مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: ماجرای انفجار گوشیهای سامسونگ گلکسی نوت ۷ مدیر عامل این شرکت را حسابی شرمنده مشتریانش کرد. گزارشهای مختلف مبنی بر انفجار این گوشی، موجب شد تا این شرکت یک فراخوان جمعآوری صادر کند. سازمان فدرال هوایی ایالات متحده هم مسافران را از اینکه این دستگاه را در هواپیما با خود داشته باشند، منصرف میکند.
اما در سال ۱۹۹۱، شرکت سونی روشی را برای استفاده بیخطر از این یونها معرفی کرد. در این روش، لیتیوم یون در یک ماده شیمیایی نگهداری میشود که لیتیوم خالص نیست.
در دستگاههای الکترونیکی که با کیفیت بالایی ساخته شدهاند، اقدامات ایمنی روی باتریهای لیتیوم یون انجام میشوند، اما دستگاههای معیوب با مدار الکتریکی ضعیف میتوانند منجر به آتشسوزی شوند.
به عنوان مثال، باتریهای معیوب، ممکن اســت بیش از اندازه شارژ شوند. باتریهای با کیفیت وقتی که پر میشوند، به طور اتوماتیک شارژ را متوقف میکنند، اما در مورد باتریهای ضعیف همیشه اینطور نیست. اگر این باتریها برای مدتهای طولانی به برق وصل باشند، لیتیوم یونها میتوانند در یک نقطه جمعآوری شوند و به شکل لیتیوم متالیک درون باتری رسوب کنند. گرمای ناشی از شارژ بیش از حد میتواند باعث ایجاد حبابهای اکسیژن شود، این حبابها هم به شدت با لیتیوم متالیک واکنشپذیر هستند.
به همین شکل، باتریهای لیتیوم یون معیوب، ممکن اســت بیش از حد هم تخلیه شوند، به این معنی که وقتی شارژ آنها به شدت پایین میآید، خاموش نمیشوند. این هم میتواند منجر به آتشسوزی شود.
دقیقا مشخص نیست که چه چیزی در دستگاههای گلکسی نوت ۷ این مشکل را به بار آورده اســت.
از روز یک سپتامبر، سامسونگ از ۳۵ مورد نقصان عملکرد در باتری لیتیوم یون در سطح جهان آگاه شد و این موضوع را در بینانیهای اعلام کرد. این شرکت در بیانیهای گفت: «در واکنش به گزارشهای اخیر مربوط به گلکسی نوت ۷، ما یک بررسی جامع انجام دادیم و مشکلی در سلول باتری پیدا کردیم.» این شرکت اعلام کرد که به طور موقتی فروش این دستگاه را متوقف کرده و گوشیهای نوت ۷ فعلی را با گوشیهای جدیدتر و ایمنتر عوض خواهد کرد.
در این میان سازمان فدرال هوایی آمریکا هم دست به کار شد و گفت که به مسافران توصیه اکید میکند که این دستگاهها را در هواپیما روشن یا شارژ نکنند.