گرچه به تاخیر افتادن فرآیند تکلم در کودکان معمولأ به سندرم اینشتین مرتبط اسـت اما نشانه های دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله تلاش گردیده اسـت تا تمامی نشانه هایی که می تواند پیش بینی کننه ی ابتلای کودک شما به سندرم اینشتین باشد را جمع آوری نماییم.
همه ی آن کودکانی که دیر شروع به صحبت می کنند نوابغ آینده نخواهند بود
توماس ساول بیان می دارد که تمامی افرادی که تاخیر در تکلم دارند لزومأ مبتلا به سندرم اینشتین نمی باشند، بلکه دلایل دیگری ممکن اسـت وجود داشته باشد مثل اختلال شنوایی، سندروم آسپرگر، اختلال طیف اوتیسم، hyperlexia، و غیره.
توماس ساول یک اقتصاددان آمریکایی، نظریه پرداز اجتماعی، فیلسوف سیاسی و نویسنده ی بسیاری از کتاب های مرتبط با رشد کودک اسـت. اصطلاح "سندرم اینشتین" توسط او در کتابی بنام ، تاخیر در تکلم کودکان، در سال 1997 ابداع گردید. در این کتاب او به بیان تجربیات خود با پسرش می پردازد، پسری که ابتلا به نوعی عقب افتادگی در او تشخیص داده شده بود. همچنین این کتاب حاوی گواهی و تصدیق از 46 پدر و مادر دارای فرزندانی می باشند که مبتلا به تاخیر در تکلم بوده اند.
کتاب دیگر او، سندرم اینشتین: کودکان درخشانی که دیر شروع به صحبت کردند، ماحصل همکاری میان او و استفن کامارتا، پژوهشگر زبان گفتار اسـت. کتاب خلاصه ای از نتایج بدست آمده از یک نمونه 239 نفری از نوابغی که دیر شروع به صحبت کردند و همچنین افرادی از گروه قبلی ساول می باشد.
خلاصه ی این کتاب در واقع بیان شباهت های میان استعدادهای درخشانی که دیر شروع به صحبت نموده اند با آلبرت اینشتین که از 5 سالگی شروع به صحبت نموده، می باشد. ساول همچنین به بحث پیرامون چگونگی تشخیص غلط این اختلال با سایر اختلالاتی همچون اوتیسم یا سندرم اسپرگر می پردازد.
او در مورد اهمیت ارزیابی توانایی های شناختی کودک به جای بررسی مهارت های کلامی سخن می گوید، او بیان می کند که برخی کودکان ممکن اسـت خجالتی باشند یا علاقه ای به شرکت در آزمون ها نداشته باشند و لذا آن تست یا آزمون مورد نظر را بخوبی پشت سر نگذارند و در نتیجه به اشتباه آنها را به کودکانی با IQ پایین توصیف نمایند.
علائم احتمالی سندرم اینشتین
حافظه زودرس
بر طبق یافته های مربوط، استعدادهای این افراد به شکل فوق العاده ای خوب هستند، آنها حافظه ی روشنی دارند، این کودکان نشان داده اند که نسبت به همسالان خود به شکل فوق العاده ای بر گجت ها و ابزارهای جدید تسلط پیدا می کنند.
توانایی های تحلیلی بسیار عالی
این کودکان علاقه ی شدیدی به حل پازل هایی دارند که توانایی تحلیلی آنها را به چالش می کشاند. IQ این کودکان بالا ارزیابی شده اسـت. به گزارش والدین آنها، این کودکان اغلب مسحور ابزارها و لوازمی می شوند که حرکات مکانیکی دارند.
اراده ی قوی
کودکان مبتلا به این سندرم اغلب بسیار لجباز هستند، آنها اگر چیزی را دوست نداشته باشند به هیچ وجه نمی توان آنها را متقاعد به استفاده از آن نمود.
علایق بسیار گزینشی
برخی افراد مبتلا به این سندرم ممکن اسـت به موسیقی یا سایر فعالیت های خلاقانه تمایل پیدا کنند. لذا دیده شده که این افراد در برخی رشته ها دست آوردهای غیرمعمولی بدست آورده اند در حالی که در پاره ای زمینه ها بسیار بی استعداد ظاهر شوند.
توجه طولانی مدت
وقتی به چیزی علاقه مند باشند میزان تمرکزی که روی آن دارند 100% خواهد بود، این خصیصه اغلب در همسالان آنها دیده نمی شود. آنها همچنین عمیقأ در کاری که مشغول به انجام آن هستند غرق می گردند.
تاخیر در آموزش رفتن به دستشویی
سن ایده آلی که در آن باید به کودکان در مورد رفتن به دستشویی آموزش هایی داده شود درکودکان حدود 22 الی 30 ماهگی متغیر اسـت، اما در مورد کودکان مبتلا به این سندرم عمدتأ با تاخیر بیشتری صورت می پذیرد.
تاخیر در فرآیند تکلم
کودکان مبتلا به سندرم اینشتین اغلب در برقراری ارتباطات کلامی بخصوص در سال های ابتدایی زندگی مشکل دارند. اکثر این کودکان تا سن 3 سالگی تنها چند کلمه ی محدود را ادا می کنند و تا قبل از 4 سالگی نمی توانند جمله سازی کنند. ساول تئوری جالبی در این زمینه دارد اگرچه که این تئوری حدس و گمانی بیش نیست. او ادعا می کند که کودکان باهوشی که دیر شروع به صحبت می کنند، بیشتر ظرفیت های نیمکره ی چپ مغز خود را صرف مهارت های بالای تحلیلی خود می کنند، و با توسعه بیشتر مغز در سنین رشد در آینده اسـت که مغز می تواند توانایی یادگیری زبان را از خود بروز دهد. تاخیر در تکلم می تواند منجر به بروز نشانه هایی از روابط اجتماعی پایین و احساس دور افتادن از سایرین را در این کودکان بوجود آورد.
ساول همچنین اضافه می کند که این سندرم بیشتر در پسران دیده می شود. همچنین اغلب والدین این کودکان توانایی های تحلیلی بالا و علایق موسیقیایی دارند و این بیانگر این مطلب اسـت که بروز این سندرم می تواند دلایل ژنتیکی نیز داشته باشد.
اگرچه ساول در کتاب خود به نیاز به توسعه ی ابزارهای اندازی گیری توانایی کودکان اذعان می دارد، اما چگونگی آنرا بیان نمی-کند. کارشناسان اشاره کرده اند که تأخیر در گفتار ممکن اسـت معیار اصلی در تعیین ابتلا به این سندرم نباشد، بلکه پارامترهای اصلی آن داشتن توانایی های تحلیلی بالا و هوش فوق العاده اسـت. کار او از طرف بسیاری از افراد مورد انتقاد قرار گرفته اسـت از این منظر که دستورالعمل های قطعی برای والدین که بتوانند از طریق آنها ارزیابی های دقیقی از فرزند خود داشته باشند ارائه نمی دهد. و از آن به " کیفرخواست احساسی" یک متخصص در حوزه گفتار درمانی و روانشناسی کودک نام می-برند.