معاون درمان وزارت بهداشت ، گفت: ایران از نظر مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد.
به گزارش مهر، دکتر محمد آقاجانی در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نخستین علت مرگ افراد ۱۵ تا ۲۹ سال، سوانح و حوادث ترافیکی اســت و از هر ۴ مرگ ناشی از این حوادث، ۳ مرگ مربوط به مردان و یک مرگ مربوط به زنان اســت.
وی، سومین علت مرگ در ایران را حوادث و سوانح ترافیکی دانست و گفت: ۹۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح و حوادث در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می دهد در حالی که این کشورها مالکیت ۵۴ درصد از وسایل نقلیه موتوری جهان را دارند.
معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ترکیب مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی گفت: ۲۳ درصد از مرگ ها مربوط به موتورسوران، ۲۲ درصد عابرین پیاده، ۲۳ درصد مربوط به رانندگان خودرو و ۳۱ درصد نیز مربوط به سرنشینان خودرو به غیر از رانندگان اســت و ایران از نظر مرگ و میرهای ناشی از این حوادث در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد.
آقاجانی با اشاره به اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار، اظهار داشت: در بین این اهداف، کاهش ۵۰ درصدی مرگ و آسیب ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ و دستیابی به سیستم حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه، در دسترس و پایدار تا سال ۲۰۳۰ اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه علیرغم کاهش تلفات بر اثر حوادث ترافیکی اما همچنان در ایران نخستین علت بار بیماریها مربوط به این حوادث اســت، اضافه کرد: بار بیماریها شامل مجموع سالهای از دست رفته عمر و ناتوانی اســت که بعد از سکته های قلبی و مغزی، سومین علت بار بیماریها حوادث ترافیکی اســت زیرا در جریان این حوادث افراد جوان کشور جان خود را از دست می دهند و یا ناتوان می شوند.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش تلفات حوادث ترافیکی از ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر، یادآور شد: ۷۲ درصد از مرگ های ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در جاده های برون شهری و راه های روستایی رخ می دهد که بیشترین علت آن ضربه به سر گزارش شده اســت.
وی در ادامه افزود: در بخش برون شهری در سال ۹۴، ۱۰ هزار و ۸۶۰ نفر، در راه های روستایی یک هزار و ۱۰۰ و در بخش درون شهری ۴ هزار و ۴۵۳ مرگ رخ داده اســت.
آقاجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس، ۴۰ دستگاه موتور آمبولانس، ۵۸ اتوبوس آمبولانس، ۲۱ آمبولانس هوایی با حدود ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند و شاخص رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرها به طور متوسط ۱۵ و در جاده ها ۱۹، سایر کلانشهرها ۱۰، شهرهای کوچک ۸ و سایر جاده ها حدود ۱۴ دقیقه اســت.
معاون درمان وزارت بهداشت از کمبود ۷۰۰ پایگاه اورژانس در کشور خبر داد و اظهار داشت: یکی از زمینه های همکاری وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی می تواند احداث پایگاه های جدید اورژانس باشد تا شبکه اورژانس کشور تکمیل شود.
وی با اشاره به ورود و جایگزینی آمبولانس های زمینی در وزارت بهداشت در دولت یازدهم، گفت: در سال گذشته و سال جاری یک هزار و ۲۵۰ آمبولانس وارد ناوگان اورژانس کشور شد و تا پایان سال هم ظرفیت آمبولانس های کشور به حدود ۴ هزار آمبولانس می رسد.
آقاجانی، تعداد ماموریت های اورژانس در سال گذشته را دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماموریت ترافیکی و غیرترافیکی عنوان کرد و افزود: به رغم کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اما ماموریت های اورژانس افزایش داشته اســت.
معاون درمان وزارت بهداشت تعداد ماموریت های اورژانس هوایی را تشریح کرد و گفت: ۲۱ اورژانس هوایی کشور در سال ۹۳، ۴۹۳ ماموریت، در سال ۹۴ حدود یک هزار و ۷۰۰ ماموریت و در پنج ماهه نخست سال جاری نیز ۹۲۰ ماموریت انجام داده اند که ۶۱ درصد از ماموریت های اورژانس هوایی، حوادث ترافیکی بوده اســت.