پس از اجرای توافق هستهای و بهبود روابط ایران با غرب، ایران از سوی بسیاری از رسانههای غربی به عنوان مقصدی مناسب و دیدنی برای سفر معرفی شده است.
انتشار گزارشهای مختلف در مورد جاذبههای تاریخی- فرهنگی، رفتار مهماننواز مردم و ارزان بودن هزینه سفر در کنار امنیت کشور، موجب شده است تعداد مسافران به مقصد ایران افزایش یابد.
مطرح شدن نام ایران در رسانههای بین المللی از این جهت حائز اهمیت است که میتواند بازار گردشگری را برای ایران بهتر کند و به نوعی بازاریابی برای خدمات گردشگری ایران محسوب میشود.
در تازهترین اتفاق پس از برقراری مجدد پروازهای بریتیش ایرویز با ایران، مجله بیزینس تراولر در شماره ماه نوامبر خود به معرفی شهر تهران پرداخته و تصویری از تهران را بر جلد خود درج کرده است. این مجله که از معتبرترین نشریات سفر و گردشگری در جهان به شمار میآید، در عنوان خود خبر از «بازگشایی آغوش تهران به روی جهانیان» داده است.
بیزینس تراولر گزارش خود را این چنین آغاز میکند: «زمانی که پروازهای بریتیش ایرویز در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست، از پنجره به بیرون نگاه کردم تا کوهستان توچال را که در افق و در سایه روشن قرار گرفته بود، تماشا کنم؛ کوهستانی که در آسمان نارنجی ناشی از طلوع خورشید، مانند دندان کوسه به نظر میرسید.»
وی ادامه میدهد: «در روز نخست سپتامبر، پنج ماه پس از ایجاد یک مسیر پرواز هفتگی از سوی شرکت ایرفرانس و فرودگاه شارل دوگل پاریس به پایتخت ایران، بریتیش ایرویز نیز به نخستین شرکتی در بریتانیا از ۴ سال گذشته تبدیل شد که برای سفر به ایران خدماتی فراهم میکرد.»
این نشریه سپس به شرح تجربههای مختلف سفر به ایران میپردازد و از جمله به ماجرای ورود دوچرخهسواران ۱۹ ساله در طول جاده ابریشم از پکن تا تهران اشاره میکند؛ دوچرخهسوارانی که بعد از ۱۰ هزار کیلومتر رکاب زدن در ۹ کشور، سفرشان با دیدار نخستین سفیر بریتانیا از ایران از سال ۲۰۱۱ منطبق شد.
بخش دیگر این مقاله به وضعیت گردشگری ایران در آینده اختصاص دارد و در این خصوص اشاره میکند: «ایران امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب کند. سال گذشته ایران ۵.۲ میلیون نفر گردشگر را به خود جذب کرد که هزینهکرد هر گردشگر تقریبا ۱۷۰۰ دلار درنظر گرفته شده بود و بر این اساس مجموع هزینهکرد گردشگران در این کشور، به ۸ میلیارد دلار رسید.»
بیزینس تراولر همچنین در بخش پایانی خود، به بررسی ۱۰ تجربه برتر در سفر به ایران میپردازد و این مکانها را به ترتیب این چنین رتبهبندی میکند؛ کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران، رستوران سنتی، گنجینه جواهرات ملی، مجموعه کاخ نیاوران، مجموعه سعدآباد، برج آزادی، برج میلاد، دربند و رستورانهای فرحزاد.
منبع: خبرایرانی