وبسایت آی تی رسان - امید مروتی: به این فکر کنید که چرا کارمندان شما رفتار متفاوتی را در هنگام ورود به اداره از خود بروز میدهند. آیا با خوشحالی و نشاط پشت میز خود مینشینند؟ یا اینکه مثل افراد بیحال به فعالیت خود ادامه میدهند؟
اگر نظر شما این اسـت که، "الزامی برای علاقهمندی به کار وجود ندارد و کارمندان فقط باید مشغول وظیفه خود باشند”، به یاد داشته باشید که کارمندان ناراضی کمتر درگیر کار میشوند، خلاقیت کمتری دارند و احتمال این وجود دارد که از کار خود استعفا دهند.
در ادامه دلایلی را بررسی میکنیم که به سبب آنها کارمندان از فعالیت خود ناخوشنود هستند، بنابراین با توجه به این موارد میبایست راهکاری را برای رضایت و خرسندی آنها ایجاد کنید.
در صورتی که کارکنان در مورد از دست دادن شغل خود نگران باشند، سخت اسـت که آنها به جایگاهی که دارند احساس دلبستگی کنند و به آن وفادار بمانند. در عوض تمرکز روی کار، هر لحظه ترس این را دارند که اتفاقی برای شغلشان بیفتد.
اگر شرکت شما در حال حاضر از پایداری لازم برخوردار نیست، مطمین شوید که اعتماد کارمندان را نسبت به فعالیتی که انجام میدهند جلب کرده باشید. در برقراری ارتباط با آنها مثبتاندیش و راستگو باشید تا به شک و تردید خود پاسخ دهند.
کارمندان شما بالغ هستند. نیازی نیست تا به طور منظم و در هر ساعت یک مدیر بالای سر آنها قرار داشته باشد. وجود اعتماد باعث میشود که تمرکز کارمندان افزایش پیدا کند. از این رو بدون اینکه فردی بالای سر آنها به فعالیتشان نظارت داشته باشد، به آنها آزادی عمل بدهید.
این طبیعت انسان اسـت که تصور کند همیشه مورد بهتری خارج از جایی که در آن اسـت وجود دارد (و به قول معروف مرغ همسایه را غاز میبیند). این موضوع به ویژه زمانی صحت دارد که کارمند شما هیجان کمتری را با شغل خود تجربه میکند. آنها با دوستان خود درباره رفتار رییسشان گفتوگو میکنند و تمام تلاش خود را به کار میبندند تا فرصت شغلی جدیدی را پیدا کنند.
اگر از آنچه که سایر رقیبان شما برای جذب و حفظ کارکنانتان تلاش میکنند آگاه باشید، میتوانید شرایط لازم را برای رضایت کارمندان و به کنار زدن رقیبان فراهم کنید. علاوه بر این، سعی کنید که احتیاجات نیروی کاری خود را پیدا کرده و آنها را تامین کنید. ممکن اسـت حتی با تغییرات اندکی که در شرکت خود به وجود میآورید سطح رضایت کارکنان را تا حد زیادی بالا ببرید.
هویت شغلی میتواند یک محرک قدرتمند محسوب شود. این موضوع به کارمندان اجازه میدهد تا با فعالیت روزمره خود ارتباط بهتری داشته باشند و به جایگاهی که دارند با اطمینان تکیه کنند. با این حال، در صورتی که آنها برای شرکت ارزشی قائل نباشند، طولی نمیکشد که به مشکل برخورد خواهند کرد. رسیدگی به این موارد در روند استخدامی، موجب میشود که رسالت شرکت را با وضوح بیشتری برای آنها مشخص کنید.
هیچکس کاری را انجام نمیدهد که احساس کند تا ۵ سال آینده هم در همین وضعیت قرار خواهد داشت. کارمندان دوست دارند که در حرفه خود پیشرفت داشته باشند، رو به جلو حرکت کنند و حس رقابت درونیشان ادامهدار باشد. اگر برای شرکت سیاستی در این زمینه وجود نداشته باشد، کارکنان شما به مرور احساس رکود و عدم دستیابی به موفقیت خواهند داشت.
بر کسی پوشیده نیست که همه دوست دارند حقوق بیشتری را دریافت کنند، اما این موضوع زمانی که احساس کنید کمتر از حد منصفانه دستمزد میگیرید، نارضایتی بیشتری را در پی خواهد داشت و شما را آزرده خاطر خواهد کرد. پاسخ این مشکل وجود شفافیت در پرداخت حقوق و مزایا اسـت. درباره نحوه تصمیمگیری برای پرداخت دستمزد کارکنان صادقانه به آنها توضیح دهید. با این کار هرکس میتواند نسبت به معقول بودن حقوق مورد انتظار خود دید بهتری داشته باشد.
چرا یک کارمند میبایست به عملکرد خود اهمیت بیشتری بدهد، در حالی که کسی به آن توجه نمیکند؟! قدردانی و تشکر مواردی هستند که باید نسبت به کارمندان وجود داشته باشند. این مورد به ارزشهای شرکت شما اضافه میکند و به کارکنان میفهماند که سختی کار آنها را درک میکنید. واکنشهای معنیدار شما هرچند هم که کوچک باشند، احساس رضایت طولانی مدت را برای آنها بوجود میآورند.
چه احساسی به کارمند شما دست میدهد اگر که هر روز پشت میز خود بنشیند و همان کارهای تکراری و همیشگی را انجام دهد؟ طولی نمیکشد که آنها از این وضعیت خسته خواهند شد. اگر این حس در آنها وجود نداشته باشد که برای انجام هر چه بهتر وظیفه خود باید تلاش کنند، کاری که مشغول آن هستند مانند یک فعالیت بیارزش برای آنها خواهد بود.
هنگام مواجه با رکود اقتصادی، اکثر مردم هرکاری را که از پس انجام آن بربیایند، انجام میدهند، حتی اگر علاقهای هم به آن نداشته باشند. اما در شرایطی غیر از این، کارکنان تحمل انزجار از کار خود را نخواهند داشت. این امکان را برای کارمندان خود فراهم کنید تا بتوانند همسو با شرکت شما حرکت کنند. بدین وسیله آنها جایگاهی را که نسبت به آن احساس خوشحالی میکنند، پیدا خواهند نمود.
در صورتی که با عدم برخورد صحیح ریاست مواجه شوید، مهم نیست که تا چه اندازه به کاری که انجام میدهید عشق میورزید، چرا که سرانجام آن شکست خواهد بود. بهتر اسـت نگاه دقیقی به شیوه مدیریت و رهبری شرکت و حتی رفتار خود بیندازید.
نارضایتی کارمندان مسایل مختلفی را برای کسب و کار شما ایجاد خواهد کرد. با این حال اگر دلایل اصلی تنفر کارمندان نسبت به شغلشان را پیدا کنید، شناسایی و رفع مسایل شرکت شما با سهولت بیشتری همراه خواهد بود.