مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نقد در حاشیه

[ad_1]

 تأملی در مفهوم «تبعیت أحسن» به جای «نقد»

آیه‌ی 17 سوره‌ی زمر را که دعوت به شنیدن اقوال و تبعیت از بهترین آن می‌کند، نشانه‌ای از دعوت اسلام به داشتن دید و فکر باز در مواجهه‌ی با نظرات و سخنان مختلف دانسته‌اند. اما در تشریح و تبیین‌های رایج از این آیه، اغلب از زاویه‌ای نظری نگریسته شده و کم‌تر توجه شده اسـت که آنچه بر آن تأکید شده، «تبعیت» اسـت، که در ساحت عمل قرار می‌گیرد. نگارنده‌ی یادداشت زیر تلاش کرده تا با تأمل در این آیات، نشان دهد که چگونه از مجرای این مفهوم، می‌توان باب معنای دیگری از نقد را گشود که در دل عمل و زندگی تعریف می‌شود.
***
یکی از آیاتی که متمسک توجیه وجود عقل انتقادی در دین قرار گرفته آیه‌ی 17 و 18 سوره‌ی زمر اسـت: فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (1): «به بندگان بشارت بده، آنان که سخن را گوش می‌دهند و تبعیت به احسن می‌کنند.» تعبیر رایج این اسـت که این آیه دعوت به شنیدن قول و سپس انتخاب نیکوترین آن می‌کند و این همان نقادی کلام اسـت. در حالی که با تأمل در الفاظ و مقایسه با دیگر آیات قرآن می‌فهمیم که در اینجا سخن از تبعیت احسن اسـت نه صرفاً تجزیه و تحلیل احسن.
البته ممکن اسـت گفته شود که لازمه‌ی تبعیت احسن این اسـت که ابتدا کلام و اقوال، نقادی شوند. اما این قول با روح آیات قرآن و متن برخی آیات ناسازگار اسـت. در همین سوره می‌خوانیم: وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُم (زمر/ 55) آیا «ما انزل الله» را باید قبل از تبعیت احسن نقادی کرد؟ در روایات هم آمده اسـت که «و القول هو القرآن». (البرهان، ج1، ص 52) آیا یک دین‌دار را می‌پذیرد آنگونه که دیگر متون را مورد نقادی قرار می‌دهد، قرآن را هم نقادی کند؟
البته مقصود این نیست که بگوییم مصداق «قول» در این آیه فقط قرآن و متون مقدس اسـت، بلکه سخن در این اسـت که استماع قول در اینجا از سر همزبانی اسـت و چنین استماعی در مورد متون مقدس هم معنا دارد. اما در نقادی مدرن اساساً جنبه‌ی قدسی متون بی‌معنا می‌شود و برای ترویج عقلانیت انتقادی نباید امری را مقدس شمرد.
با تدبر در قرآن می‌توان فهمید که تبعیت از متشابهات، نشانه‌ی زیغ و انحراف دل‌هاست؛ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ (آل عمران/7)، زیرا تبعیت از متشابهات در جایی اسـت که تأویل‌جویی رخ دهد؛ یعنی جایی که فرد در جست و جوی تأویل باشد نه طالب تبعیت از تأویل. به عبارت دیگر تأویل «جویی» (یا همان ابتغاء) موجب تفسیر به رأی و عدم تبعیت از وحی می‌شود، در حالی که تبعیت، مستلزم صبر و انتظار اسـت نه «جُستن». این استلزام از آیه‌ی قرآن قابل برداشت اسـت، آنجا که خداوند می‌گوید: از وحی تبعیت کنید نه از رأی خود و به عبارتی صبر کنید تا خدا حکم کند: وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ یَحْکُمَ اللّهُ وَهُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ (یونس/ 109). توضیح علتِ اینکه چرا تأویل‌جویی موجب زیغ قلب می‌شود نیازمند بیان تفصیلی اسـت و در این مجال نمی‌گنجد و فقط می‌توان گفت که در نگرش توحیدی تأویل «آمدنی» اسـت نه جُستنی (یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ (اعراف/53)، بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ (یونس/39)؛ فرآیند فهم و درک تأویل، ذیل صبر و انتظار رخ می‌دهد و لازمه‌ی این فهم و درک، «تبعیت» احسن اسـت.
اجمالاً می‌توان گفت تبعیت به احسن، درک مراتب ناب کلام و پدیده‌هاست و شاید منظور از جنبِ الله در آیه‌ی أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللَّه (زمر/ 56) که پس از آیه‌ی وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُم (زمر/ 55) آمده همین مقام و مرتبه‌ی قرب و دنوّ به خداوند باشد که بدون تبعیت احسن از دست می‌رود و موجب حسرت می‌شود.
به عبارتی تبعیت باید به گونه‌ای باشد که به نحو احسن صورت گیرد. اینجاست که باید دانست کلام وجوه مختلفی دارد و مستمع باید آن را به وجه نیکو حمل کند و عمل نماید. درک مراتب کلام خود به نوعی مستلزم نحوی نقادی توأم با تسلیم و تبعیت اسـت که با عقلانیت انتقادی بشر مدرن که حاصل نگاه تملک‌گرایانه و سوبژکتیو به عالم اسـت تفاوت دارد. عقل انتقادی مدرن بر این اساس قوام یافته که می‌تواند به همه چیز نگاه از بالا به پایین داشته باشد. بشر جدید به دنبال آزادی و اثبات «من» مدرن اسـت، پس باید بتواند همه چیز را زیر تیغ نقادی بکشاند. اما آیا در بشر غیرِمدرن نقادی جایگاهی ندارد؟
در سبک و سنت دینیِ تفکر و عقلانیت، نقادی وجود دارد، اما این نقادی اولاً در مورد هر موضوعی قابلیت ظهور ندارد، چرا که می‌بایست استعداد تبعیت و سیر به مراتب احسن در موضوع و مورد نقادی وجود داشته باشد. یعنی این نوع نقادی باید در مورد متن یا پدیده‌ای صورت گیرد که ارزش دنباله‌روی و وقت‎گذاری و قابلیت بحث در مورد ظاهرکردن لایه‌های پنهان در آن وجود داشته باشد. ثانیاً این نقادی در پس زمینه‌ی عبودیت رخ می‌دهد نه ذیل نگاه بالا به پایین (و نگاه تملک‌گرایانه) و ثالثاً نگرشِ نقادانه به ساحت «عمل» منتهی می‌شود و نهایتاً به حرکت استکمالی میان مستمع و گوینده منجر می‌شود.
این ویژگی‌های نقادی در سنت دینی، سبب می‌شود که «عمل» نقاد، مورد توجه او و ناظران بیرونی باشد. یعنی فرد قبل از نقادی، صلاحیت خود را برای ورود به موضوع در خود می‌بیند و پس از نقادی از خود می‌پرسد که اکنون به کجا رسیده اسـت و چه تغییری در احوالات او رخ داده اسـت؟ آیا او اکنون مزه‌ی بشارت الهی (فَبَشِّرْ عِبَادِ) را چشیده اسـت و حرکت استکمالی داشته اسـت؟ این درست برخلاف سیره‌ی ژورنالیست‌های نقاد اسـت که به عنوان «منتقد» در زیرنویس تلویزیون یا ذیل عنوان معرفی نویسندگان مجله معرفی می‌شوند و هیچ توقعی هم مبنی بر دست به کار بودن آن‌ها در موضوع نقد وجود ندارد. البته توقع این نیست که فی‌المثل منتقد سینما، خود، کارگردان سینما باشد بلکه حداقل باید منتقد، بو و مزه‌ی نقد خود را قبلاً احساس کرده باشد و دستی بر آتش داشته و از احوالات هنری و ادبی برخوردار باشد. اکنون فهرستی از منتقدان هنری و ادبی در رسانه‌ها وجود دارد که نقدهایی مفصل بر آثار هنری، فیلم‌های سینمایی و نوشته‌های ادبی وارد می‌کنند و لزوماً هم توقع احوالات هنری و ادبی از سوی آن‌ها وجود ندارد. چرا که نقد فی نفسه دارای ارزش اسـت و نشان عقلانیت به شمار می‌رود و منتقد بودن یک شغل محسوب می‌شود.
با این تعریف از نقد اسـت که می‌توان امکان ظهور «نقد»ی را حدس زد که بدون انتقاد و بیان نقاط منفی بیان شود! یعنی صرفاً با تحلیل و خوانش نیکو، موجبات درک بیش‌تر و ارتقای کلام را فراهم نماید. کانت در کتاب‌های خود که با عنوان «نقد» همراه بوده اسـت، هیچ فلسفه‌ای را نقد نکرده اسـت و اصلاً به فیلسوفان و آرای آنان کاری نداشته اسـت (نامه‌ی فرهنگ، ش 38، ص 8). نقدهای کانت گرچه بنیاد عقلانیت انتقادی را فراهم کرد اما خود بدون انتقاد بود. او در نقد خود «جایگاه» و «حدود» مورد نقادی را تعیین کرد. نمی‌خواهم بگویم نقد کانت مصداق تبعیت احسن اسـت، اما حداقل می‌توان گفت این آثار مصداق نقد بدون انتقاد اسـت که در زمانه‌ی قوام یک تمدن ظهور کرد.
***
گذشتگان ما بیش‌تر از آنکه مستقلاً نقد کتاب بنویسند، اهل حاشیه‌نویسی بودند، به گونه‌ای که حاشیه «ذیل» و «ظلّ» متن اصلی باقی می‌ماند. این حاشیه‌ها گاهی با بیان انتقادات همراه بودند و گاه برخی مباحث ناگفته و لایه‌های پنهان موضوع را بیان می‌کردند. نوع نگارش حاشیه هم به گونه‌ای بود که با همان متن اصلی به حیات خود ادامه می‌داد و ضمن ترویج کتاب، همراه با آن بازنشر می‌شد. البته این حاشیه‌نگاری سبب شده اسـت برخی بگویند: ما اهل حاشیه‌نگاری بودیم و از این رو هیچ‌گاه تحول علمی و خلاقیت علمی نداشتیم. اما این نتیجه‌گیری را تاریخ تصدیق نمی‌کند، چرا که آورده‌های فراوان در فلسفه و عرفان اسلامی و دیگر علوم عقلی نشان می‌دهد که «عقلِ تابع» در اثر نوعی حرکت جوهری، روزی پوسته‌ی خود را می‌شکافد و به نوآوری می‌رسد. یکی از مصادیق مهم این مسئله آثار و نوشته‌های ملاصدراست. نوشته‌های او سرشار از نقل قول‌های عینی از آثار پیشینیان اوست تا جایی که برخی او را به سرقت علمی متهم کرده‌اند! جدا از میزان صحت این حکم و جزئیات اتهام وارده، در اینجا همین را می‌توان گفت که وی آورنده‌ی نظریات تازه‌ای در حکمت و عرفان اسـت و این ابتکار در عین غوطه‌ور شدن و زیستن در حاشیه‌ی آرای گذشتگان رخ داده اسـت. حتی گاه از خود او نقل شده اسـت که اصول نظریات خود را به اسلاف و گذشتگانش نسبت داده اسـت. با وجود این وابستگی و حاشیه‌نشینی ملاصدرا را نمی‌توان انکار کردکه او حکمت متعالیه را پایه‌گذاری کرد و با نوشته‌هایش عده‌ی زیادی را به اعجاب و برخی را به مخالفت و تکفیر واداشت. درک چنین تضادی در آثار او مستلزم درک منش و سلوک فکری او و اقران او در تبعیت احسن از اقوال اسـت. چرا که ما با حکیمی مواجه هستیم که در عین متهم شدن به رونویسی آثار دیگران، به عنوان نظریه‌پرداز مکتب و اصول جدید شناخته می‌شود.
عبارت «تبعیت به احسان» هم در قرآن آمده اسـت. خداوند به یک حیث مسلمانان را به سه دسته تقسیم می‌کند: مهاجرین، انصار و تابعین: وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ (توبه/ 100). پس تبعیت به احسان بحثی مهم اسـت که از صدر اسلام تبیین شده و می‌تواند جایگزین روحیه‌ی انتقادی در دوران مدرن قرار گیرد. در واقع روابط انسان‌ها و نسل‌ها را می‌توان بر اساس تبعیت به احسان تبیین نمود. علامه طباطبایی در معنای حرف «با» در «باحسان» احتمالاتی را مطرح نموده و نهایتاً نتیجه می‌گیرد که «با» در اینجا معنی مصاحبت را می‌دهد چرا که: اگر به معنای «فی» می‌بود، کلمه‌ی «احسان» را با الف و لام می‌آورد، و می‌فرمود: «بالإحسان»، و لیکن کلمه‌ی نامبرده را بدون الف و لام آورده (ترجمه‌ی المیزان، ج9، ص 507) و منظور علامه این اسـت که اولاً تبعیت در صورتی صحیح اسـت که به حق باشد و ثانیاً تبعیت باید «با نیکویی» باشد نه اینکه فقط «در نیکویی»ها صورت گیرد. به عبارت دیگر احسان وصف تبعیت اسـت نه وصف متعلق تبعیت. البته وقتی تبعیت به نیکویی باشد، متعلقات نیکو هم انتخاب خواهند شد، اما شاید بتوان گفت این حالت مصاحبت نیکی و پیروی (احسان و تبعیت) سبب رابطه‌ی حقیقی میان تابع و متبوع شود.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قرآن میان نسل‌ها و گروه‌ها دعوت به تبعیت به احسان می‌کند. در حالی که در دوران معاصر مشهور اسـت که میان نسل‌ها شکاف افتاده و آدم‌های جدید، گذشتگان را در نگرش نقادانه‌ی خود نفی کرده یا حداقل انس و قرب را به جدایی و بُعد تبدیل می‌کنند. چنین نگرش نقادانه‌ای میان پدران و فرزندان، مردمان و رهبران، معلمان و شاگردان سبب سبک زندگی سرشار از تضادها و طلاق‌ها می‌شود و پیوندهای طبیعی مانند روابط قومی، نسبی و خانوادگی را ضعیف می‌کند. البته این تضادها و تقابل‌ها به انگیزه‌ی نقادی انجام نمی‌شود، بلکه بسیاری رنگ و بوی مخالفت‌های احساسی و غیرعقلانی دارد. اما سخن بر سر این اسـت که اکنون «سنگ بنا» بر رابطه‌ی انتقادی گذاشته شده اسـت نه بر تبعیت احسن. اکنون نسل‌ها و اقشار و آدم‌ها بر این اساس به یکدیگر می‌نگرند که چرا لزوماً باید حرف و عمل یکدیگر را بپذیریم؟ اما ذیل تبعیت احسن می‌توانیم بگوییم: «ما» به دنبال «آن‌ها» آمدیم و «شما» همسفر زندگی «ما» هستید، پس باید برای «بهتر با هم ماندن» بکوشیم، مگر اینکه عامل خلاف شر و سنت اقتضای دیگری داشته باشد. اکنون نپذیرفتن سخن دیگران به عقلانیت انتقادی نزدیک اسـت و یک ارزش محسوب می‌شود، اما آیا بهتر نیست تبعیت احسن «قاعده» باشد و نقد، «استثناء»؟
البته با قاعده‌ی تبعیت احسن همه‌ی سنت‌ها محترم و محفوظ نمی‌مانند زیرا همچنان که مورد اشاره قرار گرفت، نقد همچنان ذیل تبعیت احسن به حیات خود ادامه می‌دهد و اقتضای تبعیت احسن این اسـت که سنت‌ها به روال صحیح خود بازگردانده شوند. چنانچه که اسلام بسیاری از سنت‌های جاهلی را امضا کرد اما به آن‌ها روحی تازه بخشید و در راستای توحید به کارگیری کرد. اسلام به عنوان دینی توحیدی، این سنت‌ها را به اصل و جایگاه حقیقی خود برگرداند.
دنیای ما، سخنان و رفتارهای مردمان، ظاهری دارد و باطنی. می‌توان پیشنهاد کرد که به جای انتقاد از بسیاری از امور، با توجه دادن آن‌ها به اصل خود، ضمن پیرایش و نقادی صحیح، موجبات وحدت و صلح توحیدی عالم را فراهم کرد.

پی‌نوشت‌ها:

1- کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث.

منبع مقاله :
ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه، شماره 86 و 87، مهر و آبان ماه 1394

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

نقد فیلم هفته در ممکودر اینجا نقد فیلم هایی را می نویسم که عمدتا انها را در سنمای عصر جدید ممکو دیده ام یا خوابگرد نگاه انتقادی به فرهنگ، هنر و ادبیاتدر سال‌های گذشته، افزون بر زرتشت، کورش، پایه‌گذار امپراتوری ایرانی، در مرکز توجه و متن نو نقد ادبی ساختاری دکتر بیژن بارانهیچ چیز مقدّس نیست؛ برای آنهایی که می اندیشند شیمبورسکا نقد و نظریه ادبی در سه یک خواننده دیگر در برنامه مهران مدیری حاشیه ساز شد مهدی یغمایی چندی پیش مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری بود که در ادامه ویدئوی این بخش الف بازداشت های پر هزینه در حاشیه آزادی هما هودفردر شیراز هم مدیر یکی از مناطق شهرداری حدود دو ماه بازداشت شد و چند روزی هست که آزاد شدهگنجور حافظ غزلیات غزل شمارهٔ ۲با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنیدحاشیه‌های دیدار رمضانی رهبر انقلاب با شعرا شب …حاشیه‌های دیدار رمضانی رهبر انقلاب با شعرا شب پیرمردها خدا کند حاج احمد برگردد مبانی و تکنیک های نقد معماریخلاقیت ، طراحی ، نقد معماری وبلاگ دروس تئوری ، طراحی معماری و شهرسازی مهندس علی دانشطلب نقد مسعود فراستی بر فیلم هامون …پیش از این در این وبلاگ نقد مسعود فراستی بر فیلم مادر علی حاتمی منتشر شده است هامون دیگربان در نقد و بررسی محافظه کارانوبلاگ ارزشی آهستان٬ نوشته بسیاری از بزرگان جریان محافظه‌کار و چهره‌های حکومتی از



لینک منبع :نقد در حاشیه

نقد احمد آگه به سریال در حاشیه 2 ساخته مهران مدیری - رها ماهرو doorbiin.blogsky.com/.../نقد-احمد-آگه-به-سریال-در-حاشیه-2-ساخته-مهران-مدیری‏ - ذخیره شده نقد احمد آگه بر مجموعه در حاشیه 2 مهران مدیری. ((سلام . اول از همه باید بگم در قسمت دوم در حاشیه چقدر نبود آقای مدیری احساس میشه ...به نظر من تا الان ک مجموعه داره پخش میشه ... برچسب نقد در حاشیه 2 - رها ماهرو doorbiin.blogsky.com/tag/نقد-در-حاشیه-2‏ - ذخیره شده رها ماهرو : پس از گذشت ماه ها از پخش سریال در حاشیه در تلویزیون منتظر پخش بخش دوم آن از شبکه سه سیما بودیم تا اینکه خبرهای جدیدی مبنی بر شروع تصویرداری این ... برچسب ها - نقد سریال در حاشیه www.fardanews.com/fa/tag/.../نقد%20سریال%20در%20حاشیه‏ - ذخیره شده ها موجب شده در حاشیه 2 آنچنان که باید مورد... توجه قرار نگیرد مهران مدیری که پخش آثارش در آنتن... پس از یک بازگشت موفق به تلویزیون با سریال طنز... در حاشیه این بار ... تالار گفتگوی بیداری اندیشه-نقد و بررسی سریال در حاشیه 2 forum.bidari-andishe.ir/thread-40852.html‏ - ذخیره شده سریال در حاشیه 2 هرچند به جذابیت قسمت اول نیست اما اینبار مهران مدیری پا رو ... از مهران مدیری ببنیم که سیاست و یا مسائل اجتماعی رو به نقد نکشه در حاشیه حمله به طنز "در حاشیه"؛ دلایل کم‌ظرفیتی در مقابل نقد چیست؟ aftabnews.ir/.../در-حاشیه-حمله-به-طنز-در-حاشیه-دلایل-کم‌ظرفیتی-در-مقابل-نقد-چیست‏ - ذخیره شده محمد بقایی ماکان، مورخ فیلسوف وپژوهشگر فرهنگی گفت: متاسفانه با وجود اینکه در تاریخ فرهنگی ایران و در حوزه‌های فلسفی و ادبی موضوعی به نام نقد ونقدپذیری وجود ... چالش پنج‌ساعته‌ی اساتید برای نقد «در حاشیه» - شفا آنلاین shafaonline.ir/fa/news/61950/چالش-پنج‌ساعته‌ی-اساتید-برای-نقد-در-حاشیه‏ شفاآنلاین:جامعه>جامعه پزشکی>سریال درحاشیه >نشست نقد و بررسی میان‌رشته‌ای سریال «در حاشیه» توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ... «در حاشیه 2» نقد با زبان طنز - جام جم jamejamonline.ir/sima/.../در-حاشیه-2-نقد-با-زبان-طنز‏ - ذخیره شده 9 فوریه 2016 ... سریال «در حاشیه 2» به کارگردانی مهران مدیری هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. مدیری در این اثر فضای زندان را برای پرداختن به شخصیت‌های قصه‌اش ... آپارات - نقد مفهوم حاشیه نشینی www.aparat.com/result/نقد_مفهوم_حاشیه_نشینی_‏ - ذخیره شده آپارات - نقد مفهوم حاشیه نشینی. ... نقد بهرام مشیری در مفهوم کفر و برخورد اسلام با مسلمانان ... کاخ های طاغوت 2 #زاغه نشین #حاشیه نشینی #هاشمی رفسنجانی. نقد و حاشیه - استار تی وی www.star-tv.ir/cat/20‏ - ذخیره شده نقد و حاشیه. نقد و حاشیه. نقد و حاشیه. پایگاه جامع خبری تلویزیون. امروز : دوشنبه 28 فروردین 1396. خانه انجمن ورود ثبت نام آرشیو آپلود تماس با ما کانال تلگرام. -->. بررسی سینمای حماسی در حاشیه نقد جشنواره‌های داخلی برای نادیده ... www.tabnak.ir/.../بررسی-سینمای-حماسی-در-حاشیه-نقد-جشنواره‌های-داخلی-برای-نادیده-گرفتن-یک-فیلم‏ - ذخیره شده 7 ا کتبر 2016 ... بررسی سینمای حماسی در حاشیه نقد جشنواره‌های داخلی برای نادیده گرفتن یک فیلم برنامه سینمایی «هفت» با حضور برخی کارگردان‌ها به بررسی ...