شاید اگر بخواهیم به مهمترین مهارت موفقیت در کار اشاره کنیم، غلبه بر احساسات و خصوصیات و عادات اخلاقی منفی باشد. اما مهارتهای دیگری نیز هست که با یادگیری آن میتوانید به موفقیتهای قابل توجهتری در زندگی شغلی خود دست پیدا کنید. در زیر به 5 مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
یاد گرفتن مرز ظریف بین هدایت کردن و محول کردن کارها یکی از سختترین مهارتهاست. میل طبیعی بسیاری از ما این است که میخواهیم همه کارها را خودمان انجام دهیم که مطمئناً غیرممکن است.
باید مدام خودتان را چک کنید. مطمئناً خیلی از ایدآل دور هستید. وقتی از چند نفر دیگر در کارتان کمک میگیرید، موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود. همانطور که از قدیم میگویند: یک دست صدا ندارد.
افکار و اعتقادات زیادی درمورد رشد و پیشرفت فردی وجود دارد. بعضی از آن مکتبهای فکری اعتقاد دارند که یا باید کاری را بزرگ شروع کنید، یا اصلاً شروع نکنید.
شاید راحتترین رویکردی که بتوانید در زندگی الگو قرار دهید، این باشد که محصولات و خدمات خود را به صورت تدریجی و با پیشرفت تدریجی ایجاد کنید.
کوچک شروع کنید و تاجایی که ممکن است کم هزینه کنید و خواهید دید که خیلی زود موفقیت نصیبتان می شود. اما خیلی زود باید چیزهایی که به دردتان نمیخورد را از کارتان بیرون کنید.
اگر این رویکرد را انتخاب کنید، احتمال و خطر اینکه راه اشتباه را بروید و وقت و هزینه زیادی را صرف آن راه اشتباه بکنید کمتر خواهد شد.
همچنین با این روش میتوانید در مدت زمان انجام کار وقت برای تحقیق بیشتر داشته باشید. یاد میگیرید که مشتری شما چه میخواهد و همانها را وارد کارتان خواهید کرد.
خیلی وقتها توصیههایی را میشنوید که میگوید باید مشکلاتتان را دور از ذهنتان نگه دارید، مخصوصاً شبها که میخواهید استراحت کرده و کمی بخوابید. اما برای حل مشکلات کاری، خلاف این موثر است. سعی کنید 15 دقیقه قبل از اینکه وارد رختخواب شوید، پشت میز کارتان بنشینید و به مشکل کاریتان فکر کنید. بعد از اینکه فکر کردنتان تمام شد، آن وقت به رختخواب بروید.
ذهن ناخودآگاه در زمان خواب فعال است. فکر کردن به یک مشکل کاری قبل از خواب، باعث میشود ذهن ناخود آگاهتان را مجبور کنید به آن مشکل فکر کند.
گاهی اوقات وقتی صبح از خواب بیدار میشوید، راهحل آن مشکل در ذهنتان خواهد بود.
برای میلیونها نفر در سراسر جهان، کامپیوتر بزرگترین تجهیزات موجود برای کار آنهاست. بدون یک سیستم کامپیوتر، خیلی از کارها قابل انجام نیستند.
اما چرا باز هم خیلی از ما با کامپیوترهایمان درست برخورد نمیکنیم؟ بیشتر وقتها فراموش میکنیم از اطلاعاتمان کپی بگیرید. به تعمیرات آنها رسیدگی نمیکنیم. فایلهایمان به هم ریخته و نامنظم هستند. معمولاً تازمانی که مشکلی ایجاد نشده، سیستم کامپیوترمان را نادیده میگیریم و آن وقت است که آن مشکل به یک بحران حلنشدنی تبدیل میشود.
مسئلهای که باید به خاطر داشته باشید این است که تعمیرات و رسیدگی منظم سیستم کامپیوتری، تولید شما را مرتبتر و بیشتر خواهد کرد.
هر کسی در بیزنس این توصیه را بارها و بارها شنیده است که باید حساب و کتابتان دقیق باشد. متاسفانه، ارائه این توصیه آسان و عمل کردن به آن دشوار است.
یکی از دلایل اینکه خیلی از کسانی که به تازگی کار یا بیزنسی را شروع میکنند از حسابداری کتبی وضعیت کارشان خودداری میکنند این است که فکر میکنند ممکن است اعداد به دست آمده از حسابهایشان جور نباشد یا سود خوبی را به آنها نشان ندهد.
اما این آمار و ارقام و حساب و کتابها هیچ وقت بهتر نمیشود مگر اینکه شهامت لازم برای مواجه شدن با آنها را داشته باشید.
بزرگترین چالش شما ممکن است گذشتن از سد احساسی باشد. برای غلبه بر آن سد، میتوانید وانمود کنید یک بخش حسابداری دارید و خودتان نیستید که مستقیماً به حساب و کتابها رسیدگی میکنید. یعنی اگر شکست و ضرر و اشتباهی را متوجه شدید، حس کنید تقصیر شما نبوده است.
رسیدگی به حساب و کتابها یکی از مشخص کنندهترین فعالیتهاست. با آن کار میتوانید چیزهایی را در کارتان ببینید و متوجه شوید که قبلاً نمیدیدید و روی سود دهی خود تمرکز کنید.