نقش والدین در برقراری امنیت و حریم خصوصی کودکان در شبکههای اجتماعی
با توجه به آسیبپذیری کودکان در فضای مجازی، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانهای (مرکز ماهر) اعلام کرد: نیاز اســت تا با آموزش درست به کودکان و آگاهسازی آنها پیشگیریهای لازم از اتفاقات احتمالی و سوءاستفادهها به عمل آید.
براساس اعلام مرکز ماهر، طیف اینگونه آموزشها، از آموزش کودکان راجع به هویت مجازی آنها و ماندگاری اطلاعات منتشر شده از آنها در فضای مجازی تا آگاهسازی والدین از چگونگی فرآیندهای کنترلی کودکان گسترده اســت. همانطور که مشهود اســت، نقش والدین و آگاهی آنها در برقراری امنیت و حریم خصوصی کودکان در شبکههای اجتماعی انکار ناپذیر اســت؛ برای مثال، مادامی که والدین ندانند که دستگاهی که برای بازی کودک خود تهیه کردهاند، توانایی اتصال به اینترنت و احیانا عضویت در گروههای بازیکنان یک بازی خاص را نیز دارد، نمیتوانند کنترلهای لازم را نیز انجام دهند.
سن مجاز کودکان برای ورود به شبکه های اجتماعی ۱۶ سال تعیین شد
تصویب قوانین جدید در اروپا در راستای افزایش حداقل سن مجاز کودکان برای حضور در شبکههای اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال در اواخر سال ۲۰۱۵ ، نشاندهنده وجود نگرانیهایی در سایر کشورها در مورد استفاده کودکان از شبکههای اجتماعی اســت. علاوه بر این، طی یک نظرسنجی که در ژوئن ۲۰۱۴ در اسپانیا انجام شد، نشان داده شد که درصد قابل توجهی از والدین، از حضور کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله خود در شبکههای اجتماعی و قرار دادن اطلاعات شخصی در دسترس عموم، جلوگیری به عمل آورده و یا فعالیتهای کودکان توسط والدین نظارت میشود.
نتایج این نظرسنجی در نمودار زیر قابل مشاهده اســت:
برخی کسبوکارها کودکان را توسط تحقیقات، کوییزها و مسابقات هدف قرار میدهند و برای مثال اطلاعات شخصی آنها را مثل اطلاعات خانواده و دوستانشان، بدون رضایت و آگاهی والدین جمعآوری میکنند. دورنمای برنده شدن یک جایزه یا دریافت یک سرویس رایگان یا دریافت تخفیف، میتواند انگیزه کافی برای ارائه اطلاعات شخصی را ایجاد کند. گزارش کمیته حریم خصوصی دفتر استرالیا ( Australian Office of the Privacy Commissioner ) نشان میدهد که جوانان استرالیایی علاقه زیادی دارند تا جزئیات شخصی خود را به منظور دریافت جوایز یا تخفیف دریافت کالا یا سرویس، ارائه دهند. حال آنکه اغلب این پیشنهادات، در اصل اغوایی برای دریافت اطلاعات شخصی اســت.
کودکان داده های شخصی خود را دست کم می گیرند
به دلیل آنکه ممکن اســت کودکان مدل تجاری بسیاری از سرویسهای اینترنتی مانند شبکههای اجتماعی و انجمنهای برخط را به درستی درک نکنند، رغبت کسبوکارها به دادههای شخصی خود را دستکم میگیرند. کاربران اغلب از وجود یک بازار دوجانبه آگاه نیستند که به وسیله آن از یک طرف ارائهدهندگان خدمات برخط، سرویسهایی را پیشنهاد میدهند و از طرف دیگر تجارت خود را بر اساس اطلاعات شخصی کاربران انجام میدهند.
به طور کلی خطرهایی که متوجه حریم خصوصی کودکان اســت، در کشورهای مختلف متفاوت بوده و به جو حاکم در جامعه، معیارهای فرهنگی و شرایط فیزیکی مانند میزان دسترسی به اینترنت بستگی دارد.
مرکز ماهر تاکید کرد: از آنجا که با یک نگاه گذرا در جامعه خود، متوجه حضور پررنگ کودکان در شبکههای اجتماعی و مهارت بالای آنها در استفاده از وسایل ارتباطی مشاهده میشویم، لازم اســت که آموزشهای لازم در مورد خطرات موجود و نحوه استفاده صحیح از این امکانات و بالطبع تاثیرات منفی استفاده بی حد و مرز از خدمات موجود در اختیار کودکان و حتی والدین قرار گیرد. چه بسا والدین نیز به عنوان الگوی اصلی کودکان خود، در حین آموزش به آنها، با خطرات و اصول موجود در حوزه حفاظت از امنیت و حریم خصوصی آشناتر شوند و در نهایت اعتلای کل اقشار جامعه حاصل شود.