتلا نمی شوید - مفیدستان mofidestan.ir/با-این-روش-های-ساده-هرگز-به-سنگ-کلیه-مبت/‏ - ذخیره شده پورتال اینترنتی,مطالب مفید,علمی,فناوری,دکوراسیون,گردشگری,سلامت,کسب و کار ,سبک زندگی,موفقیت,آشپزی,دانستنی,مجله,سایت,مفیدستان,تغذیه,آموزشی,پورتال ... مشاهده پرسش های دسته کلیه - دکتر هوشنگ قوامی dr-ghavami.com/.../درمان-بی-اختیاری-ادرار-در-مردان-و-زنان.html?...کلیه‏ - ذخیره شده 15 ژانویه 2017 ... معمولا پزشکان درمان بی اختیاری ادرار را با روش های ساده شروع می کنند. اولین روش ... ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده به این نوع بی اختیاری ادرار مبتلا هستند. ... در زمان ضعف عضله مثانه، پرولاپس و بیرون زدگی واژن، رحم، سنگ های کلیه، از علل ان می باشند. ... اگرمثانه شما خالی باشد، هرگز دچار بی اختیاری ادرار نمی شوید. سلطان دردها (سنگ کلیه وروش درمان آن) [آرشیو] - P30World Forums ... forum.p30world.com/archive/index.php/t-287966.html‏ - ذخیره شده - مشابه این علامت معمولاً در اثر سنگِ باقیمانده در کلیه و نیز در اثر سنگِ به راه افتاده ... پزشک با این تست به دنبال سنگ‌هایی می‌گردد که در تصویر ساده با اشعه .... از هر 10 نفر مبتلا به سنگ کلیه حاد یک نفر، زمانی به این عارضه مبتلا می شود که ... شما ممکن است سنگ های کوچک خود را توسط ادرار بدون این که متوجه شوید دفع نمایید. سنگ کلیه - پرتال درمان تخصصی طب سنتی www.telemediran.com/comdisease/comdisease-455.aspx‏ - ذخیره شده 20 جولای 2016 ... نظریات و توضیحات : • کلیه ها طبع گرم نزدیک به اعتدال دارند، لذا در ... اگر کسی در ادرارش ماسه و شن زیاد باشد، به سنگ کلیه یا مثانه مبتلا نمی شود؛ زیرا ماده ... سر دردی که با مشارکت کلیه باشد، نشانه اش وجود درد در پشت سر است. ... پرهیزات و راه های پیشگیری از سنگ کلیه در طب سنتی: - مبتلایان به این بیماری باید ... سنگ کلیه؛ یک خاطره دردناک! - طب شیعه shiateb.com/pages/?current=viewdoc&langid=1&sel=911‏ - ذخیره شده - مشابه امّا نباید نگران باشید؛ با روشهای ساده درمانی طبّ سنّتی، هم درد به راحتی درمان می شود و ... بیماران مبتلا به سنگ هاى کلیه معمولاً با دوره هاى درد شدید، پیچشى و متناوب که هر ... مورفین نیز به خوبی پاسخ نمی دهد؛ امّا طبّ سنّتی برای این مشکل راه حل های ساده ای دارد: ... شد؛ احتمالاً نیاز به مصرف آب بیشتری دارید؛ امّا این مسأله هرگز به آن معنا نیست ... درمان سنگ کلیه را جدی بگیرید - درمان - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../درمان-سنگ-کلیه-را-جدی-بگیرید‏ - ذخیره شده - مشابه 7 سپتامبر 2013 ... بخش اعظمی از سنگ های کلیوی به خودی خود و بدون اقدام خاصی از بدن دفع می شود که گاه ... دردهای شدیدی در پی دارد که گاه با گاز معده اشتباه گرفته می‌شود. .... کودکان معمولا به این بیماری مبتلا نمی شوند مگر این که تغذیه پرچرب داشته یا مقدار ... ولی در این میان یکی از معمول ترین روش های از بین بردن سنگ های کلیه در زمان ... جـــراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری - سنگ های کلیوی dr-mhashemi.blogfa.com/category/4‏ - ذخیره شده - مشابه سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه است که مبتلایان به آن بر این ... شناخت این ژن گام موثری در بررسی و پیدایش روش‌های درمان سنگ کلیه به همراه خواهد داشت، چرا که .... با وجود این، معمولاً میزان اگزالات ادرار افزایش نمی یابد مگر این که دوز ویتامین C ... IVP می تواند با یک رادیوگرافی ساده از مجاری ادراری وجود رسوبات و همچنین ارتباط ... با این کار ها هرگز دچار دیابت نمی شوید! www.eghtesadnews.com/.../156821-با-این-کار-ها-هرگز-دچار-دیابت-نمی-شوید‏ - ذخیره شده 27 دسامبر 2016 ... با این کار ها هرگز دچار دیابت نمی شوید! ... بر اساس مطالعه محققان دانشگاه ایالتی آریزونا، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا .... یک آزمایش خون ساده بدهید.