مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

خلأ قدرت

[ad_1]

تربیت در زندگی جدید چگونه ممکن اسـت؟

گفتاری از دکتر ابراهیم فیاض (1)

اشاره

این جمله که «فرزندمان به حرفمان گوش نمی‌دهد» از گله‌های رایج پدرها و مادرهاست. چرا چنین اتفاقی افتاده اسـت؟ فرزندانمان به حرف چه کسی گوش می‌دهند و چه کسی به آن‌ها می‌گوید که چه نباید بکنند؟ چرا دیگر حرف بزرگ‌ترها به صرف بزرگ‌تر بودنشان کم اثر شده اسـت؟ آیا در این شرایط می‌توان درباره‌ی تربیت صحبت کرد؟ در گفت و گویی که با دکتر ابراهیم فیاض داشتیم، ایشان با توضیح اجمالی وضعیت جدیدی که در زندگی ایجاد شده اسـت، نکاتی در پاسخ به سؤالات فوق مطرح کردند که به صورت گرفتار تقدیم می‌شود.
***
برای نسل قدیم، تئوری قدرت، یک تئوری قدرتِ به شدت از بالا به پایین بود؛ حالا این قدرت یا از سوی حکومت یا معلم یا استاد دانشگاه یا روحانی یا ... بود. نوعی آمریت از بالا به پایین داشت. مثلاً رسانه یک طرفه بود و هرچه می‌گفت ما گوش می‌کردیم. الان در همه‌ی جهان سیستم قدرت از بین رفته اسـت. ما با یک نوع خلأ قدرت روبه رو‌ایم. این خلأ قدرت برای هیچ چیزی قدرتی باقی نگذاشته اسـت. حتی برای دین. الان وقتی یک روحانی یک حرفی می‌زند در فضای مجازی چندین نقد به وی وارد می‌شود. فرهنگ، متناسب با این تخلیه‌ی شدید قدرت، خودش را شکل می‌دهد. یکی از خصیصه‌های زندگی در چنین شرایطی این اسـت که همه چیز به سکوت برگزار می‌شود؛ البته نوعی سکوت فعال. مردم با سکوت، حکومت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند. مثل این اسـت که دانشجویان یک دانشگاه وقتی از استادی خوششان نمی‌آید، به جای اینکه سروصدا و اعتراض کنند، او را مورد بی‌اعتنایی و بی محلی قرار می‌دهند. در این حالت دیگر جوانان صدای اعتراضشان بلند نمی‌شود بلکه سکوت می‌کنند و حرف‌ها و بحث‌هایشان را به آرامی به فضای مجازی منتقل می‌کنند. این یعنی اینکه ساختار کاملاً بازشده اسـت و دوره‌ی زورگویی فکری (چه چپ باشد و چه راست و چه سنت‌گرایی) تمام شده اسـت. الان سازمان دانشگاه در حال باطل شدن اسـت و تمامی ساختارهای تئوریک در حال فروپاشی اسـت. به نظر من یک انقلاب معرفتی در جهان در حال رخ دادن اسـت؛ روشنفکری و سوبژکتیویته‌ی استعلایی از بین می‌رود و نوعی ذهنیت‌گرایی مردمی به وجود می‌آید. اگر بخواهیم جهان امروز و زندگی امروز را بفهمیم، باید سیالیت اندیشه و قدرت را بفهمیم. حتی قدرتی که بازیگران سینما و فوتبالیست‌ها و... داشتند در حال از بین رفتن اسـت و مردم و جوانان در حال رویگردانی از این‌ها هستند و به دنبال افرادی می‌روند که صاحب ایده و اندیشه باشند.
با فروپاشی همه‌ی ساختارها و مرزها، چیزی به نام فرهنگ ملی یا فرهنگ مذهبی یا فرهنگ قومی باقی نمی‌ماند و شکل فرهنگ عوض می‌شود. یا باید این بازشدن ساختار قدرت را بفهمیم یا دچار فروپاشی خواهیم شد. اگر این سیالیت فرهنگ و اندیشه را که در حال رخ دادن اسـت نفهمیم، در برابر فروپاشی قدرت و ساختارها منفعل خواهیم شد و خیلی نرم اتفاقاتی خواهد افتاد که شاید چندان خوشایند ما نباشد. آمریکا به خوبی بلد اسـت که از فضای خلأ قدرت به نفع خودش بهره ببرد. چون اساساً سیالیت و خلاقیت، با آمریکایی بودن عجین اسـت. این حرف آمریکایی‌ها می‌تواند خیلی برای ما معنادار باشد که می‌گویند، ایرانی‌ها از آمریکایی‌ها، زندگی آمریکایی را بیش‌تر دوست دارند. آنچه را که ایرانی‌ها در سبک زندگی طلب می‌کنند، به خوبی می‌توان در تجلیاتش در عرصه‌ی سیاست و آنچه که در نتایج انتخابات ظاهر می‌شود، دید.
البته این آمریکاگرایی در زندگی نیز باز به رفتارهای خودمان و نفهمیدن شرایط جدید برمی‌گردد. ما مدام با قدرت از بالا به پایین خواستیم که مردم آمریکایی نشوند. نتیجه‌اش این شد که مردم دچار نوعی غفلت نسبت به واقعیت زندگی آمریکا شدند و آمریکا تبدیل به یک رؤیا شد. ما به قوت فرهنگمان اعتنا نکردیم و از مواجه شدن با واقعیت‌های غرب نترسیدیم. نتیجه‌اش این شده اسـت که جوان امروزی نه از روی آگاهی بلکه با شیفتگی با غرب مواجه می‌شود. وگرنه من انسان‌های زیادی را سراغ دارم که به اروپا و آمریکا رفتند ولی نتوانستند فرهنگ آنجا را تحمل کنند و دوباره به شهر خودشان برگشتند. اما ما دائماً گفتیم غرب فاسد اسـت، ولی غرب پیشرفت‌هایش را به رخ ما کشید و سرانجام جوان ما اینگونه نتیجه گرفت که اگر بخواهد پیشرفت کند باید فاسد شود و قید دینداری را بزند. نتیجه‌اش این شده که الان چه مردم و چه نخبگان و چه سیاستمداران به جای آنکه عاقلانه با غرب روبه رو شوند با حالتی رمانتیک و با شیفتگی رو به سوی غرب کرده‌اند.
ما باید شرایط دنیای جدید را بفهمیم. به عنوان مثال باید فکر کنیم که در فضای خلأ قدرت، دین چگونه می‌تواند در زندگی مردم جاری شود. من ساختار اسلام را یک ساختار طبیعی و فطری می‌دانم اما متأسفانه برخی تحلیل‌ها و رفتارها نشان می‌دهد که ما از تئوری امامت که ناشی از فطرت انسان‌هاست دور شده‌ایم و گرفتار خلافت‌زدگی شده‌ایم. تئوری امامت برخلاف خلافت بسیار باز و حکیمانه اسـت. بعد از انقلاب جریان چپ و مارکسیستی، تئوری خلافت را به کمک آقای منتظری بازتولید کرد و هنوز هم ما در برخی جاها گرفتارش هستیم. همچنان که تئوری‌های لیبرال ما را از مسیر اصلی‌مان دور کرد.
به عنوان مثالی دیگر می‌توان نحوه‌ی مواجهه‌ای که با فضای مجازی داشتیم را بررسی کرد. با ورود فضای مجازی ما دست و پایمان را گم کردیم. به جای اینکه به مردم آموزش بدهیم که این چیست و با آن چه باید کرد، منفعلانه با آن مواجه شدیم، تا آنجا که فضای مجازی خودش را به نحو معیوب و مریض بر ما تحمیل کرد و جوانان بیش‌تر گرفتار آسیب‌های آن شدند. وقتی ما با غرب عاقلانه و واقعی مواجه نشدیم، غرب برای ما لباس و آرایش شد و ما از بزرگ‌ترین بازارهای مصرفی لوازم آرایشی در دنیا شدیم.
با این وضعیتی که پیش‌ می‌رود ما دچار فروپاشی خواهیم شد، مگر اینکه جامعه را در مواجهه‌ی با نظام جهانی قوت بدهیم. اما متأسفانه چنین چیزی دیده نمی‌‌شود. ما همیشه در دولت‌هایمان یا مشغول نفی مطلب و بی‌اعتنایی با نظام جهانی بودیم یا مثل دولت فعلی با شیفتگی با نظام جهانی مواجه شدیم.
خلاصه اینکه با توجه به آنچه درباره‌ی خلأ قدرت گفته شد، دیگر تربیت به روش‌های قدیمی ممکن نیست. بچه‌ها دیگر حرف والدینشان را به صورت دستوری قبول نمی‌کنند. اینگونه نیست که فرزندان به هرچه والدین می‌گویند اعتماد کنند و بپذیرند، مدام در انبوه سؤال‌ها و چرایی‌ها هستند. پس در این شرایط راهنمای فرزندانشان باشند که فهمند که قدرت گذشته را ندارند، بلکه باید این دنیای جدید و نسبت‌های بین مؤلفه‌های این زندگی جدید را دریابند و فهمشان را به فرزندانشان منتقل کنند. این فهم همچون نخ تسبیحی اسـت که همه‌ی آگاهی‌ها و دریافت‌هایی که فرزندشان از جهان پیرامون داشته، به هم متصل و به نحو خاصی معنادار می‌کند و به او نشان می‌دهد که در این وضعیت چه باید بکند.
من این تجربه را با دختر خودم داشته‌ام. مدتی او را در یک مدرسه‌ی مذهبی گذاشتم. اما متأسفانه به تدریج دیدم که نسبتش با نماز و اعتقاداتش در حال سست شدن اسـت. چرا که در آن مدرسه همه‌اش آمرانه برخورد می‌شد. از طرفی در مدارس غیرانتفاعی نیز آنقدر حاشیه‌ها زیاد بود که انحراف‌های دیگری داشت. تا اینکه او را به مدرسه‌ی دولتی فرستادم و دوباره هم درس‌ها و هم اعتقاداتش به جای خودش برگشت. چرا که او در مدرسه‌ی دولتی می‌توانست خودش باشد. به نظر من ساختارهای تعلیم و تربیت و مکانیسم‌های آموزش و پروش هم در حال فروپاشی اسـت. تا چند سال دیگر این جایگاهی که مدارس غیرانتفاعی دارند و این تمایزی که مدارس مذهبی دارند نیز از بین خواهد رفت.
رسانه و حجم عظیم اطلاعات در این فروپاشی نقش اساسی دارد. از این روست که وقتی دخترم از مدرسه به خانه برمی‌گردد من سکوت می‌کنم؛ چون نمی‌خواهم من هم یک رسانه باشم در کنار رسانه‌های دیگر. تا وقتی که خودش شروع به پرسش و بحث می‌کند و من هم سعی می‌کنم همان نخ تسبیح را که در بالا اشاره کردم، به دستش بدهم.

پی‌نوشت‌ها:

1- عضو هیئت علمی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

منبع مقاله :
ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه، شماره 86 و 87، مهر و آبان ماه 1394

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

سیستم‌های تصویرسازی و خلأ، و خطاها در …فایلهای ضمیمه برای دانلود لاگین نمایید سیستم‌های تصویرسازی و خلأ، و خطاها در استفاده از قدرت ذهن بخش سوماستفاده از قدرت ذهن بخش سوم مردم به کنار رودها ، نهرها و چشمه ها میرفتند و به رقص و کاربراتور اتومبیل کاربراتور اتومبیل در موتورهای اشتعال جرقه ای کاربراتورها وظیفه مخلوط کردن سوخت برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …اصولا هارمونیک ها آلوده سازی شکل موج را در اشکال سینوسی آنها نشان می دهند ولی فقط در فروشگاه نوین بهداشتفروشگاه نوین بهداشت رنگ مو، پودر دکلره، اکسیدان، محصولات سالنی، محصولات مو، آرایشی تریستور ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادتریستورتریستور یک نیمه‌رسانای قدرت است و به صورت یک قطعهٔ چهار لایه‌ای ساخته می‌شودآی‌جی‌بی‌تی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد…ترانزیستور دو قطبی با درگاه عایق‌ شده یا کوتاه شده عبارت انگلیسی فقط مقاله تاریخچه صنعت برق ایراندریک پست فشارقوی کلید قدرت تقریبا یکی از اساسی ترین اجزا می باشد کلیدهای قدرت نقش اصول کارکرد سیستم های درمونیتورینگ شبکه های قدرت فصل اول مقدمه همیت دیسپاچنگ جامعه شناسی منطقه تهران سوالات درس به درس …جامعه شناسی منطقه تهران سوالات درس به درس جامعه شناسی درس مطالب جامعه



لینک منبع :خلأ قدرت

تصاویر برای خلأ قدرت خبرگزاری تسنیم - لبنان و خلأ قدرت ریاست جمهوری https://www.tasnimnews.com/.../لبنان-و-خلأ-قدرت-ریاست-جمهوری‏ - ذخیره شده خبرگزاری تسنیم: با مخالفت گروه ها و جریان های سیاسی در لبنان با موضوع تمدید مدت ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی لبنان بار دیگر وارد بحران خلأ قدرت سیاسی شد. خلأ قدرت در خاورمیانه - ایسنا www.isna.ir/news/92080804648/خلأ-قدرت-در-خاورمیانه‏ - ذخیره شده 30 ا کتبر 2013 ... خلأ قدرت در خاورمیانه. خاورمیانه. «در چند ماه گذشته در خاورمیانه بن‌بست ایجاد شده است. وضعیت مصر از زمانی که کودتای نظامی ژنرال عبدالفتاح السیسی ... خلأ قدرت و جامعه موریانه‌زده لبنان :: روزنامه وقایع اتفاقیه www.vaghayedaily.ir/fa/News/28772/خلأ-قدرت-و-جامعه-موریانه‌زده-لبنان‏ 2 نوامبر 2016 ... نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات و سفیر اسبق در اردن: خلأ قدرت و شکل‌نگرفتن نهادهای رسمی لبنان، در دراز‌مدت می‌توانست از انسجام ملی این کشور بکاهد و ... خلاء قدرت و محیط شکل‌گیری تروریسم - بنیاد هابیلیان www.habilian.ir/fa/.../خلاء-قدرت-و-محیط-شکل‌گیری-تروریسم.html‏ - ذخیره شده 14 مارس 2017 ... از همین رو یکی از عوامل موثر در محیط شکل گیری تروریسم در خاورمیانه مسئله «خلأ قدرت در منطقه» است. این خلأ قدرت در ۳ قالب بروز پیدا کرده است: ... خلأ قدرت در خاورمیانه www.ettelaat.com/etiran/?p=29663‏ - ذخیره شده 20 نوامبر 2013 ... در سطح منطقه‌ای خلاء قدرت حتی واضح‌تر است. در منطقه هیچ قدرت بزرگ واحدی باقی نمانده است. دولت‌هایی که به طور سنتی هسته قدرت سیاسی عربی را ... خلأ قدرت - راسخون rasekhoon.net/article/show/1160109/خلأ%20قدرت/‏ الان در همه‌ی جهان سیستم قدرت از بین رفته است. ما با یک نوع خلأ قدرت روبه رو‌ایم. این خلأ قدرت برای هیچ چیزی قدرتی باقی نگذاشته است. حتی برای دین. الان وقتی یک ... خلأ قدرت- جام نیوز www.jamnews.ir/Keywords/41747/خلأ%20قدرت‏ خلأ قدرت در عربستان پس از ملک عبدالله/ گزارش BBC. «وضعیت جسمانی رهبران کشورهای منطقه خاورمیانه تأثیر به سزایی در معادلات منطقه‌ای و جهانی داشته است. جمهور - خلأ قدرت در کابل jomhornews.com/doc/article/fa/69242/‏ خلأ قدرت در کابل. عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی، چهارشنبه کابل را به مقصد قاهره؛ پایتخت مصر ترک کرد تا در مراسم افتتاح "کانال دوم سوئز" که به پروژ "رؤیای بزرگ ... مرکز پژوهشها - بحران خلأ قدرت ریاست جمهوری در لبنان rc.majlis.ir/fa/report/show/892256‏ 29 ژوئن 2014 ... مجلس شورای اسلامی از نخستین دوره، برای کارشناسی طرح‌ها و لوایح، از مشورت موردی کارشناسان استفاده می‌کرد. در عین حال‌، اساس کار برفهم شخصی و توان ...