تهران– ایرنا- دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تدوین سند ملی آموزش 2030 از سوی دولت، هرگونه مبادلات و مراودات علمی و فناوری بین المللی را تنها بر اساس سند جامع مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: هیچگونه ضرورتی به بازتولید سند آموزش 2030 نبوده است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، منصور کبگانیان که عصر سه شنبه در خصوص مصوبات جلسه هشتاد و هشتم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران سخن می گفت، انتشار مطالب اخیر در رسانه ها در ارتباط با امضای سند ملی آموزش 2030 را از جمله مباحث مهم مطرح شده در جلسه امروز این ستاد عنوان کرد.
وی با بیان این که تهیه و امضای سند آموزش 2030 مورد اعتراض و انتقاد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، دلیل انتقادات را وجود ابهام در سند دانست و گفت: این سند نیازمند رسیدگی است.
کبگانیان با اشاره به دلائل اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص عدم ضرورت تدوین و رونمایی از سند آموزش 2030 گفت: جمهوری اسلامی ایران در طی دهه اخیر با تلاش هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده، بالاترین و قوی ترین اسناد ملی را در حوزه های مختلف به تصویب رسانده است.
وی تصویب برخی از اسناد مورد نیاز در بخش های مختلف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند حوزه تحول آموزش و پرورش، سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه آزاد اسلامی را از جمله این اسناد نام برد و گفت: هیچ ضرورتی وجود نداشت که اسنادی مانند سند آموزش 2030 از سوی دولت بازتولید شود.
دکتر کبگانیان با اشاره به انتشار خبرهای مربوط به سند 2030 در رسانه ها اظهارامیدواری کرد که اخبار منتشره از مصاحبه شوندگان دقیق نباشد چراکه تشکیل تعداد زیادی کارگروه ها برای تدوین اسناد ذکر شده مغایر صریح با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی با اشاره به امضاء سند 2030 از سوی مسئولان دولت و اینکه این امضاها تعهداتی در پی دارد گفت: به طورحتم باییستی عدم مغایرت این سند وامضاء های ذیل آن از سوی مرجع عالی این اسناد که شورای عالی انقلاب فرهنگی است مورد بررسی و تایید قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کارگروهی متشکل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذیربط همچون وزارت بهداشت و درمان برای بررسی دقیق تر سند 2030 تشکیل شده است گفت: در نشست امروز مقرر شد از وزرای مربوطه که در تدوین یا امضاء سند 2030 نقش داشته اند سوال دقیق تری شود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد:با آن گزارشی که در هفته آتی از وزرای مربوطه اخذ خواهد شد، به طور حتم سوء تفاهمات و نگرانی های موجود برطرف خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه، طبق تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب هرگونه مبادلات و مراودات علمی و فناوری بین المللی بابد بر اساس سند جامع مصوب شورای علای انقلاب فرهنگی باشد گفت: این آخرین نکته ای است که مورد تاکید اعضا شورا قرار گرفت چراکه باوجود ابلاغ سند 2030، جا داشت که مجوزی از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ می شد.
وی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در هشتاد و هشتمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور را جمع بندی و تصویب سیاست های اجرایی و ضوابط ارتقاء نقش خیرین و واقفین در حوزه علم و فناروی در 9 ماده ذکر کرد و خاطرنشان کرد : قبلا در این خصوص کارگروهی با حضور نمایندگان ستاد نقشه جامع علمی کشور و ریاست سازمان اوقاف و نمایندگان دستگاه های آموزش عالی و معاونت علمی تشکیل شده بود.
به گفته دکتر کبگانیان ارتقاء نقش واقفین شامل تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، بیمارستان های آموزشی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد فناوری، مدارس آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها است.
وی افزود: همچنین بنیادهایی نیز در این سند و در این مصوبه تعریف شدند، ضمن اینکه موادی که در این ضوابط وجود دارد تسهیل کننده و تقویت کننده و هماهنگ کننده اموری است که واقفین و خیرین در آن نقش داشتند اما از پیشرفت امور راضی نبودند که خوشبختانه این کار به سرانجام رسید.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد:معاف کردن آن بخش از سهم وقف از مالیات ها یکی از امتیازات خوبی بود که در یکی از این مواد مورد تاکید قرار گرفته است.
علمی* 1836
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور