کار کردن به عنوان مدیر یا مسئول با اعضا خانواده و دوستان آن طور که فکر میکنید راحت نیست و ممکن اسـت در این مسیر دچار مشکلاتی شوید.
به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ شاید هنگامیکه قصد دارید برای کسبوکار خود نیرو استخدام کنید – به خصوص اگر کسبوکار خود را تازه راهاندازی کرده باشید – اولین کسانی که به آنها روی میآورید حلقه دوستان و خانوادهتان باشند؛ اما آیا کار کردن با دوستان یا خانواده همیشه بهترین گزینه برای شرکتتان خواهد بود؟ گاهی اوقات همان پیوندهای عاطفی که باعث نزدیکی و صمیمیت در زندگی شخصی میشوند، با هم کار کردن را در زندگی حرفهای دشوار میکنند.
یک قاعده کلی در استخدام وجود دارد: هرگز کسی را استخدام نکنید که نمیتوانید اخراجش کنید؛ اما اگر به این نتیجه رسیدید که کسی از حلقه نزدیک اطرافیانتان بهترین گزینه برای کاری اسـت، این قواعد به شما کمک خواهد کرد با دوستان و خانواده خود به شکلی اثربخش کار کنید.
استخدام برادرتان صرفاً به این دلیل که نیاز به کار دارد بهتنهایی دلیل خوبی نیست. اگر او واقعاً مهارتهایی دارد که موردنیاز شرکتتان اسـت، مسلماً، او را هم بهعنوان یک گزینه در نظر بگیرید؛ اما اگر صرفاً به این دلیل که در یک موقعیت مالی دشوار به او کمک کنید، او را استخدام کنید، به این فکر کنید که اگر انتظارات شما را برآورده نکرد چه خواهید کرد، یا اگر او از این شغل بیزار شود و بعد از دو ماه کارش را رها کرد چه خواهد شد. فرد مناسب را برای رشد و پیشرفت شرکت خود انتخاب کنید و در این صورت در موقعیت بهتری هم قرار خواهید داشت تا به عزیزان خود کمک کنید.
بسیار مهم اسـت که هنگام استخدام یکی از اعضاء خانواده بیطرفانه تصمیم بگیرید. بهوضوح بیان کنید که شما استانداردهایی برای تمام کارکنان خود دارید و دوستان و خانواده از این امر مستثنا نیستند. پیشازاینکه آنها را استخدام کنید، صراحتاً بگویید از آنها چه انتظاری دارید – ترجیحاً بهصورت مکتوب – و به آنها گوشزد کنید انتظاراتتان از آنها مانند بقیه کارکنان خواهد بود.
بهخصوص اگر در نظر دارید با همسر خود کار کنید، بسیار مهم اسـت که نقشها و مسئولیتها را پیش از با هم کار کردن تعریف کنید. اگر هر دو با هم شرکت را اداره میکنید، میتوانید وظایف را تقسیم کنید؛ اما لازم اسـت بدانید یک نفر باید تصمیم نهایی بگیرد و حرف آخر را بزند.
اگر با همسر یا بهترین دوستتان کار میکنید، وسوسهانگیز خواهد بود بیرون از دفتر خود درباره کسبوکار صحبت کنید یا اجازه دهید اختلافنظری در محیط کار شما را تا خانه هم دنبال کند. در برابر چنین چیزهایی مقاومت کنید. اینکه اجازه دهید زندگی کاریتان به محیط شخصیتان نفوذ کند مطمئناً مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.
همچنین مهم اسـت که مسائل شخصی یا مشاجرهای را که در خانه اتفاق افتاده، وارد محیط کار نکنید. این موارد به کسی ربطی ندارد، پس بگذارید همینگونه هم بماند. خواه با همسر خود یک درگیری لفظی در اداره داشته باشید یا با بهترین دوستتان در محیط کار پشت سر دوست دیگری حرف بزنید، این کارها جایگاهتان را تضعیف میکند و اثر بدی روی کارکنتان خواهد داشت.
یکچیز دیگری که باید از قبل درباره آن صحبت کرده باشید این اسـت که اگر وضعیت آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت چه خواهید کرد. اجازه دهید آن فرد بداند شما مجبور خواهید شد این تصمیم دشوار را بگیرید و اگر او انتظاراتتان برآورده نکند از او خواهید خواست شرکت را ترک کند؛ یا اگر احساس کردید مسائل کاری در حال مشکل ایجاد کردن برای زندگی شخصیتان اسـت، توافق خواهید کرد دیگر به کار کردن با هم ادامه ندهید و مانع از نابودی رابطهتان شوید.
کار کردن با افرادی که از همه بیشتر به آنها نزدیکید میتواند به شما کمک در کنار هم چیز باارزشی را خلق کنید. فقط باید با احتیاط در چنین شرایطی عمل کنید و باکمی درنگ تصمیم نهایی را بگیرید. اگر احساس کردید این کار رابطهتان را تهدید خواهد کرد پس ارزش ندارد این کار را انجام دهید.
حال نوبت شماست. آیا شما هم با چنین موقعیتی در محیط کار مواجه بودهاید یا هستید؟ اگر اینچنین اسـت کار با دوستان یا اعضاء خانواده مشکلاتی را برای شما به وجود نیاورده اسـت؟ شما چه پیشنهادی دارید تا در چنین شرایطی زندگی شخصی و حرفهای برای هم مشکلساز نشوند؟